Aankoop weide, doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 07:37

Pien28 schreef:
Er zitten aangrenzende tuinen aan het weiland?
Als je ooit in een huis daar zou kunnen gaan wonen zit je perfect natuurlijk.
Of je verkoopt, met winst, later je weiland door aan een bewoner van een van de aangrenzende tuinen.

Inderdaad, daar heb ik ook al aan gedacht :) en enkele van de bewoners zijn al wat ouder, dus de kans dat één van die huisjes ooit te koop komt is wel bestaande ;)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 07:39

rina schreef:
Ehhh nou ben ik echt heel slecht in rekenen, maar bij een prijs van 15.000 euro voor 43 are zit je kwa hectare toch zeker al op 30.000 euro. Iets meer zelfs nog omdat het zelfs nog iets minder is dan een halve hectare. Dan zit je kwa prijs toch al aan wat er normaal voor betaald wordt? Zou ik niet onder de noemer schappelijk zetten, maar gewoon de normale prijs.

Ik had schappelijk gebruikt als in "niet overdreven, aanvaardbaar". :D

DubbelFun

Re: Aankoop weide, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:08

@vang: als er daar weinig grond te koopt komt, is de kans groot dat je nu snel moet handelen en bij evt. verkoop het ook wel snel weer verkocht zult krijgen.
misschien is een paddock paradijs een idee. dan hebben ze toch de hele dag wat te struimen en alleen echt volop gras als je de wei openzet. voor de winter zou je ze dan alleen in de paddock/rijbakje kunnen houden om de paden te sparen.
wel zou ik ook een flink stuk bestraten (als dat mag)
enig nadeel is het feit dat er kassen op hebben gestaan...dus misschien glas in de grond

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:38

Ja, maar ik woon in de druivenstreek, ik denk dat zowat het hele grondgebied vol serres zit :) Mijn paard heeft een tijdje op die weide gestaan, en ik heb inderdaad wel eens een stukje glas gevonden. Maar nu niet dat er constant glas naar boven kwam. De compromis is in opmaak, dus de verkoop zal hopelijk snel geregeld zijn.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:39

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:51

worden die niet glad als het nat wordt??
overigens is de term bestraten niet gebonden aan steen maar aan alles wat als bodemversteviging wordt neergelegd. dus ook hout en rubber.
als je een stukje van de wei als paddock/rijbak wilt gaan gebruiken is het vaak gedaan om de gron te laten omzetten (aarde naar onder en zand naar boven). als je dat doet heb je dus kans op meer glas.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:07

Neen, die worden niet bepaald glad, ze zijn echt ideaal :)

Ah op die manier, mja dat kan ik moeilijk op voorhand voorspellen, maar kdenk wel dat dat op te lossen is.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:56

Even over de prijs. Dat hangt in België écht af van welke regio je bent.
Antwerpen? Net uit het centrum van de stad? Betaal je gemakkelijk €80 000/hectare
Limburg? Oost Vlaanderen? Je hebt plaatsen waar het €15 000/hectare gaat of 30 000/hectare

Ik zie het in elk topic voorbijkomen en val er telkens een beetje over. Prijs is heeeel sterk regio gebonden.

Verder, ik heb ook weiland zonder elektriciteit of stromend water en we redden het perfect. Al is 43are wel erg klein denk ik voor 2 paarden, ev. een bak en dan nog hooien. Dan zou ik eerder er een paddock paradise van maken!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:46

Hier zit de prijs voor grasland op zo'n 68.000 euro per hectare... Ik zou willen dat ik 43 are voor 15.000 euro zou kunnen kopen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:56

Als je het financieel kunt redden, zou ik het zeker doen, spannend en leuk!!
Wij hebben ook niet veel gras met 7 paarden maar wel een grote paddock waar ze in de winter op staan en in de zomer alleen overdag op het gras en savonds op de paddock, ze worden dan wel bijgevoerd met hooi/kuil maar ik vind het persoonlijk veel fijner dan 24/7 gras buiken. Veel succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:05

Weidegrond aan een kant en tuin aan de andere kant, 3e kant zal een weg langs lopen en de 4e kant? Is het goed grasland of verwaarloosd gras? Of is het bebouwd geweest afgelopen zomer? Hoe zit het met de omliggende bebouwing? Is het vrijaf of dichtbij een dorp of stad? Bij industrie?

