Verlichting van de rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linde29

Re: Verlichting van de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:43

Wij hebben twee palen met van die bouw lampen. Werkt erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:14

We hebben inmiddels gister 4 lantaarnpalen opgehaald die zo'n 10 meter wit licht verspreiden. Idee dus om aan weerszijden van de bak te plaatsen. Maar is dan recht tegenover elkaar of schuin tegenover elkaar het makkelijkste?

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:07

Wij hebben drie lantaarnpalen geplaatst. Ze staan bij C, B en E. De bak is mooi verlicht, je kan er goed bij rijden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:01

Er is al even niet gereageerd, maar ik stel mijn vraag hier toch even.

Bestaan er ook een soort van 'mobiele' lichtmasten op bijv. een batterij, zoals zonnecel oid?
In de winter heb ik nl. verlichting nodig, maar het terrein is niet van mij. Ik kan dus niet zomaar een stroomkabel gaan aanleggen en een lichtmast aanleggen, maar wil dus wel graag wat kunnen zien.
Of zijn er andere mogelijkheden waar ik nog niet aan gedacht hebt (en nee, overdags met licht is niet elke dag een optie :P)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:49

Jibbel schreef:

Bestaan er ook een soort van 'mobiele' lichtmasten op bijv. een batterij, zoals zonnecel oid?
In de winter heb ik nl. verlichting nodig, maar het terrein is niet van mij. Ik kan dus niet zomaar een stroomkabel gaan aanleggen en een lichtmast aanleggen, maar wil dus wel graag wat kunnen zien.
Of zijn er andere mogelijkheden waar ik nog niet aan gedacht hebt (en nee, overdags met licht is niet elke dag een optie :P)

Haal op de legerdump een uitschuifmast die je, kantelbaar, op een aanhanger monteert. Plaats er een set accu's bij, een goede omvormer (bijvoorbeld van Victron), acculader en klaar ben je :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:17

Top, thnx!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:07

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:21

Kan zo'n lamp uit die advertentie wel voldoende ver schijnen? Anders heb je er nog 10 nodig en ik wilde eigenlijk met 2 - 4 lampen wel klaar zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:23

ergens op bokt staat er dat iemand twee van dergelijke lampen heeft en daar haar bak goed mee kan verlichten

*ga nog een keer zoeken of ik het topic kan vinden.*
Edit: Kan het topic niet meer vinden maar wel nog deze lamp gevonden

http://www.area-ts.com/Webwinkel-Produc ... wlamp.html

Ik zou dan wel de bewegingsmelder vervangen/ overbruggen door een aan/uit schakelaar

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:44

Thnx voor het zoeken! Daar kan ik wel wat mee denk ik! Zal ook eea eens voorleggen aan m'n vriend, die is wel handig met zulke dingen maken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:52

ikke schreef:
Jibbel schreef:

Haal op de legerdump een uitschuifmast die je, kantelbaar, op een aanhanger monteert. Plaats er een set accu's bij, een goede omvormer (bijvoorbeld van Victron), acculader en klaar ben je :D

Je hebt ook 12volt bouwlampen, dan heb je dus geen dure omvormer nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:40

yvonnedv schreef:
ikke schreef:

Ik heb het over LICHT GEVEN! Niet van dat zielige gedoe van te veel licht om je nek te breken maar te weinig om iets te zien, maar gewoon 250W SON-T of HPI-T en dat twee keer op 6 -8 mtr hoogte. Dan zie je tenminste wat je zegt! Die omvormers zijn niet zo duur. http://www.stroomwinkel.nl/c-91-omvormer.aspx voor een prijsindikatie. Deze toko is goed maar enig zoekwerk kan je aan nog lagere prijzen helpen.
Dit zou potentieel iets zijn om te overwegen: http://link.marktplaats.nl/564999737 De hoogte is wat overdreven, maar het principe werkt uitstekend.

Wat die eerder genoemde LED-lampen betreft, vraag eens naar de lichtopbrengst (in Lumen) Voor je referentie, een 500W bouwlamp geeft 9000 Lumen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:59

ikke schreef:
yvonnedv schreef:

Ik heb het over LICHT GEVEN! Niet van dat zielige gedoe van te veel licht om je nek te breken maar te weinig om iets te zien, maar gewoon 250W SON-T of HPI-T en dat twee keer op 6 -8 mtr hoogte. Dan zie je tenminste wat je zegt! Die omvormers zijn niet zo duur. http://www.stroomwinkel.nl/c-91-omvormer.aspx voor een prijsindikatie. Deze toko is goed maar enig zoekwerk kan je aan nog lagere prijzen helpen.
Dit zou potentieel iets zijn om te overwegen: http://link.marktplaats.nl/564999737 De hoogte is wat overdreven, maar het principe werkt uitstekend.

