Altijd op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:11

Kan zeker en is zelfs het fijnst voor je paard, maar je moet wel op een paar dingen letten. Het meerendeel van de paarden kan gewoon het hele jaar zonder deken buiten staan, ze kunnen zichzelf heel goed warmhouden. Maar als je een oudje hebt of eentje die ziekig is, dan moet er een deken op. Dus gewoon even goed letten op de conditie van je paard. Verder is een schuilgelegenheid wel nodig, dus of een schuilstal of een een bomenrij. En als het weiland snel nat of drassig wordt dan moet je zorgen dat er altijd plek is om met droge voeten te staan, dus een goede paddock of een verhard stuk.
Verder moet er wel voldoende gras staan en anders voldoende ruwvoer voeren, het liefst zodat ze er onbeperkt toegang tot hebben.
En een heeel belangrijke: een paard mag nooit alleen staan!

Het kan dus zeker, maar het is niet een makkelijk iets, je moet gewoon op heel veel dingen letten wil je het fijn voor je paard maken, en elk paard natuurlijk individueel benaderen, de een heeft gewoon meer nodig dan de ander.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:12

Koper schreef:
Je paard kan dat wel als jij de juiste randvoorwaarden schept.

Ja, een stal! *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:13

Nikass schreef:
Koper schreef:

Ja, een stal! *\o/*

Nee, een droge plek om te staan. In een stal kan je paard niet genoeg bewegen, en is dus verre van ideaal.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:14

Je paard kan best zomer en winter 25/7 buiten staan. Maar dan is een schuilstal onontbeerlijk. Wij missen dat en die van ons gaan naar binnen bij hitte (zoals nu), ijskoude NOwind, ijs (gevaar voor benen breken) en voort durende regenval.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:15

xDreamerx schreef:
Kan zeker en is zelfs het fijnst voor je paard, maar je moet wel op een paar dingen letten. Het meerendeel van de paarden kan gewoon het hele jaar zonder deken buiten staan, ze kunnen zichzelf heel goed warmhouden. Maar als je een oudje hebt of eentje die ziekig is, dan moet er een deken op. Dus gewoon even goed letten op de conditie van je paard. Verder is een schuilgelegenheid wel nodig, dus of een schuilstal of een een bomenrij. En als het weiland snel nat of drassig wordt dan moet je zorgen dat er altijd plek is om met droge voeten te staan, dus een goede paddock of een verhard stuk.
Verder moet er wel voldoende gras staan en anders voldoende ruwvoer voeren, het liefst zodat ze er onbeperkt toegang tot hebben.

Het kan dus zeker, maar het is niet een makkelijk iets, je moet gewoon op heel veel dingen letten wil je het fijn voor je paard maken, en elk paard natuurlijk individueel benaderen, de een heeft gewoon meer nodig dan de ander.

Het fijnst voor je paard? Mijn paard vond het helemaal niet fijn dat ze elke keer stond te bibberen op het land. In de zomer! (dus geen wintervacht en wel belachelijk veel regen)
Mijn paard staat graag op het land, maar gaat ook heel graag snachts weer naar stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:16

Jankeke schreef:
Je paard kan best zomer en winter 25/7 buiten staan. Maar dan is een schuilstal onontbeerlijk. Wij missen dat en die van ons gaan naar binnen bij hitte (zoals nu), ijskoude NOwind, ijs (gevaar voor benen breken) en voort durende regenval.

