1 baal stro id week vs. elke dag 1 a 2 plakjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:23

Nee, dat ga je niet redden :n Ik heb een extreem nette pony en bij hem deed ik ook met hele balen werken, maar dan wel 2x per week (dagelijks drollen scheppen en 1x per 4 weken helemaal leeg en 2 balen erin). Met 1 baal per week redde ik écht niet.

Mijn paard (smeerkees) zat ik soms wel op 4 balen per week.

Pumpkins

Re: 1 baal stro id week vs. elke dag 1 a 2 plakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:26

gewoon een weekje uitproberen! Als je een beetje goeie onderlaag hebt werkt het wel of gooi er vlas of zaagsel onder. Ik vind het persoonlijk fijn om er elke dag een paar frisse plakken bij te gooien en haal ook altijd 1x per week de natte plek er uit.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:27

@ stef... ik ben niet van plan extra te kopen.. en zal als het niet werkt er ook vol tegenin gaan (maar natuurlijk eerst kijken hoe mijn paard er op reageert) Altijd eerst testen denk ik dan maar zo...

@Angeline.. uuhm het zijn gewoon van die baaltjes :P tja hoe moet ik ze noemen...niet die grote iig... hoe het daar aan toe gaat dat is ook het beste...maar ik wordt nu eenmaal voor deze situatie gezet (natuurlijk eerst testen := )

@sjors.. in de eerste instantie vind ik zelf iets kopen geen optie... omdat ik al huur betaal all-in dus vind ik dat de staleigenaar hier maar voor moet zorgen...natuurlijk als het echt extreem is zal ik eerst met staleigenaar gaan praten en als daar niets uitkomt ga ik heus wel op zoek naar een andere stal...maar omdat ik daar al 8 jaar sta en ik het er naar mijn zin heb lijkt het mij onredelijk om zonder overleg of het ook anders kan weg te gaan..

@quelian...misschien is dat wel een goede...om te overleggen of misschien dat een optie is 2x per week een hele baal..? daar gaat zijn " ik heb precies genoeg balen" plan :=

@weidebloem..ik ga het eerst ook proberen...en hou 2 plakjes apart om toch nog iets te hebben aan het einde van de week... en met een goede onderlaag is eelkje altijd schoner :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:32

ik kreeg net in een ander topic de tip om het op te delen in een aantal delen (in zakken) zodat je het kan verdelen over de week...vond ik ook wel een goede..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:32

Ze wil niks? Er zijn net 3 tips gegeven, alsof er niet meer oplossingen zijn.

Ik verdeelde de plak in een puinzak, en deed er elke dag wat bij.

Andere mensen deden ook delen achter de waterbak of langs de randen zodat je de dag erna mest kan scheppen en wat van de randen kan pakken. Als je die hele baal erin verspreid kan je ook het schone eruit gaan scheppen want dat zakt er gewoon doorheen en zo.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:33

thnx Jessy <3

ik vind jou tips erg nuttig :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:34

Die van mij is ook heel netjes. Afhankelijk van het stro wat we hebben doe ik soms een maand met drie balen. Maar als het flut balen zijn ook gerust 6. Heb wel een onderlaag van vlas, dat scheelt natuurlijk een boel :)

Ik vind wel dat je gewoon stro moet kunnen pakken als je het nodig hebt, dat uitgekiende gedoe gaat toch nooit werken?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:36

ja dat vind ik ook.... daarom moest ik zo lachen toen hij zei " precies genoeg" precies genoeg gaat nooit werken... :P

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:39

*Valt ook binnen*

Ik vraag me als eerste af of je bijv. vlas als bodem hebt? En mag je er nu wel eerst een baal of 4 in gooien om iig een goed bed te creeëren voor je verder gaat met 1 baal per week?

Persoonlijk vind ik 1 baal stro per week (die kleintjes dus) echt veel te weinig. Hoe schoon je paard ook is.... daar ga je het niet mee redden. Probeer iig een goede bodem te creeëren die het vocht opneemt. Met mest uithalen zo min mogelijk stro meenemen.