Wat die eerder genoemde LED-lampen betreft, vraag eens naar de lichtopbrengst (in Lumen) Voor je referentie, een 500W bouwlamp geeft 9000 Lumen.

Tja het ligt er maar net aan hoe veeleisend je bent. Onze bak ligt paralel aan de weg en bij de H staat er aan de andere kant van de sloot en het fietspad een lantaarnpaal en die geeft genoeg licht om dressuurmatig te rijden

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:52

yvonnedv schreef:
ergens op bokt staat er dat iemand twee van dergelijke lampen heeft en daar haar bak goed mee kan verlichten

*ga nog een keer zoeken of ik het topic kan vinden.*
Edit: Kan het topic niet meer vinden maar wel nog deze lamp gevonden

http://www.area-ts.com/Webwinkel-Produc ... wlamp.html

Ik zou dan wel de bewegingsmelder vervangen/ overbruggen door een aan/uit schakelaar

Superfijn! Wij zijn op stal namelijk ook op zoek naar verlichting voordat de winter van start gaat, en we beschikken niet over stroom. Maar dit zou misschien nog wel een goede oplossing kunnen zijn!!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:17

Ik heb er geen ervaring mee maar een kennis heeft van de sloop
Auto lampen gehaald die gaven veel licht
En vergeet niet dat je eventueel ook een agrigaat kunt aanschaffen dan kun je alles laten branden

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:02

GittekeZ1 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar een kennis heeft van de sloop
Auto lampen gehaald die gaven veel licht

Dan zou ik eerder voor een motorkoplamp gaan, die zijn beter bestand tegen eventuele regen

ipv een accu kun je ook een zgn starthulp nemen die zijn handzamer en makkelijker op te laden/aan te sluiten.
zoiets http://link.marktplaats.nl/582005786

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:48

yvonnedv schreef:
GittekeZ1 schreef:
ipv een accu kun je ook een zgn starthulp nemen die zijn handzamer en makkelijker op te laden/aan te sluiten.
zoiets http://link.marktplaats.nl/582005786

Kan je dan verlichting aansluiten op een starthulp of hoe moet ik dat zien? Je laadt de starthulp op en vervolgens kan je die op lokatie gebruiken zonder stroom? Als dat zo is dan zou dat de ideale oplossing zijn. Maar ik ben niet zo heel technisch, dus vandaar dat ik het maar even vraag :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:31

Zo'n starthulp is in principe gewoon een 12v accu Aan de rechterkant zie je een zwart rondje dat is een afdekdopje waaronder een stopcontact/aansteker ding zit. Als je aan je 12v lamp(en) een stekker maakt die je daar in kunt pluggen is het een kwestie van thuis dat ding opladen en op de locatie de stekker in pluggen en je hebt licht.

HENKJANW55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:29

Pas geleden ben ik gegaan voor de gasontladingslampen van http://www.gasontladingslamp.nl en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.

Het zijn betrouwbare gasontladingslampen, met een vermogen van 400 Watt. Lichtopbrengst is voldoende.

Ik heb vier lampen aangeschaft voor mijn voor mijn 60 bij 40 paardenbak, ik heb ze op ongeveer 5 meter hoogte geplaatst en ik ben uiterst tevreden over het licht.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:52

Zijn er bokkers die foto's ebben hoe hun bak verlicht is in het donker?
Wij willen ook verlichtng, maar twijfelen nog tussen lanaarnplen en van die andere lampen. Paarden moeten er zo min mogelijk van spoken in ieder geval, gaat om therapiepaarden die neutraal moeten blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:42

linky schreef:
Wij hebben de NUON gebeld, die vervangen jaarlijks heel veel lantaarnpalen. Niet omdat ze "af" zijn, maar omdat dat nou eenmaal zo hoort. die palen kun je kopen voor iets van € 25,= per stuk. Ze hebben ze ook nog gebracht............................... *\o/* Er zitten 35 Watt lampen in, wij hebben 5 om de bak maar 4 was ook zat geweest. Mooi zacht licht, geen rare schaduwen.
Wel zelf ingraven. :D

Ikke, Philips gaat uit van een masthoogte van 9 meter, daar is lang niet iedere gemeente blij mee........................

Als hoogte van de mast een punt is, dan heb je hier de oplossing: http://link.marktplaats.nl/591630951 Tijdelijke opstellingen kan men heel weinig tegen doen.....