bijkomende onderhouds kosten pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:52

Ik zou ook gaan voor een grote pony waar je zelf ook op kunt rijden *\o/* Ik heb nu een maand samen met mijn dochter een paardje en naast dat het voor je kind geweldig is een pony te hebben en je zelf dus ook kunt rijden, is het ook nog eens heel bijzonder om dit te delen met je kind :) Nu is mijn dochter een stuk ouder, 15, maar ze is niet zo lang en ik ook niet, dus we zijn gegaan voor een kleiner paard. Zo hebben we er allebei veel aan +:)+
Denk bij bijkomende kosten ook even aan zaken als verschillende dekens, allerlei verzorgingsspullen zoals dure anti-vliegenspray etc. en natuurlijk veel meer rijkleding dan je op de manege nodig had ;)

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 21:06

MirandaFuego schreef:
Nou, capopjekop, ik ben van mening dat een kindje van 9 nog niet de verantwoording kan dragen om dat zelfstandig te doen, niet alleen het opzadelen maar het hele gebeuren, dus ik hoop toch( en neem aan) dat er altijd iemand bij is.. :j

Uiteraard zullen we erbij zijn

MarliesV

Re: bijkomende onderhouds kosten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:07

Is het niet handig om te kijken naar de minimale maat voor jou ipv de maximale van je zoontje.

In het begin zal hij toch nog niet fanatiek rijden en kids van die leeftijd groeien snel.

Braaf paard/pony zoeken en dan eens kijken of het voor beide past. Gezien jou lengte zou je dan bij een flinke D koudbloed uitkomen of een E-pony. Paard zou ik niet doen aangezien hij er dan over een tijdje geen wedstrijdjes mee mag starten.

Mocht je qua maat eens een D maat haf willen testen dan ben je welkom bij mij op stal. Is wel handig als je in de buurt woont natuurlijk!

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 10:24

MarliesV schreef:
Mocht je qua maat eens een D maat haf willen testen dan ben je welkom bij mij op stal. Is wel handig als je in de buurt woont natuurlijk!

tja, dat wordt hem niet. Woon in Leeuwarden..........jammer, had graag van het aanbod gebruik gemaakt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:30

Ik zou inderdaad ook kijken naar de minimale maat voor jou. Ik denk dat je dan, qua lengte en gewicht, bij een forse E-pony of een paard uitkomt. Het kan beide voor je zoontje, al zou een E-pony gezelliger zijn omdat hij dan meer tussen leeftijdsgenootjes rijdt en hij bij de ponyclub mag.

Maar al met al denk ik dat jouw belangen qua paard en die van je zoontje behoorlijk uiteenlopen. Voor jou zou ik zeggen: groot paard. Voor je zoontje: D- of E-pony.

Hoefsmid, ontwormen etc. gaat hier allemaal met de stal mee. Bekappen gebeurt bij mijn paard ongeveer 3 tot 4 keer per jaar.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 11:31

Bij het stalgeld (die 150 euro dus) is het blijkbaar zo dat de mensen die een paard of pony hebben daar deze zelf blijbaar buiten zetten en binnen halen. Dus in de zomer is er een schema (voor de eigenaren dan dus) wie de pony's sochtends buiten zet en savonds weer binnen haalt. Is dit een normale gang van zaken? Ik heb geen idee..........
In de winter gaan ze 2 uur per dag de paddock in, dus weer een ander schema...........

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:38

Dat verschilt van stal tot stal.

Persoonlijk vind ik 2 uur per dag naar buiten in de winter wel erg weinig. Ik neem aan dat ze dan enkel die 2 uurtjes in de paddock mogen en verder niet buiten komen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:42

Hier po stal werken we ook met een schema, maar dan het hele jaar door.
We hebben 3 vaste die 'smorgens buitenzetten.
En het binnenhalen is via een schema wat neer komt dat je op één vaste dag alles binnenzet.
Paarden lopen op winterdag gelukkig wel langer buiten dan 2 uurtjes (wat ik persoonlijk te kort vind). Hier gaan ze rond 9 uur naar buiten en tussen 16.00 en 17.00 weer naar binnen, met de zomer gaan ze later naar binnen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:25

HappyHorse33 schreef:
ja, dat is de twijfel. Ik merk dat ik er toch eigenlijk ook wel weer op wil (1.75 en 76 kg helaas)

Ik ben ook 1.75 en weeg 70 kilo. Ik pas prima op onze e-pony. Voor een kleinere zou ik dan niet gaan. Voor mijn dochtertje van 1.55 is een e-pony niet te groot hoor, kan heel goed!

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 10:41

Dank jullie wel voor alle adviezen,
We hebben hierop definitief besloten de pony niet te kopen en inderdaad voor een groter maatje te gaan.
Ik denk dan zelf aan bv een haf of een fjord ( moet ie wel heel lief zijn en bewezen kindervriend).

@max66. Wat voor ras is jullie dpony?

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 10:42

capopjekop schreef:
Dat verschilt van stal tot stal.

Persoonlijk vind ik 2 uur per dag naar buiten in de winter wel erg weinig. Ik neem aan dat ze dan enkel die 2 uurtjes in de paddock mogen en verder niet buiten komen?

Ja zo heb ik het begrepen, maar ik ga het nog navragen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:44

Dat zou ik idd wel even doen. Ik denk dat je toekomstige paardje veel blijer is met wat meer uren naar buiten.