Riet eten schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Riet eten schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:59

Nee, ik heb gewoon een gigantische vreetzak :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:01

vuurneon schreef:
Nee, ik heb gewoon een gigantische vreetzak :')

Ik ook maar kennelijk vindt hij blaartjes in z´n smoeltje net te vervelend. Gelukkig voor hem haal ik brandnetels, distels en riet tegelijkertijd, kan hij dus wel meteen op iets anders aanvallen :D

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:20

er is al een tijdje niet meer op dit topic gereageerd maar ik hoop toch reacties te krijgen.
de mensen die hier gereageerd hebben dat hun paarden riet eten, hebben deze paarden zomereczeem ??
ik heb een friese merrie met zomereczeem en wil een oplossing vinden (zoals veel mensen) en er moet een verschil zijn tussen wilde paarden en onze paarden (ooit al eens een wild paard gezien die zich tot bloedenstoe scheurt, ondanks dat er wel de mogelijkheid toe is?)
nu las ik dat konikpaarden in de winter veel droog riet eten wat veel tamme paarden niet eten..
als geen van jullie paarden met zomereczeem heeft wil ik dit mijn paard bij gaan voeren om te kijken of het helpt.
weten jullie dan ook misschien hoeveel het kost en waar het te krijgen is ?? (woon in zuid-limburg) of moet ik het dan ergens van de kant van water afsnijden ??
ik hoop reacties te krijgen
gr Amber

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:23

Dat in het wild levende koniks riet eten en in gevangenschap levende paarden niet kan naar mijn idee twee oorzaken hebben:

- die in gevangenschap levende paarden kunnen niet bij het riet of
- ze hebben nooit geleerd dat ze het kunnen eten.

Riet is heel goed voor paarden, het is vezelig en stengelig. Véél beter voor paarden dan bemest productiegras!

Ik denk niet dat er een verband is met ZE.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:50

die oorzaken kloppen idd,
maar je moet alle opties openhouden zolang je niet hebt ondervonden of het werkt of niet.
het is iets met voeding denk ik aangezien wilde paarden niet een of andere crème of spray op krijgen
waar ik ook al aan dacht is dat veel paarden vanaf ongeveer 3 jaar (of later) pas beginnen te scheuren, misschien van chemische wormkeuren wat blijkbaar de hele maag aantast, mijn paard krijgt dus al een natuurlijke wormkeur maar het is er denk ik moeilijk dan weer uit te krijgen....
ook krijgt mijn paard spelt in het voer gemengd sinds deze winter, voer waar weinig eiwitten ed inzitten en we zaaien speciaal gras
hoop dat het helpt want ik heb al heel veel geprobeert en het word steeds erger (hoorde laatst iemand die zijn paard heeft moeten laten inslapen omdat het zo extreem was geworden, hoop niet dat het bij mijn lieverd ook zo ver moet komen :( )

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:56

Hier eten 5 paarden riet waarvan er 1 zomereczeem heeft. Dat eten ze trouwens alleen vers, als het in een kuilbaal zit en dus gedroogd is laten ze het liggen. Misschien is mijn paard een uitzondering, maar hier helpt het dus niet. Moet wel zeggen dat ze ook bij de zee staat en dit ook niets helpt, dus misschien is ze gewoon een extreem geval.

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:57

ik denk het niet

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:05

alvast bedankt voor de reacties
ik denk het dus deze zomer nog maar alleen te proberen met spelt te voeren en verder maar goed insprayen met spul (hebben nu hertshoornolie stinkt behoorlijk en is niet van de lekkerste delen gemaakt maar we hebben er nog een hele fles van dus eerst dat maar opmaken)
aangezien ik nergens zie dat er riet te koop is ...
boviclips, citronella, héél veel verschillende sprayen, zeewier en knoflook (maar dat eet mevrouwtje niet) en weet ik niet alemaal wat we geprobeert hebben niks helpt tot nu toe
hoop dat de spelt wel helpt maar dat weet ik nog niet
(ik gebruik geen dekens)

