Privéstal en paard of weide en pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 20:04

Debbie00 schreef:
In Januari kan je de ponymeter laten komen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot ze nu is.

Ik denk dat ik ze ga laten opmeten door de staleigenaar, hij kan het ook, en dan weet heel stal het ineens.

44Myrthe44

Re: Privéstal en paard of weide en pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:09

Je past prima, ik zou het doen. Zo'n kans krijg je maar een keer!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:10

En dan is geld het probleem.. Bij de wei zou ik niet hoeven te werken, maar bij de privestal wel.
Niet dat ik vies ben van werken. In de week heb ik geen tijd. Ik kom om 18:30 terug van school, en dan zou ik naar pony gaan en dan snel huiswerk en bed in. In het weekend kan ik inderdaad werken. Liever zou ik rusten, omdat ik elke dag om half 6 naar school moet vertrekken over opoffering voor je school en studie gesproken

Lees jouw bloedeigen tekst bovenaan. geld is het probleem en je hebt weinig tijd. anders raak je overmoeid en overvraag je jezelf.

Maar dat is jouw leven en jouw tijd, ik bemoei me er niet mee maar ik zeg wel gewoon dat ik het niet zou doen. Stel dat je problemen krijgt met iemand van die wei en je moet wegwezen en dan.......... wat doe je dan........... er is geen geld voor een stalling op een pensionstalling.

Daar moet je ook rekening mee houden, dit is veel te onzeker/onstabiel.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 20:28

Ragdollcat schreef:
En dan is geld het probleem.. Bij de wei zou ik niet hoeven te werken, maar bij de privestal wel.
Niet dat ik vies ben van werken. In de week heb ik geen tijd. Ik kom om 18:30 terug van school, en dan zou ik naar pony gaan en dan snel huiswerk en bed in. In het weekend kan ik inderdaad werken. Liever zou ik rusten, omdat ik elke dag om half 6 naar school moet vertrekken over opoffering voor je school en studie gesproken

Lees jouw bloedeigen tekst bovenaan. geld is het probleem en je hebt weinig tijd. anders raak je overmoeid en overvraag je jezelf.

Maar dat is jouw leven en jouw tijd, ik bemoei me er niet mee maar ik zeg wel gewoon dat ik het niet zou doen. Stel dat je problemen krijgt met iemand van die wei en je moet wegwezen en dan.......... wat doe je dan........... er is geen geld voor een stalling op een pensionstalling.

Daar moet je ook rekening mee houden, dit is veel te onzeker/onstabiel.

Geld zou enkel het probleem zijn bij een stalling. Word ik van die wei gekikkerd, dan kan ze ook op school staan, geen probleem. daar kost het me 25 per week, ze staat er dan ook maar 5 dagen voor school. Dat zou per maand dan 150-155 zijn (betaal 5 per dag) en da's een pak goedkoper als die privéstalling in de buurt. Ik moet niets aankopen behalve kv, en haar stal wordt gedaan door de leerlingen (: Het enige dat me tegenhoudt om haar fulltime op school te zetten, is het weekend en dat er geen bak is. Niet dat ik iets heb om tussen de boomgaarden te rijden, maar ik denk dat de leerkrachten dit iets minder leuk gaan vinden.
Ik heb er heus wel over nagedacht, het is niet omdat ik 17 ben dat ik impulsief ben. Ik heb al een jaar gewacht op deze pony, en nu er eindelijk een kans dat ik ze kan hebben, wil ik ze grijpen.

EDIT: DT fout eruit gewist.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:41

kijk naar mensen met ijslanders, ik vindt het zuke onzin om te roepen dat je te lang bent voor een pony.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 20:42

kvika schreef:
kijk naar mensen met ijslanders, ik vindt het zuke onzin om te roepen dat je te lang bent voor een pony.

Goh, ik zou het wel terecht vinden als ik met mijn lengte op een C-pony kruip, wat ik al heb gedaan voor wandelingen naar de winkel. Maar echt rijden vind ik niet eerlijk tegenover zo'n pony.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:01

Buffelo schreef:
Ik vind je persoonlijk niet mooi passen op de pony, ik zou voor een paard gaan.