En wat wil je voor je paarden? Als er geen stal staat wordt het lastig om die te plaatsen, net als een rijbak, kun je zonder?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:20

Hier doet weidegrond 85.000 euro de hectare.

Maar is er een bestemmingsplan in jouw gemeente ??
Hier in Nederland zijn de gemeentes bezig om voor de zoveelste keer de bestemmings plannen te herzien.
Opgelegd door de eu.
En er zitten wat veruimingen in de plannen, maar ook nieuwe regeltjes.
Vooral een stuk grond tegen bebouwing aan kon wel eens wat vervelende regeltjes hebben voor de mogelijkheden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:22

Ariebren schreef:
Hier doet weidegrond 85.000 euro de hectare.

Maar is er een bestemmingsplan in jouw gemeente ??
Hier in Nederland zijn de gemeentes bezig om voor de zoveelste keer de bestemmings plannen te herzien.
Opgelegd door de eu.
En er zitten wat veruimingen in de plannen, maar ook nieuwe regeltjes.
Vooral een stuk grond tegen bebouwing aan kon wel eens wat vervelende regeltjes hebben voor de mogelijkheden.

Maar als dat niet zo is, en het over een paar jaar bouwgrond is, ben je wel binnen
maar eerst alles goed nazoeken wat wel en niet mag, zou jammer zijn als je het koopt en dan geen paarden erop mag houden

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:24

De meeste gemeentes hebben de bestemmings plannen op hun website staan.
Ik kreeg gisteren een brief van de gemeente met de kennisgeving van het voorontwerp bestemmingsplan buitengebied.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:33

De afgelopen jaren is de weide gehooid geweest, en de laatste twee jaren stonden mijn paard erop samen met het paard van m'n vriendin. Toen huurden we wel nog de hectare ernaast bij. Een stal opzetten lukt sowieso wel, desnoods zo'n verplaatsbare met tentzeil (ken de producent niet meer). Ik woon in een streek waar erg veel paarden gehouden worden, en er niet vaak grond te koop komt. Het Zoniënwoud is te voet bereikbaar, en het centrum van de gemeente ligt op een kilometer.
Ik ben vorig jaar bij de gemeente gaan navragen of er verkavelingsplannen waren, en ze zeiden me van niet. Het is groene zone, en er mag dus niet gebouwd worden.
Klein of niet, ik vind het alvast beter dan niets :)
Laatst bijgewerkt door vang op 14-09-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:35

anneliesdj schreef:
Weidegrond aan een kant en tuin aan de andere kant, 3e kant zal een weg langs lopen en de 4e kant? Is het goed grasland of verwaarloosd gras? Of is het bebouwd geweest afgelopen zomer? Hoe zit het met de omliggende bebouwing? Is het vrijaf of dichtbij een dorp of stad? Bij industrie?

En wat wil je voor je paarden? Als er geen stal staat wordt het lastig om die te plaatsen, net als een rijbak, kun je zonder?

Ik kan zeker zonder rijbak, ik ben een wandeling-ruiter ;) Een verhard stukje voor in de winter zou ik wel willen, maar daar heb ik al een ideetje voor (zoals je kan lezen enkele berichten terug)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:37

Ine23 schreef:
Even over de prijs. Dat hangt in België écht af van welke regio je bent.
Antwerpen? Net uit het centrum van de stad? Betaal je gemakkelijk €80 000/hectare
Limburg? Oost Vlaanderen? Je hebt plaatsen waar het €15 000/hectare gaat of 30 000/hectare

Ik zie het in elk topic voorbijkomen en val er telkens een beetje over. Prijs is heeeel sterk regio gebonden.

Verder, ik heb ook weiland zonder elektriciteit of stromend water en we redden het perfect. Al is 43are wel erg klein denk ik voor 2 paarden, ev. een bak en dan nog hooien. Dan zou ik eerder er een paddock paradise van maken!

Ja dat is het moeilijke eraan hé, ik dacht altijd dat de prijs zo'n 25000/ha was, maar hier in de streek is dat blijkbaar aan de goedkope kant, en moet je meer tellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:22

Hoezo komt een stal er zowieso wel? Dat moet wel mogen van de gemeente natuurlijk.
Op zich heel gunstig dat het zo mooi gelegen is, wat dat betreft is het wel een goede investering.
Maar heb je genoeg aan zo'n klein stuk of kun je dan het naastliggende nog steeds huren?

