Verhoging stalhuur, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:56

Bij ons is het stro nu goedkoper, zit nl. niet bij de stalprijs in. Ik gebruik 1 grote baal stro in de 4 weken.
Ik las in de krant dat de btw voor dieren die je kunt eten( sorry) niet omhoog gaat, maar wel voor voeding voor huisdieren. Zo wordt het cavia voer duurder en het konijnenvoer niet, want .... een konijn kun je ook eten.
Bij ons betaal je ook per kilo voer voor je paard, wie veel voer nodig heeft betaalt dus ook meer.

knollentuin

Re: Verhoging stalhuur, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:00

Eerste stro af land 60-70 euro per ton
Geplaatst op donderdag 26-07-2012

De beurs van Emmeloord heeft vandaag prijzen voor het eerste stro 'af land' van het nieuwe seizoen genoteerd. Tarwe-en gerstestro is 60 tot 70 euro per ton waard, een stuk minder dan vorig seizoen. Maar dat lag in de lijn der verwachting, zegt beurssecretaris Maas van de Heuvel.

'Vorig seizoen was door de droogte in het voorjaar en de nattigheid tijdens de oogst een extreem seizoen waardoor de prijzen zeer hoog opliepen. Maar deze prijs is ook nog altijd een paar tientjes meer dan het omslagpunt van 50 euro waarbij de keus wordt gemaakt om onder te ploegen.'

dit is een stukje uit een landbouw site...stro is zeker goedkoper geworden hoor..

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:02

Jeannette schreef:
Bij ons is het stro nu goedkoper, zit nl. niet bij de stalprijs in. Ik gebruik 1 grote baal stro in de 4 weken.
Ik las in de krant dat de btw voor dieren die je kunt eten( sorry) niet omhoog gaat, maar wel voor voeding voor huisdieren. Zo wordt het cavia voer duurder en het konijnenvoer niet, want .... een konijn kun je ook eten.
Bij ons betaal je ook per kilo voer voor je paard, wie veel voer nodig heeft betaalt dus ook meer.

Hoe zit dat met valkparkieten dan? en honden en katten
Ook die zijn eetbaar..valkparkiet= vogel hond kat/ eten chinezen wel eens hoorde ik bij de chinees van de week :+

Edit: Ik heb nog niks gehoort over een verhoging bij ons op stal..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:06

Ik weet niet wie dat zei over de hypotheken.. maar als je al een hypotheek hebt afgesloten blijven die wel van het belastingvoordeel genieten hoor.. vanaf 1 januari is het voor nieuwe hypotheken..

Maar ik snap niet waarom de stalprijzen omhoog zouden moeten. Er is genoeg gewonnen deze zomer aan hooi e.d.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:06

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 21:11

Knollentuin, maar bij ons heeft de boer gewoon kuil/hooi van eigen land elk jaar.
Hij heeft heel veel land wat hij gebruikt om te maaien en hooien.
En in de stal gebruikt hij houtkrullen, wat hij via via voordelig kan kopen.
Sommige stukken land huurt hij, dus kan zijn dat die huurprijzen ook omhoog gegaan zijn?

Dus ik weet niet of de kosten van hooi, stro en voer de enige reden zou moeten zijn, dat de stalprijs wordt verhoogd.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:14

@ Froukjesloves: vallen onder de huisdieren. :9
Stond volgens mij vandaag toevallig in de krant.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:24

Ze kunnen de stalprijs wel omhoog gooien, maar dan op basis van de gestegen prijzen in het algemeen.
Stalling zelf valt namelijk onder het btw vrij tarief, dus dat gaat niet veranderen, foerage (stro en brok) valt onder tarief 6% en dat tarief verhoogd niet.
Wat wel verhoogd is de belasting op de verrichte werkzaamheden, zoals uitmesten, voer geven etc. dat gaat van 19% naar 21% tja, hoeveel stalhouders geven dat daadwerkelijk op voor de belastingen? Dat is vaak natte vinger werk.
Maar goed, alle prijzen stijgen, dus die van de stalling zal ook omhoog gaan in de meeste gevallen. Hoop dat het mee zal vallen voor de meeste onder ons :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:31

@mika, mijn antwoord was naar een aantal die nog steeds de hoofdprijs voor ruwvoer en stro berekend krijgen, dat is dus niet meer nodig..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:08

vuurneon schreef:
Hier wel, inflatiecorrectie alleen dus is 20 euro oid per jaar :)

Zoveel? :oo Dat kan niet alleen maar inflatiecorrectie zijn!!! Dat zou dan veeeel en veeeel minder moeten zijn. Weet je zeker dat het niet verhoogd word ipv die btw of dat vorig jaar verhoogd werd door de hoge prijzen van hooi en stro?
En ieder jaar met zoveel omhoog lijkt mij wel erg overdreven van jullie stalbaas??

flood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:18

Het is een beetje vraag en aanbod. Als er straks minder mensen een paard hebben gaan de stallingsprijzen vanzelf dalen.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:32

Ik vind het nog heel redelijk. 190 all in.

