[Marktonderzoek] Nieuw ontwerp slowfeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:32

Sonja_vR schreef:
of je hangt er meerdere met 3 plakjes neer....1 plakje per net, dat word met een paard of 6 een heule boel van die kleine pokkenetjes

Inderdaad, die kleine rotnetjes zijn wel waardeloos, je moet wel een fatsoenlijk net hebben, die haak je zo open en dicht, echt een makkie :j

Een vulring is daarvoor ook niet nodig, die is alleen handig bij die ronde rotnetten die je elke keer los moet halen en vast moet knopen, daar heb je met een langwerpig hooinet allemaal geen last van:

http://youtu.be/V8B80uT9KFU

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:36

Klopt, maar iemand had het over kleine rotnetjes :D

capopjekop

Re: [Marktonderzoek] Nieuw ontwerp slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:41

Ik vind 300 euro ook een hoop geld, daar kan ik 6 grote hooinetten voor kopen. En als ik bij de action goedkoop aanhangerwagennetten haal nog meer. Dus ik zou hem niet aanschaffen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:44

Ik denk ook dat de prijs het grootste obstakel gaat zijn, zeker voor particulieren. Dan maar een beetje meer werk, of het net even anders doen, maar enorm veel geld uitsparen.
En voor grotere stallen: die moeten meer van die dingen neerzetten, en dat gaat klauwen vol met geld kosten. Die zijn goedkoper uit door een grote ruif neer te zetten, zoals al eerder als voorbeeld genoemd werd.

Die mallen maken, kan dat niet goedkoper en in Holland? Heb je dat al helemaal uitgezocht? En waar ik ook nieuwsgierig naar ben (iemand anders haalde het ook al aan): weet je 100% zeker dat het materiaal niet schadelijk is voor paarden, ook niet op de lange duur?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:23

Vind het ook duur eigenlijk, zou het er niet voor over hebben... vind het op zich wel geen slecht idee.

Capopjekop@Heb je ervaring met die netten van de action ? Als hooinet dan of gaan die zeer snel kappot.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:27

Ik heb twee netten uit Duitsland en een net van de action. Die uit duitsland zijn wel fijner dan die van de action, want die kan ik verplaatsen. Die van de action niet omdat ik die als hooinet heb moeten knopen. Verder is hij wel dunner, dus ik verwacht dat hij minder lang mee zal gaan. Maar ik heb er al 2 jaar plezier van en die andere netten alweer bijna 6.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:34

GamblersCup schreef:
Ik denk ook dat de prijs het grootste obstakel gaat zijn, zeker voor particulieren. Dan maar een beetje meer werk, of het net even anders doen, maar enorm veel geld uitsparen.
En voor grotere stallen: die moeten meer van die dingen neerzetten, en dat gaat klauwen vol met geld kosten. Die zijn goedkoper uit door een grote ruif neer te zetten, zoals al eerder als voorbeeld genoemd werd.

Die mallen maken, kan dat niet goedkoper en in Holland? Heb je dat al helemaal uitgezocht? En waar ik ook nieuwsgierig naar ben (iemand anders haalde het ook al aan): weet je 100% zeker dat het materiaal niet schadelijk is voor paarden, ook niet op de lange duur?

Ik ben er inderdaad ook bang voor dat de prijs gewoonweg te hoog gaat zijn. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het maken van de mallen zo enorm duur zou zijn ... Helaas zijn de mallen in China het goedkoopst. Het probleem is dat er heel veel mallen gemaakt moeten worden, de feeder wordt namelijk als bouwpakket geleverd (anders zijn de vrachtkosten helemaal niet te betalen) en heeft dus veel verschillende onderdelen.

Het materiaal is niet giftig en wordt uitvoerig getest daarop, het lijkt inderdaad van dat goedkope plastic maar dat is het dus niet.

Maar jullie hebben nooit problemen gehad met paarden met ijzers die vast komen te zitten in netten? Of dat ze netten kapot trekken als ze erop gaan staan? Ik zie dat jullie de netten ophangen, dat is natuurlijk voor ons makkelijker maar voor paarden blijft dat geen natuurlijke eethouding.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:41

Ik leg mijn netten vast in zelfgemaakte kisten. Dus ze eten in een natuurlijke houding, en kunnen er niet in gaan staan. Nou ja, ze klimmen niet in de bakken gelukkig :) bovendien hebben ze geen ijzers.
Ze trekken de netten wel kapot, waardoor het geen "slow"feeden meer is. Maar voor mij werkt het prima omdat ik 1 x daags alle netten vul en ze makkelijk vast kan leggen in de kisten. Het is erg praktisch zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:51

In theorie zou het kunnen gebeuren dat een tak van een hoefijzer vast kan komen te zitten, maar met een maaswijdte van 30mm en op kniehoogte hangende netten is de kans ZEER klein dat dat gebeurt...daarbij hebben die van ons geen ijzers dus is het sowieso al geen issue :)

Dat een hangend net geen natuurlijke eethouding geeft valt mijns inziens ook wel weer mee :)

Ze plukken met een laag hoofd (of hooguit op borsthoogte) een pluk hooi uit het net, en eten dat ook weer met een laag hoofd op.

