Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:31

nynke55 schreef:
Ik zou inderdaad eens strokorrels proberen, ik heb oook een poosje vlas gebruikt en ik vond het lang niet zo goed vocht opnemen als strokorrels. En wat misschien helpt, is een hoopje mest in de hoek te laten liggen, soms gaan paarden dan daar juist weer poepen.

Het poepen in de hoek idee heb ik al uitgeprobeerd maar heeft helaas niet geholpen. Heb dit niet 1 dag geprobeerd maar enkele dagen achter elkaar, soms gekeken of wanneer ik het een dag niet deed en de dag erna wel of ze het dan wel ging doen, zelfs een flinke verse drol voor haar neus gehouden waardoor ze echt kon ruiken dat het een drol was van een ander maar helaas.

Zal even kijken voor die strokorrels inderdaad en eventueel is dat een idee mochten rubber matten niet lukken!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:34

Magrathea schreef:
Pfoe, dan weet ik het zo gauw ook niet. Bij ons hebben ze rubberen matten met een kelder eronder, ideaal, je hoeft maar 1x de stal uit te mesten (en de rest van de week opstrooien) want echt nat blijft het niet, het droogt allemaal op. Maar goed, daar zal de staleigenaar ook wel niet op zitten te wachten, de hele stal verbouwen voor jouw paard :z

Hmmmm, hoe graag ik het ook zou willen, ik denk niet dan hij daar op staat te wachten :') Jammer!

malih

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:38

dat qua grondwater kan zeker. Dit heb ik op mijn vorige stal ook gehad.

Mijn merrie was eigenlijk net zo erg als die van jou. Ik mocht van me stal eigenaren toen geen stro korrels gebruiken. Maar misschien kan dat voor jou wel. Eigenlijk is het gewoon stro maar dan geperst. En neemt het meer op dan stro en meer dan vlas.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:44

Hmm ik denk dat ik dan toch maar eens serieus naar stal matten op zoek moet. Wel balen, heb nu alles lekker gepot en kan dat dan weer weghalen, maar goed wat moet dat moet en dan kan ik wel weer opnieuw gaan potten!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:47

Op mijn stal staat ook een smerige ruin waarbij de staleigenaar van alles heeft geprobeerd om de stal droog en schoon te houden. Hij heeft uiteindelijk rubberen matten met zaagsel gebruikt wat goed helpt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:13

Ik meende eens een keer gehoord te hebben dat je met matten niet kan potten, maar dat weet ik niet zeker hoor.
Maar het lijkt mij ook wel logisch klinken, het laat dan immers steeds slechter door,
waardoor de matten geen effect meer hebben.

Zaagsel ben ik zelf niet voor, kunnen ze eerder een hoefsweer krijgen.

Ik zou voor matten en de strokorrels gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:16

Ik heb niet speciaal een vies paard, maar als mijn merrie hengstig is, is er óók geen beginnen aan in haar stal. Op haar vorige stal heeft ze op vlas en later op hout gestaan (was niet mijn keus) en ik vond dat echt niet schoon te houden, verschrikkelijk. Nu staat ze gelukkig weer op stro en heeft ze een stal waarbij achterin een beetje schuin afloopt met de bedoeling dat zoveel mogelijk urine wegloopt. Dit helpt wel. Mijn paard poept en plast meestal netjes achterin. Ik ben dan 10 minuten bezig met mijn stal (elke dag), haal er wel een hele kruiwagen uit, maar er ligt dan ook geen mestbal en geen vies strootje meer in (ben ook nogal netjes wat mijn stal betreft :D )
Als ze onrustig is, om een of andere reden en rondjes gaat lopen in stal is het een puinhoop en moet ik eigenlijk de hele stal leeghalen. En als ze hengstig is kan ik wel aan de gang blijven, dan plast ze zoveel.
Iets aan de hormonen doen, mag toch hopen dat dat geen serieuze optie is... Dat slaat mi nergens op -:(-
Zelf iets minder nauwkeurig worden of gewoon blijven ploeteren, iets anders zit er niet op :(:) Ik heb ook altijd handschoenen aan en raap verdwaalde mestballen uit mijn box. Gelukkig voor mij ben ik dus wel veel minder tijd kwijt per dag. Maar een kennisje van mij op mijn oude stal is net zo lang bezig als jij. (ook op dr knietjes)
Ik hou niet van het potstalsysteem, is me altijd toch te vies, dus ik mest altijd uit. Ook ophogen maakt het alleen maar erger vind ik, mijn paard staat dus vrij 'laag'.
Succes ermee, hopelijk vindt je de ideale methode, maar als ik de beschrijving van je paard zo lees dan denk ik dat je gewoon pech hebt.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:22

