gouden tip gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:20

plientjedres schreef:
Er staan daar 100 paarden, het is dus niet zo dat ze elk paard persoonlijk kunnen behandelen :(
Ik krijg wel 1 oktober een nieuwe box met kleinere voerbak, in de hoop dat dat helpt.
Die bak zie zo vast gemaakt dat je ook niet ff los schroeft.

Misschien is het ze dan over het hoofd gegroeit als effe in een voerbak kijken al teveel werk is.
Misschien moeten ze dan geen paarden willen houden en zeker niet zoveel.
Als jij dit ook nog goedpraat en ook nog weet dat dit gewoon komt dat je paard een te kleine box staat, tja.................
Ik denk toch dat je wat meer voor je paard op moet komen, die is afhankelijk van JOUW.

capopjekop

Re: gouden tip gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:28

Kun je niet gewoon een emmer zonder hengsel voor de stal zetten? Dan doen ze daar de brokken in en zetten de emmer met de brok in de stal en dan haal je hem er na het voeren weer uit. Dan hoeft je niets op te hangen.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:40

ikke schreef:
Pien28 schreef:
Ik had je als tip gegeven een plek te zoeken waar je paard meer ruimte heeft maar dat is blijkbaar te veel moeite of daar lees je overheen.

Als eens bedacht dat die optie domweg niet beschikbaar is voor TS?? Ze woont nu niet bepaald in een omgeving waar op elke straathoek 3 stallen gevestigd zijn, zoals in sommige andere delen van het land........

De vraag is of je op dan een paard wilt houden.

Maar gelukkig heeft TS genoeg tips gekregen om de symptomen te bestrijden en niet de oorzaak aan te pakken.
Succes.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 09:52

pien het is zo jammer dat mensen zoals jij een forum als bokt zo kunnen verpesten.
zoals ikke al zegt bij ons heb je niet de mogenlijkheid om je paard in de winter buiten te houden.
dat vind ik namelijk dierenmishandeling,mijn paard komt absoluut niet toto zijn knieen in de bagger te staan.

ik sta op een manege fnrs 4 sterren dus het is niet een boertje wat teveel op zijn schouders heeft genomen.
alle regels en luxe voor een paardhouden is aanwezig.
de box is niet groot maar ook niet tew klein gezien dat hij overdag in een padock staat.

laat elkaar nu toch gewoon in zijn waarde, de een houd zijn paard zus en de ander zo.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:15

Begrijp dat je het prima naar je zin hebt op deze stal, zou daarom een gesprek aan gaan met de stalhouder over dit probleem.
Hij kan zijn personeel leren waar ze op moeten letten bij het voeren en hoe te handelen.
Ook al staan er 100 paarden op stal, je gooit niet klakkeloos een schep brok door het luikje zonder even in de box te kijken.
Een ervaren persoon heeft daar maar een paar seconden voor nodig, het kost alleen je aandacht.
Als ze opletten zullen ze zien dat er mest in zijn voerbak ligt.
Hebben ze "te weinig tijd" om dat er even uit te halen dan kunnen ze de brok toch ook op de grond leggen?
Als het openen van de deur zelfs teveel moeite is, dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere stal.
Verder zou je kunnen overwegen als er veel verschillende mensen voeren, een bordje op zijn stal te hangen met een waarschuwing.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:19

Ik kom me er ook even mee bemoeien. Zoals GMekkes zegt, is een gesprekje met de eigenaar een goed idee. Alleen hij/zij kan over zijn/haar werknemers beslissen. Maar ook ik vind het nogal raar als je niet even in de voerbak kijkt, volgens mij moeten die hopen toch wel opvallen?
En idd een bordje is ook nog een idee.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:37

De afmetingen van de box hebben niks te maken met het poepen in de voerbak. Bij de voerbak is de box op z'n smalst dus als een paard dan net zijn achterwerk daar naartoe heeft staan, dan valt de mest gewoon in de bak. Kan ook gebeuren in een zeer ruime box. Sommige paarden poepen nou eenmaal overal door de stal heen, dus ook in de voerbak.

Voerbak wat omhoog doen, losse emmer met voer of een voerbak buiten de box hangen zijn volgens mij de meest praktische en eenvoudige oplossingen voor TS en voor het personeel wat voert. Wel oppassen dat de bak niet te hoog komt te hangen ivm kans op slokdarmverstopping.