Is een betere houding zoals uit de ouderwetse of die boksbal-hooinetten die een stuk hoger hangen, en uit een bak eten ze toch ook niet van de grond af want er ligt immers een hoop hooi in.

Ze kunnen uit een bak dan wel echt van bovenaf eten, maar het verschil tussen een plukje voor zich uit een net trekken, of onder zich uit een rooster trekken, vind ik zo klein dat dat voor mij niet doorslaggevend is.

Bovendien maken bakken met roosters vaak een vervelend geluid en worden ze smerig, en moeten de paarden het hoofd in hetzelfde gat steken, wat ze dan vaak weer net niet durven / prettig vinden...terwijl ze bij een netje wel gewoon elk aan 1 kant van een netje kunnen plukken omdat het gevoelsmatiger toch net wat meer gescheiden is zo. Samen in alle rust eten vind ik erg belangrijk en samen met de andere voordelen van een breed net is dat voor mij toch doorslaggevend :j

Bovendien verdenkt ik zeker de Fjord er van dat die met haar platpoten in een hooibak zou gaan staan en er in kakken sluit ik ook zeker niet uit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:05

pmarena schreef:
In theorie zou het kunnen gebeuren dat een tak van een hoefijzer vast kan komen te zitten, maar met een maaswijdte van 30mm en op kniehoogte hangende netten is de kans ZEER klein dat dat gebeurt...

Dat is bij mij toch meerdere keren voor gevallen.
Ook midden in de nacht en tijdens storm. Dus dat was behoorlijk stressen, zeker aangezien ik in rolstoel zit.
Enige remedie: pony is van de hoefijzers af!

Citaat:
Bovendien verdenkt ik zeker de Fjord er van dat die met haar platpoten in een hooibak zou gaan staan

Dat doet mijn haf dus ook die klimt overal op met der plat voeten. Wel met als gevolg dat iedereen rechtovereind zat want dat maakt me een herrie.
Niet handig als ze bijhuis staan.
Bovendien heeft ze haar schouder fiks geblesseerd gehad en heeft nu bijna 2 jaar rust gehad maar ze mag dus niet op iets gaan staan met die rechter platvoet.
Ze heeft zelfs geprobeerd om haar voet op de drinkenssbak rand te zetten en de krassen op de stalwand op een meter hoog zijn niet van haar tanden....
(daar stond eerst een houten hooiruif)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:07

Sylvia: is je dat gebeurd bij een fijnmazig hooinet met mazen van 30mm? Of bij gewoon "een" hooinet :)

Oef, lekker zo'n klimmerd :+

Fjord hier is gewoon een vreselijk lompe boerentrien, schijt waar ze maar staat en staat met haar poten in voerbakjes en alles :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:15

Ahum, die kleine groene van jullie....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:43

Nouka schreef:
Maar jullie hebben nooit problemen gehad met paarden met ijzers die vast komen te zitten in netten? Of dat ze netten kapot trekken als ze erop gaan staan? Ik zie dat jullie de netten ophangen, dat is natuurlijk voor ons makkelijker maar voor paarden blijft dat geen natuurlijke eethouding.

Mijn paarden hebben geen ijzers aan, dus dat risico heb ik al niet. Natuurlijk zijn er altijd verhalen van paarden die wel vasthingen in een net, maar zo zul je ook verhalen hebben van paarden die in hooibakken/ruiven springen en zich de benen openhalen.
Ik hang de fijnmazige netten eigenlijk zo op dat ze zelfs met hooi erin net tot op de grond hangen. In de theorieboekjes is dit gevaarlijk, in de praktijk heb ik nog nooit iets eng meegemaakt. Mijn paarden eten dus hooi op deze manier: http://www.hooinet.nl/lenka%20hooinet.jpg en dat lijkt me natuurlijk genoeg. :D
Ik heb ook nog twee gewone hooinetten die gebruik ik in de trailer, wanneer ze moeten wachten op de hoefsmid, als ik de fijnmazige thuis heb laten liggen, in de winter wanneer ik extra veel hooi wil voeren etc etc. Deze trekken ze idd om de zoveel tijd wel eens kapot, daarom dat ik ook de goedkope van Harry's Horse neem. En vaak kun je ze dan nog repareren met strotouwtjes zodat ze weer een maand of twee meekunnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:45

