Nog iemand met een stal dilemma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:22

Ik kan me er dus helemaal niets bij voorstellen, twee uur reistijd om naar je paarden te gaan... dat betekent dat je nu 2 uur extra aan je paarden kunt besteden? En 's-avonds als je een kwartiertje over hebt er ook nog even langs kunt gaan. Ik zou het wel weten... de mijne staan tussen het huis en de brievenbus en... ik zou niet anders willen.

Als je nu naar de paarden gaat, ga je niet voor vijf minuten, dat kan straks wel omdat het om de hoek is, het geeft zoveel meer vrijheid.

Whupp

Re: Nog iemand met een stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:30

Ik zou je paard ook dichterbij zetten. Je gaat merken dat je opeens zoveel meer tijd over hebt, 2 uur reizen naar je paard als je er even heen wilt is echt veel. Mijn paarden staan ook op 5 minuten afstand van huis, ik ga er elke dag even langs. Zo kun je je eigen paard ook veel beter in de gaten houden, als je vaker komt.
En dan de prijs, tja, dat is best veel verschil, en je hebt er meer 'paardentijd' voor. Je paard komt daar ook lekker buiten, je kent de mensen die er staan, dus waarom zou je nog twijfelen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:32

Het enige dat een beetje 'tricky' klinkt, is bij stal twee de paarden buiten 'als het weer het toelaat'. In Nederland regent het algauw erg veel en als elke bui voldoende is om de paarden binnen te houden... Daar zou ik bij je kenissen/collega die er al staan dus wel even duidelijk informeren, hoeveel de paarden in de praktijk de weide opgaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:35

Ik zou hem ook het liefst dichterbij zetten, alleen die 3 paarden zijn zoals je zelf al aangaf wel een probleem.
Hoe reageerd jou paard als hij alleen staat? Word hij geacepteerd door de merrie's?
En het niet fijn buiten kunnen rijden lijkt me ook lastig, want als de bak te slecht is, wat doe je dan?
Moeilijk, want 2 uur onderweg elke dag is ook niets.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:42

Ik vind het erg lastig. De ene stal is ideaal maar ik zou de reistijd niets vinden. De andere stal lijkt me weer net te weinig met veel zelf doen en weinig paarden. Ik zou op je gevoel afgaan!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:45

Hoe zit het dan met zomerexceem? Daarom staat hij toch 's avonds op stal en dat kan niet bij Stal 2 toch?

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:43

Ik zou het belangrijk vinden dat het paard dichtbij staat. En als je minder luxe niet erg vind.... Succes!!!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:36

Waar woon je dan ergens en waar sta je paard?

Ik heb op een stal gestaan en had reistijd met auto zeker 45 a 50 min reistijd.
Op een gegeven moment gaat dat wel opbreken.
En als ik dan de benzine kosten er bij optelde was het geintje niet meer zo leuk.

Nu is me reistijd 15 a 20 min en me stalling is een stuk minder.
Ik merkte wel dat ik dit fijner vind.
Moet ook zelf uitmesten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:38

Stal in de buurt natuurlijk, wel staat voorop dat het dier wat er moet gaan wonen het naar de zin heeft en het goed heeft.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 12:57

Ik heb nog altijd niet besloten hihi :o
Ik vind het echt heel erg lastig.
Heb nog even om er over na te denken aangezien ze geen haast hebben.

Zoals veel mensen zeggen zou ik ook het liefst mijn paard lekker dichtbij hebben.
Maar ik ben echt al bijna 1,5 jaar aan het zoeken hier in de buurt en heb tot nu toe niks gevonden.

Hier staan de paarden in de winter allemaal binnen behalve als je er zelf bent om ze los te gooien.
Of ze komen max 3 uurtjes buiten.
Ik vind dat gewoon echt veel te kort en wil hem gewoon lekker de hele dag buiten hebben.

Met de zin "als het weer het toe laat" bedoel ik niet dat als het regent dat ze niet op de wei mogen.
Tot nu toe hebben ze vanaf april bijna altijd op het land gestaan.
Maar als het land echt veel te nat gaat worden dan lopen ze het stuk en gaan ze dus in de bak.