Helemaal mee eens!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:19

Ja, een stal! *\o/*[/quote]
Nee, een droge plek om te staan. In een stal kan je paard niet genoeg bewegen, en is dus verre van ideaal.[/quote]

Een droge plek om te staan - als die overdekt is - lijkt me een (schuil) stal. En hoe groot die is, die discussie hebben we hier helemaal niet gevoerd. Mijn paard staat nu snachts in een leegstaande duostal van 4,75 bij 7 m en vindt dat heel erg prima. Maar ook als dat niet beschikbaar is staat mijn paard beter snachts op (een gewone) stal. En laat ik mijn paard nou het beste kennen. *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:22

Nikass, je hebt je punt nu wel gemaakt. TS vraagt om tips hoe haar toekomstige paard straks op de wei kan. Als je alleen maar kunt bleren dat haar paard op stal moet voeg je weinig toe aan de discussie. Zou je er dus mee op willen houden. Het gaat nu niet om jouw paard.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:23

Nikass schreef:
xDreamerx schreef:

Het fijnst voor je paard? Mijn paard vond het helemaal niet fijn dat ze elke keer stond te bibberen op het land. In de zomer! (dus geen wintervacht en wel belachelijk veel regen)
Mijn paard staat graag op het land, maar gaat ook heel graag snachts weer naar stal.

Dat zeg ik toch, je moet wel kijken naar de 'wensen' van elk paard individueel. Die van jou maakt blijkbaar geen goede wintervacht aan en krijgt het koud met regen, dus heeft een deken nodig het hele jaar door. Een schuilstal lijkt me altijd redelijk noodzakelijk, jouw paard zou er volgens jou dus voor kiezen om daar vaker in te staan, prima, paard blij. :) En verder dus ook voldoende ruwvoer zodat een paard zich ook warm kán houden.

Maar het gaat inderdaad niet om wat jouw paard wel of niet aankan, maar of het toekomstige paard van de TS 24/7 buiten kan staan. Dus nog aan de TS: ja, in de regel kan dat, maar hou wel rekening met alles wat in dit topic is gezegd qua voorwaarden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:32

Hier doe ik ze wel 24/7 buiten maar in de winter kunnen ze niet onbeperkt op het land dit omdat het met regen 1 grote modderpoel word en 1 van de merrie's haar pezen kunnen dat niet aan.
Wel heb ik ze op het harde staan met een grote inloopstal waar ze ook gretig gebruik van maken.
Afmetingen stal zijn 12 x 7mtr en dat per 2 paarden.

2paarden moeten per se onder dek of een goeie schuilstal hebben want zodra het een dag heeft geregend staan die 2 te bibberen.

Wel of niet 24/7 op de weide hangt af van meererder factoren;
Kan het paard ertegen.?
Hoe houd het land zich?
etc etc. Een pasklaar antwoord wat voor iedereen geld is er niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:33

[/quote]

Mijn paard staat graag op het land, maar gaat ook heel graag snachts weer naar stal.[/quote]

Dat zeg ik toch, je moet wel kijken naar de 'wensen' van elk paard individueel. Die van jou maakt blijkbaar geen goede wintervacht aan en krijgt het koud met regen, dus heeft een deken nodig het hele jaar door. Een schuilstal lijkt me altijd redelijk noodzakelijk, jouw paard zou er volgens jou dus voor kiezen om daar vaker in te staan, prima, paard blij. :) En verder dus ook voldoende ruwvoer zodat een paard zich ook warm kán houden.

Maar het gaat inderdaad niet om wat jouw paard wel of niet aankan, maar of het toekomstige paard van de TS 24/7 buiten kan staan. Dus nog aan de TS: ja, in de regel kan dat, maar hou wel rekening met alles wat in dit topic is gezegd qua voorwaarden.[/quote]

Jee jij trekt wel snel conclusies zeg! Mijn paard staat helemaal niet altijd met een deken en maakt een prima wintervacht aan. Volgens mij kan jij niet zo goed lezen? Misschien lijkt het toekomstige paard van TS wel op mijn paard en kan die ook niet alles aan? 'in de regel paarden' bestaan volgens mij niet. Je zegt wel dat je naar individuele wensen van een paard moet kijken maar tegelijkertijd generaliseer je door te zeggen dat op het land staat het fijnste is voor je paard. Je spreekt jezelf dus tegen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:36

Koper schreef:
Nikass, je hebt je punt nu wel gemaakt. TS vraagt om tips hoe haar toekomstige paard straks op de wei kan. Als je alleen maar kunt bleren dat haar paard op stal moet voeg je weinig toe aan de discussie. Zou je er dus mee op willen houden. Het gaat nu niet om jouw paard.

