Artikel (D): waar gaat je paard deze winter op staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Re: Artikel (D): waar gaat je paard deze winter op staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:53

Bij ons staan ze op vlas. Overdag buiten op het land, 's avonds rond 9 uur gaan ze naar binnen (als het heel slecht weer is eind van de middag naar binnen), 's ochtends rond 8.30 uur weer naar buiten. Vlas bevalt ons heel prima, weinig tijd met uitmesten, box is altijd lekker schoon en droog. Plus weinig afval en dat scheelt (wij moeten mest wegbrengen). Voor het knabbelen krijgen ze 's avonds laat altijd een ruime hoeveelheid grofstengelig hooi.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:49

Bij ons staan de paarden op stro. Stallen worden elke dag uitgemest ( de drollen dan ).
Worden midden winter om 4 uur naar binnen gehaald. Telkens een uurtje voor het donker. En 's ochtends tussen 8 en 9 uur!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:52

De ene gaat op stro, de ander op vlas (die heeft op stro luchtwegproblemen).
De stro klant staat binnen op stal, de valsbox is een uitloop stal.

Mijn stro paard is een varken echt te erg, vlas voor hem ook geen optie, want hij woelt alles om.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:03

mijn paardje staat op stro, hij heeft zo altijd wat te knabbelen. Ik haal dagelijks de drollen er uit, en om de dag de natte plekken. Hij wordt dagelijks opgestrooid, en gaat overdag op de paddock.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:11

Hier heb ik ze vroeger op stro gehad, daarna op zaagsel en tegenwoordig op vlas. Voordeel van vlas, als je 2x per week de natte plekken er uit haalt en 2 x per week een 1/2 pak opstrooid is dat het altijd schoon is, mooie dikke laag, geen geurtjes, houd veel warmte vast in de stal zelf (sinds vlasgebruik zijn de waterbakken veel minder vaak bevroren en waterleiding binnen helemaal niet meer bevroren). Mij bevalt het vlas prima. :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:13

Mijn pony staat op stro. Op de vorige stal stond hij op stro-korrels, onbeperkt hooi en een plakje stro om te knabbelen, en dat was echt ideaal. Hij plast enorm veel, (bijna meer dan de Lusitano hengst hier op stal) en het stro in zijn box is vrij snel vies. Ik haal sowieso iedere dag de natte plekken eruit, omdat anders de hele box vies wordt, verder 3 keer per dag de drollen eruit. Toen hij op strokorrels stond haalde ik de natte plekken om de dag eruit, kon zelfs langer omdat het vocht naar de bodem zakte en ik schoon strooisel uit de hoeken haalde. De bovenste laag was eigenlijk altijd dik en schoon. Ook omdat je veel minder verspilt mits je met een speciale hark de drollen eruit haalt, het schone strooisel valt gewoon terug in de box. Nu is het strooisel bij bij beide stallen incl. dus ik betaal er niet meer voor, maar voor mijn pony was strokorrels zeker goedkoper geweest.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:21

strovan schreef:
Diaz schreef:
Ik kom echt niet uit de tabel in het duits..

Gele balk:
- Productprijs per maand per box
- 'Arbeits-preis pro monat und box? (Bezorgkosten? en bedoelen ze opstooikosten ofzo?)
- Entsorgungskosten?
- Totale kosten per maand..

Produktpr. pro Monat/Box : kost van het product zelf in aanschaf
Arbeitspreis pro Monat/Box : kost van het reinigen van de Box per dag, uurloon a 20 €/uur, tussen haakjes staan de minuten per dag
Entsorgungskost pro Monat : Kost van het afhalen van de mest, kost stromest 20 €/afhaling, kost mest op basis hout 40 €/afhaling
kosten pro Monat : som van al deze kosten = kost per maand per Box

Bedankt.. Dus in mijn geval is de aanschafprijs de enige prijs waar ik nu rekening mee moet houden ;)
Bedankt