wat wij doen om veulens " zindelijk' te maken is...alle poep verzamelen en op 1 bepaalde plek neer te leggen in de stal.. (het liefst drollen die heel zijn en niet gebroken) op een gegeven moment (kan 2 maanden duren) snappen ze dat ze op 1 hoop moeten poepen...

Mijn merrie poept altijd (op soms een verloren drol na) op 1 hoop door deze techniek...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:29

mijn ex verzorgpaarden hadden ook vlas, de paarden stonden op rubber matten(gewoon van die goedkope), daaroverheen kregen ze ong. een cm vlas. dat ging best goed. het nadeel is dat je paard niet lekker kan liggen. en dat je echt elke dag de hoeven moet ontsmetten tegen rotstraal.

elke dag haalde ik de zeik en scheit eruit, en dan veegde ik wat nog schoon was op de vieze plekken en gooide ik er wat scheppen nieuw vlas bij.

ik vond het verre van ideaal maar zo wou de eigenaar het, ik was nooit lang bezig met mesten moet ik toegeven(max 1,5 uur voor 8 boxen).

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:22

Het is zeer goed mogelijk dat het probleem veroorzaakt wordt door de capilaire opstijging van vocht uit de ondergrond. In nieuwbouw wordt om dit te voorkomen een folielaag tussen de ondergrond en de betonvloer gelegd. Ik heb een aantal stalllen in oude gebouwen gezien waar men goede resultaten heeft geboekt door een rooster vloer te maken waarop een rubbermat werd gelegd. Er stijgt dan geen vocht meer uit de ondergrond op. Op de rubbermat komt een dunne strooisel-laag om de urine op te vangen. Een beetje stro zorgt er normaal voor dat het paard wat te doen heeft op stal en er dus minder een zooitje van maakt.
Voor matten kijk je het best op http://kraiburg-belmondo.de/belmondo/pf ... uktdetails en http://www.cavalo.nl/stallen/stalmatten.html

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:34

ik zou sowieso op matten/korrels gaan staan en misschien kan je zorgen dat er aan de voorkant van de stal veel te kijken is zodat ze daar meer heen kijkt dus haar poep/plas minder verspreid ligt

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:35

Ik heb ook zo een viespeuk. Ik ben nu een tijdje aan het uitproberen geweest en dit werkt voor mij het beste:

Op de plek waar hij het meeste piest (midden van de stal in mijn geval) gooi ik 2 zakken strokorrel (a 15 l )
Daar gooi ik 2 pakken houtvezel overheen. Een week lang hoef ik dan alleen drollen te wippen en de stal een beetje recht te trekken, na die week haal ik de natte plek weg, vul dit op met het droge vezel wat er nog ligt en gooi een nieuw pak vezel eroverheen. Dan weer drollen wippen tot de plek gaat soppen, dan haal ik deze weer ruim weg, 2 pakken strokorrel erin enz enz.

Ik verbruik nu 6 pakken vezel en 4 zakjes strokorrel per maand (ongeveer 50 euro per mnd)

In de winter zal ik helaas wel meer gaan verbruiken, maar ik ga dan kijken of het werkt als ik een beetje ga oppotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:51

Misschien een rare vraag, maar hoe groot is de merrie? Mijn merrie is super netjes in een stal van 4 op 5, maar zet haar op een stal van 3 op 3, en ze weeft, trampelt rond, staat nooit stil en is dan een echte viespeuk. Terwijl ze maar 1.66 is :)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 12:54

Anne_mieke88 schreef:
wat wij doen om veulens " zindelijk' te maken is...alle poep verzamelen en op 1 bepaalde plek neer te leggen in de stal.. (het liefst drollen die heel zijn en niet gebroken) op een gegeven moment (kan 2 maanden duren) snappen ze dat ze op 1 hoop moeten poepen...