Nee, TS vraagt OF haar toekomstige paard straks 24/7 op de wei kan. En aangezien vervolgens inn eerste instantie iedereen, inclusief jij, blert dat dat altijd kan, nuanceer ik de boel hier een beetje. Dat jij er vervolgens allerlei randvoorwaarden bijhaalt waardoor het er op neerkomt dat het paard toch een (schuil)stal nodig heeft bevestigt alleen maar mijn verhaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:38

Iedereen? Ik heb gezegd dat afhangt van oa of de wei het aankan :+

Heerlijk toch weer ' iets met een 1 kam en scheren' :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-07-12 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:39

in eerste instantie... en ook als het land het aankan, kan het paard het niet altijd aan. En dat leek me een belangrijker uitgangspunt. Sorry als ik je over een kam scheerde... dat was niet mijn bedoeling.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:09

Koper schreef:

Helemaal mee eens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:50

zelfde discussie... die randvoorwaarde is een (schuil)stal.

Laralois

Re: Altijd op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:01

Ja kan zeker wel alleen als je een pony neemt moet
Je we in de nacht een dun dek op doen en in de
Winter een winter natuurlijk maar soms met
De regen kan die wel buiten staan maar pas
Op dat die geen longontsteking krijgt
(want ik ben ook op zoek naar pony)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:09

Mijn paard en pony staan 24/7 op het land zonder schuilstal,bijna altijd zonder dekens.
Ook als er ijs en sneeuw op de wei ligt redden ze zich prima,ze passen zich aan de omstandigheden aan.
Een paard wat altijd op stal stond zal zich ook aanpassen aan 24/7 op het land,mits het paard gezond is!

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:52

het kan wel maar je moet natuurlijk wel een stal bij de hand hebben. stel dat je paard ziek wordt dan heb je wel een stal nodig !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:05

Nikass schreef:
zelfde discussie... die randvoorwaarde is een (schuil)stal.

Én droge ondergrond én genoeg fatsoenlijk hooi.

Daarnaast is een schuilstal heel wat anders dan een box, een schuilstal kan een paard altijd nog in- en uitlopen wanneer hij dat wil. In plaats van dat jij hem opsluit wanneer jij dat wil.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:34

Koper schreef:

Daar kan ik me gedeeltelijk in vinden, alleen moet je altijd op de wei dan niet zien als altijd buiten zonder schuilgelegenheid...
Helaas is het niet overal mogelijk de juiste randvoorwaarden te scheppen gezien de bemoeienis van overheden met bestemmingsplannen van de grond... Je mag niet overal zandpaddocks aanleggen, schuilstallen bouwen en verharding aanleggen. Vaak ben je daarvoor gebonden aan een bouwvlak. Dan moeten mensen hun stallen bouwen op het bouwvlak en daar ook de uitloop maken richting wei, omdat er op de wei zelf niets kan en mag. Heb je een losse wei ergens in de landerijen, zonder bebouwingsoppervlak er bij, dan heb je meestal een probleem.

Over het buiten lopen
Mijn merrie kwam, luxe-stallen in de randstad-paardje van 9 jaar oud, en toen stond ze al te bibberen met flink wind en af en toe een buitje, in juni! Dus had ze met buiige dagen een ongevoerde regendeken op en moest ik die af doen als het zonnetje weer te voorschijn kwam... (dan is een deken snel te warm) Dat hebben we geprobeerd te minderen door haar zo lang mogelijk zonder deken te doen, maar als ze het koud leek te hebben of het erg nat was, wel een geschikte (niet te dikke, maar wel waterdichte) deken op te doen.
Inmiddels (5 jaar later) hebben we sinds vorige zomer een grote inloopstal en kan ze een groot deel van het jaar zonder deken lopen. Bij slecht weer in de paddock periode, gaat ze gewoon (net als de pony's hier) de hele tijd binnen staan... :P Dus tja, eigenlijk, strikt gezien, staat ze niet 24/7 buiten! Zij kan dus zelf bepalen wanneer ze zich nat wil laten regenen en wanneer ze droog binnen wil staan, net als dat ze kan kiezen wanneer ze in het zonnetje gaat staan of juist binnen de schaduw op zoekt.