Wbt de prijs; Volgens mij is het redelijk normaal maar ik ben niet heel erg op de hoogte momenteel en weet niet waar je woont. Wat je iig kunt doen is kritisch naar de omgeving kijken, hoe bereikbaar is het tov omringende percelen? Voor landbouw is dat van het grootste belang, is het moeilijker bereikbaar dan keldert de prijs enorm.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:28

Sowieso laten taxeren door een makelaar voor dit soort grond. Dan weet je of je niet teveel betaalt.
Is het wel handig met het oog ook op onderhoud om dit nu te kopen, terwijl je het nog lang niet gaat gebruiken?

Oh ja.. En bedenken of je daar graag je paarden zet zo aan de weg, zonder toezicht of buren die er op uitkijken. Sowieso goed hek/ sloten dan denk ik.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 21:19

amsterdam_30 schreef:
Sowieso laten taxeren door een makelaar voor dit soort grond. Dan weet je of je niet teveel betaalt.
Is het wel handig met het oog ook op onderhoud om dit nu te kopen, terwijl je het nog lang niet gaat gebruiken?

Oh ja.. En bedenken of je daar graag je paarden zet zo aan de weg, zonder toezicht of buren die er op uitkijken. Sowieso goed hek/ sloten dan denk ik.

Hoezo geen buren die erop uitkijken? Er liggen allemaal huizen langs... De toegang tot de weide is een perceel van enkele are gelegen tussen twee huizen (en de hond van één van de huizen is zo'n keffertje dat steeds in de tuin zit)
Onderhoud lukt zeker wel, ik kan het makkelijk laten afrijden door een boer, eventueel vraagk iemand om het te hooien of verhuur ik het aan iemand met paarden. Er zijn mogelijkheden genoeg.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 21:21

anneliesdj schreef:
Hoezo komt een stal er zowieso wel? Dat moet wel mogen van de gemeente natuurlijk.
Op zich heel gunstig dat het zo mooi gelegen is, wat dat betreft is het wel een goede investering.
Maar heb je genoeg aan zo'n klein stuk of kun je dan het naastliggende nog steeds huren?

Wbt de prijs; Volgens mij is het redelijk normaal maar ik ben niet heel erg op de hoogte momenteel en weet niet waar je woont. Wat je iig kunt doen is kritisch naar de omgeving kijken, hoe bereikbaar is het tov omringende percelen? Voor landbouw is dat van het grootste belang, is het moeilijker bereikbaar dan keldert de prijs enorm.

Ja, daar doet de gemeente hier echt niet moeilijk over, zeker niet als het om zo'n verplaatsbare gaat. En voor een stal met één open zijde hoef ik ook geen vergunning.
Of ik het andere stuk kan bijhuren weet ik niet, maar sowieso kan ik al wel wat doen met die 43 are. Als ik er iets bij kan huren dan doe ik dat zeker wel, maar lukt het niet dan probeer ik mijn plan te trekken met 43 are. Maar da's voor in de toekomst, voorlopig komen mijn paarden er niet op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:30

Waarom zou je het kopen als je je paarden er niet op wilt zetten?
Wat wil je er dan mee doen? (of mis ik nu iets?)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 09:10

VOORLOPIG komen mijn paarden er niet op :) Ze staan nu erg goed op pension, en ik zit nog in mijn studies.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:59

anneliesdj schreef:
Waarom zou je het kopen als je je paarden er niet op wilt zetten?
Wat wil je er dan mee doen? (of mis ik nu iets?)

Als ze het stuk nu kan betalen, en straks wel wilt gebruiken, kan ze het beter nu kopen dan dat er straks niks meer te kop is op die locatie, dus dat begrijp ik wel

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 15:24

Het kan zeker een goede investering zijn, zeker als het de mogelijkheid heeft om bouwgrond te worden.

Vergis je niet in het werk als je paarden op eigen wei hebt.
Ik heb 2 stallen met een 1000 liter vat aan de regenpijp, maar na een warme droge week ben ik toch blij met een vat op een aanhanger.
Die houten platen die jij als verharding wil gebruiken, zijn na 1 winter weggerot.
Modder, mest, urine en paardenhoeven maken er pulp van, wat je zandgrond tot drek maakt.