Bij ons is de stal vorig jaar met paar tientjes omhoog gegaan, wij zitten ruim boven de 300. Naar beneden gaan ze zeker niet. Maar zodra er iets in het nieuws komt waar men over prijstijging begint, is het mij opgevallen dat een helehoop stalhouders gelijk erover spreken dat men niet uitkomt en dat het omhoog moet. Soms denk ik wel eens dat er landelijk een richtlijn moet komen. In de randstad maken stallen naar mijn idee soms misbruik van hun positie. Waar ga je dan heen....
Dat er bijvoorbeeld een richtlijn komt, per service mag er dit gevraagd worden, nu is het een compleet vrije markt, zonder bescherming voor pensionklanten. Als je het er niet mee eens bent nu, heb je als pensionklant vaak maar 1 optie en dat is vertrekken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:46

Wat het nadeel van zo'n richtlijn is, is dat ook veel stallen hun deuren sluiten omdat ze niet kunnen of willen voldoen aan de richtlijnen. Je krijgt dan dus nog minder aanbod dan nu, waardoor degenen die zich aan de richtlijnen houden duurder worden. Per saldo wordt het er ongetwijfeld niet beter van.

Dalen zullen de prijzen bij minder aanbod niet snel. Er zit bij de meeste stallen al zo weinig marge op, dat als je het voor minder gaat doen, je het werk voor niks doet. Voor mezelf geldt dat als ik voor minder dan onze stallingsprijs (€ 200) een paard van een ander op stal moet hebben, ik de stal wel leeg laat staan. Beter niets dan weinig verdienen en veel werk.

Voer en stro zijn idd goedkoper geworden, zeker als je de beursprijzen aanhoudt. Maar veel foeragehandelaren en ook de boeren houden de hogere prijzen van vorig jaar nog in stand. Mijn stroleverancier in de polder wilde nog steeds € 165 per ton excl. btw afgehaald en grote pakken beuren. Dat heb ik afgelopen seizoen niet eens betaald. Een beetje rondbellen en onderhandelen leverde een behoorlijk lagere prijs op, maar uiteraard lang geen beursprijzen. Verhogen doen wij niet, hebben we vorig jaar ook niet gedaan. Dat jaar daarvoor wel, maar tijdelijk: van november t/m april € 20. Vanaf mei verviel de verhoging weer.

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:48

Bij ons dit jaar voor het eerst in 4 jaar omhoog gegaan , 150 euro per jaar meer .
We betalen nu in het weide seizoen(24/7 buiten) net zoveel als in de winter (volpensioen) 225 pm

De prijzen van hooi en stro waren vorig jaar erg gestegen door de droogte van vorige zomer.
Deze zijn dit jaar weer gezakt volgens de stalhouder. Echter zakt het stalgeld niet meer, ook wel logisch , alles wordt duurder..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:04

Vorig jaar hadden we een heel natte zomer.
Voor dit jaar wordt wel verwacht dat krachtvoer veel duurder wordt. En dat heeft te maken met de wereldmarkt en de mislukte oogsten in vooral Amerika. Afhankelijk van hoeveel krachtvoer er gevoerd wordt, merk je daar weinig of veel van.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:35

Je kunt het ook zo zien, mensen betalen gerust €25,- tot meer dan €50,- per uur voor les.
Mensen betalen €10,- per proef waarbij je 5,50 minuut beoordeeld wordt door een jurylid.
Mensen betalen €80 tot €100,- om hun paard 4kant op ijzers te laten staan
Mensen betalen €25,- tot €50,- voor weer een nieuw modieus zadeldekje
Mensen betalen €100 tot €300,- voor een stel paardrijlaarzen en dan denken we nog niet aan de andere kleding, de trailer en andere benodigdheden.
Maar als het op betalen voor de verzorging van je paard aan komt, en voor de accomodatie, dan is het al snel te duur!

Neem die €150,- per maand die in de helft van Nederland gangbaar is voor een stal met weide en buitenbak...
(Dat is zo'n 5 euro per dag.) Daar moet in professionele gevallen nog BTW vanaf en dan moet je de kosten van voer en strooisel er nog afhalen... Bij een prijs voor voordroog van €30,- gaat er dus al een euro per dag vanaf voor ruwvoer, dan nog stro/strooisel, vaak ongeveer eenzelfde bedrag. En dan hebben we nog niets gerekend van de vaste lasten van de stalhouder!

