Help!? Mijn haffie plast buiten haar stal wat nu!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:48

Hoe plast ze buiten? In de wei? Wel normaal? Aangezien ze dit pas sinds kort doet?

reneetiejas

Re: Help!? Mijn haffie plast buiten haar stal wat nu!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 22:49

ze plast met haar kont tegen de deur, waardoor het door de stal naar buiten drupt.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:51

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:51

Ik zou eerlijk gezegd ook niet graag in mijn bed pissen... Het is absoluut niet vervelend bedoelt hoor, maar is er een goede reden dat ze op stal staat? Makkelijkste oplossing is lekker naar buiten met die hap zou ik zeggen.

Maar dat mag op bokt niet, sorry dat ik zo doorsla, schiet me maar af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:52

reneetiejas schreef:
ze plast met haar kont tegen de deur, waardoor het door de stal naar buiten drupt.

Ik herhaal mijn vraag nog even:
Hoe plast ze buiten? In de wei? Wel normaal? Aangezien ze dit pas sinds kort doet?

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 22:54

Ja maar dat kunnen wij niet, aangezien we 5 paarden hebben, en buiten is het zand zonder schuilstal. De haf, tinker en shet staan samen buiten. Het mini-shet hengstje apart. En de andere merrie apart. Dus dat is gewoonweg niet mogelijk.
@ninx ow sorry de vraag verkeerd begrepen :o Buiten plast ze niet, zodra ze binnen komt in haar schone stal dan begint ze te plassen. (dan wel op de goede plek) maar als we er niet zijn doet ze het zodat je de volgende dag een verassing krijgt en lekker kan gaan scrobben

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:56

Tja... in dat geval stalbedekking niet tot aan de deur... maar de vloer kaal laten rond de deur... Omhoog kletterende urine tegen de benen vind vrijwel geen enkel paard fijn.
Met dit weer misschien buiten laten? lekker plassen in het zand?! ;)

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 22:58

Met dit weer staat ze zoveel mogelijk buiten meer kan gewoon niet...
En dat kale gebied dat was het voorheen, daarna ging ze het doen. En toen hebben we na 3x buiten de stal plassen wat anders geprobeerd.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:02

heb je al geprobeerd om van stal te veranderen?

Vals misschien, heb een fjord gereden deed het ook 1 nacht stroom erop gehad niet zoveel, en ze heeft het niet weer gedaan (was niet mijn paard en niet mijn idee indertijd)

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:04

we kunnen niet van stal veranderen, we hebben 5 stallen en 5 paarden. Dus dat kan helaas niet. Want nu staan alle paarden bij elkaar die met elkaar kunnen opschieten. En een andere indeling gaat niet helaas...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:07

stroomdraadje is het stomste wat je kunt doen, en vind het ook schandalig dat dat hier aangehaald word.
Paarden worden dan bang in de kleine ruimte die ze al hebben. Ze snappen toch ook niet dat ze stroom krijgen als daar tegen aan plassen bovendien. Bovendien in de deur een in/uitgang. Dan durft ze dadelijk de stal niet meer in of uit. Echt als je nerveuze paarden wil hebben moet je dat doen. Vind dat echt dierenmishandeling.

Gewoon krullen buiten de deur gooien, die nemen alles op, probleem opgelost. Volgende dag opvegen en klaar.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:15

Maar ze staan bij jou aan huis dus begrijp ik? Dan zou ik er wat tijd in gaan steken en leren plassen op commando. Je zegt dat ze buiten niet plast, maar dat ze het doet zodra je haar net binnen hebt gezet. In de bit van deze/afgelopen maand staat er een heel klein stukje over. Ik ken ook iemad die haar paard heeft geleerd te plassen op commando. Heel handig, zo blijft je stal mooi schoon!

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:17

@Aestrith Ze staan niet bij mij aan huis. Maar 4,5 km van mijn huis.
Zou je dat stukje van het bit over willen typen? (of foto van maken en hier plaatsen?) je zou me enorm helpen!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:21

Slimme merrie. Ze houdt haar stal droog. Sommige merrie hebben ander plasgedrag als ze hengstig zijn. NOOIT een stroomdraad plaatsen!

