De echte waarheid over afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:37

ik douche ze altijd na het rijden bij heet weer., ik vind ze sneller droger dan wanneer ze bezweet zijn en het ziet er frisser uit.
Verder spuit ik normaal nooit af na het rijden, ik denk dat het geen invloed heeft wanneer je een juiste cooling down hebt.

Maar zodra het warm is en de paarden in de wei staan zoeken ze de koelte van de stallen op.
En wanneer ik de baksproeier aan zet gaat de oude gelijk eronder staan en laat zich heerlijk nat sproeien.
Daarna loopt hij weg, gaat grazen en even later staat hij er weer onder. Hij vindt het heerlijk.
Dus met deze hitte staan de sproeiers meerdere malen per dag aan...

carolina1278

Re: De echte waarheid over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:49

er is natuurlijk ook een verschil in het afspuiten om het zweet eraf te krijgen en te koelen..ik spuit de mijne dagelijks geheel, dus hele lijf, af na het werk, puur om het zweet eraf te krijgen, want opgedroogt jeukt dit verschrikkelijk..ik spuit niet af om te koelen..

als je wilt koelen dien je het paard meerdere malen af te spuiten en hem telkens tussendoor droog trekken, hierdoor koel je hem af

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:05

Je spuit natuurlijk wel af om te koelen, want dat is ook de functie van het zweet. Je vervangt met afspuiten het zweet alleen door koelwater. Het zou niet best zijn als het gevolg van het afspuiten van zweet is dat het paard daarna niet meer afkoelt...

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:11

Ibbel schreef:
Je spuit natuurlijk wel af om te koelen, want dat is ook de functie van het zweet. Je vervangt met afspuiten het zweet alleen door koelwater. Het zou niet best zijn als het gevolg van het afspuiten van zweet is dat het paard daarna niet meer afkoelt...

tuurlijk, maar zoals im het hierboven las, spuiten mensen de paarden alleen af om hem af te koelen..maar ik vindt het bangrijk om juist het zweet weg te halen ivm jeuk..natuurlijk koel je dan automatisch het lichaam.
Maar ik spuit dus niet af om alleen te koelen en spuit hem toch wel bijna het hele jaar af (maart tot okt)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:12

Ibbel schreef:

tuurlijk, maar zoals im het hierboven las, spuiten mensen de paarden alleen af om hem af te koelen..maar ik vindt het bangrijk om juist het zweet weg te halen ivm jeuk..natuurlijk koel je dan automatisch het lichaam.
Maar ik spuit dus niet af om alleen te koelen en spuit hem toch wel bijna het hele jaar af (maart tot okt)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:40

Water kookt bij 100 graden maar water verdampt ook bij lagere temperaturen hoor. :') Anders zouden er geen regen en geen wolken bestaan en zou de huid van je paard 100 graden moeten worden voordat het water verdampt. :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:38

ik heb altijd begrepen dat je moet afspoelen met niet al te koud water na het werk en dan droog trekken, opnieuw helemaal afspuiten...droogtrekken, afspuiten....droogtrekken.....net zo lang het water niet meer heel warm is wat je van ze af trekt.

Altijd eerst bij de voor benen beginnen en dan omhoog de borst en hals partij.

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:42

Met dit weer doe ik meestal zowiezo niet intensief rijden, maar als hij daarna toch bezweet is stap ik hem lekker lang uit (ook zonder het zadel zodat het daar ook droogt) en dan met koud/lauw water afspuiten droog maken en dan dan wei op (hier is veel schaduw en bijna geen wind.)
maar ik weet niet of het de perfecte manier is maar heb dr geen problemen mee gehad :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:57

Na het rijden maak ik altijd met een spons met lauw/warm water de plek onder het zadel en singel schoon, want anders krijgt ze last van irritatie. Als ze erg bezweet is en het is niet te koud buiten spuit ik haar helemaal af. Nooit met koud water. Daar houdt ze niet van (ik ga zelf ook niet graag onder een ijskoude douche) en het lijkt mij niet zo goed voor de spieren. Dus afhankelijk van de buitentemperatuur spoel ik af met warm of lauw water. De benen afspoelen doe ik niet (bij helemaal afspuiten worden ze natuurlijk wel nat) en zeker niet met koud water omdat dit de doorbloeding stagneert. Zowiezo spuit ik pas af na voldoende te hebben uitgestapt, maar dat lijkt me voor de hand liggend.
Afspuiten puur om snel af te koelen heb ik nog nooit gedaan. Ik heb mijn paard nog nooit in de situatie gehad waarin ik dat noodzakelijk vond. Na het afspuiten lekker laten rollen en dan op stal of het land op.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:00

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:23

TTessa schreef:
ik denk da het VERKEERD is om je paard NIET af te spuiten na een training, bij warm weer.
Ook lauw water gebruiken lijkt mij slecht.