Die van mij slaan nooit naar hun net, dus nog nooit pony's gehad die vast zaten. Ook niet toen mijn shet voor op ijzers stond. Nu staan ze alledrie ijzerloos dus heb ik daar nog minder risico op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:52

Sylvia_B schreef:

Kleine groene, jullie? Ik niet snap :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:15

Nooit problemen met hoefijzers gehad en mijn fijnmazige hooinetten. En die van mij liggen zelfs op de grond en een paard is beslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:37

pmarena schreef:
Sylvia_B schreef:

Kleine groene, jullie? Ik niet snap :)

Sorry, die kleine groene fijnmazige hooinetjes die ik via (ik meende jou) gekocht heb. Overigens nu zonder hoefijzers gaat het perfect hoor en ook het grote net gaat goed. Alleen heeft ze nu ontdekt dat je daar gaten in kan kauwen...
Mocht ik de verkeerde persoon in gedachten hebben dan sorry.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:11

Mijn weidegenootje maakt wel deze hooinetten, en vaak vragen mensen aan mij haar mailadres, dus dat zou wel kunnen :j Ik heb er verder echter niets mee te maken ofzo, behalve dan dat ik ze al jaren gebruik en super fijn vind :)

In principe maakt ze ze van 150 cm lang, op verzoek ook wel kleintjes maar dat vind ik persoonlijk niks :P

Maar dat vind ik toch wel knap hoor als ze het voor elkaar krijgen om daar in vast te haken, die vakjes zijn maar 30mm.....hoe krijgt paardlief dat bij jou voor elkaar dan? Leg je ze op de grond als hooikussens ofzo? Dan kan ik dat "kleine" ook beter plaatsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:08

Nee, als ik ze op de grond leg dan voetballen ze daar heel de zandpaddock mee door. Dat vind ik met dat zand wat minder.
Het hangt aan een stuk van het hekwerk maar nu wat hoger, zodat het niet meer de grond raakt maar er toch een ruime 30 tot 50 cm er boven hangt.

Ik ben er op zich erg tevreden mee, hang elke keer op en andere plek een net op. Je ziet de haf dan denken en aarzelen. Waar moet ik nu gaan eten en ze loopt dan van net naar net.
Ik ben er erg tevreden over, ondanks het vast zitten.

Alleen ze sloopt bijna alles.
Grote net heeft ze dus gesloopt door er een gat in te knagen. Ze klapt het net omhoog en schudt er dan het hooi uit en vreet dat van de grond.
Enfin het grote net ga ik van de wand dan maken en dan weer in de stal ophangen.

Overigens eet ze zo handig en is ze zo slim ermee geworden dat ze er echt geen hele dag mee doet....

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:12

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:57

Ik hoop dat TS die laatste link bekijkt, volgens mij komt dat heel erg in de buurt van wat zij in haar hoofd had?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:02

Lijkt er wel op inderdaad :j

Hartstikke leuk ding hoor, maar die prijs....jammer is dat altijd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:29

Ja, dan ga ik ook liever voor de self-made versie... voor nog geen twee tientjes klaar.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:08

Wat jullie noemen aan zelf-maak prijzen vind ik wel erg optimistisch eigenlijk := Ik ben nu ook weer zelf aan het knutslen, en aan het hout voor één nieuwe bak alweer ruim 50 euro kwijt. En dan reken ik nog geen bodem, net of beits.

Vraag me ook af waar jullie allemaal die goedkope netten vandaan halen... Ik zoek maar vind niks eigenlijk. Heb dan wel behoorlijke eisen (knooploos, 30mm mazen, dik genoeg touw (wat is dik genoeg?) groen of andere donkere kleur...)

Heb eerder zelf ook hooikisten (van boven dicht) gemaakt met roosters, was daar uiteindelijk voor twee kisten 230 aan kwijt. Plus de nodige kinderziektes waar ik mee te maken kreeg :+ Kist viel om, hooi zakte te weinig, deksel werd open gemaakt, slot sneuvelde... En nu maakt mijn pony er dus zo'n lawaai mee dat ik iets nieuws maak. Plan is nu 1 open kist met net en 1 laag hangend net.

Scheelt dat ik het zelf klussen leuk vind, haha :) Voor de prijs hoef ik het niet te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 04:59

Kraemer.de heeft groot langwerpig hooinet Julia met grote of kleine mazen. Uit het hoofd voor minder dan 15 euro. Alleen de verzendkosten komen er nog bij maar die zijn niet zo gek duur. En als je goed zoekt kun je gritbakken eventueel met plastic binnenbak goedkoop of gratis vinden. Ik heb voor beide bakken los van elkaar 15 euro per stuk voor betaald. Dus met goed zoeken kun je goedkoop uit zijn.