Paddock (zand) gaat naar pies stinken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Paddock (zand) gaat naar pies stinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:30

Hier staan we op veen, en is er een laag afgegraven, daarop puin gestort, daarover worteldoek en dan ca 20 cm drainage zand.
Het water loopt super snel weg, evenals de urine, maar idd de stank blijft er toch een beetje inzitten.

Sirocco stalpoeder is neutraliserend, maar wel erg duur en ik weet niet hoe goed het werkt op de paddock. Ik ga het vanmiddag uitproberen op m'n poep/piesplek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:34

Ja doe eens voor de grap, ben wel benieuwd :)

Voor hier is het denk ik het meest praktisch om het stukje te verharden. Maar dan heb je toch nog de rest van de paddock waar ze zich alle 3 meerdere keren per dag helemaal op leeg staan te piesen :=

Maargoed nog liever in de paddock dan voor de deur van de zadelkamer in de stal, waar ik de hengstige Haf op betrapte van de week, blegh!! Goorlap. Was ook nog een plas waar je u tegen zegt ook, gelijk met water uitgeveegd maar meurde nog flink na...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:57

het gebeurd overal waar de paarden steeds op dezelfde plek plassen hoor, zelfs in een kleine weide. Heb wel een kale plek gehad omdat het gras het echt niet meer trok al die urine, en die stonk ook. Gelukkig is het nu na een paar maanden rust en veel water weer bijgetrokken, maar denk dat elke paddock die zo intensief gebruikt wordt op bepaalde plekken dit wel kan krijgen. De Hit-actiefstal in Arnhem had het overal en dat is toch ook echt zandgrond. Daar stonken mijn schoenen na een uur in die paddock na 3 dagen nog naar paardenpis...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:43

Dàt is goor zeg :r

riannesampa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:59

Ik heb dit probleem ook, dat stinkende zand.
Mijn advies om urine te verwijderen is altijd; Biotex (de groene)
Dit breekt de eiwitten af, zodat de urine helemaal verdwijnt.
Ik weet alleen niet of dit ook op zand werkt...
Zal het binnenkort eens gaan proberen, dat laat ik het je weten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:01

en dan hopen dat het niet gaat regenen, heb je ineens van die leuke zeepbellen in je bak staan :+

riannesampa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:06

Schuimparty voor paarden! :)*

Haha, nee volgens mij schuimt Bio-tex niet echt.
Het ruikt wel behoorlijk fris, maja, beter dan pies :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:09

Ben benieuwd, tof als je het even laat weten inderdaad +:)+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:56

Ik gebruik gewone keukenazijn. Flinke scheut in emmer (maatje bouwemmer) water en dat op de pis/stink plekken gieten. Schoonmaakazijn vindt ik te riskant met bodemleven, etc., maar dat wordt binnenshuis veel gebruikt om pislucht van bv katten te neutraliseren als die een verkeerde plek kiezen. Zover mijn neus me laat weten (zand is nieuw, gebruikte dit op gewone aarde voordat zand er kwam) helpt het goed.

riannesampa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:15

Ik heb de Bio-tex geprobeerd. Gewoon wat poeder over de plekken gestrooid en toen de tuinslang erop (nee er was geen schuimparty :P )
Volgens mij werkt het redelijk. Ik ruik niet meer die sterke pies geur.
De eerste 2 dagen ruikt het naar de frisse Biotex gecombineerd met wat stank, daarna ruikt het redelijk fris.
Ik ben hier niet zeker van want de piesplekken zijn naast de mest-kar, dus ik ruik nu voornamelijk de mest, hahaha.

Maar ik zou het zeker eens proberen, kijken wat het bij jou doet.