Maar ff offtopic: je paard komt 3 of 4x per week buiten en verder moet je het doen met 1 baal per week? Ik zou OF ernstig in overleg gaan met de stalhouder OF vertrekken. Hij gaat het met zijn instelling niet redden.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:45

Jammer dat het paard de dupe is van dit rare, karige stalmanagement. Hele dagen op stal en dan 1 baaltje stro per week krijgen, dit kan geen goede verzorging zijn :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:45

Pssst Boomerang, daar wil TS niks van horen, ook al weet ze dat het niet paardvriendelijk is! ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:47

rowo schreef:
*Valt ook binnen*

Ik vraag me als eerste af of je bijv. vlas als bodem hebt? En mag je er nu wel eerst een baal of 4 in gooien om iig een goed bed te creeëren voor je verder gaat met 1 baal per week?

Persoonlijk vind ik 1 baal stro per week (die kleintjes dus) echt veel te weinig. Hoe schoon je paard ook is.... daar ga je het niet mee redden. Probeer iig een goede bodem te creeëren die het vocht opneemt. Met mest uithalen zo min mogelijk stro meenemen.

Maar ff offtopic: je paard komt 3 of 4x per week buiten en verder moet je het doen met 1 baal per week? Ik zou OF ernstig in overleg gaan met de stalhouder OF vertrekken. Hij gaat het met zijn instelling niet redden.

Klopt...nou het is niet een instelling...hij wil het graag proberen (faalt hij dan gaat er heus wel wat anders gebeuren).. en het buiten zetten heb ik al uitleg over gegeven...op dit moment is er de mogelijkheid niet voor en er word aan gewerkt.. (wel even lezen :+ )

@Gamblerscup... daar heb je gelijk in want paarden die maar 4 keer per week buiten komen gaan dood :+
Het is nog altijd eigen keuze :D
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 29-08-12 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:50

Nee, niet dood, maar je doet ze ernstig tekort. En dat moet je niet eens willen.

Maar goed, je was er duidelijk in, dat jij je paard niet paardwaardig houdt, mogen we niks van zeggen ;)

Ik ben al weg!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:51

Wat JIJ vind moet je naar de politie brengen Gamblerscup....doei :wave:

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:52

Ik vind helemaal niets, het is een feit. Maar ik heb geen zin in een discussie, ik wilde alleen Bommerang even waarschuwen. Want mensen die hun paard niet paardwaardig houden daar valt niet mee te praten, leert de ervaring. En daar komt ook nog eens je commentaar uit dit topic bij.

Veel plezier met je paard, paard zal het helaas iets minder als plezierig ervaren. :roll:

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:53

Los van het feit of je het gaat redden met 1 baal, gaat er ook wat veranderen aan de stallingsprijs of komt dit ipv een jaarlijkse trendmatige verhoging? Je krijgt nu namelijk minder geleverd voor dezelfde prijs en dat is als het ware een verkapte prijsverhoging. Zou voor mij al een reden zijn om het er niet mee eens te zijn.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:58

Mijn paard vind het heerlijk...dat verteld ze tegen mij ..echt waar want ik kan met haar praten :+

(het is verstandig om even te lezen...Ik wil ook geen discussie en uitspraken als dat van Gamblercup heb ik nadrukkelijk om gevraagd dit niet te doen en het topic netjes te houden... en voor de goede orde herhaal ik het nog even: het buiten zetten...DAAR WORDT AAN GEWERKT..ik zie ook liever paardje 7 dagen per week buiten in de winter..maar op dit moment is dat nog niet mogelijk. Sowieso staat paard nu 23,5 uur per dag binnen want dat MOET van de dierenarts...normaal is de zomer 24/7 buiten en zodra het weer minder is 3-4 keer buiten in de week en waarschijnlijk deze winter nog meer. en nu is het KLAAR... :) thank you :) )

@kajo...ik denk ook niet dat het laatste woord hierover is gepraat met de staleigenaar...nee stalprijs blijft hetzelfe

ik ben nu even weg..ik reageer vanavond of morgen weer.. in ieder geval bedankt voor alle tips...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:32

Hoe lang is deze stalhouder al stalhouder, net 3 maanden ofzo :P

Iedereen met een beetje inzicht kan toch wel begrijpen dat 1 baal per week niet genoeg is, zeker wanneer paarden ook nog wel eens de pech hebben om nauwelijks buiten te komen.... gaat het nu alleen om de nachten op stal en heb je een schoon dier, dan moet het met 2 balen per week nog wel te redden zijn, maar dit is gewoon echt een hele verkeerde instelling....dat een stalhouder het al in zijn hoofd haalt dat dit een kans heeft zegt al zoveel over zijn visie op het houden van paarden :=

