Shampoo slecht voor paarden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje31

Re: Shampoo slecht voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:28

Ik weet niet of het slecht is, voor mensen schijnt het ook niet best te zijn om iedere dag je haar te wassen.
Als je het niet iedere dag doet lijkt het mij niet schadelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:39

Er wordt inderdaad algemeen geroepen dat shampoo slecht is voor dieren (paarden, honden, katten, etc.).
Met als argument dat het huidvet daardoor verdwijnt.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de werkelijke feiten en gevolgen van wassen.
Wij mensen zijn ook maar dieren. En wij "wassen" ons ook iedere dag met allerlei (behoorlijk agressieve chemische) zeep, shampoo, etc.

Dat lost bij ons nét zo goed de vetlaag op, iedere keer als we ons wassen.
Dus waarom zitten we nu niet met z'n allen de hele dag te krabbelen van de jeuk, als het zo'n jeuk zou veroorzaken?

Waarschijnlijk omdat onze talgklieren gewoon weer een nieuw beschermlaagje afscheiden.
Tja; als we hele agressieve zeep gebruiken, kan de balans verstoord raken en gaan die talgkliertje te veel produceren en kan dat problemen opleveren. :j

Natuurlijk moet je je dier niet iedere dag met shampoo in bad stoppen
Maar net zoals bij een mens, zal het af en toe wassen bij een paard/hond/kat echt niet zomaar tot ziekte, jeuk en huidproblemen leiden...
Tenzij het dier toevallig allergisch is voor één van de stoffen in de door jou gebruikte shampoo.

En als je paard normaal 24/7 buiten staat, en je gaat in de winter 't paard nat maken, wassen en je zet 'm half nat buiten...
Dát is niet goed... Want dan heeft je paard die vetlaag en de droge haren en het vuil er tussen ook echt nodig om zich te beschermen tegen het gure weer.
Maar de meeste paarden in Nederland staan in die omstandigheden gewoon lekker warm onder een dekentje op stal. Of hebben zelfs een solarium waar ze lekker droog onder kunnen worden.

Dus ik denk niet dat van 1 of 2x per maand een keer wassen voor een wedstrijd je gelijk een paard krijgt met kriebels of een volledig opgeloste vetlaag ofzo ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:18

het verschild ook per paard denk ik, de een maakt meer huidvet aan dan de ander, en de een is weer gevoeliger voor een stofje dan de ander.

gebruik bij voorbaat een ph neutrale shampo zonder parfum en alcohol want dat is minder belastend voor de huid.

als je paard echt een droge schilferige huid heeft zou ik er zeker wel mee uitkijken en niet te vaak wassen.

verder is het juist goed voor de bloedsomloop (en tegen parasieten bij gebruik van betadine of tea tree shampo)
overdaad schaad dat geld voor alles!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:55

Femke schreef:
Er wordt inderdaad algemeen geroepen dat shampoo slecht is voor dieren (paarden, honden, katten, etc.).

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de werkelijke feiten en gevolgen van wassen.
Wij mensen zijn ook maar dieren. En wij "wassen" ons ook iedere dag met allerlei (behoorlijk agressieve chemische) zeep, shampoo, etc.

Dat lost bij ons nét zo goed de vetlaag op, iedere keer als we ons wassen.
Dus waarom zitten we nu niet met z'n allen de hele dag te krabbelen van de jeuk, als het zo'n jeuk zou veroorzaken?

Waarschijnlijk omdat onze talgklieren gewoon weer een nieuw beschermlaagje afscheiden.
Tja; als we hele agressieve zeep gebruiken, kan de balans verstoord raken en gaan die talgkliertje te veel produceren en kan dat problemen opleveren. :j

Schimmelinfecties zoals bijvoorbeeld ringworm, maar ook last hebben van een droge huid of juist een vette huid bij de mens hebben te maken met een ontregelde talgproductie. Als je in de pubertijd zit kan dit komen doordat de hormoonbalans veranderd, maar heeeeel vaak is de reden dat we ons regelmatig met doucheproducten wassen! Mijn vriend en ik hebben er beiden last van en met ons waarscheinlijk nog heeel veel mensen. De huid raakt uitgedroogt waardoor het verzwakt, infecties kunnen dan makkelijk ontstaan. Je krijgt dan snel een hormoonzalfje mee van de dokter, maar minder douchen met zeep helpt vaak net zo goed.

Dus je kan je paard best af en toe wassen met zeep, maar doe het niet op regelmatige basis want het verzwakt de afweer van de huid.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:00

Femke schreef:

En moet je kijken hoe goed wij nog bewapend zouden zijn tegen invloeden van buitenaf, zoals het weer, als we geen kleren aantrekken :+.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:00

Ik was toch echt bijna elke week mijn haflingers staart. En meestal 1x in de 2/3 weken de manen en dan dus ook z'n borst rug enz. Bij mijn Haflinger moet ik elke week wel wassen want helaas poept hij alles onder wat dus niet zo fijn is...

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:48

Ik gebruik altijd de cowboy magic shampoo . Denk als je het niet te vaak doet niet zoveel uit maakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:34

veerledec schreef:
En moet je kijken hoe goed wij nog bewapend zouden zijn tegen invloeden van buitenaf, zoals het weer, als we geen kleren aantrekken :+.

Je wil suggereren dat dát komt door het gebruik van shampoo en zeep? :+

Want 't feit dat we niet echt tegen een stootje kunnen is eerder ontstaan door dat we vanuit een harige, goed beschermde apensoort in Afrika zijn ontstaan. En ons gedurende tienduizenden jaren hebben geevolueerd tot een soort die naar koudere gebieden is gaan trekken en daar kleding draagt en o.a. (maar niet uitsluitend) als gevolg dáárvan steeds minder en minder dikke vacht heeft gekregen omdat een vacht niet nodig is als je een berenvel (of tegenwoordig een hip nertsenbondje of spijkerbroek) draagt.

Heeft niets met zeep te maken.... Maar met tienduizenden jaren van geleidelijke evolutie van onze soort.

@Weidebloem: ja precies...
Maar dat ontstaat niet zomaar na 1x wassen... Die talgproductie raakt pas ontregelt als er sprake is van een systematische verstoring. Dus als je 't paard heel vaak en regelmatig met shampoo wast.
En dat lijkt me (zoals je in m'n voorgaande bericht ook al kon lezen) inderdaad niet aan te raden. Inderdaad juist omdat de talgproductie dan verstoord kan raken met alle gevolgen van dien. :)

En in plaats van een goedkope commerciële shampoo (vol chemische bende die ook nog allergische reacties kan veroorzaken) is een goed hoogwaardig natuurproduct altijd aan te raden :j

_Mo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:47

Als je het niet te vaak gebruikt is het volgens mij niet schadelijk. Ik was alleen met shampoo voor wedstrijden, normaal gewoon met wat water.