Ben ook benieuwd wat de keukenazijn doet, die ga ik ook eens proberen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:41

Wij hebben ook een klein plekje in de pddock wat soms errug kan luchten.
Bij ons is het het ergst wanneer het net een tijdje heeft geregend en de drainage kan het net niet allemaal bolwerken. En dan met name het stukje net achter het bestrate gedeelte.
Maar eenmaal droog is het alweer een heel eind weg.
Nu hebben wij van die mutsen die normaal redelijk op de zelfde plaatsen hun behoefte doen. Behalve bij erge regen dan gaan ze niet van de stenen af. Ze doen het dan van de stenen af op het zand...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:49

Je zou ze zindelijk kunnen maken. Je geeft zelf aan aan hoe:
pmarena schreef:
Direct na een bui is de lucht even weg, maar over het algemeen hangt hij er toch wel. Om nu dagelijks te gaan sproeien vind ik eigenlijk geen optie, zonde van het water (want dit zal uit de kraan moeten komen) en niet echt een handige plaats zo precies voor de stallen, om die steeds nat te hebben en paarden die er dan niet langs durven enzo :)

En daarbij een andere plek (tijdelijk) extra aantrekkelijk te maken door stro. En wat uurtjes besteden aan belonen voor gewenst gedrag.

IK heb de paarden hier in de paddock in elk geval al zover dat ze gaan poepen wanneer ik er met de kruiwagen aan kom. Ik heb ze namelijk altijd beloond (simpel aaitje/aandacht) voor het poepen als ik er met de kruiwagen ben. Niet bewust aangeleerd, maar het werkt wel. Je zou dus ook kunnen belonen voor de gewenste plek. Ik bedoel: er zijn mensen die hun paard op commando leren plassen (wel of niet in een emmer) dus het is niet onmogelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:49

Hey wat grappig HL, nu je het zegt doen ons groepje dat ook wanneer we uitmesten. Vaak het liefst zo dicht mogelijk erbij. Wij proberen het dan altijd het gelijk op te vangen met de vork := Er hebben er een paar op stal een sport van gemaakt haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 09:04

Geinig riannesampa! Wat vonden de paardebeesten van die Biotex-lucht :P

Hier nog niks geprobeerd, veels te druk met klussen :=

HL: bedoel je nou dat ik die pisplek blank zou kunnen zetten om ze te ontmoedigen om daar te piesen...?

Op welke manier is dat in mijn voordeel :P

Dan moet ik zelf ook door die plas heen waden....het hele "probleem" is nu juist dat precies die doorgang daar steeds vol gekakt en gezeken wordt, maar een plas water is natuurlijk niet veel beter :P

Rena kan ook op commando plassen, als ik tijdens het rijden voel dat ze moet, dan zet ik haar ergens uit de weg in een berm en zeg: doe maar plassen! En dan gaat ze wijduit staan, kreunen, persen... en hoor je die straal komen :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:04

pmarena schreef:
HL: bedoel je nou dat ik die pisplek blank zou kunnen zetten om ze te ontmoedigen om daar te piesen...?

Op welke manier is dat in mijn voordeel :P

Dan moet ik zelf ook door die plas heen waden....het hele "probleem" is nu juist dat precies die doorgang daar steeds vol gekakt en gezeken wordt, maar een plas water is natuurlijk niet veel beter :P

Maar dat is ten eerste maar tijdelijk.
Ten tweede heb jij LAARZEN (of niet?) :P
Ten derde: water is minder vies dan pies, of niet?

Als je je paarden wat wil leren moet je het gewenste gedrag makkelijk maken en het ongewenste gedrag moeilijk. "Set up for succes".
Door de ongewenste plek tijdelijk onder water te zetten ontmoedig je die plek, en bv met stro (en belonen) kun je een andere plek aantrekkelijk maken. Als je het goed doet is dit tijdelijk (die plas water), namelijk in de aanleerfase. Maar je lost gelijk die stank op. En dat wil je toch? Paarden zijn van nature redelijk zindelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 18:14

Ik probeer het aantrekken van mijn laarzen zoveel mogelijk te vermijden eerlijk gezegd, laarzen zijn voor de winter vind ik, want in de zomer krijg je er zweetpoten in :P Ik wil gewoon lekker op mijn normale schoenen even wat bij de paarden kunnen doen :)

