Gewone zonnebrandcrème gebruiken bij paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Re: Gewone zonnebrandcrème gebruiken bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:39

Ik smeer ze neus altijd in met iets voor je gezicht, parfum vrij en factor 50.
Heb het in de winkel gewoon gevraagd wat er zonder parfum enzo was.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:09

Ík zou juist niet met een te hoge factor smeren. je wil toch eigenlijk ook dat die neus uiteindelijk wel zonder zonnebrand naar buiten kan. Als je smeert met factor 50 en je vergeet het 1 keer heeft je paard denk ik blaren op zijn neus.

Mijn paard heeft toen hij jong was ook 2 zomers problemen gegeven. Hij heeft zelfs een jaar met een lapje aan zijn halster gelopen. We hebben het jaar daarna alleen iedere dag een flinke dot uiercreme er op gesmeerd en in de loop van de zomer was het probleem helemaal voorbij. In de jaren daarna (10+) nooit meer problemen gehad. Altijd onbeschermd naar buiten en nooit meer een verbrande neus.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:13

Handige tips komen hier langs!

Wat gebruiken jullie als de neuzen al verbrand zijn? Smeren jullie dan ook gewoon weer zonnebrand op?
Mijn stalgenoten zijn op vakantie maar hun paarden verbranden nu ook dus ik heb al zonnebrand creme gehaald maar ze zijn al verbrand...gewoon zonnebrand creme opsmeren of nog ergens mee verzorgen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:29

Ik smeer de echt rode plekken ook wel in met sudocreme. Verder als nodig factor 20. Ik weet niet of het (nog) klopt, maar ik heb jaren geleden geleerd dat alles boven factor 20 onzin is ivm niet hoger kunnen door iets met wat chemisch veilig/mogelijk is. Dan is factor 50 weggegooid geld.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:32

factor 50 gaat er op neus, werkt super, blijft lekker goed zitten ( speciaal voor het kinderhuidje, dus moet goed zijn voor paardenneus)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 01:13

Ik gebruik sunblock of gewone zonnebrand factor 50 :j .
Al vind ze het verschrikkelijk als ik het op haar neus smeer..

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 01:18

Ik heb dus ook 2 van die lieve pony's met een witte neus. Deze verbranden ook altijd, dus ik naar de paardenwinkel. Heb ik 2 vliegenmaskers gekocht met neuskapje dat beschermd tegen uv-straling. Ik vroeg ook naar zonnebrand en ze zei toen dat je nooit gewone zonnebrand erop mag smeren, dit omdat mensen een hele ander ph-waarde hebben en het allergische reacties enzovoort kan opwekken. Dus blijf ik maar bij de paardenzonnebrand, een of ander groen goedje wat 3 dagen blijft zitten :) kost 10 euro geloof ik 1 tube, ik gebruik er 2 per jaar ongeveer. Als ze heel erge korsten hebben smeer ik er uierzalf op, dit werkt ook als een tierelier om het te genezen:)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:27

Ik gebruik voor mijn witneus vaak gewone uiercreme (pas op geen uierzalf die brand juist in als er nog een zonnetje op komt, werkt idd goed op de korstjes maar dan moet je ze wel binnen houden) Dit beschermt licht tegen de zonnebrand maar verzorgt ook de verbrande huid. Als je het vanaf het begin van het weideseizoen doet werkt het aardig. Ik heb ook wel eens een factor 50 voor babytjes gebruikt. Lijkt me net wat minder heftig. Lastig blijft dat het er door het grazen in het natte ochtendgras zo makkelijk weer afgaat. Het kapje is dan wel makkelijk als ze het om laten zitten heb je er geen omkijken naar...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:33

Berdien schreef:
Niet smeren. Jessie heeft ook een witte neus, die verbrand vaak één keer per jaar en daarna niet meer. Met zonnebrand bleven we prutsen. Smeerde me een ongeluk, paard werd steeds narriger en neus steeds verbrander. Dit jaar helemaal nog niet gesmeerd en een keurig roze neus. Vaak hoe meer je eraan prutst, hoe erger het wordt. Daarnaast moet je dan ook strak meerdere keren per dag smeren wil het effect hebben. Waterproof is maar in beperkte mate waterproof. Halster in de wei zou ik niet doen, dat levert veel meer risico's op dan een verbrand neusje.

