Wat laat jou paard niet toe/is ie bang van

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:13

Heb je even??? Knipoog

In het begin sloeg ze je weg als je haar voetjes op wilde tillen, bij de smid liep ze gewoon door sedalin en praam heen, had geen effect.

Nu we een goede geduldige smidd hebben gaat het goed, niet makkelijk, maar ze staat rustig en als ze haar voet wegtrekt dan kan je hem zonder ongelukken Haha! zo weer op pakken.

Dierenarts blijft een moeilijk verhaal, bij enten komt ze altijd omhoog, ze pikt het echt niet dat ie die naald in d'r borst ramt Ook als hij voor andere dingen komt (heb haar laatst op laten voelen omdat ze met een jonge hengst in het land had gestaan) is hij niet veilig, en ik ook niet trouwens. Blauw oog

Ook het oren knippen is een drama, als ik gewoon aan haar oren zit (zonder schaar in de buurt) is er geen probleem, ziet of hoort ze echter een schaar dan gaat ze heel hard lopen en d'r hoofd wegtrekken alsof je in het oor zelf knipt, terwijl je er nog meters vandaan bent. Na een poosje (meestal als ik met heel veel moeite 1 oor heb gedaan) is z e zo boos en opgefokt dat je de rest moet laten zitten en haar los moet gooien in de bak, zodat ze de boosheid eruit kan rennen. Het andere oor komt dan een paar dagen later wel.

In het begin mocht je ook haar hoofd niet poetsen, een borstel op je hoofd is eng hoor!!! Maar met de hand vond ze wel fijn. Nu gaat het prima.

Ook de manenspray en vliegenspray en dat soort dingen waren heel erg eng. Nu kan ik alles besprayen, d'r voorpluk en de plukken valk bij haar oren vind ze nog wel eng, maar het gaat beheerst.

Tja, dat was het geloof ik, verder heb ik een heel leuk en lief paardje hoor... ~~}> Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:20

Lois gaat echt flippen als je een beetje te grof wordt. Dan kan al iets heel kleins zijn bijv. dat je hem een tik op zijn neus geeft omdat hij te ver de stal uit komt. Je moet heeeel rustig blijven en ook als hij schrikt of gek doet nooit straffen. Af en toe best lastig hoor want dat knopje slaat zo om en dat gaat ook onder het zadel zo. Maar het grote voordeel is dat je gewoon met hem kunt praten en dan luisterd hij super goed.
Dingen als scheren en tandarts blijven moeilijk. Onverwachte dingen of plotselinge geluiden achter hem en vlaggen daar wordt hij panisch van. Ook vind hij het vreselijk als een ander paard er flink van langs krijgt, daar wordt hij heel nerveus van. Dat is vaak balen op wedstrijd als je van die figuren die al meppend en schreeuwens hun frustratie botvieren op hun paard, mijn Lois wordt daar doosbenauwd van.
Nu lijkt het net of hij nergens tegen kan en dat is ook wel een beetje zo, het is een held op sokken. maar hij begint steds beter op mij te vertrouwen en hij loopt vaak het vuur uit zijn sloffen voor me en dan is hij gewelig

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:21

Lielle schreef:
Imker, start je idd de 15e/16e in Vught? Wij zijn er zaterdag en zondag, Pablo za avond in het L1 en zondag in het L2, Raimaer zondag in het L1 (of misschien wel L2 als ik in Waspik dat laatste puntje rijd dat voor Kaatsheuvel gepland was Verdrietig ).

Ik heb je ge-PB-d!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:24

Dennis laat ook alles toe. Alleen is hij bang voor staartriemen en dingen die achter hem aan slepen sinds ons ongeluk met de kar. Maar als ik dan zeg dat ik dat toch wil doen doen we dat gewoon.

Scheren, inenten, de tandarts, hoefsmid, allemaal geen probleem. Die aandacht is alleen maar gezellig.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:41

Mijn paarden zijn voor weinig bang, oren kunnen gewoon zonder praam uitgeschoren worden, hoefsmid en dierenarts zijn geen enkel probleem. Ze lopen met 2 hoeven in de spreekwoordelijke neus de trailer op. Ook wassen e.d. vinden ze de gewoonste zaak van de wereld.
Alleen zijn ze wel gewend om tussen 2 kettingen/touwen vast te staan. Ze willen nog wel eens hangen als ze maar aan 1 vaststaan. Mijn merrie heeft het heel extreem, maar had dat al toen ik haar kocht.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:46