.

en waar baseer jij dat op ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:28

Ibbel schreef:
Water warmt op - logisch, het moet verdampen. En water verdampt bij 100 graden. Wat overigens niet wil zeggen dat het water gaat koken natuurlijk. Maar ieder afzonderlijk watermolecuul moet het damppunt bereiken voordat het in damp kan overgaan, en daar is warmte voor nodig.
De warmte die het nodig heeft om te verdampen onttrekt het aan het paard. Daarom voelt het water op het paard warm aan en líjkt het of het paard warm wordt. Maar het paard wordt niet warm, integendeel, het paard staat warmte af, om dat water te verdampen. Maar aangezien het 'brandertje' van het paard maar hooguit 40 graden is, moet er niet zóveel water op liggen dat de afzonderlijke moleculen dat damppunt niet meer kunnen bereiken. Anders ben je idd aan het proberen het koelwater aan de kook te krijgen, en dat lukt natuurlijk niet.

Dit is echt onzin hoor.

Ten eerste verdampt water ook bij lagere temperaturen, en dat heeft veel meer met relatieve luchtvochtigheid te maken (daarom kunnen dingen in de winter droogvriezen, maar wordt je was in de zomer bij een luchtvochtigheid van 100% niet droog.)

Water koelt verder niet alleen omdat het verdampt, maar ook omdat het gewoon warmte opneemt. Koud water wordt warmer water, en het warme oppervlak waar het mee in aanraking komt wordt warmer - tot beide dezelfde temperatuur hebben.

De warmteoverdracht gaat dan bovendien veel sneller dan bij verdamping. Veel koel water, en stromend, zodat het water dat al wat is opgewarmd meteen vervangen wordt door nog koel water, koelt dus echt het snelste af. (Je hebt alleen wel veel meer water nodig: met een klein beetje water dat verdampt koel je meer dan hetzelfde beetje dat alleen maar stroomt.) De reden dat het bij endurance niet zo gebruikt wordt lijkt me eerder te maken hebben met de beperkte watervoorraad.

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:34

Bij ons op stal worden de paarden met lauwwarm water afgespoten. Te beginnen bij het lijf, hals en hoofd. En daarna pas de benen.
Mij is geleerd, dat je je paard af kan spuiten (niet met koud water na arbeid, want dat is heel slecht voor de spieren) en dat je dan als allerlaatste de benen moet afspuiten. Dan kan nl. de warmte door de benen uit je paard trekken...
Normaliter trek ik hem wel droog, alleen als het extreem heet is, laat ik hem gewoon nat en dan mag hij ook gelijk de wei op. Als t nu waait is t toch nog steeds heel heet. En daar zie ik dan geen problemen bij.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:38

Ik spoel mn paard af als hij nog erg warm is met koud water. Dus voor het uitstappen. Trek er een zweetmes over en stap hem dan heel goed uit aan de hand of in de molen tot hij helemaal droog is. Bij frisser weer gaat er een cooler of zweetdeken op. Ik vind dit het beste werken. Maar ik heb mn paarden wel dun in het haar zitten. Mischien dat het voor de wat meer wollige types niet goed werkt.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:55

Bij warmte gaan je aders openstaan en stroomt er meer bloed door. Door met koud water te koelen, gaan de aders dichter staan en stroomt er minder bloed door, waardoor je het kouder hebt. Dus dan zou koelen toch een goede zaak zijn?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:38

Shadow0 schreef:
Ibbel schreef:
Water warmt op - logisch, het moet verdampen. En water verdampt bij 100 graden. Wat overigens niet wil zeggen dat het water gaat koken natuurlijk. Maar ieder afzonderlijk watermolecuul moet het damppunt bereiken voordat het in damp kan overgaan, en daar is warmte voor nodig.
De warmte die het nodig heeft om te verdampen onttrekt het aan het paard. Daarom voelt het water op het paard warm aan en líjkt het of het paard warm wordt. Maar het paard wordt niet warm, integendeel, het paard staat warmte af, om dat water te verdampen. Maar aangezien het 'brandertje' van het paard maar hooguit 40 graden is, moet er niet zóveel water op liggen dat de afzonderlijke moleculen dat damppunt niet meer kunnen bereiken. Anders ben je idd aan het proberen het koelwater aan de kook te krijgen, en dat lukt natuurlijk niet.

