Zwemmen met mijn paard heb ik afgelopen november onvrijwillig gedaan en dat doe ik niet graag over tenzij er echt een geschikte plek is waar dat kan, maar die hebben we niet vlakbij. Ik heb haar vandaag in haar ruime stal met uitloop gelaten en om 5 uur vanmiddag weer op het land gezet. Morgen wordt het minder warm en ga ik in de ochtend rijden. Mijn paard staat niet zo snel te zweten, maar de hele dag in de blakende zon lijkt me niet fijn (wij hebben geen schuilgelegenheid op het land) dus daarom op deze manier opgelost
Sjors
Geplaatst: 19-08-12 20:41
Nikass schreef:
Zwemmen met mijn paard heb ik afgelopen november onvrijwillig gedaan en dat doe ik niet graag over tenzij er echt een geschikte plek is waar dat kan, maar die hebben we niet vlakbij.
Vertel
Nikass
Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-12 21:02
Wij hebben in het bos een doorwaadbare plaats. Een grote vijver zeg maar, met in het midden een ruiterpad, afhankelijk van hoeveel het heeft geregend komt het water ongeveer tot je enkels terwijl je op je paard er door heen rijdt. Aan weerszijde van het pad staan paaltjes in het water om aan te geven dat je daartussen moet blijven, want het ruiterpad is een betonnen bak met zand. Hartstikke leuk, heb ik regelmatig gedaan, maar die keer voor het eerst voorop... Ze twijfelde helemaal niet, stapte dapper het water in en ik keek om naar mijn vriendin: zie je wel... ? Toen we midden op het water waren was er opeens ´iets´, geen idee, een schaduw, een rimpeling op het water? Zij zag het, ik niet, en had ook geen tijd om te beseffen wat er gebeurde want binnen een fractie van een seconde was ze over de paaltjesafscheiding gesprongen in het verkeerde gedeelte van de vijver. Dit stuk is dieper en heeft een gewone bosgrondbodem die erg zacht is en waar je in wegzakt. Bovendien groeien er allemaal waterplanten die het er doorheen waden/zwemmen erg lastig maken. Om een lang verhaal kort te maken: door de sprong (1 meter hoog? min of meer uit stilstand) was ik van mijn paard gegleden en stond ik in het water, mijn paard verderop tussen het riet. Koste haar en mij veel kracht en moeite om in open water te komen en toen naar de kant te zwemmen. Door de modderige bodem kon ik wel, maar zij niet, de kant op klimmen. Ze zakte steeds verder weg. Uiteindelijk heeft de brandweer haar eruit moeten helpen. Mijn paard had schaaf/rietwonden aan de binnenkant van haar achterbenen en liep een aantal weken later ineens kreupel, bleek een ontsteking aan de sesambeentjes - en waarschijnlijk door dit ongeluk ontstaan. Ik had een gekneusd borstbeen (ben waarschijnlijk tijdens haar sprong tegen haar schoft geknald, maar kan me dit niet precies herinneren). Gelukkig is ze weer helemaal opgeknapt na drie maanden stappen en twee behandelingen op de kliniek en kunnen we nu alles weer doen. Maar door die doorwaadbare plaats ga ik niet meer, het is me het risico niet waard...
margoclinton
Geplaatst: 19-08-12 22:48
Ik zou mijn paard niet met koud water afspuiten. Heb je zelf weleens onder de koude douche gestaan met dit weer? Nou dan kom je er onderuit en dan krijg je het meteen benauwd. Je kunt veel beter warm water gebruiken. Daar koelen ze wel van af.
tiwi1969
Geplaatst: 20-08-12 08:53
koud afdouchen kan wel, beginnen met de benen en dan langzaam richting het hart werken, zo koelen ze rustig af. Niet met een harde straal, maar met nevel of een tuindouche op de slang. Daarna lekker in het zand laten rollen en met de "panneerlaag" weer in het land zetten, geeft een prima verkoelende werking en bescherming tegen zon en insecten.