help hoe moet ik mijn weiland inrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 15:44

ik zou het ook zo ongeveer als fjordnina doen,

eerste stuk maak je de stallen met opslagruimte, daarvoor zou ik een verhard stuk uitloop maken, waarvan de paarden ook de bak van normaal formaat in kunnen, 20x40 dus, dan heb je dat gelijk als paddock. En dan daarachter wat je overhebt opdelen in 2 stukjes weiland :j

Als je dan gaat rijden kan de shet bij de stal en het verharde stuk en de uitloopstal, of in de weide lopen. In de winter kan je dan de weide afsluiten zodat dat niet stuk gelopen wordt, en kunnen ze toch nog leuk bewegen en schuilen

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 17:04

fjordnina schreef:
Je hebt dus voor 2 paarden nog geen halve hectare ter beschikking. Het kan wel, maar dan moet je het wel heel praktisch in gaan richten anders wordt het in de winter 1 grote blubberzooi.

Je ontwerp vind ik ook niet zo geslaagd, leuk bedacht op zich, maar qua maten niet realistisch.

Ik zou ook gaan voor 2 stallen vooraan, een stukje verharding, evt. een paddock een bak en 2 weilanden. Ik ben even voor je bezig geweest met een ander ontwerp, maar ik geloof niet dat dat nog zin heeft aangezien alles al zo goed als klaar schijnt te zijn. Jammer dat het zo propperig moet zijn.
Mijn idee:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BTY4FSH4.jpg
Edit, zit een rekenfout in de maat van de weide, die moet 63m zijn ipv 67.

nou het het duurt nog wel effe voor dat het klaar is hoor en er zijn nog zat dingen die aangepast kunnen
jouw idee is ook leuk maar dat is niet realistische om dat het weiland gelijk aan onze tuin begint en daar komt ook nog een terras bij dus daarom willen we de stal ook een stuk verder het weiland in hebben

fjordnina

Re: help hoe moet ik mijn weiland inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:12

Ik snap het even niet. Je weiland gaat gelijk aan je tuin beginnen, maar dan zouden de stallen toch aan het andere eind komen? Dat je niet direct tegen je stal aan wil kijken kan ik me voorstellen, maar als je het weiland aan je gazon hebt zitten snap ik het probleem niet?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:44

Ik zou een inloopstal maken, ervoor een flink stuk verharding van ongeveer 100 m2, en een bak van 20 x 40, die je ook als paddock gebruikt. Als je paarden elkaar goed verdragen hoeft de inloopstal in feite alleen een grote box te zijn.
Wel 2 stukken wei, geen 4 postzegel weitjes, levert niets extra's op, en kost alleen maar omheiningsmateriaal.
Kijk ook eens op www.paddockparadijs.nl .

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:46

fjordnina schreef:
Je hebt dus voor 2 paarden nog geen halve hectare ter beschikking. Het kan wel, maar dan moet je het wel heel praktisch in gaan richten anders wordt het in de winter 1 grote blubberzooi.

Je ontwerp vind ik ook niet zo geslaagd, leuk bedacht op zich, maar qua maten niet realistisch.

Ik zou ook gaan voor 2 stallen vooraan, een stukje verharding, evt. een paddock een bak en 2 weilanden. Ik ben even voor je bezig geweest met een ander ontwerp, maar ik geloof niet dat dat nog zin heeft aangezien alles al zo goed als klaar schijnt te zijn. Jammer dat het zo propperig moet zijn.
Mijn idee:

Dit vind ik al een stuk realistischer.
Je hebt maar 2 paarden, waarom dan 4 stukken weides maken? Wij hebben 4 grote paarden en die hebben genoeg aan 3 grote stukken en 1 grote paddock + verharding voor in de winter.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 18:49

ja ik heb een paard en een mini shetlander dus mijn vraag was eigenlijk wat vinden jullie van het ontwerp
ik hoe fe geen twintig keer veertig bak een normaal kleiner bakie vind ik ook al beste rij toch veel buiten
maar ik wil de ruimte zo goed mogelijk benutten maar ook dat het wat moois uitsraalt als we in de tuin zitten

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 18:53

in mijn ontwerp staat ook het grijze stukje voor de stal dat is ook een verharding waar ze altijd op mogen en dan zet ik het hek naar de bak open en naar de padock zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan en dit dan voor de winter maar zomers gaat er dan een weilandje bij zodat ze op het gras kunnen en ook in de padock komt een slowfeeder waar ze gewoon bijgevoert worden

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 18:57

fjordnina schreef:

Mijn idee:

en wat betrefd jouw stal is wel er leuk enzo maar mag maar maximaal 30 vierkante meter bouwen omdat we al heel veel schuren hebben maar dat is te lag om paardenstallen in te bouwen

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:03

damien82 schreef:
in mijn ontwerp staat ook het grijze stukje voor de stal dat is ook een verharding waar ze altijd op mogen en dan zet ik het hek naar de bak open en naar de padock zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan en dit dan voor de winter maar zomers gaat er dan een weilandje bij zodat ze op het gras kunnen en ook in de padock komt een slowfeeder waar ze gewoon bijgevoert worden

Maar waarom vier weilanden en een paddock, als je ze ook in de bak kunt laten lopen?
Je hebt maar 2 paarden, als je ze dan af en toe met 2 weilanden afwisselt is dat gras zat en 's winters als het erg nat of glad is kun je ze dan op het verharde zetten met optie tot bak. Dat maakt jouw bak weer groter en hoef je het niet dubbelop te doen. Die paddock lijkt me eigenlijk heel erg nutteloos aangezien je al aangeeft dat het hek naar de bak open (kan gaan) gaat. Die 4 kleine stukjes land nemen alleen maar onnodige ruimte in als je het ook makkelijk kunt doen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:09

Als je de stallen wat verder op het perceel moet zetten kijk dan of de deuren niet aan de andere kant kunnen (rekening houdend met de windrichting). Waar wil je trouwens de mesthoop aangezien de tuin er bijna aan vast ligt?