Op stal 2 kan hij gewoon 's nachts binnen staan. De andere paarden lopen dan op het stukje voor en naast de stallen en hun boxen staan open.
Zodat hij ze wel gewoon kan zien en kan aanraken.
Maar het kan natuurlijk ook dat hij dat helemaal niks vind en er ook uit wil.
Allemaal dingen die me te erg doen twijfellen.

Zoals ik er nu over denk laat ik hem denk ik maar staan op zijn huidige stal.
Misschien dat er op den duur wel een leuk plekje in de buurt komt wat meteen goed voelt.

Bedankt voor jullie reacties!
(Barcelano ik woon trouwens ook in de drechtsteden ( hebben geloof ik wel eens PB contact gehad over stalling :) )

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:04

@KaWi, ik weet niet waar je woont maar zie Zuid-Holland staan bij je naam.
Ik weet nog een stal in ZH waar je kan kiezen voor all-in (mesten, voeren, binnen/buiten zetten) en waar ong. 5 hectare land is. De stal is met 10 paarden totaal en een goede buitenbak. 2 paddocks en dus het hele jaar door de mogelijkheid tot tenminste overdag buiten. De kosten liggen rond de 285,00 afhankelijk van de wensen. Mocht je interesse hebben, PB.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:45

:) inderdaad :+
Heb je nog meer opties bekeken kwa stalling.
Op dit moment staat er geloof ik wel het een en ander kwa stalling op marktplaats.
Ik sta nog steeds in vuren.
Ik kon in sliederecht staan bij een meneer die nu een stalling heeft opgezet.
Helaas mag je daar op zondag niet komen, en aangezien de shows en wedstrijden op zondag zijn :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:32

ik zou hem lekker laten staan waar die nu staat!
Ik zelf moet ook een eind reizen om naar mn paarden te gaan maar die worden wel 7 dagen per week super verzorgd terwijl dit bij de stallen in de omgeving thuis een stuk minder is!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:24

ik snap jullie dus echt niet... "worden wel 7 dagen per week super verzorgd", dat wil je toch zelf doen, het is toch jouw paard? of ben ik nu gek? Kun je net zo goed af en toe een paard huren... Het is fijn als je een keer een weekje weg bent, dat iemand anders er goed voor zorgt maar verder... lijkt me dat "part of the deal"... Maarja er zijn ook ouders die hun kinderen het liefst op kostschool doen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:36

Sunny het is toch wel erg handig als iemand je paard eten geeft, buitenzet als dat aan de orde is en eventueel uitmesten. Waardoor je de tijd bij je paard echt goed kunt benutten ipv dat je bezig bent met de randverschijnselen en echt rijden er zowat bij inschiet. Dus ja waarom geen volledige verzorging/pension?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:38

Maar in Dordrecht eo heb je toch voldoende mogelijkheden
De Peerdegaerdt in strijen heeft ook in de winter weidegang en div. paddocks.
Vlak daarbij Andeweg, daar kan in overleg bijna alles, ook in de winter, stal wat rommelig maar fijne buitenbak.
In Barendrecht ook een stal met veel mogelijkheden qua weidegang, goede bak en paddocks.
Je wensen moeten echt wel dichterbij te vinden zijn. Blijf dus niet uit angst voor het onbekende zo ver weg staan.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:48

karuna schreef:
Sunny het is toch wel erg handig als iemand je paard eten geeft, buitenzet als dat aan de orde is en eventueel uitmesten. Waardoor je de tijd bij je paard echt goed kunt benutten ipv dat je bezig bent met de randverschijnselen en echt rijden er zowat bij inschiet. Dus ja waarom geen volledige verzorging/pension?