Voor het plaatje is ze net iets te lang, maar niet zo dat het in het nadeel van de pony is.
Bedenk of je het allemaal qua tijd aankan en dan zou ik 100 percent voor de pony gaan. Indien je toch twijfelt of het je gaat lukken zou ik geen van beide opties kiezen maar even wachten.

Ik had vroeger ook een paard wat ik reed, en toen ik hoorde dat ze verkocht was wou ik kost wat kost haar hebben. Wat ben ik nu blij dat mijn ouders toen nee hebben gezegd. Ik heb nu een paard wat ik als mijn eigen mag beschouwen. Zonder de kosten maar met de verantwoordelijkheid. Wanneer ik eens niet kan zal de eigenaar wel de stallen ed doen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 22:09

Leen_ schreef:
Buffelo schreef:
Ik vind je persoonlijk niet mooi passen op de pony, ik zou voor een paard gaan.

Voor het plaatje is ze net iets te lang, maar niet zo dat het in het nadeel van de pony is.
Bedenk of je het allemaal qua tijd aankan en dan zou ik 100 percent voor de pony gaan. Indien je toch twijfelt of het je gaat lukken zou ik geen van beide opties kiezen maar even wachten.

Ik had vroeger ook een paard wat ik reed, en toen ik hoorde dat ze verkocht was wou ik kost wat kost haar hebben. Wat ben ik nu blij dat mijn ouders toen nee hebben gezegd. Ik heb nu een paard wat ik als mijn eigen mag beschouwen. Zonder de kosten maar met de verantwoordelijkheid. Wanneer ik eens niet kan zal de eigenaar wel de stallen ed doen.

Qua tijd, goh, als ik een dag niet kan, dan denk ik wel dat de eigenaar van de 2 andere viervoeters haar graag aandacht geeft! Zij heeft die beide paarden, waarvan beide gered van de slacht, pony helemaal mishandeld en paard was kermispaard, enkel bij haar gehaald voor ze elke dag te kunnen borstelen. En da's ook de reden dat ze een 3de erbij zou willen zetten, gratis, om die te vertroetelen en te kunnen borstelen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:13

Laat 'die' mensen lekker kletsen, die zeggen dat je te groot bent: zij zijn onzekerder dan jouw.

Als jouw gevoel zegt: Dit is 'hem'! Ga er dan voor!!!

Je gevoel is herkenbaar, maar nu ik er schijt aan heb, geniet ik veel meer van mijn pony, en 'die' mensen? die staan jaloers naast de bakrand te kijken ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:16

Staan ze in de winter ook op dat weiland? En heb je dan wel tijd om bij te voeren, water bij te vullen (met vrieskou moet dat meerdere malen op een dag)? En je zegt zelf dat je als hij op de weide kan je niet hoeft te werken omdat dat gratis is. Maar hoe doe je dat dan met voer, hooi, etc?

Als je er niet 100% zeker van bent moet je het niet doen

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 22:28

Calanddra schreef:
Staan ze in de winter ook op dat weiland? En heb je dan wel tijd om bij te voeren, water bij te vullen (met vrieskou moet dat meerdere malen op een dag)? En je zegt zelf dat je als hij op de weide kan je niet hoeft te werken omdat dat gratis is. Maar hoe doe je dat dan met voer, hooi, etc?

Als je er niet 100% zeker van bent moet je het niet doen

Ze staan er in de winter ook, hebben wel een ruime schuilstal. Beide paarden staan daar nu al enkele jaren, er zijn 2 delen waar ze kunnen staan, en in de winter gaat er eentje dicht.
Ik hoef niet bij te voeren, de paarden staan aan huis van de "wei-eigenaars" (staan in hun tuin). Ook hoeven ze geen drinken bij te krijgen. Er is een automatisch drinkenbakje dat aan huis onder een afdak staat, en dat was deze winter ook niet dichtgevroren.
Ik hoef idd niet te werken, zou enkel KV moeten aankopen (en DA HS ontworming etc, ...)
Ik zou niet hoeven te werken omdat mama zei dat ze 200 euro stalling meebetaalde, en mijn tante net hetzelfde had beloofd. 400/Maand + DApotje waar standaard 3.000 euro in zit, lijkt me wel genoeg als ik enkel hoefsmid DA en KV moet betalen..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:31

Maar zou je dan niet liever er zelf voor willen werken? Ik moet er niet aan denken dat ik financieel afhankelijk zou zijn van mn moeder en mijn tante. Wat als zij het niet meer kunnen betalen?