Als je paard voor je wordt buiten en binnen gezet, uitgemest en meerdere keren per dag gevoerd, dan kost dat zo'n 20 tot 30 minuten per paard Meer of minder naar omstandigheden en manier van huisvesten, voeren en hoeveel paarden er staan)
Hoeveel zou hij daarvoor overhouden van het stalgeld? €1,50- per dag per paard?

Ik krijg echt geen huishoudelijke hulp voor €6,- per uur hoor...

Ik denk dat stalling in zijn algemeenheid al te goedkoop is als je echt naar de kostprijs van het totale product zou kijken op een bedrijfsmatige manier. Paard was vroeger niet voor niets alleen voor rijke lui of buitenlui...

En vaste prijzen zijn geen oplossing. Ieder waar naar zijn geld lijkt me.
De een kan goedkoper werken dan de ander, de een heeft alles nieuw met hoge hypotheeklasten, de ander heeft een goedkoop plekje of wat al afbetaald is. De een koopt alles in, de ander haalt alles van eigen land of heeft veel land waar de paarden ook nog het hele jaar op kunnen blijven lopen zodat er weinig bijgevoerd hoeft te worden en men er weinig werk van heeft. De een heeft een stapmolen van 5000,- de andere een super de luxe trainingsmolen van €20.000 met bodem en overkapping... De een heeft er een andere baan naast, de ander moet zijn inkomen er uit halen.
De een is professioneel in de paarden aan het werk, de ander voor de hobby.

Net zoals je voor de ene instructeur maar €20,- per uur over hebt en voor een ander persoon met liefde 3 uur in de auto zit en 150 euro per uur betaald, heb je verschillen in stallen en omgeving en dat geeft prijsverschillen.

Brilletje schreef:
Ik vind het nog heel redelijk. 190 all in.

Bij ons is de stal vorig jaar met paar tientjes omhoog gegaan, wij zitten ruim boven de 300. Naar beneden gaan ze zeker niet. Maar zodra er iets in het nieuws komt waar men over prijstijging begint, is het mij opgevallen dat een helehoop stalhouders gelijk erover spreken dat men niet uitkomt en dat het omhoog moet. Soms denk ik wel eens dat er landelijk een richtlijn moet komen. In de randstad maken stallen naar mijn idee soms misbruik van hun positie. Waar ga je dan heen....
Dat er bijvoorbeeld een richtlijn komt, per service mag er dit gevraagd worden, nu is het een compleet vrije markt, zonder bescherming voor pensionklanten. Als je het er niet mee eens bent nu, heb je als pensionklant vaak maar 1 optie en dat is vertrekken.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:06

Marktwerking zijn hele studies over, Tuurlijk wordt alles duurder, maar je hebt normaliter wel rechten als klant en daarbij wil ik nogmaals benadrukken dat ik het over het duurdere segment hebt, vooral rond de steden. Niet dat ik hartwerkende mensen wil benadelen, zo bedoel ik het niet en als ik hier een all in stall kan krijgen voor 200 euro, dan hang ik de vlag uit *\o/*

Oja ik schrijf ook per service, begrijp dat een binnenbak en stapmolen, meer mag kosten dan een boer met een wei zonder verdere faciliteiten. Maar dat lijkt me logisch

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:12

Ik zit in zuid-limburg en kan niet zeggen dat het hier perse goedkoper is als in de randstad. de prijzen Algemeen liggen daar inderdaad wel een stuk hoger, maar volgens mij de lonen ook wel of vergis ik me hierin? omdat de huizenmarkt daar ook beduidend Hoger is als hier. maar ik vind €250 excl. voer (daar ben ik ook nog €40 aan kwijt pm omdat hij speciale muesli krijgt) ook nog steeds genoeg geld. Vorig jaar verhoging gehad van €20 dus hoop dat dat ook voor dit jaar erbij in zat hahaha.. Zit er niet op te wachten om nog eens omhoog te gaan. We hebben in ieder geval wel genoeg en van goede kwaliteit, hooi en stro van eigen land kunnen halen dit jaar. Verder wel fijne faciliteiten bij ons voor dat geld, buitenbak en binnenbak/ roundpenn/ prachtige uitrijmogelijkheden/ doordeweeks wordt binnen en buiten gezet. Maar int weekend is dat voor eigen zorg en de stal wordt 1x per week gemest, de rest vd week is ook voor eigen zorg.. Maar het is gewoon zonde dat meteen heel veel staleigenaren gaan roepen over verhoging omdat dat weer ergens ter sprake komt. En vooral in de randstad wordt daar veel misbruik van gemaakt geloof ik, omdat de mensen vrij weinig keus hebben om sneller voor een andere plek te kiezen.. Jammer dat dat zo moet gaan, maar dat zal helaas nooit veranderen denk ik.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:14

wow wat een bedragen lees ik hier...bij ons gaat ie niet omhoog, is al jaren hetzelfde

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:20

Ik wil liever ook niet dat de prijzen stijgen.

