onveilige stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:02

pmarena schreef:
Rubber daar zou ik ook niet heel vrolijk van worden, als een paard dan languit gaat liggen en zijn benen wil strekken, voelt dat het rubber meegeeft en doorduwt, heb je straks dat de hoef onder het rubber doorschiet en dan vast komt te zitten als achter een soort weerhaakje :=

Dan hebben we het niet overhetzelfde rubber. Dit rubber geeft echt niet 123 mee, daar moet je toch flink tegen duwen voordat het beweegt. Je paard moet eerlijk gezegd vrij raar in elkaar zitten dat het als het weerstand voelt het nog eens verder gaat doorduwen, maargoed misschien dat ze idd bestaan.

pmarena

Re: onveilige stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:08

Daarom juist, als het wel 1-2-3 meegeeft dan is het gevaar veel kleiner, dan kan het paard het pootje makkelijk terugtrekken onder het rubber vandaan want dat buigt dan wel mee :)

Maar met dat stugge rubber en een lomp paard dat gewoon doorduwt als die zijn benen wil strekken... er zijn er zat die vanalles aan gort duwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:09

Ik zou mijn paard er niet stallen omdat hij dan in een box zou moeten staan. Maar als jij en je paard daarmee kunnen leven: zou ik het alsnog niet doen. Die ruimte onder de tussenschotten is gevaarlijk.

Het systeem van de "voerhekken" ken ik, dat heeft op de stal waar ik het gezien heb geen problemen opgeleverd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:09

@Lara_Silver : een paard wat rolt of op wil staan is een redelijk onnadenkend ongeleide projectiel. Het lichaam staat het niet toe ook nog eens gecontroleerd en vooral nadenkend zijn bewegingen te coördineren.
Het is dus wel degelijk een gevaarlijke situatie ook mét rubber. Zelfs als zet je er rubber van 1,5 cm dik voor. Je hebt geen idee wat een kracht een paard ontwikkeld bij bepaalde bewegingen.

Ik kan me indenken dat ze vanwege het systeem een bepaalde vrije ruimte nodig hebben om de hekken open te doen vanwege schoonmaken/uitrijden, maar dan zou het handiger zijn om te werken met een soort 'luik'systeem, waarbij het onderste stuk even opgeklapt moet worden en na de werkzaamheden weer dichtgeklapt kan worden en vooral goed geborgd/vastgezet.

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:20

Ojaa rubber is een erg goed idee. Daar ben ik het ook mee eens.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:51

Ik vind 30 cm wel erg veel. Weet je zeker dat het 30 cm is?
Bij ons op stal hebben we schuifbare wanden, die schuif je de gang op zodat je met de bobcat alles eruit kan halen. De voorwand van de eerste box kan helemaal opzij(zoals een deur) . Ook hier zit een behoorlijke ruimte tussen wand en vloer.
Ruimte genoeg voor een pony hoefje of veulenvoetje. Toen de stallen werden gebouwd heb ik ze erop gewezen wbt gevaar maar er is verder nooit iets aan gedaan. Voorlopig gaat het nog goed. Nee mijn paarden staan daar niet ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:29

Ik denk niet dat ze iets gaan veranderen aan de boxen... Het is ongeveer een jaar geleden dat ik er geweest ben. En hoewel ze maar 8 boxen hebben, blijven ze het zoekertje iedere 14 dagen omhoog halen op kapaza (waarschijnlijk ook omdat de stalprijs redelijk hoog is). Op de foto's is de open ruimte nog steeds te zien.
Ik kan me niet inbeelden dat in al die tijd er nooit iemand geweest is die de opmerking gemaakt heeft over de onveiligheid.

Op ander vlak scoren ze goed. Het is 1 van de weinige stallen waar een winterweide voorzien is. Heel degelijke buitenpiste aanwezig. Het hek van het terrein kan enkel open met een toegangscode, alles is recent vernieuwd, in de zomer 24/7 weidegang mogelijk,...

De enige 2 minpuntjes zijn de hoge stalprijs en natuurlijk die boxen. De stalprijs had ik er toen nog voor over gehad aangezien andere stallen waar ze buiten komen in de winter niet te vinden zijn hier. Maar ik vind die boxen zo link.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:35

Zou het bespreekbaar zijn dat jij aan de boxwanden van de stal waar jouw paard staat iets verandert?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:37

Als ze steeds opnieuw adverteren voor stalling zullen er dus meer mensen zijn die die 30 cm ruimte een probleem vinden. Misschien toch gewoon aangeven dat dat de enige reden is waarom je van de stalling af zou zien. Wie weet zijn ze juist blij met de informatie en willen ze er best wat aan doen.

Bon_ita

Re: onveilige stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:28

Mijn paard staat op een stalling waar ze een potstal systeem hebben. Tussenwanden kan je zo de gang optrekken zodat alles schoongemaakt kan worden, maar inderdaad die tussenruimte is bij ons door het verzakken van de grond toch ook zeker 20 cm. Staleigenaar heeft dit opgelost door schuifbare planken eronder te monteren, iedereen tevreden en paarden staan veilig op stal.

Dus ja, ik zou mijn paard daar best neer willen zetten MITS de mogelijkheid er is wat aan die tussenruimte te kunnen doen. Maar zoals ik kan opmaken uit je reacties zal dit vast geen mogelijkheid zijn. Jammer want het klinkt als een fijne stal.

MLPValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:38

ow daar zou ik hem zeker niet inzetten, heb al een keer een paard moeten inslapen doordat deze zit een gebroken been had gevochten in een doodgewone stal. (had een gat geschopt in houten wand, kwam klem te zitten) die ruimte is iets wat mij erg zorgen zou maken.
Okal zal misschien de kans klein zijn je wilt toch lekker slapen s'-avonds?