Ze vallen er niet dood van neer, maar als je op die manier wilt werken dan kun je nog veel meer geld besparen op verzorging en onderhoud natuurlijk, ik vraag me dan altijd af wat het volgende is dat zo iemand verzint :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:42

Denk dat je nog beter kunt werken met kale rubber matten en wat zaagsel om het vocht op te nemen na het uitmesten, dan 1 pakje stro per week in 1 x in de stal gooien en dat het dier het daar de hele week mee moet doen.
Soms kom je een heel eind als je begint met een dikke laag. bijvoorbeeld een paar pakken zaagsel als onderlaag en dan een pak stro er bovenop en dan steeds wat bijstrooien gedurende de week. Dan blijft de bovenlaag van stro vrij lang droog (drollen zijn meestal niet nat, het natte zakt naar de onderkant van het zaagsel)

Maar met mijn pony verbruikte ik op stro toch wel 2,5 pakje per week (1 a 1,5 pakje na een grote uitmestbeurt en dan na 2 dagen opstrooien en daarna elke dag 1 of 2 plakjes opstrooien en als de natte plek naar boven kwam die er uit halen. )

Met gehakseld koolzaadstro kon ik vorig jaar toe met 2 pakken opstrooien (2/3 deel van de stal) en dan eerst alleen de drollen de 1e week, de 2e week af en toe een natte plek er uit en vanuit de randen naar het midden wat droog eroverheen en dan na 2 weken al het natte er uit, wat over is als onderlaag en weer 1 of 2 pakken bijvullen naar gelang wat nog over was. Maar dan komen onze paarden er elke dag uit, minimaal van 9 tot 21 uur, als ze al op stal opgesloten worden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:11

Anne_mieke88 schreef:
rowo schreef:
*Valt ook binnen*

Klopt...nou het is niet een instelling...hij wil het graag proberen (faalt hij dan gaat er heus wel wat anders gebeuren).. en het buiten zetten heb ik al uitleg over gegeven...op dit moment is er de mogelijkheid niet voor en er word aan gewerkt.. (wel even lezen :+ )

Hij zal er wel snel van terug komen. Mag ik vragen wat je per maand moet betalen?

En daarnaast krijg ik alsnog geen antwoord op mijn vragen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:17

Als je goed oppot gaat het misschien wel lukken, maar begin dan als je stal leeg is met 2 balen stro. Zou ik in ieder geval zelf doen.
Kan je niet iedere week een baal bij kopen? Ik denk dat ik zelf ongeveer 2 balen stro verbruik

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 08:18

@Rowo..sorry..uuhm nee wij hebben alleen stro...en ik ga dat wel even overleggen met hem tzt.. :) ik betaal 37,50 id week..

@paardjes...Dat kan ja maar dat doe ik niet...als het niet werkt dan heeft hij pech ik koop niets extra's als het niet werkt ga ik gewoon met hem praten dat dit voor mij niet werkt...daar komen we dan wel uit..hij wilt het in eerste instantie proberen...maar ik zie een faal aankomen :=

maar ik denk dat ik genoeg tips heb verzameld...ik vond die in een zak bewaren en elke dag wat uit halen een hele goede..en mocht het niet werken dan ga ik met hem overleggen...

iedereen heel erg bedankt voor de input..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:22

Kan me niet voorstellen dat dit de enige stal is in jouw omgeving. Als ik het zo hoor is er maar één oplossing; WEGWEZEN. Maar ja dat wil je niet horen. Waarschijnlijk heb JIJ een fijne binnenbak oid op deze stal of is er iets anders wat jij belangrijker vindt dan het welzijn van je paard.

De paarden komen 3 a 4x per week buiten met goed weer, dus dat is het hele jaar ongeveer binnen, want het regent nog al eens...
En dan nog zo weinig stro??

Wat denk je dat een smerige stal met de hoeven van je paard doet??? Die worden volkomen weggevreten door urine en mest!! Ook de ammoniakdampen zijn de pest voor de longen van je paard.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 08:25

Arabesk... hier heb ik al eens op gereageerd en ga dat niet nog eens doen...bedankt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:33

Prima :7 denk nog eens aan dit topic terug als je paard straks hoefproblemen of problemen met luchtwegen krijgt. Of als ie zo druk is in de winter dat je 'm amper kunt rijden, omdat ie de hele dag z'n kooi niet uit geweest is.