Het zand is er bovendien om te voorkomen dat wij & paarden door de plassen heen moeten waden, dus het wordt dan wel een gevalletje van de regen in de drup -O-

Ik ben ook bang dat ik niet genoeg vrije tijd heb om andermans koudbloeden dit aan te gaan leren, gezien de volhardende lompigheid van dergelijke (verder heel lieve ;) ) dieren :=

En stro op het zand gooien daar verpest je je bodem mee dus dat vind ik ook geen goede optie eigenlijk.
Het idee is leuk hoor en erg bedankt voor het meedenken +:)+ maar de gevolgen van stro neergooien of een plas water in de doorloop zetten (en die constant daar houden met een lopende waterslang daarnaast want het water zakt snel weg) zijn veel vervelender dan die pieslucht :)

Ik denk dat we het beter gewoon kunnen verharden daar, dat zou de situatie waarschijnlijk wel beter maken :)
Ze piesen niet graag op harde oppervlakken doordat het dan terugspettert, en als ze er toch op kakken dan trappen ze dat tenminste niet meer in 500 stukjes diep in het zand maar kan ik het zo opvegen :)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:49

Nooit aan kalk gedacht? :+
Dat is goedkoop en makkelijk uit te strooien. Het neutraliseert.
Het probleem is herkenbaar ja.. dat had ik dus laatst ook.. stond aan de paddock en heerlijke aroma met zonnetje erop <<)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:53

Goh, ik dacht dat ik de enige was met dit probleem! Heb een stenen paddock met nu een klein stukje zand wat eigenlijk nu net zo intensief gebruikt wordt als een stal omdat mijn madammetje zachte ondergrond wenst voor haar behoeftes. Ik wil eigenlijk nog een stel stalmatten erin leggen, maar dat moet nog even wachten omdat mijn andere paard over 2 weken geopereerd moet worden en dat niet erg goedkoop gaat worden..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 05:46

DianneM stalmatten in een paddock zou ik niet doen, wordt veel te glad.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:55

Stalgenootjes hebben ze ook en dat wordt echt niet glad :-) je moet dan wel die met de korreltjes bovenkant hebben, niet die koeienmatten..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:58

ik ben bang dat verharden de enige oplossing is, naast zindelijk maken dan :+
heb eens paarden gereden van een dame die drie merries had lopen die alle drie op de emmer piesten
ze piesten ook wel gewoon in stal en paddock etc, maar als je ging voeren dan liet je ze eerst op de emmer piesen , daarna kregen ze voer. Scheelde een heleboel wat betreft mesten en stank in de bak/paddock :j

maar ja, dat kost wat training en ik kan me voorstellen dat niet ieder paard er makkelijk in te trainen is :+

verharden leid tot spetteren en daar hebben ze nogal eens ene hekel aan idd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:40

mijn paddock meurt idd ook naar de pies van de dames die er in staan! En deze is echt super goed gedraineerd en loopt heel goed door.
Ik denk echt dat de enige remedie is dat je er nieuw zand in laat brengen nadat er een laag oude verwijderd is maar dat is geen doen!!

Gewoon laten meuren dan maar.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:47

Omploegen :7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:54

pmarena schreef:
Ik zou ook eigenlijk geen neutraliserend spul weten, maar dat is wel het idee waarmee ik dit topic heb geopend. Ik neem toch aan dat meer mensen hier "last" van hebben en wie weet is er wel een gouden tip van een goedje dat je er doorheen kunt mengen en die het neutraliseert, waar ik het bestaan (nog) niet vanaf weet :)

Nou moet ik even goed zoeken maar ik ben weleens een soort middel tegengekomen dat je over de mesthoop kunt doen, maar nu ben ik even kwijt of dat echt voor de geur was of ook tegen vliegen oid...maar misschien is dat ook iets voor in je paddock?

Ik ga even spitten....

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:09

ben erg blij met dit topic......dacht al dat wij de viesten stinkerds waren...