Mijn merrie poept altijd (op soms een verloren drol na) op 1 hoop door deze techniek...

Verzamel je dan poep van het paard zelf of van een vreemde?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 12:59

Nikass schreef:
Ik heb niet speciaal een vies paard, maar als mijn merrie hengstig is, is er óók geen beginnen aan in haar stal. Op haar vorige stal heeft ze op vlas en later op hout gestaan (was niet mijn keus) en ik vond dat echt niet schoon te houden, verschrikkelijk. Nu staat ze gelukkig weer op stro en heeft ze een stal waarbij achterin een beetje schuin afloopt met de bedoeling dat zoveel mogelijk urine wegloopt. Dit helpt wel. Mijn paard poept en plast meestal netjes achterin. Ik ben dan 10 minuten bezig met mijn stal (elke dag), haal er wel een hele kruiwagen uit, maar er ligt dan ook geen mestbal en geen vies strootje meer in (ben ook nogal netjes wat mijn stal betreft :D )
Als ze onrustig is, om een of andere reden en rondjes gaat lopen in stal is het een puinhoop en moet ik eigenlijk de hele stal leeghalen. En als ze hengstig is kan ik wel aan de gang blijven, dan plast ze zoveel.
Iets aan de hormonen doen, mag toch hopen dat dat geen serieuze optie is... Dat slaat mi nergens op -:(-
Zelf iets minder nauwkeurig worden of gewoon blijven ploeteren, iets anders zit er niet op :(:) Ik heb ook altijd handschoenen aan en raap verdwaalde mestballen uit mijn box. Gelukkig voor mij ben ik dus wel veel minder tijd kwijt per dag. Maar een kennisje van mij op mijn oude stal is net zo lang bezig als jij. (ook op dr knietjes)
Ik hou niet van het potstalsysteem, is me altijd toch te vies, dus ik mest altijd uit. Ook ophogen maakt het alleen maar erger vind ik, mijn paard staat dus vrij 'laag'.
Succes ermee, hopelijk vindt je de ideale methode, maar als ik de beschrijving van je paard zo lees dan denk ik dat je gewoon pech hebt.

Dat denk ik ook, alleen het word steeds zo een duur grapje.. Ik heb liever dat mevrouw netjes staat op stal, daar voel ik me gewoon fijn bij, dus ook al is het duur dan nog zal ik zo door blijven gaan maar leuk is anders.

En het vervelende is: Er zijn enorm veel vliegen en die houden wel van mijn gepotte ondergrond. Als er een plasplek omhoog komt zitten er dus ook regelmatig her en der van die lekkere maaien doorheen :r
Terwijl ik echt heeeeel netjes ben met mijn stal en als ik een plasplek tegen kom deze meteen weghaal en de lege plek meteen volgooi met schoon vlas zodat de vliegen alsnog niet erbij kunnen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 13:01

DeMolenhoek schreef:
Misschien een rare vraag, maar hoe groot is de merrie? Mijn merrie is super netjes in een stal van 4 op 5, maar zet haar op een stal van 3 op 3, en ze weeft, trampelt rond, staat nooit stil en is dan een echte viespeuk. Terwijl ze maar 1.66 is :)

Ze is rond de 1.62 m, alleen een grotere stal bij ons op stal is er niet dus die mogelijkheid heb ik helaas niet..
Verder staat die van mij wel heel braaf en rustig op stal (of er moet iets spannends buiten gebeuren wat ze hoort) maar ze weeft niet, staat netjes braaf altijd te scharrelen op stal en te knabbelen of te tukken (of haar buurman te vervelen) en verder is de voorkant geheel open van voren van boven tot onder dus ze kan haar nek er helemaal uit steken en op de grond word altijd hooi gevoerd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:21

Een paard bij ons op stal, die inmiddels ook al op vlas staat, is een vréselijk smerig beest. En dat is een ruin. Met het uitmesten ben ik bij hem ook altijd 2 tot 3 keer zo lang bezig dan de andere stallen, maar dan is hij wel schoon.

