Hoe weide indelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WilleDesire

Re: Hoe weide indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:42

das toch een kleine moeite? ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:21

tess_84 schreef:
Maar dan moet ze die telkens verplaatsen als ze op het andere stukje van de wei gaat?

Hangt er vanaf hoe groot je wei is en waar die val het meeste vangt. Dazenval hier staat op 4 pootjes, dus die til je zo op om hem ergens anders neer te zetten. Met de 1 poot in de grond variant zou ik dat ook niet zo graag doen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 09:22

Ontwerp is weer aangepast :) De dazenval verzetten is een moeilijke optie omdat de wei om de 2 dagen verandert. Dus vandaag het 1 stukje open en overmorgen het andere open. Mijn gras groeit meestal wel erg goed dus dan blijft het langer goed.
De dazenval komt gewoon vanvoor aan de wei. Dan is het wel tegen het straat dus ik hoop dat ze niet gestolen wordt. De dazenval wordt ook om die reden een eigen creatie. Zo'n dure is net te goed om gestolen te worden.

Ook moet ik een manier vinden om voorbijgangers te stoppen met mijn paard te voeren. Er staat al zo'n giga bord met 'verboden te voeren' maar bijna dagelijks liggen er appels, wortels of brood bij paardje. Nu vind ik appels en wortels niet zo heel erg maar dit geeft mij minder controle op de voeding dat ze binnen krijgt. Ook krijgt ze soms gemaaid gras en dergelijke en ik wil natuurlijk geen ziek paard..

Nieuw ontwerp:
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:27

nieuw ontwerp ziet er leuk uit!
enkel zou ik de autobanden met zand niet in de hoek leggen (dan moet ze er effectief in stappen?) lijkt me wat gevaarlijk bij een sprintje.
wat wel een idee is is om ze op een langere zijde te leggen, dan kan ze erin klooien als ze dat wil, en met een sprintje kan ze erover springe / trekt ze haar plan wel.

de weitjes zou ik persoonlijk niet dagelijks afwisselen, maar eerder wekelijks, zo heeft de grasmat toch ietwat tijd om zich te herstellen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 09:37

Ja dat is ook weer waar :) Dus de autobanden komen op de lange zijde van de krabpaal richting waterton.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:40

en dan denk ik dat je heel dicht richting perfect zit :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:46

Leuk nieuw ontwerp!
Duhelo heeft wel een punt met de autobanden, ik zou ze precies ook op een lange zijde leggen, zodat ze zich zeker niet kan bezeren bij een gekke sprong.
Ik laat mijn paarden altijd één stuk afeten om ze dan pas van stuk te wisselen, ik denk dat het gras dan inderdaad beter kan recupereren?

Zou je om mensen "af te schrikken" niet zo'n papier kunnen maken met de risico's als mensen je paard eten geven? En erbij zetten dat ze echt wel genoeg eten krijgt ofzo? Wel lastig zeg...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 11:00

Ja ik ben ten einde raad... Heb al een dubbele draad staan zodat mensen niet meer tot haar kunnen komen maar regelmatig zie ik dat ze er een emmer water bij gezet hebben (terwijl haar bak nog vol is) en dat er halve stokbroden enzoverder bij liggen. Echt niet fijn meer! :( Heb het bord er toen neer gezet en iemand had het er gewoon uitgetrokken en in de beek gegooid... Waar halen ze het lef? :s

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:11

Ja zeg, hoe durven ze? Aan de wijkagent vragen omer regelmatig eens langs te gaan? Camera zetten? Dat is wel het nadeel van een weide aan een openbare weg natuurlijk... Op dat vlak ben ik wel blij dat die van mij aan huis staan, waar andere mensen er niet aankunnen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:27

