hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:32

Onze paarden staan gewoon buiten met schuilstal en genoeg schaduw van bomen, daarnaast zijn de waterbakken gevuld :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:42

Wat is wijsheid.

Op stal zetten ??
Dan maken ze zelf binnen de kortst mogelijke tijd de stal temperatuur ook hoog.
Met weing wind ventileren de stallen niet.
En ook de luchtvochtigheid loopt dan op door het zweten.

Buiten in de zon is er nog regelmatig een klein windje en met kop aan kont staan wuiven ze elkaar koelte toe met de zwiepende staarten tegen de vliegen.

Ik heb er vijf lopen op een natuur gebied en de shet is de slimste, die staat onder de staart van de grote kwpner.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:48

Onze paarden lopen gewoon nog buiten. Ze kunnen kiezen in de schuilstal te gaan staan, of naast de schuur waar vrijwel altijd wind staat en schaduw is.
Daarnaast hebben ze geen dekens op en wordt het water bijna elke dag ververst, moet goed gaan lijkt mij :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:50

De mijne staat buiten, maar zonder schaduw, mag binnen staan maar dat wordt een sauna..Ik doe niets, ik laat hem met rust. We staan wel 'landelijk' dus met veel wind, maar ja als het windstil wordt, houdt het op

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:51

Een paar jaar geleden hebben we toch die droge zomer gehad, met regelmatig temperaturen boven de 30 graden.

Maar tegenwoordig wordt er al een weer alarm afgegeven voor een onweers buitje die niet komt.

Nu is het bij mij ook al 30 graden in de schaduw, met wel een windje van ongeveer windkracht 2 tot 3.

En de twee tinkers, die ik vanuit mijn kamer kan zien, staan lekker met de kop in de wind te grazen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 17-08-12 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:53

Ik verwacht ook geen gekke dingen, paard valt niet zomaar om...genoeg drinkwater, da's belangrijk...baal wel dat er geen schaduw is

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:54

bij ons op de stallen was het altijd koeler.. dus dan rond 12 naar binnen en rond 5 weer naar buiten... en de hele nacht lekker buiten....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:55

@ Beauty J, dat is ideaal inderdaad

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:55

Bij ons staan ze ook allemaal buiten. Ze kunnen zelf kiezen of ze binnen gaan staan. Dit doen ze eigenlijk zelden. Verder gewoon rijden. Heb van het weekend de Brabantse Kampioenschappen en moet half op de middag starten...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:32

Colway schreef:
Ik verwacht ook geen gekke dingen, paard valt niet zomaar om...genoeg drinkwater, da's belangrijk...baal wel dat er geen schaduw is

Nou die van mij tig jaar geleden dus bijna wel ( omvallen ) !!! dus let heeeeeel goed op .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:36

ik let ook heel goed op omdat mijn paard met vernauwde bloedvaten in het hoofd zit, hij zweet wel erg goed ,hij kan zijn warmte goed kwijt.
ik kan wel op heetst van de dag hem uit de wei halen en ergens bij bomen gaan grazen waar schaduw is.
waarschijnlijk blijven ze wel paar nachtjes buiten omdat de stal een sauna is.

altijd 24 u buiten gaat niet vanwege een IR paard.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:01

Die van mij kunnen zelf kiezen binnen of buiten, binnen krijgen ze nog extra hooi, zodat ze niet naar buiten hoeven om te eten. Hebben vandaag heel de dag binnen gestaan.
Verder laat ik ze met rust.

Voor de paarden die geen schuil mogelijkheid hebben, kun je misschien een parasol of party tent plaatsen, helemaal geen schaduw vind ik niet kunnen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:19

Thea_Ste schreef:
Ladygiroc schreef:
Mijn paard zal zichzelf moeten redden, geen stal of schuilmogelijkheid helaas....

oei, arm beest, schuilmogelijkheid is toch wel een noodzaak me deze zon.. heeft het schaduw van de bomen ofzo?

Ja ze is hartstikke zielig. Ze hebben een automatische drinkbak dus water genoeg, vorig jaar was het ook een paar dagen warm weer.. het is niet anders.. Ik haal ze waarschijnlijk morgen middag wel even van het land af, ff in de schaduw oortjes knippen en dat soort geprul. Meer kan ik niet doen :)

Het is trouwens ook nooit goed, hele dagen op stal niet en hele dagen buiten ook niet :+

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:33

Ik vind het weer goed idd alleen niet fijn voor de paarden. Ik hoop dat het morgen ook goed gaat. Morgen wedstrijd. Gelukkig valt de tempratuur hier in het noorden een beetje mee.. Als het kan train ik vroeg in de ochtend of laat in de avond.