Wat ik doe, is eerst alle drollen er uit, voor zover ze nog herkenbaar zijn, schuif al het ''schone'' vlas naar 1 kant. Hij heeft er op zich wel een bodem in zitten gelukkig, maar schraapt regelmatig naar het beton toe. Eerst haal ik de piesplek er uit, ALS hij sopt. De ''bodem'' gooi ik daar weer op, wat ook redelijk vies is, maar best nog een dag kan liggen en daarover gooi ik het ''schone'' vlas, wat nog wel een paar dagen mee kan zeg maar. Dáárover gaat een laag nieuwe vlas, ongeveer een kwart pak. Dan nog een keer op zoek naar eventuele herkenbare drollen en zo is zijn stal het schoonst. Dan krijgt hij nog een paar plakjes stro om wat op te knabbelen.

De eigenaresse gaat 's avonds ook altijd nog even een kwartier op handen en knieen en een emmertje door stal voor de drollen, gezien meneer 4 keer in het uur schijt xD. Niet ideaal en het is gewoon een smeerkees. Gelukkig staat hij 's zomers bijna de hele dag buiten en dat is een GROOT voordeel. Ik vrees alweer voor de winter, gezien ze dan langer op stal staan, maar zo is hij prima schoon te houden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:30

Megamutsj schreef:
Hallo iedereen,

Ik ben nooit zo van de topic's maken en hou mezelf liever op de achtergrond maar hierbij ben ik echt ten einde raad.
Ten eerste wil ik melden dat ik WEL topic's heb door gespit die over dit onderwerp gingen maar die hebben mij niet echt bepaald kunnen helpen, vandaar deze noodkreet!

Ik ben eigenaresse van een 12 jarige merrie.
Ik sta met haar in een stal van 3 x 3 meter.
Het hooi word BUITEN de box gegeven, dus dat is al een pluspunt waardoor het hooi niet in de stal kan komen en de boel dus niet smerig maakt.
Ik sta op vlas (Ik stond in het begin op stro, maar hoe schoon ik mijn stal ook hield en elke dag netjes uitmestte, mevrouw plast zoveel dat ze toch steeds nat stond en rotstraal kreeg.)

Mijn verbruik is per maand.. 10 balen vlas! Ik gooi om elke 3 dagen een baal vlas in mijn stal. Daarbij gooi ik ook een beetje stro boven op mijn vlas zodat mevrouw toch iets te knabbelen heeft.

Hoe ik mijn stal mest?
Ik zit serieus op HANDEN en KNIEËN met handschoenen aan en een grote emmer naast mij door de stal te kruipen om elk stukje poep eruit te halen. Wanneer ik een piesplek tegen kom haal ik deze er ook uit, en NEE ik graaf niet tot de bodem om een piesplek tegen te komen.
Ik heb een nette potstal en ik wil ook blijven potten, alleen elke dag is op de standaard plekken waar ze altijd plast wel een plek die ik eruit moet halen. Deze haal ik er dan ook netjes uit en haal geen schoon vlas mee eruit. Als een plek nog niet heel erg vies is laat ik deze liggen of haal ik er maar een klein beetje uit.
Ik ben potverdorie elke dag wel rond de 30-45 minuten bezig met mijn stal mesten. |( Het is een hele vermoeiende taak maar ik doe het met liefde. Ik wil mijn stal heel schoon hebben, ik slaap liever in een vies bed als dat mijn paard op een vieze stal staat.
Er gaat ongeveer wel elke dag een flinke volle grote kruiwagen aan vies spul uit haar stal.

Ze staat elke dag verder heel netjes en schoon op stal en dit wil ik verder ook zo houden.
Wanneer ze poept wandelt ze de drollen lekker de hele stal door, mensen hebben mij al vaker gevraagd of ik iets verloren ben in stal aangezien ik er zo banketstaaf bij zit met mijn handschoentjes en op mijn handen en knieën. :')

Mijn merrie is aardig dominant en goed hengstig wanneer ze hengstig is. Ze vind meerdere ruinen wel "sexy" en staat dan soms ook uitgebreid met haar benen wijd te knipogen als ze door de stallen heen wandelt!
Verder ligt er geen zout blok in stal waar ze de hele dag onnodig aan kan likken.
Ze is verder goed gezond en staat momenteel elke dag ook lekker op de wei en gaat na 6 uur weer naar binnen. (wil geen discussie over dat ze kort oid op het land staat, vind dit ook een minpunt maar daar is dit topic niet voor bedoeld.)