In het weitje van mij merrie ligt er ook een dikke tak :)
Deze gebruikt ze niet zozeer als hindernis, maar eerder als knabbel-materiaal :P Er zitten ondertussen al enkele kaal geknabbelde plekken op de boomstronk :D
Nadeel aan deze stronk is wel dat ze eraan schuurt met haar hoofd en dus regelmatig kleine wondjes heeft... Deze genezen wel en het worden (voorlopig) geen littekens, maar het is wel iets dat ik in de gaten moet houden.
Toch vind ik dat een beetje zalf aan de wondjes smeren niet opweegt tegen het plezier dat ze aan deze stronk beleeft. Ze heeft er zelfs al 1x uit zichzelf over gesprongen (voor zover ik heb gezien). De stronk blijft dus liggen bij mij ;)
Maar ik wou je gewoon meegeven dat je dan wel in de gaten moet houden dat ze geen littekens oploopt :)

EDIT: Ik vind je ontwerp trouwens GEWELDIG !! Had ik zelf meer ruimte gehad, dan had ik zeker ook zoiets gemaakt voor mijn jaarling ;) Er zijn enkele ideeën die ik ook zou willen gebruiken, maar dan heeft mijn smurf geen wei meer over en dat vind ik ook een beetje zielig xD Misschien moet ik eens lief naar mijn vriend kijken en vragen of hij ook zo'n PP wil aanleggen echter mijn wei :=

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:36

Mijn paarden gebruiken de takken die ik hen geef ook als knabbelmateriaal, vinden ze super! Erover springen doen ze niet, erover wandelen wel :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:54

tess_84 schreef:
Mijn paarden gebruiken de takken die ik hen geef ook als knabbelmateriaal, vinden ze super! Erover springen doen ze niet, erover wandelen wel :)

Tjah, bij mij is een een heuse stronk, dus erover stappen gaat niet echt :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:01

Dan wordt het inderdaad wel wat moeilijker hehe :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:38

ik zou een bordje hangen met uitleg wat kan gebeuren als paarden verkeerde voeding krijgen (en duidelijk vermelden wat ze niet mogen hebben (grote letters Giftig erbij?)
en dat dit paard goed en voldoende voer krijgen, dus bijvoeren niet nodig is.
Daarnaast een bordje met Camerabewaking en Priveterrein?
Dan ben je héél duidelijk maar wel nog altijd vriendelijk

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:55

Ja daar zeg je nog eens wat :) Ik weet dat er 1 bepaalde persoon is die altijd op de weide komt als ik er niet ben (heb een vermoede wie het is maar hij beweert van niet). Mijn paardje is in heropvoeding omdat ze redelijk dominant kan zijn/worden.
Ze is enorm braaf maar loopt je omver in de weide en als je eten bij hebt kapt ze met haar hoeven op je voeten zodat ze sneller haar eten krijgt.

Probleem:
Heel de week train ik met haar en dan gaat het goed. Ik steek er enorm veel tijd en moeite in. Voeren duurt bij mij 2 keer per dag minstens een uur. Dag later kom ik op de weide en kan ik opnieuw beginnen omdat er iemand vreemd haar toch haar zin heeft gegeven.. :(

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:22

yeye schreef:
Ja daar zeg je nog eens wat :) Ik weet dat er 1 bepaalde persoon is die altijd op de weide komt als ik er niet ben (heb een vermoede wie het is maar hij beweert van niet). Mijn paardje is in heropvoeding omdat ze redelijk dominant kan zijn/worden.
Ze is enorm braaf maar loopt je omver in de weide en als je eten bij hebt kapt ze met haar hoeven op je voeten zodat ze sneller haar eten krijgt.

Probleem:
Heel de week train ik met haar en dan gaat het goed. Ik steek er enorm veel tijd en moeite in. Voeren duurt bij mij 2 keer per dag minstens een uur. Dag later kom ik op de weide en kan ik opnieuw beginnen omdat er iemand vreemd haar toch haar zin heeft gegeven.. :(

Dat kappen herken ik jammergenoeg :roll:
Enkel doet ze het in het zand en niet op mijn voeten... Ze is een ongeduldige trien, mijn Zelda. Toch zet ik niet eerder het eten neer voor ze rustig blijft stilstaan en zichzelf niet opdringt. Er kruipt dus ook vaak genoeg tijd in (zeker wanneer mijn vriend besluit gewoon eten te geven om er snel vanaf te zijn -.-")

