Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Je spuit natuurlijk wel af om te koelen, want dat is ook de functie van het zweet. Je vervangt met afspuiten het zweet alleen door koelwater. Het zou niet best zijn als het gevolg van het afspuiten van zweet is dat het paard daarna niet meer afkoelt...
Ibbel schreef:Je spuit natuurlijk wel af om te koelen, want dat is ook de functie van het zweet. Je vervangt met afspuiten het zweet alleen door koelwater. Het zou niet best zijn als het gevolg van het afspuiten van zweet is dat het paard daarna niet meer afkoelt...
Ibbel schreef:Water warmt op - logisch, het moet verdampen. En water verdampt bij 100 graden. Wat overigens niet wil zeggen dat het water gaat koken natuurlijk. Maar ieder afzonderlijk watermolecuul moet het damppunt bereiken voordat het in damp kan overgaan, en daar is warmte voor nodig.
De warmte die het nodig heeft om te verdampen onttrekt het aan het paard. Daarom voelt het water op het paard warm aan en líjkt het of het paard warm wordt. Maar het paard wordt niet warm, integendeel, het paard staat warmte af, om dat water te verdampen. Maar aangezien het 'brandertje' van het paard maar hooguit 40 graden is, moet er niet zóveel water op liggen dat de afzonderlijke moleculen dat damppunt niet meer kunnen bereiken. Anders ben je idd aan het proberen het koelwater aan de kook te krijgen, en dat lukt natuurlijk niet.
Shadow0 schreef:Ibbel schreef:Water warmt op - logisch, het moet verdampen. En water verdampt bij 100 graden. Wat overigens niet wil zeggen dat het water gaat koken natuurlijk. Maar ieder afzonderlijk watermolecuul moet het damppunt bereiken voordat het in damp kan overgaan, en daar is warmte voor nodig.
De warmte die het nodig heeft om te verdampen onttrekt het aan het paard. Daarom voelt het water op het paard warm aan en líjkt het of het paard warm wordt. Maar het paard wordt niet warm, integendeel, het paard staat warmte af, om dat water te verdampen. Maar aangezien het 'brandertje' van het paard maar hooguit 40 graden is, moet er niet zóveel water op liggen dat de afzonderlijke moleculen dat damppunt niet meer kunnen bereiken. Anders ben je idd aan het proberen het koelwater aan de kook te krijgen, en dat lukt natuurlijk niet.
Dit is echt onzin hoor.
Ten eerste verdampt water ook bij lagere temperaturen, en dat heeft veel meer met relatieve luchtvochtigheid te maken (daarom kunnen dingen in de winter droogvriezen, maar wordt je was in de zomer bij een luchtvochtigheid van 100% niet droog.)
Water koelt verder niet alleen omdat het verdampt, maar ook omdat het gewoon warmte opneemt. Koud water wordt warmer water, en het warme oppervlak waar het mee in aanraking komt wordt warmer - tot beide dezelfde temperatuur hebben.
De warmteoverdracht gaat dan bovendien veel sneller dan bij verdamping. Veel koel water, en stromend, zodat het water dat al wat is opgewarmd meteen vervangen wordt door nog koel water, koelt dus echt het snelste af. (Je hebt alleen wel veel meer water nodig: met een klein beetje water dat verdampt koel je meer dan hetzelfde beetje dat alleen maar stroomt.) De reden dat het bij endurance niet zo gebruikt wordt lijkt me eerder te maken hebben met de beperkte watervoorraad.
Orrie_VBW schreef:Bij warmte gaan je aders openstaan en stroomt er meer bloed door. Door met koud water te koelen, gaan de aders dichter staan en stroomt er minder bloed door, waardoor je het kouder hebt. Dus dan zou koelen toch een goede zaak zijn?
margoclinton schreef:Bij ons op stal worden de paarden met lauwwarm water afgespoten. Te beginnen bij het lijf, hals en hoofd. En daarna pas de benen.
Mij is geleerd, dat je je paard af kan spuiten (niet met koud water na arbeid, want dat is heel slecht voor de spieren) en dat je dan als allerlaatste de benen moet afspuiten. Dan kan nl. de warmte door de benen uit je paard trekken...
Normaliter trek ik hem wel droog, alleen als het extreem heet is, laat ik hem gewoon nat en dan mag hij ook gelijk de wei op. Als t nu waait is t toch nog steeds heel heet. En daar zie ik dan geen problemen bij.
Meert schreef:margoclinton schreef:Bij ons op stal worden de paarden met lauwwarm water afgespoten. Te beginnen bij het lijf, hals en hoofd. En daarna pas de benen.
Mij is geleerd, dat je je paard af kan spuiten (niet met koud water na arbeid, want dat is heel slecht voor de spieren) en dat je dan als allerlaatste de benen moet afspuiten. Dan kan nl. de warmte door de benen uit je paard trekken...
Normaliter trek ik hem wel droog, alleen als het extreem heet is, laat ik hem gewoon nat en dan mag hij ook gelijk de wei op. Als t nu waait is t toch nog steeds heel heet. En daar zie ik dan geen problemen bij.
Het is juist belangrijk dat als het erg warm is dat je het overtollige water met een zweetmes van je paard afhaalt! Dit vormt anders een isolatielaagje en krijgt je paard het er alleen maar warmer van.
Ik heb ergens gelezen dat het goed is om je paard af te spuiten, water er af te halen en dan weer afspuiten en water er afhalen. Dat ze op die manier het beste afkoelen.