Noodhulp!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dav

Re: Noodhulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:36

144 bellen. Die komen dan langs en ze houden de melders geheim.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:36

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:37

NO WAY!!!! Dat die hoeven de afgelopen 2 jaar een hoefsmit hebben gezien, het duurt echt lang voordat je dit hebt!
Vraag me af wat jullie met de pony's doen? Anders kun je 1 keer een hoefsmit bellen en daarna veel gaan wandelen over harde wegen zodat het zelf af gaat slijten. Niet zelf aan beginnen als je niet weet hoe het moet, plus het is erg zwaar werk! Een hoefsmit is 20 euro, voor 40 ben je klaar ( al weet ik niet of ze die zwarte ook voor dat bedrag doen!)
Denk dat vooral de zwarte je eeuwig dankbaar zal zijn!!
Je kan ook eerst alleen die laten bekappen, die bruine is ook noodzakelijk maar kan nog wel even, die zwarte gaan ook zijn pezen en gewrichten eraan als die op deze manier moet lopen.
Een hoefsmit zal adviseren het korter te maken en vaak langs te komen om te corrigeren, maar denk dat als jullie veel gaan wandelen met deze pony's je al een heel eind komt. Dit kan niet zo blijven in ieder geval, dit is echt dierenmishandelig. jullie worden hier ook op aangekeken straks he... je kan de dierenbescherming inlichten anoniem, iedereen kan zien dat deze hoeven zo niet horen, dus hoeft niet bij jullie vandaan te komen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:41

Kwestie van 144 bellen. Als de eigenaar niet luistert en jullie kunnen er niets aan doen dan ben je vind ik eigenlijk, verplicht om actie te ondernemen en de dierenbescherming in te lichten. Deze hoeven zijn gewoon veelste lang en dat is dierenmishandeling!

Wat doen jullie verder met deze ponies? Want rijden ofzo dat kan zo al helemaal niet en wandelen of iets dergelijks lijkt mij ook geen optie gezien dat gewoon pijnlijk is voor de dieren.

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:44

ik zou me doodschamen als ik de verzorger van deze pony's was. Ik vind niet dat alleen de eigenaar hier fout zit maar ook jullie. Dit probleem is er al een tijdje als ik de foto's bekijk en als je ook maar iets van paarden weet, weet je ook dat dit verwaarlozing is en had je al lang 144 in kunnen schakelen. Dan ben je je verzorgpony's kwijt maar persoonlijk vind ik het erg egoistisch dat je liever hebt dat deze pony's pijn lijden dan dat jij geen verzorgpony meer hebt. Doe er iets aan !

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:45

myrthevh schreef:
Wat zouden wij hier aan kunnen doen? We weten het echt niet meer!

tips wel gelezen? Je hebt al heel veel reacties op het topic maar blijven dezelfde vraag stellen.. :+

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:45

144 bellen meiden, dit kan zo niet langer! Die pony's zullen er vast last van hebben en het kan niet best aflopen voor de beentjes als ze nog langer zo erbij moeten blijven lopen, vraag eventueel je ouders om hulp bij het bellen van 144 ( ook al hebben zij de ballen verstand er niet van )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:02

myrthevh schreef:
Nou, we hebben al eerder geweten dat het veel te lang is hoor! ;) maar nu sinds kort gebruiken we bokt, en we wouden weten wat andere er van vonden, en wat die zouden doen..

En ben je niet op het idee gekomen om hulp te vragen, voordat je Bokt had?
De dierenbescherming, dierenarts etc?
Maar goed, hopelijk dat jullie nu iets kunnen doen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:05