Moest ik van jou zijn zou ik dus inderdaad een bordje plaatsen (en met beton vastzetten in de grond, laat ze het dan nog maar eens in de gracht proberen gooien :p). Eventueel een (goedkope) camera aanschaffen kan je ook doen, zo zie je wie er bijvoert hé.
Sommige mensen kunnen het dus écht niet laten. Een paard op de wei laat je gewoon gerust, ook al is het ziekelijk mager... (vind ik toch)

Kan je misschien niet proberen om volle platen langs de straatkant ze zetten ?? Zo kunnen mensen er niet overheen voeren en je paard lastig vallen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:27

Als je echt een verdachte hebt zou ik een paar daagjes je verstoppen om die te betrappen. camera in de aanslag en foto's maken van het voeren, etc. Met die foto's als bewijs kan je nl de wijkagent waarschijnlijk zo ver krijgen dat die een gesprekje heeft met die figuur.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:55

Tamary dat is een goed idee :) Ik weet dat mijn 'verdachte' bij de groendienst werkt en hij dus vroeg in de ochtend, rond de middag en ook op de latere avond daar is. Ik ben nu serieus aan het overwegen om een camera met voldoende geheugen en een batterij op te stellen om hem zo te betrappen.
Weet alleen niet of de wijkagent zo een interesse heeft om een vol filmpje te bekijken. Maar voor mij is het ook wel leuk om te weten wat daar de rest van de dag allemaal gebeurt natuurlijk :)

Toch deze optie serieus overwegen en vragen bij vrienden of ze misschien een camera voor handen hebben.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:10

Wij hebben een camera besteld in China, was prijs-kwaliteit echt een aanrader en op een week was het geleverd!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 10:13

Weet je toevallig nog waar juist? En kon je deze ook installeren zonder stroom? :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:33

Nee, is al een hele tijd geleden ondertussen. Die van ons was met stroom, maar misschien bestaan ze ook wel zonder?
Deze website lijkt me al interessant: http://www.chinabuye.com/cheap-electron ... orders?p=2
Ik zal ook eens polsen bij mijn broer, want hij heeft het toen besteld voor ons. Ik hou je op de hoogte!

*edit* Je kan misschien een cameraatje aan je paard hangen? http://www.chinabuye.com/0-3mp-pet-digi ... lar-camera
Als ze dat niet afbreekt natuurlijk...

Zoiets in de aard hebben wij in de stal hangen (hebben dat destijds gekocht om mijn merrie van in huis in het oog te kunnen houden toen ze op het punt stond te bevallen)
http://www.chinabuye.com/a10-ccd-series ... -and-black

Of dit: verrekijker met camera ingebouwd. Moet je er wel zelf zitten natuurlijk...
http://www.chinabuye.com/300k-pixel-com ... tal-camera

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:42

om eerlijk te zijn zijn we hier wel een beetje offtopic aan het gaan hé :p

@TS: Waar op je plannetje ligt de straatkant eigenlijk ??

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 12:56

De straatkant is aan de waterbak en het hooi en dan loopt er nog een zandpadje langs de lange zijde van de krabpaal naar de autobanden. De rest van de weide is omgeven door ofwel andere weides ofwel bos :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:25

Hmn... Windschermen langs die zijden zetten om 'voerders' de voorkomen, zal je duur komen te staan denk ik... Had het nu 1 korte zijde geweest, dan had het wel nog gelukt :) Maar een korte en een lange zijde gaat een hoge rekening geven denk ik...
Maar misschien is het wel iets om te overwegen ? Sommige windschermen zijn niet duur (maar ze zien er dan ook niet echt mooi uit). Het zou de 'voerders' wel tegenhouden denk ik... Zeker ik combinatie met een schrikdraad met stroom ervoor...

En even on-topic: Heb je al iets uitgevoerd van je schitterende speelparadijs ?? :) Ikzelf ben aan het overwegen om er ook eentje te maken aan mijn weide, naar aanleiding van jou schitterende ontwerp ^.^

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:57

Ik wil ook.soortgelijk iets realiseren . Daarom lees ik even mee ...