Wat ik al heb geprobeerd om het op te lossen?
- Meeeeeeeeeeeer potten en ervoor zorgen dat ze hoger komt te staan! -> gevolg: In de zomer lekkere maaien gezien het feit dat de vliegen het heeeerlijk vinden om in het vlas eitjes te leggen, plus mevrouw houd er van om op een berg te staan aangezien ze altijd al het vlas wat vooraan ligt naar achter schopt of wandelt waardoor voor amper wat ligt en achter altijd een berg gevuld met drollen.
- Drollen van ruinen die ze wel sexy vind of juist van ruinen die dominant zijn in een hoek van de stal neer leggen in de hoop dat ze daar overheen schijt. Helaas werkt dit ook niet, en ja dit waren heeeerlijke verse en sterkruikende drollen die ik met mijn eigen handen uit de stal van de desbetreffende ruin heb mogen vissen. :D
- Meer stro er boven op gooien, ik had eerst wel een idee dat het hielp maar omdat het stro heel erg vermengt met het vlas word dit nog lastiger om te mesten (45 min bezig) en na dit een paar dagen uitgetest te hebben dacht ik niet echt dat het hielp...

Met rubbermatten heb ik eerder het idee dat dit niet het probleem zal oplossen denk ik, heb het zelf nooit echt geprobeerd maar rubber matten nemen geen vocht op, het lijkt mij meer dat deze er voor zorgen dat ze niet kan uitglijden op stal maar dit gebeurd ook niet.

Zo, een heel bericht getikt. Ik denk dat ik alle belangrijke informatie nu wel heb gegeven en ik hoop echt dat iemand mij de gouden tip kan geven!
Mochten jullie meer informatie willen dan kunnen jullie dit gerust vragen.

Alvast bedankt!
Heb je de strokorrels al geprobeerd? Ik zelf heb een pensionstal waar meerdere viespeuken staan, hiervoor stond ik altijd op stro ( blijft mijn favoriet maar is niet meer betaalbaar en heel arbeidsintensief ) Ik gebruik strokorrel voor de onderlaag en dus de vochtopname en daarbovenop doe ik een pak hippo gold. Ik vind de strokorrel super werken maar het oog wil ook wat alleen het gebruik van strokorrel geeft een wat karig donker gezicht maar blijft voor de vochtopname nr 1! De hippo gold is zeer licht en fris van kleur en geeft volume in de box ( dit doet de strokorrel niet ). Mijn gebruik is wekelijks de natte plekken verwijderen dan 1 zak strokorrels leggen op de plekken waar ze het meest plassen oude laag dit is wat je overhoudt hier overheen harken en dan voor de frissigheid 1 pak hippo gold eroverheen. Resultaat frisse luchtige stallen die veel absorptiemogelijkheid heeft ook voor de natte smerige versies onder de paarden. Doordeweeks alleen ballen wippen en stal rechtharken ben nog geen 5 min per dag bezig per stal ( bij de hippo gold leverancier kun je speciale mestvork bestellen die het werk superlicht maakt, echt super vork en supersterk niet te breken ) Dit is kostentechnisch het meest voordelig mijn inziens en je behoudt nette stal, 1 x in de week moet je echter wel smerige plekken verwijderen en juist niet elke dag anders krijg je geen vaste bodem die goed aan bodem hecht. Er zijn bij mij ook paarden die het met een halve zak korrels en een halve zak hippo gold doen dus nog voordeliger. Kortom conclusie goedkoper, sneller en hele week frisse stal ook voor viespeuken. Mijn paarden lopen iets langer buiten gemiddeld 8 uur maar 6 uur moet ook voldoende zijn dit scheelt natuurlijk ook in je stal. Voor meer info over de strokorrels en prijzen kun je mij een pb sturen. Suc6!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:37

Essie73 schreef:
Ik heb ook zo een viespeuk. Ik ben nu een tijdje aan het uitproberen geweest en dit werkt voor mij het beste:

Op de plek waar hij het meeste piest (midden van de stal in mijn geval) gooi ik 2 zakken strokorrel (a 15 l )
Daar gooi ik 2 pakken houtvezel overheen. Een week lang hoef ik dan alleen drollen te wippen en de stal een beetje recht te trekken, na die week haal ik de natte plek weg, vul dit op met het droge vezel wat er nog ligt en gooi een nieuw pak vezel eroverheen. Dan weer drollen wippen tot de plek gaat soppen, dan haal ik deze weer ruim weg, 2 pakken strokorrel erin enz enz.