dit zie je vaak bij shetjes die hobbymatig bij onwetende mensen staan "omdat ze zo makkelijk te houden zijn en leuk en klein". Op zich geen probleem, want de stand van de voeten blijft, in tegenstelling tot grotere rassen, lang goed, zo ook te zien op de foto's. De stand is nog goed, de rest brokkelt wel af als ze meer op stenen lopen. Klinkt hard en zeker heel naar voor de vele liefhebbers hier, maar als de shetten eens per jaar een smid zien en de stand goed blijft, dan redden ze zich prima. Ik zou het natuurlijk nooit zo doen en ik keur het niet goed, maar ik ken dit soort praktijken en de smeden die zulke shetters behandelen en wat die zeggen... Vreemd genoeg mankeren deze soort shetters nooit wat aan hun voeten en er moet een heel scala aan gereedschap aan te pas komen om de ENORM HARDE hoeven te bekappen :') Ik heb laatst nog geholpen bij zo één, wat een werk! Zo hard dat ie met een normale kniptang niets kon beginnen... Ze worden, wanneer ze weinig bekapt worden, ook indd wat langer gelaten door sommige (oude) smeden om de groei te geleiden en de stand van de voeten zelf goed te houden. Dit gaat gewoon héél anders dan wij gewend zijn, en ik keur het, nogmaals, niet goed, maar na uitleg respecteer ik het wel mits de stand goed blijft. Ik hoef er niet aan te denken om mn verwende zoetsappige pownys langer te laten, dan kunnen ze niet meer lopen en gaan de benen van stand veranderen :+ En denk vooral niet dat ze niet meer kunnen lopen ofzo zulke shetters, zelfs met lange voeten gaan zulke shetters nog vrolijk bokkend door de wei :') en ze kunnen hard rennen als je ze dan wilt vangen... Dit is deels onwetendheid en deels "oude stempel" en dat zijn wij niet gewend... Ik merk het verschil hier ook met een nieuwe smid en een oude smid, als een oude smid mn paarden bekapt duurt het zo 2 of 3 maanden langer voor ze aan een nieuwe bekapbeurt toezijn terwijl je bij de nieuwe smeden na 6 weken echt weer opnieuw moet bekappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:21

Misschien voor leggen aan de eigenaar om dan de kosten te delen?
40 euro ongeveer denk ik, eigenaar 20 en jullie 20. Das een tientje per persoon.
Dat zou ik eerlijkgezegd wel over hebben als ik een verzorgpony had.

myrthevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:35

Ja dat gaan we ook doen, we gaan zo snel mogelijk met hem op gesprek met onze ouders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:24

amykimmie schreef:
40 euro ongeveer denk ik, eigenaar 20 en jullie 20. Das een tientje per persoon.

Probleem is dat met 1x bekappen dit nog lang niet goed is. Lees de eerder geplaatste post hierover.
Als het al 2 jaar aan de gang is word het tijd voor een hartig woordje met de eigenaar door een inspecteur.

ik raad TS haar ouders dan ook aan 144 te bellen.

myrthevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:48

We hebben al vaak hem aangesproken dat het moet gebeuren, maar hij doet het gewoon niet.
En ja, we gaan 114 bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:20

Cowgirl schreef:
amykimmie schreef:

Probleem is dat met 1x bekappen dit nog lang niet goed is. Lees de eerder geplaatste post hierover.
Als het al 2 jaar aan de gang is word het tijd voor een hartig woordje met de eigenaar door een inspecteur.

ik raad TS haar ouders dan ook aan 144 te bellen.

Dat zeg ik ook niet. Eens per 3 maanden lijkt me wel genoeg. 40 euro per jaar voor de meiden, 80 voor de eigenaar. Lijkt me alsnog niet veel.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:37

myrthevh schreef:
We hebben al vaak hem aangesproken dat het moet gebeuren, maar hij doet het gewoon niet.
En ja, we gaan 114 bellen.

114 gaat niks worden := het is 144

Safc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:51

Zo dit is echt dierenmishandeling :( ik sluit me bij de rest aan 144 bellen , ik had het nummer vanmiddag ook gebruikt voor een chihuahua die opgesloten in een auto zat grrrrrrr
Lekker als het zo warm is , waar zit het verstand van dit soort mensen pffff

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:35

Wat jullie moeten doen lijkt me duidelijk: als je van dit soort misstanden zelf, uit eerste hand, weet hebt, GRIJP JE IN, en wel door DIT TE MELDEN.
Kunnen jullie ouders niet eens met de eigenaar praten?