Misschien een leuk bordje maken voor op de stal, of iets met een leuke tekening waarop staat: Let op! Ik poep in mijn voerbak! oid zodat de jongen met de beperking het ook makkelijk snapt.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:06

Ksssst Pien, TS is niet de eigenaresse

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:07

Agnes bedankt voor je reactie, ik zal even een. Gesprekje aan gaan.
Het klinkt allemaal zo simpel maar vanmorgen kreeg hij niks in een emmer maar die emmer vliegt vervolgens door de hele stal heen :( vind hij nogal een leuk speeltje.
Wij mogen ook niks zomaar aan de deur hangen omdat het kunstof boksen zijn.
En als iedereen dat doet word het gewoon een zooitje.
Heb wel een dekenrek hangen mis bieb dat ik de emmer daar op een of andere manier aan kan bevestigen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:08

stellaard schreef:
Ksssst Pien, TS is niet de eigenaresse

Jawel is wel mijn paard, snap alleen niet hoe zij vanaf haar stoel kan zien hoe mijn paard er bij staan.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:14

:o :o Heb ik dus fout gelezen.
Sorry maar straks durft er niemand meer te posten door dat wel heel erg snelle commentaar.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:22

Psss pien haal jij je zinnetjes allemaal rechtstreeks van paardnatuurlijk af? :')

Ik denk dat wel wat meer mag hameren over dat er gewoon even gecheckt wordt of er mest ligt.
Kom op zeg hoe lui kan je zijn. Met paarden moet je gewoon opletten en gooi je niet zomaar een kwak voer erin. Het paard kan wel koliek hebben en dat zou die jongen dan gewoon niet zien omdat hij mrt zijn beperking alles hetzelfde moet hebben.

En je hebt het steeds over 4 sterren en zo, heel leuk voor jou maar die luxe maakt voor je paard niet uit.
Ik denk dat die buiten staan helemaal prima zou vinden en dan maakt een beetke blubber imo niet uit. (niet dat ze er een meter in weg zakken natuurlijk.)

Velver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:32

Kun je de voerbak niet naar de andere kant verplaatsen?
Ik had ook een paard op stal die poepte altijd in zijn drinkbak. Drinkbak verplaatst naar de andere kant en probleem is over.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 19:24

NeverGiveUp schreef:
Psss pien haal jij je zinnetjes allemaal rechtstreeks van paardnatuurlijk af? :')

Ik denk dat wel wat meer mag hameren over dat er gewoon even gecheckt wordt of er mest ligt.
Kom op zeg hoe lui kan je zijn. Met paarden moet je gewoon opletten en gooi je niet zomaar een kwak voer erin. Het paard kan wel koliek hebben en dat zou die jongen dan gewoon niet zien omdat hij mrt zijn beperking alles hetzelfde moet hebben.

En je hebt het steeds over 4 sterren en zo, heel leuk voor jou maar die luxe maakt voor je paard niet uit.
Ik denk dat die buiten staan helemaal prima zou vinden en dan maakt een beetke blubber imo niet uit. (niet dat ze er een meter in weg zakken natuurlijk.)

Ik heb om precies te zijn 1 x gezegd dat het een 4 sterren stal is.
Ik vind het heel erg vervelend om steeds te horen dat ik slecht voor mijn paard ben.
Ik vind het zielig om mijn paard tot zijn knieën in de bagger staat.
En helaas is dat zo in deze regio, want veengrond en erg laag onder de zeespiegel is een slechte combi in natte periodes.
En daarbij al was dat niet zo, ik ben persoonlijk niet van 365 dagen 24 uur per dag buiten.
En met mij nog 100000 andere.
Ik ben daar super tevreden en al helemaal over Marco.
Mijn paard poept niet op een plek, het is helaas net waar zijn kont hangt daar poept hij.
Zoals hier boven al gezegd word, het word echt steeds minder leuk om een topic te openen.
Krijg verdorie om mijn oren gezwaaid waarom ik in godsnaam een paard koop als ik hem op deze manier houd.
En het ergste is nog, ik ga er nog van over de zeik ook!
Ik heb gewoon een vraag, of iemand een tip voor min heeft.
En ik krijg zowat een rel topic omdat ik een dierenbeul ben om hoe ik mijn paard hou.
Ik word hier echt mal van :(

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:36

TS er zijn heel veel tips in het topic gegeven. Kijk of je daar iets mee kunt.
Het lijkt mij i.i.g. een kleine moeite voor de stalhouder om de voerbak wat hoger op te hangen.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:39

Weet je TS de mensen met het meeste commentaar zijn vaak zelf de minste, trek het je maar niet zo aan.
Maar om een fijn antwoord te kunnen geven moet je gevoel en verstand samen laten gaan, liever een opbouwend antwoord waar TS iets mee kan, dit kan zo anders, denk ook aan een ander en niet alleen aan jezelf voordat je een antwoord geeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:15

Ts, zoals je zelf misschien al snapt bestaat er geen gouden tip, enkel een beetje logisch nadenken.
Sterren zijn in mijn oen niet zaligmakend.
Simpelste oplossing is nakijken van de voerbak voor iemand er voer in kwakt, voerbak verhangen, tja en dan houd het toch op.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 22:29

Ja dat weet ik, er zitten absoluut bruikbare tips tussen.
Hoger hangen is echt geen optie ivm bevestiging in en van de stal.
Ik ga morgen ff vragen aan de eigenaar wat we kunne doen.
Dat van 4 sterren boeit mij ook absoluut niet maar je word gewoon in een hoek gedreven met het feit dat je niet goed voor je paard bent.
Dus het enigste wat ik daar mee bedoel is dat het gewoon een nette stal is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:48

Hallo TS zeg ik dat jij slecht voor je paard bent?
Aangezien je mijn bericht quote?