Ik wilde ook jarenlang al mijn eigen paard, heb ook een keer mijn droompaardje moeten laten staan. Maar ik wilde er zeker van zijn dat ik niet afhankelijk zou zijn van andere mensen. Dus dat ik het zelf zou kunnen betalen en zelf 7 dagen in de week zou kunnen komen. Uiteindelijk op mijn 19e mijn eigen pony gekocht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:32

Het moet natuurlijk wel leuk blijven voor jou. Anders overvraag je jezelf ivm studie en school en dat is belangrijker, dat is jouw toekomst en brood op de plank zodat je ervan kan leven.

Het is gewoon veel fijner om zekerheid te hebben en dat het te doen is dan die onzekerheid.

Het moet gewoon zo zijn, als je van die weiland af moet dat je dan hebt "prima zo een ander stal, geen probleem" zonder dat je je zorgen hoeft te maken om het geld en baantje om je paard te kunnen onderhouden en te houden.

Ik zeg eigenlijk wacht nog ff tot je afgestudeerd bent en een baan hebt.

Maar goed............Geloof me, dat doe je niet ff, er zit veel tijd en verzorging in en onderschat het niet.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 22:34

Calanddra schreef:
Maar zou je dan niet liever er zelf voor willen werken? Ik moet er niet aan denken dat ik financieel afhankelijk zou zijn van mn moeder en mijn tante. Wat als zij het niet meer kunnen betalen?

Ik wilde ook jarenlang al mijn eigen paard, heb ook een keer mijn droompaardje moeten laten staan. Maar ik wilde er zeker van zijn dat ik niet afhankelijk zou zijn van andere mensen. Dus dat ik het zelf zou kunnen betalen en zelf 7 dagen in de week zou kunnen komen. Uiteindelijk op mijn 19e mijn eigen pony gekocht.

Het zou me verbazen mocht m'n tante het niet meer kunnen betalen. Zij zit er héél warmpjes bij. Zou haar hele straat kunnen kopen.
Om een klein voorbeeldje te geven, mijn mama betaalt mijn sigaretten. Als ik zou stoppen, wat ik kan, want ik heb het al gedaan, dan spaar ik weer 200 euro per maand uit.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:14

Als je tante en moeder het kunnen betalen en je zelf buiten je school om zeker weet dat je genoeg tijd hebt voor je paard dan zou ik het zeker doen!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 23:47

anjalover schreef:
Als je tante en moeder het kunnen betalen en je zelf buiten je school om zeker weet dat je genoeg tijd hebt voor je paard dan zou ik het zeker doen!

Zo denk ik er ook over! Maar ik zit echt dwars met alle mensen die me zeggen dat ze te klein voor me is, dat ze zeker na haar 16 al niet meer berijdbaar is omdat haar rug gaat doorzakken, sommige zeggen zelfs al dat die rug na 2 jaar rijden al gaat doorzakken etc...
En die stal.. Mensen willen daar enkel rijden. Een paard dat mank is? VERKOPEN!
Paard stout? Ophaalbit/scharenbit zal je helpen!
Paard wilt niet springen? Gaan we toch fijn allemaal aan de zijkant van de sprong staan en geluidjes maken? :j

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:45

Niet te veel aantrekken van wat mensen zeggen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 00:49

Debbie00 schreef:
Niet te veel aantrekken van wat mensen zeggen.

't Doet me gewoon pijn om mensen zo gemeen over me te horen praten.
Een meisje die haar eigen paard nog niet onder controle krijgt zei tegen me dat de pony die ik wil bete verdiend dan een wei. Ze moet op stal staan en uitgebracht worden in de springsport want da's beter voor haar. En dat zal ze nooit kunnen met mij.