Helaas gaan de kosten wel omhoog. Loonbedrijf heeft huur kraan ook met 1,5 euro omhoog laten gaan per uur, plus nog de BTW die daarmee dus ook omhoog gaat, net als wikkelkosten en uurloon voor de shovel met balenklem en dan straks van 19 naar 21%BTW...
Maar goed, daar heb je als particulier dan vooral last van want bedrijven kunnen die BTW weer verrekenen.

@Brilletje, maar hoe wil je service een vaste prijs laten zijn als je verschillen hebt in uurloon van mensen?
Iemand van 16 verdient minder dan iemand van 50 en iemand met speciale opleidingen of veel ervaring verdient ook vaak meer dan iemand die dat niet heeft. En daarnaast zijn sommigen gewoon commercieel sterk en kunnen zichzelf of hun bedrijf goed verkopen en kunnen door merk of naamsbekendheid of betere kwaliteit gewoon veel meer vragen dan een ander. Zou niet best zijn als dat niet zo was...

Diensten en de prijzen daarvoor zijn vrij. En worden mede bepaald door vraag en aanbod. En sommige mensen zeggen dan ook gewoon: voor minder kan het niet uit. Of: Voor minder doe ik het niet. En dat is hun goed recht.

Ik heb eerder het gevoel met instructie dat die zichzelf overprijzen met hun uurloon, dan de uurlonen die stalhouders over houden. En dan hebben stalhouders veel meer vaste lasten en lopen veel meer risico vanwege die vaste lasten en de grotere bedragen en hogere kosten die men maakt per stalplaats. Dan heb je ook nog kans op langdurig wanbetalers, terwijl instructie dan gewoon niet meer komt lesgeven. Is maar een voorbeeldje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:38

Ben het me je eens Joyce, goede verzorging kost geld, maar stallen met buitenbak en weide voor 150 euro ken ik niet en stallen met een super goede bodem, stapmolen etc. die kosten ook geen 150 euro.

Dan vind ik voor een recreatie stal met eventueel een buitenbak met normale zandbodem voor 190 ex brokken redelijk, voor stallen met meer accommodatie zit je al snel op de 220 tot 250 en dan vaak ook nog incl brok en dat is ook redelijk. Aan de verzorging van de paarden alleen al valt dan weinig te verdienen.

Elk jaar de prijzen verhogen als de fourage zelfs goedkoper is geworden vind ik dan weer niet fair.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:51

Ik heb 1 pensionklant. Hij betaald 150,00.

Muslie 30,00
hooi 60,00
stro/bodembedekking 25,00
water 10,00 (water is hier erg prijzig)
Totaal 125,00 Ik houd dus per maand 25,00 over om te mesten, voeren en binnen/buitenzetten, nog geen euro per dag.

De merrie heeft op het moment ook nog een veulen erbij lopen. Ik heb ze nu 24/7 buiten staan.
Er gaat nog steeds 30,00 aan muslie in, daarbij nog de pacht en het onderhoud van het land.
Voor het veulen wordt op het moment nog niets extra's betaald, zodra ze hier thuis komen te staan moet dat (helaas voor hem) echt gaan veranderen.

Mijn buurvrouw denkt dat ik goud geld verdien aan mijn pensionklant maar een vetpot is het zeker niet (meer de liefde voor je hobby)

Mijn hooi was 50,00 per baal, stro 1,20 voor een baaltje en zaagsel is 8,65
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 20-09-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:52

dubbelpost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:10

Ja zo met 1 klantje werk je eigenlijk voor zo iemand ipv dat je er wat aan over houdt, daarom heb ik ook geen pensionklant erbij, want soms kost zo een paard nog meer werk dan je eigen paard omdat je het goed wil doen.
Ik heb prive gestaan en deed hun paard, dus omgekeerde wereld, hun paard koste mij meer tijd om aan hun wensen te voldoen...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:14

De pensionstal/boerderij waar ik sta gaat de prijzen ook verhogen. Weet nog niet precies wat de verhoging gaat zijn maar de verhoging van BTW gaat doorberekend worden.
Ik vermoed dat het een euro of 4 zal zijn.