Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
belinda1986 schreef:Dat je bang bent dat je veulen ineens weg is snap ik wel maar hoeft op zich niet. Veulen is gewoon gechipt zoals ik eerder begrepen heb en jij hebt de papieren neem ik aan.
Laat haar moeder dan het veulen verkopen. Dat mag zij gewoon en dat is dus geen stelen omdat zij verantwoordelijk is. Als ze dat beestje voor een mooie prijs neerzet is ie zo weg en heeft ze ook bijna geen kosten eraan.
Ik geloof meteen dat die vriendin dat gezegd heeft over jou veulen. Vraag eventueel aan je stalhouder of hij jou veulen extra goed in de gaten wil houden. Zoals al gezegd, maak je er niet heel druk om, want terugkrijgen doe je toch wel, maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.
belinda1986 schreef:Wat voor veulen is het overigens, welk ras, welke kleur, foto. Misschien kun je de interesse van een bokker wel wekken en dan ermee naar de moeder gaan. Dat je al een eventuele koper hebt. Er zijn vast wel bokkers die niet terugdeinzen van een beetje rotstraal voor een goede pony.
Maflinger_S schreef:Is er al contact opgenomen met de fokker, of hij Pablo eventueel wil terugnemen? Als de moeder uitlegt dat haar dochter nog geen 18 was toen ze 'm kocht, ze niet voor het beestje kan zorgen en er geen geld voor heeft?
Wat je eigen veulen betreft kan ik me je angst wel voorstellen. Iedereen op stal moet goed op 'm letten en ervoor zorgen dat je vriendin er niet bij kan. Wat een gedoe.
dirkystar schreef:hoe erg het ook is voor het veulen, je moet je handen ervan af trekken, ik ben zelf moeder en als mijn dochter zo een streek zou uithalen,zou ik iig het meisje dat wel goed is voor dr dieren alles vergoeden..ik snap de moeder ook niet dus!
Veulen overdragen aan de moeder, tuurlijk is het logisch als het bij jullie op stal blijft staan je af en toe even gaat checken hoe het gaat, het is al erg genoeg dat een meisje je hiervoor laat opdraaien, maar dat een volwassene dit ook nog eens doet kan ik niet bij...suc6
pmarena schreef:Balen zeg...op zich kan ik de situatie van de moeder ook wel weer begrijpen, even de leeftijd buiten beschouwing gelaten is het natuurlijk ook wel zo dat jij deze samenwerking met die meid aangegaan bent, en dat was gewoon een hele foute gok en een waardevol leermomentje blijkt nu achteraf
Ik zou als ik jou was er op mikken dat het dier gewoon van jou wordt. Als ze het pas al gratis weg wilde geven dan kan ze dat nu ook doen. Jij betaalt nu min of meer voor het dier als ik het goed begrijp? De stalhouder krijgt ook nog geld van haar en een andere vriendin ook nog?
Ik zou dan met die meid praten en alsnog ingaan op dat gratis overnemen aanbod zodat zij er nooit meer naar om hoeft te kijken, jij een goede plek voor het beestje kan zorgen en wellicht met de opbrengst jouw eigen kosten en die van de stalhouder + vriendin kunt dekken.
Zeg dat ook tegen haar, dat ze van al het gezeur af is als ze hem aan jou geeft
Als je het aandurft natuurlijk om dit op je te nemen
Balou_k schreef:Ik ben geen 'meisje' meer ben 20 jaar..
De moeder heeft gewoon geen geld voor een vierde paard of de kosten daarvan..
De moeder zorgt er verder wel voor maar kan geen kosten hebben aan dit paard.
Colway schreef:Stuur haar een rekening? En haar moeder dezelfde rekening? Dan nogmaals voorstellen dat ze 'in natura' kunnen betalen. Dochter is minderjarig dus moeder verantwoordelijk. Wellicht op die manier wat 'druk' zetten?
Polly schreef:Balou_k schreef:Ik ben geen 'meisje' meer ben 20 jaar..
De moeder heeft gewoon geen geld voor een vierde paard of de kosten daarvan..
De moeder zorgt er verder wel voor maar kan geen kosten hebben aan dit paard.
Dan ben je ineens geen meisje meer?
Ik zou me als moeder rot schamen dat een vriendin (hoewel vriendin, als je zo behandeld word door haar..) op die manier op kosten gejaagd word door mijn 'kind'. Je moet het helemaal zelf weten, ik heb ook jarenlang gedacht als jij maar ik heb geleerd en ik doe het niet meer, het kost je alleen maar geld en uiteindelijk krijg je nog de schuld ook. Zolang jij alles betaald en regelt gaat die 'vriendin' echt geen stapje harder zetten hoor. Beest moet gewoon weg maar dat moet jij niet regelen maar zijzelf óf haar verantwoordelijke.
Maflinger_S schreef:Nog simpeler: de moeder is verantwoordelijk omdat je "vriendin" nog geen 18 is. De moeder geeft het veulen aan jou, jij zorgt ervoor totdat je het verkocht hebt en het verkoopbedrag is voor jou als (gedeeltelijke) schadeloosstelling voor de kosten die jij gemaakt hebt. Als Truus het hiermee niet eens is, heeft ze geen poot om op te staan gezien haar leeftijd.
Grote kans dat jij meer kosten maakt dan je terugkrijgt uit de verkoop. Voor het verschil zou ik dan weer met moeders om de tafel gaan.
Polly schreef:was niet mijn post waar je op reageerde, maar uit ervaring weet ik inmiddels dat een 20-jarige misschien wel volwassen is maar dat dat niet wil zeggen dat alles op die leeftijd al te overzien is. Dat bedoel ik niet banketstaaf trouwens, ben helaas ook door schade en schande wijs geworden en zie het om me heen veel gebeuren.
Ik snap dat je de pony wil beschermen en helpen maar soms moet je jezelf in bescherming nemen..en vooral ook je eigen bankrekening, als je 2 pony's had willen hebben had je er toch wel 2 gekocht?
Ik heb ook weleens een vriendin verzocht om mijn land te verlaten met haar (mijn eerste zelfgefokte veulentje) pony omdat het totaal niet werkte, zij werd daarop boos en gaf de pony terug aan mij. Ik had het dier niet voor niks niet meer in mijn bezit en heb haar daarop onmiddelijk te koop gezet. Je kan niet het leed van alle zielige paardjes op je schouders nemen, beestje verdient een fijne baas die ZIJ voor hem moeten zoeken.
Sorry als het hard klinkt, ik weet hoe moeilijk het is