Als er met zo iemand NIET redelijk hierover valt te praten (met "redelijk" bedoel ik: dat er zo snel mogelijk echt iets aan gedaan wordt, en geen smoezen of excuses), bel je 144, als het moet dan anoniem, of je meldt het rechtstreeks aan de Dierenbescherming. Iedere instantie die deze foto's ziet, zal concluderen dat dit zo absoluut niet mag voortduren, aangezien een paard/pony een HOEFdier is.
Hier is geen enkel excuus voor mogelijk, hier moet een gediplomeerd hoefsmid meerdere malen bij komen.Niet iemand die er zelf wat aan gaat zitten rotzooien, eigenaar niet, verzorgmeisjes niet.

Iemand die zijn pony's ZO er bij laat lopen (strompelen), is ze niet waard ook.
Dat vind ik overigens evenzeer van diegenen, die dit weten, aanzien, en zonder iets te doen laten door blijven duren, wat voor ponyliefde is dat eigenlijk?

Ik heb o.a. ook 2 ijzerloze Shetlanders bij huis lopen, die worden gewoon keurig iedere 10 weken bekapt, net als mijn grote ijzerloze bonte paarden. In de winter en op harde ondergrond kun je bij ijzerloze Shetten misschien eens 1x een bekapbeurt overslaan, echter: in de zomermaanden groeien hoeven toch veel harder, en gaan de grote paarden eens per 8 weken, de Shetten gaan dan gewoon altijd mee.

Overigens zijn de afgebeelde hoefjes niet van "een paar keertjes" een beurt overslaan, dit is structurele verwaarlozing, op passieve mishandeling af. Ik heb er geen goed woord voor over.

NO HOOF NO HORSE.

Doe er iets aan!

LikeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:09

Idd 144 bellen.

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:41

al iets gebeurd? anders blijven aandringen. ofzo

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:11

Ik zou idd 144 bellen, wellicht kun je iemand anders vragen als je dit zelf liever niet doet. Daarna zou ik toch proberen om zelf de hoefsmid te betalen. Dit is 1x in de 2 maanden, dat zou dus 10euro per persoon per maand zijn. Dat vind ik niet zoveel. Dan kunnen jullie ook meer met de pony's doen.

Hoe oud zijn deze shetlanders? Ik denk eerlijk gezegt dat ze al jaren niet meer bekapt zijn, het lijkt me sterk dat dit in een paar maand tijd zo hard gegroeid is.

Ben benieuwd hoe het afloopt.

myrthevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:39

Ja, iemand anders gaat bellen, die ze zelf ook verzorgt heeft, zo'n 7 jaar geleden.
Maar hoe oud ze zijn weten we niet, we hebben nog geen paspoort kunnen inzien omdat ze dat kwijt zijn.. Ook heel slecht dus. Maar ze zijn inderdaad al jaren niet goed bekapt, ja we hopen zelf ook dat dit goed afloopt, voor de pony's.

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:45

Ik zou echt met de eigenaar gaan praten,maarja ik snap dat jullie dat vast al hebben geprobeerd...
Misschien kun je de dierenpolitie ofzo bellen? Want dit gaat wel een beetje ver..
Hoop dat hij het ook gaat inzien...
Misschien hebben jullie iemand die ook veel verstand van paarden heeft die met hem kan gaan praten? Of misschien je ouders??

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:00

myrthevh schreef:
Ja, iemand anders gaat bellen, die ze zelf ook verzorgt heeft, zo'n 7 jaar geleden.
Maar hoe oud ze zijn weten we niet, we hebben nog geen paspoort kunnen inzien omdat ze dat kwijt zijn.. Ook heel slecht dus. Maar ze zijn inderdaad al jaren niet goed bekapt, ja we hopen zelf ook dat dit goed afloopt, voor de pony's.

En wat gaat er nu gebeuren? Neem aan dat er al gebeld is!

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:27

ik zou direct een afspraak maken met een goede hoefsmid, dan maar dat bedrag op hoesten , misschien kan je zelf een cursus hoefsmid voor dummies volgen zodat je ze zelf in iedergeval kan vijlen zodat ze niet zo lang worden ! verder zou ik me afvragen of de eigenaar wel 100% is en zo

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:34

Is er al gebeld / iets anders ondernomen?