Pablo is eigenlijk nergens bang voor. Het enige waar hij niet blij mee is, dat zijn lijnen achter zijn kont en zwepen. Van die twee dingen wordt hij erg narrig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:57

Mijn paard is voornamelijk een beetje panisch als het op zijn benen aankomt; het scheren ervan (terwijl hij staart en oren etc prima toelaat), transport beschermers om- en afdoen. Dan slaat de paniek soms hevig toe. Het is waarschijnlijk ontstaan na zijn blessure (losse hoefwand), toen moest er door dierenarts en hoefsmid nogal veel geprutst en gedaan worden aan z'n pootje. Sindsdien is het helemaal mis! Boos! Maar goed, hij is niet kreupel meer en daar ben ik allang blij om. En voor het scheren; dan maar effies een praam erop , dan is het redelijk goed te doen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:39

Ohja,
zwepen zijn ze ook bang voor Knipoog

Matti90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:59

Mijn paard heeft iets tegen de dierenarts en de paardentandarts.. voordat we die tanden konden vijlen moest ze eerst verdoofd worden..want mevrouw gaat anders gewoon in de touwen hangen hoor.. Ze vind het ook erg er als ik met iets sprayerigs in de buurt van haar hoofd kom...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:11

Ik heb een heel makkelijk paard.... hij laat alles toe, zolang als je vreemde dingen wilt doen hem maar even de tijd geeft eraan te wennen.
Hij is heel makkelijk bij de hoefsmid, veearts, spuitplaats,met andere paarden, manen trekken..... goh wat heb ik eigenlijk een braaf paard!!! (al zeg ik het zelf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:58

Amanda wordt erg bang zodra ze de DA ziet, is al zolang ik haar heb. Ik moet haar goed beet hebben, want zodra de auto op het erf komt, wil ze er al vandoor gaan. Hij komt ook enkel voor entingen langs. Bij de smid wil ze wel eens een baby zijn, beetje hangen, ogen rollen enz. Maar ze blijft wel normaal na wat berispen... Verder, ik heb haar nog nooit geschoren, dus weet niet hoe dat gaat... Verder spuitbussen, was paniek, is nu eng. T betert, en gewoon rustig aan doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:04

Sonja is echt bang van grote voertuigen. In het begin was het heel erg, maar nu gaat het steeds beter vooral trekkers is ze bijna overheen. Maar aangezien we nooit op de weg lopen ofzo, weet ik niet hoe het met vrachtwagens zit. Ze vind ze wel eng maar volgens mij is het wel verbetert. Ik weet van de vorige eigenaar dat ze ook heel erg bang is voor motoren en scooters enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:08

Kawa is bang van boemannen en kabouters, die overal op de loer liggen.
Soms zitten ze ook verstopt in een zonnestraal of stukje schaduw.

Verder is hij bang voor tractors als ze te hard rijden.

Vroeger was hij ook bang van een zweep, maar dat is hij gelukig niet meer.

Voor de rest is hij niet bang van dingen die ik met hem doe.
Mag hem overal aanraken, scheren enz.

goofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:12

mijn paard houd absoluut niet van mannen. En als er een tandarts of veearts komt gaat ie helemaal flippen. Das best jammer, maar het is gelukkig al wat minder geworden!! *LOL*

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:09

Kippen in de bosjes. Die zijn eng Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:13

Okkie kon er niet tegen als je zijn oortjes knipte met toileteren maar dan kneep ik hem boven zijn schouder en was het goed.

Met Treasure, volgens mij kan die overal tegen.Daar kun je nog een bom naast laten ontploffen en ze zal je nog aankijken van "is dit alles?"

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:24

Ik heb 2 makkelijke beesten.

Niks is een probleem of ik moet dat probleem nog tegenkomen Haha! .

Ze lopen allebei braaf de trailer op, Danno heeft af en toe een kontje nodig Haha! maar ik denk dat het meer onwennigheid is dan koppig aangezien hij nog niet veel heeft gereisd.

Bij de smid is ook geen probleem, DA geen probleem.

Het enige wat ik niet hoef te doen is Felix voor een kar te zetten. Voor de rest durf ik daar wel mee door A'dam te rijden

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:36

Princess is een echte hittepetit. Een lekker volbloed tutje. Kan van het ene moment op het andere zomaar ergens bang van worden (denk ook de kaboutertjes ) en dan gaat ze lekker hangen Boos! , zo zijn er al heel wat touwen gesneuveld.