Heerlijk! Ideaal als ze zelf kunnen kiezen!

Als je nu een wei hebt gevonden waar je je paard wil laten staan het hele jaar door, is de kwaliteit van de bodem erg belangrijk! Er is echt niets aan als het 1 grote modderboel wordt! Niet voor je paard, maar ook niet voor jezelf!
Dus ook bij 24/7 buiten/in de wei, moet je zorgen dat je de huisvesting goed voor elkaar hebt. Met hoge droge zandgrond en een ruime inloopstal zit je meestal wel goed. Met lage klei of veengrond is 24/7 weidegang al veel moeilijker te doen.

Succes...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:53

joyce B schreef:
Koper schreef:

Daar kan ik me gedeeltelijk in vinden, alleen moet je altijd op de wei dan niet zien als altijd buiten zonder schuilgelegenheid...
Helaas is het niet overal mogelijk de juiste randvoorwaarden te scheppen gezien de bemoeienis van overheden met bestemmingsplannen van de grond... Je mag niet overal zandpaddocks aanleggen, schuilstallen bouwen en verharding aanleggen. Vaak ben je daarvoor gebonden aan een bouwvlak. Dan moeten mensen hun stallen bouwen op het bouwvlak en daar ook de uitloop maken richting wei, omdat er op de wei zelf niets kan en mag. Heb je een losse wei ergens in de landerijen, zonder bebouwingsoppervlak er bij, dan heb je meestal een probleem.

Vriendin van mij had zoiets aan de hand. Jarenlang bij gemeente gevraagd of ze zand mocht storten en een schuilhok mocht neerzetten. Mocht niet van gemeente. Tot de LID op de stoep stond. LID vond dat er zand moest komen, en een schuilstal. Dus toen moest de gemeente wel toegeven *\o/*
Maar natuurlijk wel erg dat er eerst een LID tussen moet komen :\ Is ook een nogal paardonvriendelijke gemeente

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:24

Ik heb het geluk dat mijn weiland vrij hoog ligt.Er is áltijd een groot gedeelte droog voor de paarden.Op sommige plekken staat een plas water,en alleen op de voerplek [waar het kuil staat] ligt modder.Ook bij de waterbak staan ze droog,daar heb ik het een stuk betegelt.Ook schaduw hebben ze heel veel,er staan veel bomen/struiken rondom het weiland wat ook de wind tegen houd.Een ideaal weiland al zeg ik het zelf,waar je goed paarden 24/7 op kunt zetten.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:12

Ja hoor dat kan zeker.
Mijn paardjes staan ook 24/7 buiten, weer of geen weer. Ze hebben wel de mogelijkheid om te schuilen d.m.v. een schuilstal. En het rare is, als het warm is staan ze binnen, als het koud is of regent staan ze buiten. :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:36

Haha ja meestal zoeken ze liever de schaduw op ja, ze kunnen vaak beter tegen kou dan tegen hitte! TS, ik zou wel gaan zoeken naar een paard/pony dat al 24/7 buiten lopen gewend is, scheelt een hoop gedoe.

Het verschilt inderdaad wel per paard, laatst had het een hele dag en nacht hard geregend en de pony's stonden gewoon op de wei (zonder schuilmogelijkheid :(:) ) Bailey (Welsh B/C) stond te rillen maar de andere 4 gaven er echt niks om (Fjord, Welsh Atje en 2 Shetkruisingen). Bailey lekker hooi gegeven binnen en het was binnen 5 minuten klaar met het rillen.

Zorg dus dat ze eventueel overdekt (en zo mogelijk windvrij en verhard) kunnen staan en zorg dat ze 's winters gewoon lekker veel goed hooi hebben, dan moet het echt wel goed komen.