Randverschijnselen? Jammer dat je dat zo ziet, een belangrijk onderdeel van het fijn samen zijn met je paard. Krijg een beetje het gevoel zoals ouders die praten over "quality time" met hun kinderen, en vergeten dat het om de dagelijkse dingen gaat. Ik zou zelf zelfs zover gaan dat als ik mijn paarden niet zelf zou kunnen verzorgen c.q. ze verder dan 20 minuten van huis zou hebben staan, zou kiezen voor een leven zonder paarden. Dit terwijl ik nu dus dagelijks met beide paarden op stap ben. Maar daar heb ik tijd voor omdat ze dicht bij huis staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:52

Voor veel mensen is zijn het randverschijnselen, moeten werken en hebben nie heel veel tijd extra over. Dan besteden veel mensen dat liever aan echt rijden en borstelen dan alles eromheen. Of je mankeert wat en kan het gewoonweg niet meer volledig doen.

En vrees niet, wij hebben ze vroeger 15 jaar aan huis gehad met alles eromheen. Dan is het wel te doen, maar op afstand, hoe kort ook is toch anders. Nu staan we half doe het zelf, de stalhouder doet het voor ons als we er om vragen, en het weionderhoud en rasteren doet hij, net als het hooien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:09

Randverschijnselen ?? Ondanks mijn baan , mijn.kindjes 5 & 3 .
Ga ik toch weer zelf land huren en juist vanwege die randverschijnselen ..
wel de lusten niet de lasten zo voel ik het als ik het uitbesteed !
Tevens maakte ik me continue druk over het voer , hooi , bodembekker in de stal en of ze genoeg buiten stonden ...
Mijn dames krijgen een grote weide nu met schuikstallen . Maak een paddock voor de slechte dagen mn als er sneeuww en.vorst is . En die paddock maak.ik groot genoeg om ook te rijden ed.
als de paddock gras blijft prima ! Wordt het zand ook prima ...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:43

Topic is anders, KaWi reist nu 10 uur per week met het openbaar vervoer om haar pony 5x per week te zien. Wat je in 10 uur allemaal niet verder extra met je paardje kunt doen, naast het voeren en mesten... 10 verspilde uren... (hoewel je vlgs. mij wel op bokt.nl kunt in de trein, hoef je dat thuis niet meer te doen...)

Als ze haar paardje op een kwartier afstand heeft staan, ziet ze 'm waarschijnlijk 7 dagen in de week, 2x per dag?

En ja je kiest voor de lusten en de lasten, en die lasten vallen best mee hoor, is ook hoe je het zelf in wilt richten. Kan ook bij een pensionstal...liefst om de hoek. En natuurlijk kan het door je gezondheid dat je niet alles zelf kan, of door het werk niet veel tijd hebben. Vraag is juist voor mensen die een drukke baan hebben: is het wel eerlijk naar je paard toe om een paard te hebben als je er eigenlijk geen tijd voor hebt, of voor wilt maken... maar dat is een ander topic.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:20

@Sunny43: ik ben het helemaal met je eens! Denk dat er ook veel minder mensen met paarden zouden zijn als zij de gehele verzorging omtrent een paard op zich zouden moeten nemen. Dat maakt denk ik ook het verschil tussen paardenmensen en mensen met een paard...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:13

dat laatste denk ik ook...
Ik heb net zo veel plezier aan de verzorging er omheen, als aan het rijden zelf. Gelukkig maar, want met jong kindje, een groot huis/erf en de paarden aan huis waarvan 1 oudje en 1 geblesseerde, komt er de laatste 3 jaar niet zoveel meer van regelmatig rijden en vooral het lessen en trainen voor wedstrijden...

Als dat hetgene was waar ik het voor deed, dan had ik denk ik paard weggedaan of inderdaad vol pension moeten zetten op een luxe sta en dan een paar keer per week heen om te borstelen, trainen, naverzorgen en snel weer naar huis. Soms denk ik wel eens, wat zou dat makkelijk zijn! (en goedkoper/makkelijker/minder tijdrovend dan zo wonen met paarden aan huis)
Maar wat heerlijk dat ik nu de paarden de hele dag door kan zien! Ondanks blessure paard en leeftijd pony, kan ik nog heerlijk van de genieten alleen al door tussen de bedrijven door regelmatig even een aai te geven, een blik op ze te werpen vanuit het raam of de tuin, of als ik buiten of in de wei of stal bezig ben...

