automatische koeborstel voor paarden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:04

Wij hebben ook zo'n borstel in de koeienstal hangen en dat ding draait werkelijk dag en nacht. De oude hebben we inmiddels in de afkalfstal aan een ketting opgehangen en ook daar is hij nog een veel gebruikt stukje "speelgoed". Wel is het voor ons zorg om de staarten van de koeien kort te houden. Er zit een beveiliging op, maar die voorkomt niet dat de haren vast komen te zitten. Een koe die echt los wil, trekt hard en dan is het weg staart met alle gevolgen van dien.
De borstel die in het filmpje van paddock paradise wordt getoond is heel veilig. Daar blijven geen vervelende schroeven oid achter als de borstel is versleten en deze is speciaal gemaakt voor grof geweld, want koeien gaan er echt niet lief mee om hoor. (De gemiddelde koe bij ons op het bedrijf haalt met gemak de 650 kg)
Sinds wij de roterende borstel gebruiken scheren we onze koeien in de winter niet meer. Ze blijven enorm schoon en komen veel makkelijker uit hun winterhaar.

HappyBuddha

Re: automatische koeborstel voor paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:08

Wij hadden boerderijproject, en dan ging je ook bij een boerderij langs om te kijken, nou ik heb nog nooit een koe zo zien genieten :')
maar ik denk idd niet dat het geschikt is voor paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:40

Francis schreef:
Een simpel en goedkoop alternatief is een dikke paal in de paddock (of als je een boom hebt staan nog mooier) omwikkelen met ruwe kokosmat.
[ Afbeelding ]
Bij een boom bind je ze gewoon vast met een spanband of binnenbanden van een fiets zodat de boom niet beschadigd, op een dikke paal of plank (of hoek van de schuilstal of verzin maar een plek) kun je ze gewoon vast schroeven. Zo maak je al een lekkere schuurplek zonder dat ze hun huid of staart/manen al te veel beschadigen.

Zijn hier ervaringen mee? Ik vraag me namelijk af of het niet erg snel stuk gaat of dat paarden er niet in gaan bijten waardoor het los komt of dergelijke zaken .. Ik zie die van mij voor vanalles in staat :+

Heb nu wel gewone borstels liggen, maar de eigenaresse wil liever iets van een mat ofzo tegen de stal (stelde zelf rubber voor maar dat lijkt me maar niks).

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:40

wij hebben bij de inloopstal twee bezems geplaatst tegen de wand en ze gaan er met plezier tegen krabben. de shetten dan haf heefft zijn eigen schuine ondersteuning van de inloopstal. in het begin hebben ze eraan gebeten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:24

Ik heb er zelf geen ervaring mee Sabine, maar weet dat sommige mensen die een paddock paradise hebben zoiets maken, je zou eens in dat topic kunnen vragen.
Rubber zou ik idd niet doen, dat houdt haar 'vast' en is fijn voor het lichaam maar kan dus wel staart en manen veel makkelijker uit trekken. Persoonlijk zou ik voor zo'n ruwe cocosmat gaan. Die zijn korter dan een bezem of borstel en mijn gevoel zegt (maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen) dat ze zo 't minst kunnen beschadigen aan staart en manen.