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:22

Stroomdraad was ik ook niet van plan. Dat vind ik gewoonweg zielig

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:24

Mijn paard plast (en poept) ook wel eens over de deur heen ('s winters, 's zomers staat ze 24/7 buiten), en over haar hooi heen, en minstens 1x per week op de verharding van de poetsplaats na het rijden. Oftewel, ze trekt zich nergens wat van aan, als ze moet, dan moet ze en de plek waar ze dat doet maakt haar niks uit. Mijn paard kan er dus niet mee zitten ;) .
Zie ik het gebeuren, dan doe ik er wat vlas uit de box overheen - absorberen maar - of (buiten) gooi er een emmer water eroverheen zodat het wat minder stinkt.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:33

@marchak Het probleem is dat we stro hebben. En dat het ruintje wat er ook staat, iets aan zijn longen heeft waardoor die niet op vlas/krullen kan staan. Omdat die daar last van heeft. En het is nogal duur om voor het ene paard krullen/vlas te kopen. Dat is gewoonweg te duur.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:44

die bit heb ik nu niet bij de hand. Maar de essentie ervan is dat je gewoon moet belonen op het juiste moment. Je zegt dat je paard plast zodra ze in de stal gezet wordt. Blijf er dan eens bij, zodra je ziet dat ze drangt krijgt of houding aanneemt om te plassen geef je jouw commando, diegene die ik ken gaat fluiten, en dan belonen. Zorg dat je dat een paar keer achter elkaar hebt gedaan met succes. Dan moet je het naar buiten verplaatsen, ik denk niet dat het direct lukt door buiten het commando te geven, maar je kan het altijd proberen, wie weet moet ze nodig en snapt ze direct de bedoeling! Anders zet je haar op stal, zodra je tekenen ziet dat ze wil gaan plassen, neem je haar weer mee naar buiten en laat je daar je commando horen. Op die manier moet het op een geven moment lukken om haar te laten plassen voordat je haar op stal zet! En haar vervolgens weer te laten plasssen als ze naar buiten gaat.

Dan is het zaak dat ze niet te lang op stal staat, of jij moet daar regelmatig komen om haar even mee naar buiten te nemen om te plassen.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:46

Okee thanks ik ga het is proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:18

reneetiejas schreef:
@russel wat voor de deur strooien? (als je voer bedoeld dan heeft het geen zin, want dat hebben we al geprobeerd)

Stalstrooisel, bv houtkorrels, die nemen heel erg goed op, hoef je niet te dwijlen...kan het zijn dat ze haar stal schoon wil houden ? Misschien is ze door de weidegang properder geworden en wil ze geen plas in haar stal? Geintje, maar mijn ene paard drukt zijn kont tegen de muur en poept, heel de muur rondom zit met poep, die moeten we dus reglematig met de hogedrukreiniger schoonspuiten..

Ik zou daardoor dus ook een zak houtkorrels op de plek doen, ik gebruik het ook voor midden in de stal bij de plasplekken en werkt mega goed, je ruikt dus ook geen urine.

Kan zijn dat ze buiten niet wil plassen omdat het spetterd, mijn ruin wil niet buiten plassen, maar daar zet ik een emmer onder als hij op stal gezet wordt.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 00:21

Ninx schreef:
Tja... in dat geval stalbedekking niet tot aan de deur... maar de vloer kaal laten rond de deur... Omhoog kletterende urine tegen de benen vind vrijwel geen enkel paard fijn.
Met dit weer misschien buiten laten? lekker plassen in het zand?! ;)

Ik heb jou idee toch nog een keer geprobeerd. Ik heb voordat er afgesloten werd al het stro wat naar achter gegooit. Zodat het lekker tegen haar benen omhoog kletterd als ze bij de deur gaat plassen. Na hoeveel keer hebben ze het ongeveer door?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:11

Ik weet dat mijn paard daar echt niets om geeft, dus het zal niet bij iedereen werken...

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 17:45

Achja het valt te proberen. Niet geschoten is altijd mis. Ideeen zijn nog steeds van harte welkom :)
Voor de geintereseerde dit is mijn haffie: Afbeelding