Topic starter zal er qua tijd echt op vooruit gaan als ze het dier dichterbij zet. 2 uur per dag tegenover 10 minuten fietsen...Ze hoeft lang niet alles zelf te doen en even uitmesten van stal/bak/wei als dat dagelijks gebeurd en voeren, neemt echt niet zoveel tijd in beslag met zo weinig paarden. En dan hoeft ze waarschijnlijk ook niet dagelijks te voeren omdat de voerbeurten verdeeld kunnen worden!

Maar of de stal een goede vervanging is, dat is de vraag.
Houdt er ook rekening mee dat een buitenstal niet echt een oplossing is voor een eczeempaard aangezien de mugjes gewoon in en uit kunnen vliegen door de open bovendeur en het dier op stal kan schuren. Een eczeemdeken helpt dan wel weer heel goed als die 23/7 gedragen wordt.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:47

Bedankt weer voor de reacties!

Als eerste wil ik even zeggen dat ik mijn paardje niet in volpension heb staan omdat ik zelf de lasten niet wil dragen.
Mesten voeren etc vind ik helemaal geen probleem!
Dat is ook niet de reden dat ik twijfel aan deze stal.

Ik twijfel wel omdat ik denk dat mijn paard het misschien minder naar zijn zin gaat krijgen.
Minder weiland, minder vriendjes, hij zal vaker alleen komen te staan en dan de eczeem die misschien hier weer erger gaat worden i.v.m andere omgeving+ stalling.
Als ik alleen naar mezelf kijk dan had ik hem al lang op een andere stal gezet hier in de buurt.

Ik woon zelf in sliedrecht en ben niet in het bezit van een rijbewijs( door omstandigheden zal dit waarschijnlijk ook niet gebeuren)
Barendrecht, Strijen etc zijn dan allemaal nog ver weg als je met het OV moet.

Toen ik voor een paardje ging kijken wilde ik hem gewoon hier in de buurt gaan zetten.
Maar het niet/nauwelijks buiten komen in de winter ging me steeds meer tegen staan.
Ik zou mezelf gewoon echt schuldig gaan voelen mocht ik hem op zo'n stalling neer gaan zetten.

Vandaar dus uiteindelijk de beslissing genomen hem verder weg te zetten.
Voor hem ideaal, voor mij minder.

Ik zoek gewoon rustig door naar een plekje in de buurt, wie weet kom ik nog wel wat tegen.
Bedankt!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:56

sunny43 schreef:
karuna schreef:

Randverschijnselen? Jammer dat je dat zo ziet, een belangrijk onderdeel van het fijn samen zijn met je paard. Krijg een beetje het gevoel zoals ouders die praten over "quality time" met hun kinderen, en vergeten dat het om de dagelijkse dingen gaat. Ik zou zelf zelfs zover gaan dat als ik mijn paarden niet zelf zou kunnen verzorgen c.q. ze verder dan 20 minuten van huis zou hebben staan, zou kiezen voor een leven zonder paarden. Dit terwijl ik nu dus dagelijks met beide paarden op stap ben. Maar daar heb ik tijd voor omdat ze dicht bij huis staan.

Mijn ervaring is dat op grote stallen de paarden bijv. regelmatig worden vergeten (overgeslagen) met voeren en dat er door de massa helemaal niet op gelet kan worden, zo staan er paarden met ernstige wonden rustig te wachten tot hun baasje komt, dan te hopen dat die elke dag komt...
Niemand kan je paard zo goed verzorgen als jij zelf!
Tuurlijk snap ik wel dat niet iedereen tijd heeft om het zelf te doen, maar ik vind dat toch ook de voorkeur hebben.

Maar, TS, ze kunnen daar in de winter toch ook naar buiten, of niet?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:00

Ik zelf kom ook uit drechtsteden en ik vind het gros van de stallen verre van aantrekkelijk in de hoek: Dordrecht,Sliederecht.
Vaak wordt er een hoofdprijs gevraagd met matige verzorging.

Ook heb ik zelf een Hengst waarvan ik deze week de uitslag krijgt of hij GGK wordt en dus ook minder opties.

Ik weet niet of TS dit ook heeft en daardoor verder weg staat :)