Ik zou zeker met een paard kiezen voor gewoon 20x40 bak, of je moet amper willen rijden en aan een longeerbak genoeg hebben, maar dan loop je tegen een te krappe ruimte op om je paard even lekker te laten rennen. Die 10m breed is om diezelfde reden af te raden, paard op snelheid kan op die ruimte de bocht niet door. Je shet zal er geen problemen mee hebben, maar alles wat groter is wel. Verder kan is 2200m2 (min bak en stallen) nooit genoeg gras voor het hele jaar, dus je moet altijd bijvoeren en ze er af houden bij nattigheid, te kort, etc. Zorg dus voor genoeg hooiopslag, in 1x genoeg voor het hele jaar inkopen zo juli-aug is het voordeligst. Reken op ong. 1 baal per dag voor winter en 1/2-3/4 voor de zomer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:07

damien82 schreef:
nou het het duurt nog wel effe voor dat het klaar is hoor en er zijn nog zat dingen die aangepast kunnen
jouw idee is ook leuk maar dat is niet realistische om dat het weiland gelijk aan onze tuin begint en daar komt ook nog een terras bij dus daarom willen we de stal ook een stuk verder het weiland in hebben

Je zou de stallen dan toch aan de zijkant kunnen plaatsen zodat ze het uitzicht niet belemmeren.
Even snelle schets gemaakt: Verhouding kloppen niet maar lijkt me wel praktischer als ze uit het zicht staan.
http://i50.tinypic.com/2d7hrvl.png

En anders zou je het geheel ook nog helemaal kunnen draaien dus weilanden bij je tuin en de stallen helemaal achteraan maar dan moet je weer wel een pad maken.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:16

Shona schreef:
damien82 schreef:

Maar waarom vier weilanden en een paddock, als je ze ook in de bak kunt laten lopen?
Je hebt maar 2 paarden, als je ze dan af en toe met 2 weilanden afwisselt is dat gras zat en 's winters als het erg nat of glad is kun je ze dan op het verharde zetten met optie tot bak. Dat maakt jouw bak weer groter en hoef je het niet dubbelop te doen. Die paddock lijkt me eigenlijk heel erg nutteloos aangezien je al aangeeft dat het hek naar de bak open (kan gaan) gaat. Die 4 kleine stukjes land nemen alleen maar onnodige ruimte in als je het ook makkelijk kunt doen..

ja kijk dat snap ik maar ik wil in die padock zo,n slowfeeder neerzetten en die wilik niet in mijn rijbak hebben vandaar die padock

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:23

tamary schreef:
Als je de stallen wat verder op het perceel moet zetten kijk dan of de deuren niet aan de andere kant kunnen (rekening houdend met de windrichting). Waar wil je trouwens de mesthoop aangezien de tuin er bijna aan vast ligt?

Ik zou zeker met een paard kiezen voor gewoon 20x40 bak, of je moet amper willen rijden en aan een longeerbak genoeg hebben, maar dan loop je tegen een te krappe ruimte op om je paard even lekker te laten rennen. Die 10m breed is om diezelfde reden af te raden, paard op snelheid kan op die ruimte de bocht niet door. Je shet zal er geen problemen mee hebben, maar alles wat groter is wel. Verder kan is 2200m2 (min bak en stallen) nooit genoeg gras voor het hele jaar, dus je moet altijd bijvoeren en ze er af houden bij nattigheid, te kort, etc. Zorg dus voor genoeg hooiopslag, in 1x genoeg voor het hele jaar inkopen zo juli-aug is het voordeligst. Reken op ong. 1 baal per dag voor winter en 1/2-3/4 voor de zomer.

de wind komt bij ons meestal van het weiland af dus van de achterkant van de stal dus die deuren zitten goed als het deze stal zou worden
en wat betreft die tien meter breed va n het weiland nu heb ik ze op het hele weiland want die moet dan nog door de helft gedaan worden en is nu dus twintig meter breed maar als mijn paard rent dan remt die net voor het hek en maakt die nooit de bocht
maar toch bedankt voor het meedenken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:26

Je kunt de slowfeeder toch aan de stal ophangen of op de verharding zetten? Dan hoeft hij niet in de bak te staan. Dan is het en makkelijker schoon te maken en de paarden hebben minder kans op zandkoliek als ze hooi van de grond willen eten.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:27

Tigra_ schreef:
damien82 schreef:

Je zou de stallen dan toch aan de zijkant kunnen plaatsen zodat ze het uitzicht niet belemmeren.
Even snelle schets gemaakt: Verhouding kloppen niet maar lijkt me wel praktischer als ze uit het zicht staan.
http://i50.tinypic.com/2d7hrvl.png

En anders zou je het geheel ook nog helemaal kunnen draaien dus weilanden bij je tuin en de stallen helemaal achteraan maar dan moet je weer wel een pad maken.

dit vind ik wel een mooi idee :j
is eigenlijk wel wat practiser bedankt deze ga ik er zeker inhouden

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:30

capopjekop schreef:
Je kunt de slowfeeder toch aan de stal ophangen of op de verharding zetten? Dan hoeft hij niet in de bak te staan. Dan is het en makkelijker schoon te maken en de paarden hebben minder kans op zandkoliek als ze hooi van de grond willen eten.

ja dat zou kunnen maar de omheinin van de bak staat er al en die paddock ook dus hoe dat op het ontwerp staat ook al zo dus kan niet meer verandert worden

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:20