PRE gewend stro te eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loversyl

Re: PRE gewend stro te eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 17:13

Azijn blijkt niet te helpen, hij vind het daardoor juist alleen maar lekkerder

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:14

Heb je de groene zeep al geprobeerd?

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 17:24

Groene zeep vind ik een eng idee omdat hij na mijn idee alles gewoon eet, en zeep lijkt me niet heel erg goed.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:26

Als ie bellen staat te blazen weet je genoeg, maar snap goed dat je het niet aandurft.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:09

Moderatoropmerking:
BKR > VSW

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:42

Ik zou me er inderdaad ook niet te druk om maken. Waarom krijgen ze 2x per week vers erbij? Kun je er een potstal van maken? Dit werkt bij mijn pony heel goed. In het begin is de stal vrij leeg, maar uiteindelijk krijgt hij toch wel een bodem en inderdaad blijven husselen. Als er genoeg stro ligt zal hij de 'lekkerste' strootjes eruit zoeken en de rest blijft dan liggen, dus blijft er ook nog genoeg over voor een lekker 'bedje'. Flavio krijgt elke dag 1-2 plakken schoon stro erbij, elke ochtend, ligt eraan hoe vies de stal is, tja, een viezerik en een stro-eter... paard van m'n zus krijgt denk ik ongeveer een half plakje erbij. Als ik 's avonds kom en ik vind zijn stal al erg leeg/vies, dan krijgt hij van mij er ook nog wat bij. Is voor hem ook echt een aanvulling op het hooi en het houdt hem lekker bezig. Het kan geen kwaad, zoals gezegd, er zit weinig in, dus wel buikvulling en houdt de darmen in beweging.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:17

Werkt het niet als je hem voorlopig onbeperkt grof stengelig arm hooi aan biedt?
als hij onbeperkt hooi heeft, wat misschien net iets lekkerder is dan het strooisel, gaat 'ie daar misschien wel van af blijven...

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:33

Hij heeft zo goed als onbeperkt hooi, want de rest van de tijd staat hij buiten.
2x per week word de stal helemaal leeg gehaald, verder word elke dag wel gemest maar niet nieuw erbij.
Gehakseld stro is anders dan stro zelf (hij stond eerst op gewoon stro)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:07

Ik heb zo'n groninger die dat ook doet, die stond iedere ochtend op t beton.... Niet heel fijn. Ik heb rubberen matten in dr stal, en ze krijgt sto bijgevoerd, naast het hooi, maar die vreet ook altijd alles op anders.

Rubber werkt wel goed, ze ligt er ook gewoon op, en ze blijft redelijk schoon nu. Tis een enorm varken op stal. Vies stro erin werkte wel, maarja dan stond ze weer 's morgens in een enorm gore stal.. Is ook niet lekker

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 19:14

Rubbere matten heb ik inderdaad gehaald die gaan er binnenkort in, ik ga nog kijken voor anti bijt spray.
Ik heb gewoon liever niet dat hij zoveel stro eet

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:31

O en dat vind ik dus niks he.. Die rubberen matten. Ze zijn vaak snel glad, en alles wat er onder komt gaat rotten en stinken. En dan moet je ze ook nog weer oppakken, bah! Maar ja, dat is dan weer mijn ervaring..

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:49

Misschien kun je als stalbedekker Hippo gold proberen, mensen om mij heen zijn hier heel tevreden over.
Dit is in principe stro en kan na gebruik ook gewoon de mesthoop in. Het is echter zo bewerkt dat het dezelfde werking krijgt als vlas.
Paarden eten er in principe niet van, maar stel dat ze wat binnenkrijgen dan is het natuurlijk minder gevaarlijk dan als ze vlas binnenkrijgen.
Naast de hippogold raad ik je aan toch nog wat stro aan te bieden zodat je paard wel kan scharrelen.

Succes!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:54

Ik heb het ook wel eens geprobeerd om vies stro van een ander erbij in te gooien.
Dat at ze ook gewoon nog op... :=
Bij haar hielp dus ook niks, zaagsel e.d. durfde ik ook niet proberen, was bang dat ze dat ook zou opeten.
Heb haar stal op den duur maar minder vol gegooid.
Alleen 's winters als het heel koud was, liet ze het nog wel eens liggen, verder ging alles op.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:20

mest van een ander paard erdoor mengen vaak willen ze het dan niet eten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:25

loversyl schreef:
Rubbere matten heb ik inderdaad gehaald die gaan er binnenkort in, ik ga nog kijken voor anti bijt spray.
Ik heb gewoon liever niet dat hij zoveel stro eet

Mocht je in de buurt wonen (Bij Zwolle woon ik), dan mag je hier wel een fles komen halen. Heb nog een nieuwe fles staan en ik het het toch niet nodig... Heb het gekocht omdat het in de aanbiedingen bak lag en ik dacht dat het handig was om te hebben :')

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:27

Inderdaad gewoon vies tro van een ander paard in zijn stal gooien. Geeft niet als het een beetje vochtig is. Wel vervelend als je een schimmel hebt :')

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:40

Hier ook een paard wat zijn stal leeg eet.
Ben verhuisd van pensionstal. stond eerst op zaagsel en nu op stro.
Eerste week deed ze een beetje eten... maar de laatste 3 dagen vreet ze alles op.

