Een paard kopen van 12 jaar is dat..........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:07

Mijn haflinger is ook 12 en nog net zo fit en kwiek als dat ie 3 jaar was.

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:00

Ik heb mijn Quarter gekocht toen ze 16 was... tip top in orde. Leeftijd speelt toch geen rol, wel de gezondheid. Nu is ze 21 en nog steeds een dartelend hertje Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:12

Gewoon doen! 12 jaar is echt niet oud en je wilt toch ook een betrouwbaar paard voor je dochter? Ze kan er nog het een en ander van leren en echt nog wel langer mee dan 6 jaar.
Mijn paard is (volgens d'arts) rond de 23, maar af en toe heb ik echt het gevoel dat ie nog niet eens 10 is....bovendien kan ze al veel en kan ik er nog mooi het een en ander van leren. Over eentijdje als ze echt niet meer kan ben ik van plan over te stappen op een jong net aangereden paard. Dan heb je toch al meer de nodige ervarig en kundigheid vind ik dan wanneer je maar meteen een groen ding koopt en er mee aan gaat klungelen. Paarden van 4 tot 8 zijn niet echt allemaal even geschikt als eerste paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:50

Wat is dat toch altijd voor gezeik dat een paard te oud zou zijn. Ik kocht mijn paard indertijd ook toen ze twaalf was. ik heb haar 29-jarige leeftijd in laten slapen, dit najaar. Zelfs deze zomer nog, zo krakkemikkig als ze eigenlijk was, de eerste de beste reden die ze kon verzinnen was goed genoeg om in galop weg te stuiven *je-gaf-toch-been* en dan niet zo'n prutsgalopje, maar gewoon flat-out zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen.
Dat je met een jong paard minder risico loopt is ook gezwets van de bovenste plank, als ze dat paard op te jonge leeftijd te hard hebben getraint, dan gaat dat net zo hard mis. In mijn ogen wordt leeftijd pas boven de 25 een item om na te denken, de grootste kostenpost aan een paard is nog altijd de stalling en onderhoud.
Om maar eens een befaamd automerk van stal te trekken: Quality remains, long after the price is forgotten; Rolls Royce.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:01

12 jarige leeftijd is echt niet oud hoor!!
Ik heb mijn pony op 14-jarige leeftijd gekocht en heeft nog maar 2 keer wat gehad in 2 jaar en dat kwam niet door zijn leeftijd!! 1. hij heeft zich laten vallen in de trailer omdat ie het weer eng vond!!! 2. een hele harde schop in het land!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:01

idd doen !! zoals ik het hoor heeft ie niet veel geleden, een paard wat internationaal heeft gesprrongen is op die leeftijd misschien "rot" maar L-dressuur gelopen, en recreatief gereden (L is echt niet zwaar!!!)
dat paard heeft weinig kilometers op de teller, en is toch op een leeftijd waarop zoals al gezegd, de eventuele gebreken er allang uit hadden moeten zijn gekomen
ze is werkwillig en braaf, vind ik in dit geval veel belangrijker als de leeftijd....en 12... ga eens na, in de topsport is dit nog een onder het gemiddelde-leeftijd hoor!
gewoon doen
wel voor de zekerheid door een dierenarts helemaal laten keuren, dat mocht het niet klikken met je dochter, je hem toch nog altijd goed kan verkopen !

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:04

nou daar zou ik geen problemen mee hebben hoor............gewoon doen, 12 is nog lang niet oud, voor hetzelfde geld gaat ie nog JAREN mee.!!!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:25

ik zou juist een paard van 12 kiezen. Hij snapt alles al, en krijgt het niet zo snel op de heupen als zo'n jong ding. En je kan er weinig aan verpesten, tenzij je echt bagger rijdt, en hem gewoon wil verpesten natuurlijk, maar dat is een ander verhaal. En hij kan waarschijnlijk nog jaaaaren mee. Een kennis van mij reed met haar 25 jarige paard nog endurance!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:53

12 is idd absoluut niet oud, die zo nog wel een jaartje of 6 mee kunnen draaien in de topsport (zie bonfire) en gewone wedstrijdsport imo nog langer.

missraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:19

Lieke schreef:
12 is idd absoluut niet oud, die zo nog wel een jaartje of 6 mee kunnen draaien in de topsport (zie bonfire) en gewone wedstrijdsport imo nog langer.

Ik denk nog wel langer als 6 jaar. Een meisje dat ik ken heeft zondag nog met een pony van 29 in de B gewonnen en ze had 173 punten. En die pony gaat nog waarschijnlijk nog heel lang mee. In de wedstrijd sport zeker nog een jaar en daarna nog gewoon recreatief.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:03

missraldo"]
[quote="Lieke schreef:

Ik denk nog wel langer als 6 jaar. Een meisje dat ik ken heeft zondag nog met een pony van 29 in de B gewonnen en ze had 173 punten. En die pony gaat nog waarschijnlijk nog heel lang mee. In de wedstrijd sport zeker nog een jaar en daarna nog gewoon recreatief.
[/quote]

pony's worden over het algemeen ouder als paarden, het gemiddelde paard is met zijn 25e toch echt wel te oud voor de wedstrijdsport hoor!, de gemiddelde pony ook, alleen heb je af en toe van die bikkels die het uithouden tot hun 30e, maar na de 30e houd het ook een heel eind op hoor Scheve mond of je moet een shetlander hebben, die kunnen wel 40 worden !