Dit is echt onzin hoor.

Ten eerste verdampt water ook bij lagere temperaturen, en dat heeft veel meer met relatieve luchtvochtigheid te maken (daarom kunnen dingen in de winter droogvriezen, maar wordt je was in de zomer bij een luchtvochtigheid van 100% niet droog.)

Water koelt verder niet alleen omdat het verdampt, maar ook omdat het gewoon warmte opneemt. Koud water wordt warmer water, en het warme oppervlak waar het mee in aanraking komt wordt warmer - tot beide dezelfde temperatuur hebben.

De warmteoverdracht gaat dan bovendien veel sneller dan bij verdamping. Veel koel water, en stromend, zodat het water dat al wat is opgewarmd meteen vervangen wordt door nog koel water, koelt dus echt het snelste af. (Je hebt alleen wel veel meer water nodig: met een klein beetje water dat verdampt koel je meer dan hetzelfde beetje dat alleen maar stroomt.) De reden dat het bij endurance niet zo gebruikt wordt lijkt me eerder te maken hebben met de beperkte watervoorraad.

Ik denk niet dat Ibbel bedoelt dat al het water eerst 100 graden wordt, en dan plot verdampt. Dan zou je paard natuurlijk vol brandwonden komen te staan... Het gaat hier eerder over de afzonderlijke moleculen. Vooraleer watermoleculen kunnen verdampen, hebben ze voldoende energie nodig. En energie is warmte! Dus elke afzonderlijke molecule zal eerst evenveel energie moeten hebben als water van 100 graden. Het water zal niet aanvoelen als 100 graden, omdat het maar 1 molecule is... Als al het water ineens samen zou verdampen, zou het wel degelijk aanvoelen als 100 graden...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:22

Ook 1 molecuul hoeft geen 100 graden te zijn om te verdampen.

100 graden is de temperatuur waarop water kookt. Dat betekent dat het op die temperatuur bljift tot al het water is verdampt. Dat betekent niet dat water beslist 100 graden moet zijn óm te verdampen.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:28

Als ik nu bijvoorbeeld een buitenrit heb gemaakt laat ik mijn pony eerst afkoelen zodat het nietmeteen een klap is op de spieren dan ga ik heel langzaam met koudwater beginnen onderaan bij de pezen en uiteindelijk steeds hoger zodat die eraan gewend raakt ! (:

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:32

Ik spuit mijn paard elke keer af na het rijden met koud water. Ik stap hem kort uit en ga er dan met de slang op tot hij niet meer warm aanvoelt. Dan gaat 'ie het land op.

Wel een interessante discussie, maar ik merk dat mijn paard het afspuiten na het werk heerlijk vindt, dus ik zal er niet mee stoppen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:46

Orrie_VBW schreef:
Bij warmte gaan je aders openstaan en stroomt er meer bloed door. Door met koud water te koelen, gaan de aders dichter staan en stroomt er minder bloed door, waardoor je het kouder hebt. Dus dan zou koelen toch een goede zaak zijn?