Ik verbruik nu 6 pakken vezel en 4 zakjes strokorrel per maand (ongeveer 50 euro per mnd)

In de winter zal ik helaas wel meer gaan verbruiken, maar ik ga dan kijken of het werkt als ik een beetje ga oppotten.

Mag ik vragen hoe je aan die 50 euro komt? Een zak strokorrel kost al gemiddeld tussen de 6 en 7 euro als je al 4 zakken gebruikt zit je al aan ruim 25 euro, wat betaal je dan voor je vezel? En wat is de inhoud van je zakken? Ik kom op 13 euro per week met 1 zak korrel plus 1 zak hippo gold ) x 4 is 52 euro per paard per maand.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:02

Heb je al eens Hennepstrooisel gebruikt? Weet niet of het inmiddels alweer leverbaar is, maar dit werkt echt als een tierelier. Ik vind dit veel fijner spullen dan vlas. De stal blijft veel droger.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:06

Onze 3 jarige Kwpn merrie is ook zo'n smeerkees. Wij hebben drainagematten in de stal en de stal voor de helft opgestrooid met aubiose. Die drainagematten zijn 4,5 cm dik en laten prima het vocht door. Dat we aubiose maar voor de helft opstrooien is omdat onze stallen er een paddock aan hebben en de paarden dus naar eigen behoefte naar binnen en buiten kunnen lopen. Ze loopt anders echt heel veel aubiose naar buiten.
Ze mest ook waar ze staat en als ze in de box loopt tilt ze haar voeten niet goed op waardoor ook lekker alles mengt.
De rubber matten zijn voor een paard verder heel aangenaam om op te liggen (zacht).
Door het op deze manier te doen kost het me max 1 pak aubiose in de week (Eur 8) en dat vind ik acceptabel.

En als ze op de rubber mat heeft gemest dan veeg ik het zo bij elkaar en dat kost ook minder tijd. Ik ben echt niet langer dan 10 minuten met haar stal bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:08

Ik gebruik de kattenkorrels van plosplan, zak van 25 kg, 4,50 afgehaald, dat zijn houtkorrels, veel fijner dan strokorrels..

Zorg day je geen liksteen op stal hebt, zeker weten dat ze geen blaas onsteking heef? Eiwitrijk voer, hooi of brok zorgt voor veel water drinken

Altijd dik opstrooien anders lopen ze de natte bende door heel de stal.

Is het een grote of een kleine kruiwagen, ik heb ook elke dag een volle kruiwagen, de kleine vol, dat is normaal

Heb je een stal van 3 x 3 ? In zo een afmeting an een volwassen paard zijn stal niet schoon houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-12 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:10

Zit er wel een putje in je stal? Kan de urine wel weglopen?

Staat ze tussen twee andere paarden in? (toevallig twee ruinen? ;) )
want dan kan ze als 'dominantie' meer gaan plassen.

Wel vervelend voor je zeg!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 15:36

Leffroi schreef:
Een paard bij ons op stal, die inmiddels ook al op vlas staat, is een vréselijk smerig beest. En dat is een ruin. Met het uitmesten ben ik bij hem ook altijd 2 tot 3 keer zo lang bezig dan de andere stallen, maar dan is hij wel schoon.

Wat ik doe, is eerst alle drollen er uit, voor zover ze nog herkenbaar zijn, schuif al het ''schone'' vlas naar 1 kant. Hij heeft er op zich wel een bodem in zitten gelukkig, maar schraapt regelmatig naar het beton toe. Eerst haal ik de piesplek er uit, ALS hij sopt. De ''bodem'' gooi ik daar weer op, wat ook redelijk vies is, maar best nog een dag kan liggen en daarover gooi ik het ''schone'' vlas, wat nog wel een paar dagen mee kan zeg maar. Dáárover gaat een laag nieuwe vlas, ongeveer een kwart pak. Dan nog een keer op zoek naar eventuele herkenbare drollen en zo is zijn stal het schoonst. Dan krijgt hij nog een paar plakjes stro om wat op te knabbelen.