Agossie, het arme dier gaat nooit de stress van een wedstrijd kennen :+

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:20

TeckTonie schreef:
anjalover schreef:

Zo denk ik er ook over! Maar ik zit echt dwars met alle mensen die me zeggen dat ze te klein voor me is, dat ze zeker na haar 16 al niet meer berijdbaar is omdat haar rug gaat doorzakken, sommige zeggen zelfs al dat die rug na 2 jaar rijden al gaat doorzakken etc...
Paard wilt niet springen? Gaan we toch fijn allemaal aan de zijkant van de sprong staan en geluidjes maken? :j

Haha lekker laten kletsen joh als de pony over 2 jaar al door gezakt zou zijn moet je wel ontzettend groot en zwaar zijn maar op je foto te zien is dit zeker niet her geval! Al zou je voor het ideale plaatje net iets te groot zijn dat maakt toch niks uit zolang je het paard er niet mee in de weg zit. En wat is er nou leuker voor een paard dan heel de dag lekker buiten op de wei staan met vriendjes, niks toch? Zoals ik al zei als het allemaal lukt qua geld en tijd wat houd je dan tegen? :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:29

anjalover schreef:
TeckTonie schreef:

Haha lekker laten kletsen joh als de pony over 2 jaar al door gezakt zou zijn moet je wel ontzettend groot en zwaar zijn maar op je foto te zien is dit zeker niet her geval! Al zou je voor het ideale plaatje net iets te groot zijn dat maakt toch niks uit zolang je het paard er niet mee in de weg zit. En wat is er nou leuker voor een paard dan heel de dag lekker buiten op de wei staan met vriendjes, niks toch? Zoals ik al zei als het allemaal lukt qua geld en tijd wat houd je dan tegen? :)

Niet dat ik heel wedstrijdgericht ben, maar ik heb 1 keer meegedaan met haar aan een onderlinge wedsteijd met echte jury (niet echte echte, waren mensen die al verder in de paardensport zaten en dit graag deden) en ik was toen 4de met haar, ik heb in heel de tijd dat ik haar ken nog geen 20x op haar gereden, en ik was gewonnen van mensen uit hogere lessen? Dus zou ik ook officiele wedstrijden met haar willen doen, maar ga ik dan niet ongelofelijk veel negatieve commentaar krijgen?"

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:49

Ik denk dat je het gewoon moet doen. Als ik zo jou berichten lees heb je je keuze al duidelijk gemaakt.
Als je het kan betalen, je hebt er genoeg tijd voor en je vind het leuk, waarom dan niet?

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:06

TeckTonie schreef:
Niet dat ik heel wedstrijdgericht ben, maar ik heb 1 keer meegedaan met haar aan een onderlinge wedsteijd met echte jury (niet echte echte, waren mensen die al verder in de paardensport zaten en dit graag deden) en ik was toen 4de met haar, ik heb in heel de tijd dat ik haar ken nog geen 20x op haar gereden, en ik was gewonnen van mensen uit hogere lessen? Dus zou ik ook officiele wedstrijden met haar willen doen, maar ga ik dan niet ongelofelijk veel negatieve commentaar krijgen?"

Ik denk niet dat je echt negatief commentaar zou krijgen nee want echt te groot ben je niet naar mijn mening.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:14

Waarom moet het perse of een pony van 1.43 of een groot paard zijn? Kan je nie kijken naar een e pony? Die zou dan ook op de wei kunnen staan maar heb je toch een wat grotere pony waar je misschien wat beter op past :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 17:17

Twist1991 schreef:
Waarom moet het perse of een pony van 1.43 of een groot paard zijn? Kan je nie kijken naar een e pony? Die zou dan ook op de wei kunnen staan maar heb je toch een wat grotere pony waar je misschien wat beter op past :)

Omdat die pony op de wei blijkbaar bang is van grotere paarden, en ze me zeiden dat ik er een pony tot 1m40 gratis op zou mogen zetten. Ik heb dus gevraagd voor die 3cm meer, en dat mocht nog net, maar echt niet groter. En er staat dus 1m43 op haar papieren (:

Ook beschrijf ik in de OP dat deze pony mijn ideale pony is.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:29

TeckTonie schreef:
kvika schreef:

Goh, ik zou het wel terecht vinden als ik met mijn lengte op een C-pony kruip, wat ik al heb gedaan voor wandelingen naar de winkel. Maar echt rijden vind ik niet eerlijk tegenover zo'n pony.

Ik volg je niet. kun je dit even uitleggen?