Dit klopt deels, als de aderen dicht slaan gebeurt dat aan de buitenkant, dus bij de huid, maar niet binnenin het lijf. De warmte die in het dier zit kan dus niet meer via de huid naar buiten en een dier raakt 'aan de kook'. Dat zou voor een paard ook op gaan als je een paard in één keer in z'n geheel nat zou kunnen maken (daarom is droog trekken met een zweetmes wel van belang, de film water op de huid kan er voor zorgen dat er geen verdere afkoeling plaats kan vinden en dat heeft het zelfde oververhittende effect). Dat gaat bijv. ook mis wanneer men een emmer water over een oververhitte hond gooit. De capilairen bij de huid trekken dicht en de hitte kan niet meer uit de hond waardoor hij alsnog door oververhitting in shock raakt en vaak sterft. (wat je wel moet doen is in de schaduw leggen, op een koude natte handdoek, een natte handdoek over de hond en via de bek koelen, als hij niet meer kan slikken alleen water over bek en tong laten lopen).
Maar een paard zweet na het werk al én je hebt niet zo'n grote stortdouche dat je dat effect over 't hele lichaam kunt veroorzaken. Dat risico zal bij een paard dus minder aan de orde zijn. Maar het is dus wel de rede waarom je een verhit paard niet over z'n hele lijf moet koelen maar alleen daar waar grote aderen aan de oppervlakte lopen. Die kunnen niet zover dicht trekken dat je het bloed niet meer kunt koelen. Vandaar ook dat endurancepaarden alleen op hals, oksels en liezen gekoeld worden en dat je een paard wat je volledig met koud water af wilt spoelen eerst uit moet stappen zodat de ergste verhitting al weg is. En dus droog trekken met een zweetmes om te voorkomen dat het laagje water op het paard het zelfde effect veroorzaakt, nl. hitte die niet meer uit het lichaam kan.
Laatst bijgewerkt door Francis op 19-08-12 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:50

Mijn E-pony is na afspuiten+droog trekken na het werk (dus gewoon afspuiten, niet koelen) zomaar droog ... binnen 5 minuten.
Mijn paard, die droogt echt heel langzaam ... die is soms met een uur nog niet droog.
Beide zweten 'normaal'.

Betekend dit dan dat mijn paard, ondanks zweten, het eigenlijk niet heel erg warm heeft ... en dus veel minder warmte afgeeft, waardoor het water veel trager opdroogt?
Moet je daar blij mee zijn?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:46

margoclinton schreef:
Bij ons op stal worden de paarden met lauwwarm water afgespoten. Te beginnen bij het lijf, hals en hoofd. En daarna pas de benen.
Mij is geleerd, dat je je paard af kan spuiten (niet met koud water na arbeid, want dat is heel slecht voor de spieren) en dat je dan als allerlaatste de benen moet afspuiten. Dan kan nl. de warmte door de benen uit je paard trekken...
Normaliter trek ik hem wel droog, alleen als het extreem heet is, laat ik hem gewoon nat en dan mag hij ook gelijk de wei op. Als t nu waait is t toch nog steeds heel heet. En daar zie ik dan geen problemen bij.

Het is juist belangrijk dat als het erg warm is dat je het overtollige water met een zweetmes van je paard afhaalt! Dit vormt anders een isolatielaagje en krijgt je paard het er alleen maar warmer van.
Ik heb ergens gelezen dat het goed is om je paard af te spuiten, water er af te halen en dan weer afspuiten en water er afhalen. Dat ze op die manier het beste afkoelen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:18

Mijn verzorgpaard zweet altijd erg snel, en dan spoel ik hem na het rijden ook altijd af met lauw water. En dan vooral de plekken waar hij veel zweet, dus zijn hals, borst en tussen z'n billen. Als ik het zweet laat zitten raakt hij z'n warmte niet kwijt en droogt het zweet heel slecht. Als ik hem afspuit merk ik dat hij een stuk sneller opdroogt.

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:51

Meert schreef:
margoclinton schreef:

Het is juist belangrijk dat als het erg warm is dat je het overtollige water met een zweetmes van je paard afhaalt! Dit vormt anders een isolatielaagje en krijgt je paard het er alleen maar warmer van.
Ik heb ergens gelezen dat het goed is om je paard af te spuiten, water er af te halen en dan weer afspuiten en water er afhalen. Dat ze op die manier het beste afkoelen.

Oh oke dan, dat wist ik niet. Dus de volgende keer gewoon droogtrekken maar

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 07:32

Nog steeds zoveel mensen, zoveel meningen.
Het lijkt me toch dat er maar 1 echte waarheid over is maar wat ik nu uit de technische verhalen op kan maken is dus

- na arbeid (hoge spierwarmte) koelen met lauw/lauwwarm water en overschot water weghalen met zweetmes. Evt. blijven herhalen.
OF koelen met koud water op hals en tussen achterbenen.

- koelen bij gewone warmte (geen hoge spierwarmte) uit bv land of uit box kun je makkelijker koelen met koud water, eerst bij benen beginnen.

- altijd overschot water weghalen

Zit ik zo goed ?