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:48

12 is absoluut niet oud! Ik ben niet echt bekend met die tak van sport, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat een springpaard bv. dan pas op zijn top zit! Overigens heb ik mijn paard gekocht toen ze "al" 15 was. Geen moment spijt van gehad!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:54

Arti heb ik afgelopen zomer gekocht...ze is 16 jaar en ik heb er geen seconde spijt van!
Ze is gezond, braaf en superbetrouwbaar Lovers

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:12

missraldo"]
[quote="Lieke schreef:

[/quote]
Ik zeg dan ook topsport, dus niet de hele wedstrijdsport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:22

Als ik ooit kinderen zou krijgen, dan zou ik juist kiezen voor een leeropa! Een twaalfjarige is in de bloei van zijn leven, daarnaast zijn alle chronische ziekten er vaak uit, en de kans op beenproblemen zijn aanzienlijk kleiner. Ook is zon paard een stuk volwassener vaak, en daarmee gelijk een stuk veiliger voor je dochter. Het lijkt mij een aanrader!! Een paard van deze leeftijd is een stuk minder snel beledigd, en heeft de wereld al gezien, dus ideaal om de knopjes op te leren.

Zo heb ik laatst een 13 jarige voor de dochter van een vriendin aangeraden, dat dier hebben we niet eens rontgenologisch gekeurd, gewoon omdat je dat helemaal niet meer wil weten op die leeftijd. Dat dier kan volledig verrot zijn op de foto, maar op die leeftijd komt dat er niet meer uit. Als hij 13 jaar lang met verrotte straalbeentjes heeft gelopen, zal ie dat nog weleens jaren volhouden!
En deze was keihard op de benen, goed op de volte en klinisch zeer goed!

Dus..........twijfel niet! Ga er gewoon voor!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:37

12 is een mooie leeftijd. Ik kocht mijn Amigo als 10-jarige. Hij had Z gesprongen dus er was best al wat mee gedaan. Inmiddels is hij 21 jaar, heeft nog M dressuur gelopen, M samengesteld en zelfs klasse 3 (= > 80km) endurance gelopen. Van de week op les bleek hij het enige paard dat een fatsoenlijke travers kon lopen! Hij is nog zo fit als een hoentje en doet alles nog. Het was mijn eerste eigen paard en ik heb ontzettend veel van hem geleerd. Zo heerlijk betrouwbaar ook. Oh ja en in die elf jaar heeft hij nooit wat gehad. Ik heb ook een 5 jarige en die heb ik nu iets langer dan een jaar en die heb ik nog niet langer dan 2 maanden aaneengesloten kunnen rijden, die heeft bijna altijd wat, omdat het een 'brokkenpilootje' is.
Dus als het een gezonde 12 jarige is Go for it!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:41

bedankt voor alle tips en raad!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:53

En ik raad je aan om het pardje niet kopen...
om de simpele reden dat je advies vraagt aan een stel onbekenden (dit met alle respect) en niet omdat de pony al 12 is.... Ik denk eerder dat je aan het zoeken bent naar een bevestiging om het niet te doen...nl het paardje is niet wat je zoekt...
Mischien heeft het niet de uitstraling, model of wat dan ook...
Als je een paardje zoekt wat aan de volwachtingen van jezelf voldoet, vraag dan de instructeur mee om te kijken en vraag dan verder...

vwb de leeftijd: ik meen me te herinneren dat Deister (vn Schockemöhle) 17 jaar was op de laatste internationale die gereden is.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 08:41

Hoi,

Wij waren vroeger (meer dan tien jaar terug) ook steeds op zoek naar een jong paardje, want dan kunnen we er nog lang mee, dachten we. Daar waren we (toen) duidelijk te onervaren voor, want het wilde helemaal niet. Tien jaar geleden kwamen we Voice op het spoor (tien 13 jaar oud) en nu beleven we al tien jaar enorm veel plezier aan hem. Hij heeft op wat kleine dingetjes na eigenlijk nooit wat gehad (een keer een hoefzweertje, een beetje koliek, wat mok, maar niks heel dramatisch) en hij was/is echt een verademing ervoor.

Ga er lekker voor zou ik zeggen als het paard verder ook aan je wensen voldoet!

Succes!

Groeten,
Judith

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 08:55

Ik ben niet op zoek naar een bevestiging om het niet te doen, klinkt wel vreemd dat je dat zegt! Ik wil gewoon een normaal advies van mensen (die juist niet onervaren zijn, want zij hebben zelf ervaring met een wat ouder paard).
Als het een paard mocht zijn die b.v. niet de uitstraling etc heeft, dan ga ik dat niet "ophangen" aan de leeftijd!!
Het is echt puur omdat ik niet weet wat verstandig is qua leeftijd!!......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:08

nou stephanie zoals ik al eerder zei........ precies goed. Een goede leeftijd, uitgepuberd maar toch in de kracht van zn leven......!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 09:21

Bedankt Kim. Als de medische keuring positief uitvalt, gaan we er ook voor!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:01

Stephany schreef:
Als de medische keuring positief uitvalt, gaan we er ook voor!

DOEN!
Succes OK dan! !

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:08

Wij hebben vorig jaar onze Harry Potter aangekocht en hij was toen 13 maar idd ook een zeer relaxed leventje gehad als mensen hem nu zien dan snappen ze haast niet dat hij 14 is maar toppie dat jullie het willen gaan doen...

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:43

Wij hebben ongeveer 6 jaar geleden een paard geocht van 18 jaar!!
hij is nu bijna 24 en is echt nog in topconditie.
Als je zeker weet dat het paardje niks mankeerd ( geld ook voor 4-jarige trouwens hoor)
Zou ik niet aarzelen.
Hij is idd waarschijnlijk was meer ervaren en rustiger dan een jong paardje.
zeker als het paardje aan jouw eisen voldoet ( karakter bouw e.d)
Zou ik lekker van hem gaan genieten.
Succes met je beslissing