Ze staan hier ook allemaal in de wei. niet echt schaduw wel genoeg water en ik houd zoiezo mijn ogen goed open bij de paarden.

Ik hoop dat de trailer morgen niet te warm word voor mijn topper.. Een zwart dak..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:34

Die van mij staan gewoon buiten, met vliegendekens op, en die doe ik ook niet af. Als ze steeds heen en weer rennen omdat ze lekgeprikt worden denk ik dat ze sneller oververhit raken als met deken :+

Gelukkig hebben ze genoeg schaduw, en ik zorg dat er altijd genoeg koel water is (heb van die drinkbakken van 500 liter), liksteen staat er altijd. Werken moeten ze smorgens vroeg of savonds laat, of niet. Ik laat ze overdag maar gewoon met rust, ze weten zelf wel wat het beste voor ze is :)

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:35

Vluchten wij naar Turkije voor de warmte, is er in nederland gelijk een hittegolf! :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:37

appie heeft pech,staat met boettdeken om ,de hele dag in de zon.
had ie maar geen paard moeten worden.

flauw he ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:39

Ik vind het toch vreemd dat er mensen zijn die hun paard op een wei zetten zonder enige mogelijkheid tot schuilen... zijn die mensen ook de hele dag pal in de zon? Of zitten die thuis, alles dicht, lekker koel of soms nog wel met airco?

Een paard valt niet zomaar om... nee maar paarden hebben het ook warm net zoals wij. En midden op de dag, dan is het echt HEET!
Ik vind het niet meer dan normaal dat je er voor zorgt dat je paard schuilgelegendheid heeft, zowel met dit hete weer als in de winter tegen de regen en de sneeuw.

Mijn paarden staan uiteraard op een weiland met een stal die in de schaduw staat (waar het dus tot vrij laat lekker koel blijft) en een wei waar hangende wilgen naast staan waardoor ze de hele dag schaduw hebben. En ze maken er maar al te graag gebruik van.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:39

De paarden bij ons staan op open weiland nu, dat vind ik wat minder...

In de winter hebben ze een grote schuilstal, maar denk dat ze daar nu meer baat bij hebben.
Hij gaat eerder met de hitte even in zijn stalletje staan dan met wat regen, want in de winter is die stal ongebruikt.

Gelukkig staat de mijne nu achterin bij de bomen en heeft hij wel echt een stuk schaduw. :)

Voor de rest ga ik savonds even het bos in en spuit ik hem even af. Hij staat gewoon 'bloot' in de wei.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:42

Hier hou ik juist de vliegendeken om, die glimt en weerkaatst ook echt de zon. Ze is met deken een stuk minder warm dan wanneer zonder deken. Hier heeft ze ook pas tegen het midden van de dag schaduw, maar er is altijd water aanwezig. Ze heeft wel veel last van de warmte, helaas, maar ik kan er niks aan veranderen :(:)
Ik ga haar einde van de middag nog even lekker douchen, dat vind ze heerlijk en doet haar altijd wel goed.

Ik heb ook altijd liever de schuilstal in de zomer dan in de winter, maar hij is nog niet af helaas, dus er kan nog geen gebruik van gemaakt worden.. Als het aan mij had gelegen had ie open gestaan.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:43

*\o/* dames maak een hoekje in je land afzetten met draad plant daarachter een parasol waarvan de stok kan knikken en wala schaduw ...werkt als trein vanavond zak met water komkommer en wortel gemaakt en in vriezer gegooid ..heerlijk ijsje voor paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:44

De mijne gaat overdag de weide op,met voldoende drinkwater en lekker grote bomen die flink schaduw bieden..
meestal spoel ik hem met dit warme weer helemaal af,met koud water..vindt hij heerlijk..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:45

Wat ik trouwens wel doe is de manen invlechten. Mijn dames hebben alle drie een flinke bos, en dat zweet nogal als het warm is, dus die vlecht ik altijd in.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:46

Ik gebruik liever lauw water, dan koelen ze ook niet te snel af. Of beginnen met lauw en dan langzaam laten afkoelen naar koud.

Vlechten doe ik ook altijd :j Kunnen ze beter de warmte kwijt en toch genoeg bescherming tegen vliegen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:50

bij ons ook geen schaduw en staan van 9 tot half 5 op het land. laat ook de vliegen deken om gezien ze warmer word zonder.

als iedereen hier zo in ''paniek'' is vraag ik me af hoe ze dat allemaal in die andere landen hebben :P daar vallen ze ook niet met bosjes om.

de ''oudjes'' een beetje extra opletten en voor de rest een flinke kuip water en daar doen ze het tog de dag maar mee... tenzij als een lieve eigenaar op stal komt die ze liever op stal heeft maar daar is t op t moment ook erg benauwd