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:35

vind het wel jammer dat ze ZE heeft en er (nog) geen oplossing voor is
vallen direct een paar dingen weg,
zoals; we hebben maar 2 weien waarvan 1 heel klein is en geen (schuil)stal op mag, is niks anders te huur/koop zonder bomen/struiken in de buurt en ik wil haar niet op een stalling zetten
+ we hadden erover gedacht een veulen van haar te willen (ze heeft een geweldig karakter en mooie bouw, hadden eventueel een mooie friese hengst met ook een lief karakter van vrienden als vader kunnen nemen) maar met kans op een veulen met ZE doen we dit niet, we willen bovendien niet nog meer paarden met ZE op de wereld als je weet dat ze het kunnen hebben

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:07

Riet kan bij zomereczeem ook een nadeel hebben (echt riet langs de waterkant). Daar is het sneller warm en vochtig en daar zijn mugjes gek op!
Overigens heeft riet eten het ZE van mijn pony ook niet verbeterd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:33

Je schrijft dat je geen dekens gebruikt, maar dat is nou net het best werkende hulpmiddel voor je paard of pony. Het voorkomt of vermindert dat je dier gestoken wordt. En dan niet een half uurtje dat een vliegen spray mogelijk werkt, maar 24/7...
Mijn pony schuurde zijn staart tot bloedens toe, enorm rennen om te ontkomen aan de mugjes wat juist meer muggen aan trok door warmte en zweet.

Met de jaren was het steeds erger geworden. Tot de eerste pyjama, wat een verademing! De meest dier vriendelijke uitvinding voor zomer eczeem tot nu toe. Mijn pony wordt nu 22 en hij ziet er zoveel mooier uit dan toen ik nog geen deken had en is zoveel relaxter in het eczeem seizoen. Hier van mei tot ergens in november...
Hij heeft eczeem vanaf zijn 4e of 5e en tot zijn 9e of 10e moest hij het doen met anti jeuk zalfjes en vliegenspray

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:02

Ik zou je ook aanraden een deken te kopen, het scheelt zoveel. Het tot bloedens toe open schuren en rondrennen om van vliegjes af te komen is hier ook over.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:46

we zijn tegen dekens
ZE dekens vind ik zo warm voor haar, ze heeft in de zomer maar 1 boom om in de schaduw te staan verder niks.
toch wilde we een vliegendeken voor haar omdat deze minder warm zijn vind ik, maar ze is een fries met veel spieren en een dikke hals dus de iets goedkopere pastte niet. toch voor een best dure gegaan bleef toch wat jeuk houden en de deken heeft 2 dagen geleeft.... ze is best lenig en krabte zich met haar achterbeen aan haar manenkam zolang totdat er een enorm gat in zat
geen deken meer voor haar dus...........

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:03

Je moet ook beginnen met de deken voor ze jeuk hebben! En de duurdere boett dekens kun je ook in beige krijgen, vast minder warm dan een zwarte vacht... De rambo sweet itch hoody is ook licht en heeft dichte stof. Hoe die wrrkt moet ik nog testen. Kans dat de buik minder goed beschermt is omdat die minder af sluit.

Als je paard echt altijd een dekensloper is is het jammer, maar mijn pony is echt blij met zijn deken omdat hij weet dat het helpt tegen de muggen. Hij steekt zijn hoofd graag door het gat. Wil je de deken testen moet je hem echt in april al op doen. Jiet als ze al een tijd schuren van de jeuk...

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:13

bedankt voor het meedenken maar ik kan niet eerder een deken op doen, ze staat rond die tijd nog steeds op de winterwei met stal en hier scheurt ze ook voor de lekker aan dus dan leeft het ook weer niet lang... bovendien heb ik nu ook gezien dat haar weidemaatje in haar buik bijt en op haar schouders krabbelt dus verwacht dat hij wel meehelpt met slopen .....
of ze altijd dekens sloopt uit zichzelf weet ik niet (zoals winterdekens enzo) want die gebruiken we niet
maar ik denk dat de spelt effect heeft aangezien het nu zeker 2 weken echt goed weer is, ik zie de mugjes ook en haar manen zitten er nog aan :D ik zag alleen dat ze weer jeuk had onder haar buik, voor zover ik kan zien op foto's sluit een ZE deken niet geheel af net voor de tepels ?dus we zien wel weer deze zomer