Er zijn hier mensen die dat letterlijk zeggen, en dat zie je mij niet typen!
Vind ik ook helemaaal niet.

Jammer dat je er het slechtste uit haalt, ik zal het even nog duidelijk zeggen.

Ik bedoelde, dat ik vind dat het belachelijk is dat de voerpersoon niet even kijkt of er mest in de bak ligt.
Ja? Dat heeft dus niets met jou te maken. Dat was de voornaamste bedoeling van mijn post.
Dat het misschien mogelijk is om te vragen of diegene tóch even gewoon wilt checken of er wat in ligt en zo nodig het er even uit haalt.
Mijn inziens kleine moeite voor de persoon die voert, vind het er gewoon bij horen. Nog een keer, de persoon die voert.

Als laatste haal ik alleen even jou opmerking aan over het 4 sterren manege, en dat het dierenmishandeling is om in de blubber te staan. Daar vertelde ik even mijn mening op, dat ik persoonlijk een BEETJE blubber helemaal niet erg vind.
Als het zo is dat er in de winter standaart heeel veel blubber is, tsja dan zou ik mijn paard ook op stal houden snachts.
Daar zeg ik dus niet mee dat jij een dierenbeul bent en dat je je paard weg moet doen omdat hij een paar uurtjes op stal staat, heus niet :+

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 09:02

Nee was niet zo bedoelt, was meer een reactie op de 4 sterren.
Ik had het daar maar 1x over en wat ik daar mee bedoelde was dat alles gewoon goed voor elkaar is op onze stal.
Vind het gewoon jammer dat er mensen op een afstandje mijn stal afz**ken zonder dat ze weten waar ik sta.
Vandaar dat ik het even quote.
Vind het gewoon vervellend dat ik een vraag stel en dat de helft over mijn stalling valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:07

plientjedres schreef:
Er staan daar 100 paarden, het is dus niet zo dat ze elk paard persoonlijk kunnen behandelen :(
Ik krijg wel 1 oktober een nieuwe box met kleinere voerbak, in de hoop dat dat helpt.
Die bak zie zo vast gemaakt dat je ook niet ff los schroeft.

Wij hebben ook bijna 100 paarden op stal staan en bij ons wordt het er echt uitgehaald.
Je hoort het gelijk als je het biks erin gooit, je hoort het echt.

Ik vind het belachelijk dat ze er niets mee doen..

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:16

Weet niet of het al genoemd is maar, je zou een grote rubber lap over de voerbak kunnen hangen. vast maken aan de tralies. Bij het voeren trek je de de lap boven door de tralies heen. En later kan hij dan weer terug gehangen worden.

Veder ben ik het wel met Peanutbutter eens, je hoort het wanneer je de brok er in doet. Jammer dat ze het er niet uit halen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:19

Nogmaals 4 sterren geeft niet blindelings de garantie dat het er goed voor mekaar is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch wat tegen vind vallen.
Een paard van 1,75 in een box van 3x3, vind ik al behoorlijk krapjes.
Als een pensionhouder weet dat er een bepaald paard geregeld in zijn bak poept, is het een kleine moeite even in de bak te kijken voor je er wat in mikt.

Ik wil niet je stal afzeiken maar ik zeg ook geen hele onlogische dingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:36

TS, of je het leuk vindt of niet, een paar hele simpele feiten zijn gewoon:

- een stal van 3x3 meter is erg krapjes voor een paard dat zo groot is als die van jou
- het is dan ook niet vreemd wanneer zo'n dier in zijn voer- of drinkbak poept
- het is wèl belachelijk dat daar niks aan gedaan wordt, en je paard zijn voer op zijn stront krijgt gegooid
- zorg je goed voor je paard dan staat hij niet de hele dag in de modder en niet de hele dag op stal
- je hoeft zelf niet op de modder te rijden ook toch? Moraal: modder is te voorkomen, ook voor een paddock
- FNRS-sterren zeggen erg weinig over paardvriendelijkheid, maar vooral over ruiter-vriendelijkheid

Ik snap dat je het vervelend vind als mensen zeggen dat je paard er niet optimaal bij staat, maar het is nu eenmaal niet anders, kijk naar je eigen verhaal. Het oplossen van het kak-in-voerbak-probleem is toch wel het minste dat je van je stalhouder mag verwachten :j

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:40

Eh ik heb een tip. Een andere stal zoeken!
Het is toch gewoon normaal dat je in die bak kijkt als je voert en als er iets in ligt het er even uit haalt?! Waar gaat dit over??