Longeerkraal, hoeveel kuub zand moet er in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:42

Ga je de paddock ook afgraven of ga je enkel zand storten op de huidige onderlaag? Als je gaat voor de tweede optie (storten op de huidige onderlaag) dan zou ik zand adviseren met een grote waterdoorlatendheid. Gezien je op klei zit en dit veel minder goed water doorlaat dan zand. Je kunt dan bijna al niet anders dan te gaan werken met drainzand. Alle andere soorten zand hebben niet de eigenschap heel goed water door te laten. Je hebt ook nog bv M3C zand (paardenpakkenzand, heel mooi kwalitatief goed zand), maar als je dit direct gaat storten op een klei grond ga je niet het gewenste effect hebben (en het is vele malen duurder).

Het ‘nadeel’ van drainzand is echter dat het wel wat zwaar kan zijn om te longeren (afhankelijk ook van het type paard). Voor een paddock is het weer ideaal, omdat het water goed afgevoerd kan worden en paarden dus bijna altijd droog zullen staan. Het zand wordt in de loop van de tijd wel gemengd met de klei, dus je zult na een poos weer nieuw zand moeten aanvoeren.

De eerste optie is een betere optie, eerst afgraven en dan goed opbouwen, maar is wel vele malen duurder, ik weet niet of je dat wilt.

Voor het uitrekenen: Zand wordt berekend in m3 (kubieke meters), ofwel lengte x breedte x hoogte. Vermenigvuldig vervolgens de uitkomst nogmaals met 1.1. Dit is noodzakelijk doordat het zand nog inklinkt (het inzakken van het zand).

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:25

Hoe zit dat met tapijtsnippers/vlokken i.p.v. zand? Moet er dan ook evengoed een laag zand onder? Of kan je de laag op een andere manier opbouwen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Longeerkraal, hoeveel kuub zand moet er in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:26

tapijt snippers/vlokken gaan toch door het zand heen?

it_is_me

Re: Longeerkraal, hoeveel kuub zand moet er in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:58

Zonder zand zijn snippers/vlokken niet te gebruiken? Ik heb er zelf geen ervaring mee. Vandaar mijn vraag...