Je kunt het ook zo zien, mensen betalen gerust €25,- tot meer dan €50,- per uur voor les.
Mensen betalen €10,- per proef waarbij je 5,50 minuut beoordeeld wordt door een jurylid.
Mensen betalen €80 tot €100,- om hun paard 4kant op ijzers te laten staan
Mensen betalen €25,- tot €50,- voor weer een nieuw modieus zadeldekje
Mensen betalen €100 tot €300,- voor een stel paardrijlaarzen en dan denken we nog niet aan de andere kleding, de trailer en andere benodigdheden.
Maar als het op betalen voor de verzorging van je paard aan komt, en voor de accomodatie, dan is het al snel te duur!
Neem die €150,- per maand die in de helft van Nederland gangbaar is voor een stal met weide en buitenbak...
(Dat is zo'n 5 euro per dag.) Daar moet in professionele gevallen nog BTW vanaf en dan moet je de kosten van voer en strooisel er nog afhalen... Bij een prijs voor voordroog van €30,- gaat er dus al een euro per dag vanaf voor ruwvoer, dan nog stro/strooisel, vaak ongeveer eenzelfde bedrag. En dan hebben we nog niets gerekend van de vaste lasten van de stalhouder!
Als je paard voor je wordt buiten en binnen gezet, uitgemest en meerdere keren per dag gevoerd, dan kost dat zo'n 20 tot 30 minuten per paard Meer of minder naar omstandigheden en manier van huisvesten, voeren en hoeveel paarden er staan)
Hoeveel zou hij daarvoor overhouden van het stalgeld? €1,50- per dag per paard?
Ik krijg echt geen huishoudelijke hulp voor €6,- per uur hoor...
Ik denk dat stalling in zijn algemeenheid al te goedkoop is als je echt naar de kostprijs van het totale product zou kijken op een bedrijfsmatige manier. Paard was vroeger niet voor niets alleen voor rijke lui of buitenlui...
En vaste prijzen zijn geen oplossing. Ieder waar naar zijn geld lijkt me.
De een kan goedkoper werken dan de ander, de een heeft alles nieuw met hoge hypotheeklasten, de ander heeft een goedkoop plekje of wat al afbetaald is. De een koopt alles in, de ander haalt alles van eigen land of heeft veel land waar de paarden ook nog het hele jaar op kunnen blijven lopen zodat er weinig bijgevoerd hoeft te worden en men er weinig werk van heeft. De een heeft een stapmolen van 5000,- de andere een super de luxe trainingsmolen van €20.000 met bodem en overkapping... De een heeft er een andere baan naast, de ander moet zijn inkomen er uit halen.
De een is professioneel in de paarden aan het werk, de ander voor de hobby.
Net zoals je voor de ene instructeur maar €20,- per uur over hebt en voor een ander persoon met liefde 3 uur in de auto zit en 150 euro per uur betaald, heb je verschillen in stallen en omgeving en dat geeft prijsverschillen.
Brilletje schreef:Ik vind het nog heel redelijk. 190 all in.
Bij ons is de stal vorig jaar met paar tientjes omhoog gegaan, wij zitten ruim boven de 300. Naar beneden gaan ze zeker niet. Maar zodra er iets in het nieuws komt waar men over prijstijging begint, is het mij opgevallen dat een helehoop stalhouders gelijk erover spreken dat men niet uitkomt en dat het omhoog moet. Soms denk ik wel eens dat er landelijk een richtlijn moet komen. In de randstad maken stallen naar mijn idee soms misbruik van hun positie. Waar ga je dan heen....
Dat er bijvoorbeeld een richtlijn komt, per service mag er dit gevraagd worden, nu is het een compleet vrije markt, zonder bescherming voor pensionklanten. Als je het er niet mee eens bent nu, heb je als pensionklant vaak maar 1 optie en dat is vertrekken.