Waar ze echt bang van is, is het knippen van de oren en sprays in de buurt van haar hoofd, verder is ze eigenlijk best een koele kikker. Gaat langs trekkers, vlaggen en paraplu's en vindt wassen niet eng.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:38

Kaminka vindt alles leuk en gezellig, alleen heeft ze een bloedhekel aan koud water, dus benen afspuiten is een beetje een gevecht. Meestal gaat ze dan met twee voeten op de slang staan om mij vervolgens met een "lekker puh!"-blik aan te kijken.... Haha!

Met warm water mag ik alles, tegenwoordig ook haar hoofd, dat mocht vroeger niet, hoofd nat was foute boel... Kon ze echt kwaad over worden.

Verder kan ze niet tegen manentrekken, dus doe ik dat met een mesje. Verder geen problemen!

Toon was nog veel makkelijker, eerst was hij bang voor spuitbussen, maar dat was al snel over. Alleen kon ik hem niet in het weiland inspuiten tegen vliegen, buiten was hij wel bang voor spuitbussen... Verward

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:45

M'n ponymerrie is de ergste . Beest slaat, gilt, plast op de hoefsmid *LOL*. t'Is dan ook een pismerrie . De hengst is de makkelijkste, die valt met wat overtuigingskracht en oefening alles bij te brengen. Het tinkeretend deken opdoen was de eerste keer "ENG" ... nu zwieren we het ding gewoon los over z'n rug en hij zal niet eens een voet verplaatsen . De fjord moesten we een halster omdoen om het deken om te doen. Hij liep gewoon weg anders (de tinker staat gewoon los). Met z'n halster om bleef ie netjes staan. De smid het zelfde liedje. Het heeft een beurt of twee/drie geduurd, maar nu staat de hengst gewoon aan een los touw midden de wei op bekapt te worden, de fjord tegen de haag aan (die staat anders te draaien). Scheren en zo doe ik (nog) niet. Ik wen ze wel al aan allerlei gekke dingen om ze dapper de maken De tinker kunnen we ondertussen al wassen ook OK dan! en de fjord vond het alleen maar leuk, een sopje krijgen Pling

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:21

gamble vind eigenlijk geen van die dingen eng Lachen scheren hebben we (nog) nooit gedaan dus hoe hij daarop reageert weet ik niet. manen trekken vind hij niet zo heel leuk maar hij laat het wel toe. bij de hoefsmid loopt hij af en toe een beetje te klieren door zijn been te laten hangen Haha! maar verder is het geen probleem. afspuiten, da, tandarts, sprays het is allemaal goed Lachen als je aan zijn oren zit vind hij het zelfs wel lekker, knippen is dus ook geen probleem.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:23

Mijn pony flipt totaal als je haar wilt insprayen met bijv. antivlieg ofzo. Ze wordt echt helemaal gek van dat pssjjt geluid.. Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:49

runningkawa schreef:
Kawa is bang van boemannen en kabouters, die overal op de loer liggen.
Soms zitten ze ook verstopt in een zonnestraal of stukje schaduw.

Vroeger was hij ook bang van een zweep, maar dat is hij gelukig niet meer.

Same here! Ik mag bij Ewald overal aankomen/poetsen, zonnestraaltjes loopt ie 10x langs en de 11e keer "schrikt" ie er van. Ach gewoon negeren en doorrijden werkt bij hem het beste! (behalve als het vervelend word dan weet ie gauw genoeg dat de maat vol is, beetje humoristisch rijden; niks mis mee Knipoog )
Verder motors, traktors, vrachtwagens, bussen nergens bang voor Cool mijn stoere man!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:56

Oren knippen. Ik probeer het al 5 jaar, maar ze wil het gewoon echt pertinent NIET hebben. In Emmeloord, helemaal verdoofd voor een behandeling, zo stoned als een garnaal, "dit is mijn kans" dacht ik. Nou niet dus! Zo verdoofd als ze was spartelde ze nog tegen zodra ik met de schaar in de buurt van haar oren kwam en het lukte gewoon echt niet. Algehele narcose is denk ik de enige oplossing, nou dat is het me ook niet waard! Haha!

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:11

Euhm eens denken..
Kasp schrikt zo'n beetje van alles vind manen kammen t meest verschrikkelijke wat er is.
Mick wordt sikkeneurig als t regent of gaat regenen...
Dribbel die is niet zo moeilijk Haha! hahah