Vies srro husselen met schoon stro werkt niet. je gooit hooi in de stal..
Ze neemt er 2 hapjes van en eet daarna weer gezellig aan het stro.
Ze staat heel de dag buiten. land is wel erg kaal maar word ruim bijgevoerd.
Hooi op stal krijgt ze ok ruim.

Heb gelezen dat het ook een vorm van mineralen tekort kan zijn...??

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:06

Hier hetzelfde verhaal. Mijn PRE at zoveel stro dat ik twee pakjes kon bijstrooien elke dag. Nu staat ze op zaagsel en krijgt ze gewoon een extra plak stro om te knabbelen. Gaat prima!

verdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:10

Wat zou jij doen als je in een hok van 3 bij 3 stond met als enige vermaak uitzicht en misschien wel een speeltje? Ik snap je paard wel, ongeacht waarhij vandaan komt, ondanks dat hij voldoende afleiding, beweging en vrijheid zal krijgen.

Wat is het werkelijke probleem, waarom moet hij ermee stoppen? Zijn het de kosten voor het stro?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:24

gewoon stro laten eten.ruwvoer is goed voor hem.je kunt zijn krachtvoer weg laten.is een sober ras.
en je zegt onbeperkt hooi dan zou hij altijd hooi hebben en niet aan zijn stro hoeven te beginnen,maar stro is zo slecht nog niet

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:19

verdad schreef:
Wat zou jij doen als je in een hok van 3 bij 3 stond met als enige vermaak uitzicht en misschien wel een speeltje? Ik snap je paard wel, ongeacht waarhij vandaan komt, ondanks dat hij voldoende afleiding, beweging en vrijheid zal krijgen.

Wat is het werkelijke probleem, waarom moet hij ermee stoppen? Zijn het de kosten voor het stro?

Misschien een idee om eerst even de moeite te nemen om het topic door te lezen?
Geld trouwens voor meerdere....
Paard staat dus NIET op stro maar gehakseld stro.Valt te vergelijken met zaagsel ed.Dus niet bepaald handig om te gaan eten.Daarnaast krijgt hij stro om te knabbelen.
Verdad, voor jou info, hij staat niet in een 'hok' van 3x3.Hij heeft een half open box, dus geen tralies met aan weerskanten andere paarden.Ze kunnen dus bij elkaar en aan elkaar zitten als ze s'avonds op stal staan.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:23

kom hier net binnen....mijn quarter denkt ook dat ze een PRE is :j ....vreet die hele stal leeg...zelfs als ik haar vieze mest er helemaal doorheen meng....dat ging me een beetje te ver dus nu op vlas....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:30

Mijn PRE is ook een echte stro-vreter. Hij staat de hele dag buiten, maar als hij in zijn stal staat begint hij als hij zijn hooi op heeft aan zijn stro. Ik mest zelf zijn stal uit en hij krijgt dus elke dag wat versstro erbij, wij kunnen gelukkig zelf onbeperkt stro pakken. Omdat hij zoveel opeet leg ik nu expres langs de kant waar hij voornamelijk alles opeet een extra dikke laag zodat hij lekker kan eten en toch zijn hele box niet leeg is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:32

Mijn fjord vond ook altijd dat stro (gewoon stro) om te eten was, kuil op ga je daar mee verder.
Die vrat als ze de kans kreeg 2 grote plakken per dag op. .

Gehakseld stro lijkt me niet echt lekker hapje, maar daar denkt jouw paard blijkbaar anders over.
Zou trouwens rustig aan doen met de groene zeep, zulk lekker spul is dat nou ook weer niet, zeker niet
als jouw eigenwijsje na 2 dagen vliegenspray ook al lekker vond....

Mijn fjord is overigens wegens luchtwegproblemen op vlas gezet, echter dan moet je wel zeker weten dat je paard dat niet als lekker hapje gaat zien.
Vlas verstoppingen zijn veel vevelender dan stro. (aubiose is in dat opzicht helemaal hels spul als ze vertopt raken).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:34

groffer hooi voeren kan ook helpen en zorg er inderdaad voor dat er gewoon genoeg is. :j
is geen enkel probleem dat een paard veel stro eet,wil je dat het toch een zachte bodem heeft dan doe je er vlas of wat anders onder