Berdien, je bent mij net een opmerking te snel afgeweest.

Niet smeren, zeg ik ook. :7

Juist door het smeren veroorzaak je heel veel problemen op de neus.

De vettigheid houdt vuil vast en dat veroorzaakt meer problemen dan een keertje de roze neus.
Ik vind mijn Cremello merrie met haar roze neusje soms echt een foto model.
Afbeelding
Maar de oorzaak van een verbrande neus is de dauw op het gras in de ochtend.
Vooral het lange gras.
Dauw is steriel water en dat reageert zuur.
Zuur tast de ph van de huid aan, en dat veroorzaakt de korsten.
Heeft je paard last van de korsten, dan smeer je wat baby olie op die korsten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:19

Berdien schreef:
Niet smeren. Jessie heeft ook een witte neus, die verbrand vaak één keer per jaar en daarna niet meer. Met zonnebrand bleven we prutsen. Smeerde me een ongeluk, paard werd steeds narriger en neus steeds verbrander. Dit jaar helemaal nog niet gesmeerd en een keurig roze neus. Vaak hoe meer je eraan prutst, hoe erger het wordt. Daarnaast moet je dan ook strak meerdere keren per dag smeren wil het effect hebben. Waterproof is maar in beperkte mate waterproof. Halster in de wei zou ik niet doen, dat levert veel meer risico's op dan een verbrand neusje.

Daar zat ik dus inderdaad ook aan te denken...
Ik heb laatst een klein flesje factor 50 gehaald, maar nog niet gesmeerd.
De ene dag zitten er wat korstjes/velletjes op en de andere dag is het allemaal weer weg...
Dus ik was ook bang dat het met smeren alleen maar erger/kwetsbaarder zou worden misschien...
en daarbij heeft 'ie ook een hekel aan gedoe aan z'n neus... :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:30

Voor diegenen die sudocreme smeren (ik ben groot fan van sudocreme), doen jullie dit als sunblock tegen de zon of als verzorging na de zon (voedend/herstellend)

Dit jaar heeft mijn merrie al 2x met een korstje van de zon gestaan, niet extreem maar voorgaande jaren had ze er veel minder last van (andere paarden echter weer wel), vrijwel iedere morgen voor 10.00 wordt er gesmeerd met factor 50 waterproof en regelmatig 's avonds een lik uierzalf.
Zonneflapjes/kappen ed ben ik niet zo'n fan van omdat ze in een groep staat en ik ben ook niet zo'n fan van halster omlaten in de weide. Ze staat 24/7 buiten.
Anderzijds lijkt paardlief er niet zoveel last van te hebben, ze toont niet pijnlijk, mag gewoon haar neus smeren zonder gezeur en neus is ook niet meer jeukerig dan normaal, na het smeren loopt ze binnen een half uur met een grijze/zwarte neus omdat de creme/zalf blijkbaar wel 'jeukt' en ze deze eens even lekker langs haar voorbeen en over de grond (zand/aarde) haalt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:44

aerdenhout1 schreef:
Je kan hele handige neus beschermers krijgen tegen de zon. Die maak je aan de neusriem van het halster vast, ze kunnen daar gewoon mee op het land.

DIe gebruik ik ook, in combinatie met (goede) zonnebrand voor kinderen factor 50+ en een vliegenkap.
Momenteel heeft mijn paardje een graaskorf om, dat helpt ook tegen verbranden van de neus/mond ;)

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:52

Wij smeren niet in.