De eigenaresse gaat 's avonds ook altijd nog even een kwartier op handen en knieen en een emmertje door stal voor de drollen, gezien meneer 4 keer in het uur schijt xD. Niet ideaal en het is gewoon een smeerkees. Gelukkig staat hij 's zomers bijna de hele dag buiten en dat is een GROOT voordeel. Ik vrees alweer voor de winter, gezien ze dan langer op stal staan, maar zo is hij prima schoon te houden.

Gelukkig, ben ik niet de enigste :D
Ik kruip door de stal heen gewapend met een emmer en 2 prachtig felgroene handschoenen, ik haar alle drollen eruit (zelfs die kleine die ze vertrapt heeft) en ga tot de bodem, de bodem laat ik altijd liggen als deze mooi en schoon is, als er een piesplek doorheen komt haal ik hem eruit en dan gaat er weer dat "schonere" vlas overheen.
Als ik klaar ben trek ik de stal rechts en gooi ik er ook wat stro over heen zodat ze kunnen knabbelen.

Ik ben ook bang voor de winter, ik verbruik nu 10 balen vlas a 8 euro en 2 balen stro van a 6 euro dus kom elke maand sowieso alleen al aan bodembedekking aan de 92 euro.. En dit in de zomer.
Nu is het wel dat ik mijn paard er wel netjes wij wil hebben staan, er staan ook een paar op stal die staan serieus of op beton of op stront.. -O-

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 16:20

russel schreef:
Ik gebruik de kattenkorrels van plosplan, zak van 25 kg, 4,50 afgehaald, dat zijn houtkorrels, veel fijner dan strokorrels..

Zorg day je geen liksteen op stal hebt, zeker weten dat ze geen blaas onsteking heef? Eiwitrijk voer, hooi of brok zorgt voor veel water drinken

Altijd dik opstrooien anders lopen ze de natte bende door heel de stal.

Is het een grote of een kleine kruiwagen, ik heb ook elke dag een volle kruiwagen, de kleine vol, dat is normaal

Heb je een stal van 3 x 3 ? In zo een afmeting an een volwassen paard zijn stal niet schoon houden.

Ik heb inderdaad geen liksteen in de stal liggen. Verder krijgt ze basisbrok en kuil, maar het kuil momenteel is zo droog dat het op hooi lijkt.
Ze plast naar mijn idee niet overdreven veel, als ik haar uit stal haal en met haar bezig ga dan plast ze nooit, maar wanneer ik haar weer op stal zet is het meteen staartje omhoog en plassen maar. Ik heb niet het idee dat ze een blaasontsteking heeft, haar urine heeft ook een normale kleur en ruikt verder ook normaal.
Ze staat verder inderdaad goed in het vlas en ik haal er altijd een grote kruiwagen uit, nu was hij gister iets minder vol dus daar was ik wel weer blij mee. Denk dat het juist ook een stuk erger is wanneer ze hengstig is, maar ik blijf echt op 1 baal per 3 dagen zitten..

Klopt, de stallen zijn 3 x 3, misschien iets ruimer, verder heeft ze een buurman die ze kan zien (zitten spijlen tussen) en de voorkant van de stal is geheel open van boven tot beneden met brede spijlen daar ze haar hoofd en nek doorheen kan steken en dan daar haar kuil op kan eten. Verder krijgt ze haar voer in een voerbak dus ze hoeft het ook niet van de vloer te eten.

Ik heb echt het idee dat ze haar benen ook niet optilt want achter ligt een enorme berg met vlas en voor staat ze onderhand op beton. Daarmee verdeeld ze ook die hoop schijt die ze dan natuurlijk net heeft neergelegd waardoor ik altijd zo lang bezig ben met mesten..

Van de boer mag ik alleen of op vlas staan of op stro dus een optie dat ik op strokorrels oid gaat zit er denk ik ook niet in.
Of iemand moet met een gouden tip komen qua mesten oid waardoor het beter zou worden (word er bijna wanhopig van) of ik zou moeten accepteren dat mijn portemonnee elke maand zeer doet en ik elke dag wel tussen de 20-40 minuten bezig ben met mesten.. zucht!