Hoe ziet jou poetsbeurt er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

Re: Hoe ziet jou poetsbeurt er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:24

Ik ben niet zo'n poetser, ben meestal snel klaren. Zeker nu met die regen poets ik erg weinig om zn natuurlijke vetlaag niet uit zn haar te poetsen.
Dat poetsen voor het werk is echt alleen het vuil eraf. Mijn paard is dol op rollen en mag na het werk altijd lekker ergens rollen. Dan is hij weer zo smerig, dat al het poetswerk daarvoor echt zonde van de moeite is.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:24

Chaos Is het dan niet om je paard lekker te verwennen die van mij kan er intens van genieten?
Kijk ik begrijp best dat je het niet dagelijks uitgebreid doe, maar steeds heel simpel is toch ook niet leuk voor je paard?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:26

Paard kan er best van genieten en doet dat ook maar dat kan ook in 10 minuten. Haar favoriete plekjes heb ik dan allemaal gehad. :P Lesklanten kunnen er gerust een uur over doen maar daar heb ik de tijd niet voor. :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:27

knuffeldier Ik denk dan misschien krom hoor vergeeft het me ,maar als je poets dan gaat het toch om het contact de aandacht zal het jou een worst wezen dat hij in de bagger gaat liggen rollen hij heeft toch genoten van de poestbeurt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:28

Chaos Maar heb je daar geen enkele dag tijd voor dan of krijgt je paard die aandacht van en ander?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:30

Ik bedoel er overigens niets mee hoor heb hier heel wat paarden aan huis staan en heb echt niet voor alle paarden dagelijks tijd voor aandacht ik ben gewoon benieuwd ;)

Silkevda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:31

Ik stuur mijn pony in de morgend eerst ff op wei daarna binnenkomen en hardste grond eraf poetsen..
Eventjes uurtje wachten na eten en dan rijden..
Ff afkoelen en ondertussen heel grondig poetsen plus een worteltje of twee :p
Daarna dekentje op en in de wei spelen :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:33

Ik besteed dat idd uit. Heb hier een aantal meisjes over de vloer paar dagen in de week die het heerlijk vinden te tutten met al onze beesten.

Ik zei vandaag nog tegen mijn moeder het word tijd dat de meiden terug komen van vakantie, mijn twee-jarige ziet eruit als een zwijn op het moment. :')

Silkevda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:34

Mag je nu staart ook kammen of niet want de een zegt wel en de ander niet :))

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:35

Chaos
Dat is lekker zeg..zzzz

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:40

Waarom?
Ik weet dat mijn paarden het lekker vinden in elk geval. Lekker teuten en gegiebel om zich heen. Een hoop koekjes en vlechtjes maken. Vinden ze leuk hoor, beide partijen. :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:41

Ik ben meestal al snel een uur bezig omdat ik het zo leuk vind en omdat ik het belangrijk vind dat mijn paard goed schoon is ;)
*Manen borstelen en vlechten
*Rubber borstel (heeeel uitgebreid)
*plastic borstel (uitgebreid)
*Sokken borstelen
*harde borstel (uitgebreid)
*zachte borstel (meestal snel)
*hoofd met een hoofdborsteltje
*hoeven uitkrabben, eventueel ook nog insprayen met teerspray, dan duurt het wat langer.

Mijn paardje is dan ook weer tip top in orde na een borstelbeurt :)
Staart doe ik trouwens bijna nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:53

ik doe dit, in deze volgorde,
eerst harde borstel over hele lijf, dan zachte borstel over hele lijf + hoofd
dan spuit ik (soms) anti klit in de staart en kam ik dat uit en kam ik de manen
dan krab ik de hoefjes uit en dan ga ik opzadelen..
en soms nog met de geiten vacht borstel over de vacht
en ik maak haar anus+vagina schoon met een baby doekje omdat die soms nog wel eens vies is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:55

rossen doe ik alleen swinters, pony is best gevoelig en vind rossen verschrikkelijk, alleen met haar wintervachtje doe ik dat

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:13

Ik moet niet met een doekje onder m'n paard z'n staart komen hoor, dan heb ik bij de een een hoef naar m'n hoofd (merrie) en de ander springt van schrik een meter naar voren (ruin).

Ik kijk altijd naar hoe vies een paard is en ben altijd langer bezig dan ik dacht. Soms zelfs 1,5 uur. Maar dat is een merrie die zóveel zweet van het rijden dat ze helemaal plakkerig is de dag erna. En mocht ze wel afgespoten zijn, dan moet ik alsnog vaak harde plekken weg krabben en komt er flink haar los.
Alleen is ze snel geirriteerd dus ik poets echt met beleid. Maar wel overal zolang ze het toe laat.

Ik doe eerst de Magic brush om alle modder, stof, stront en zweet weg te borstelen. Daarna de roshandschoen, begin bij het voorhoofd, achter de oren, de kaken (ook ertussen) en zo de hals etc. Ook de benen gewoon mee rossen, ik pas overal m'n bewegingen aan aan de 'ondergrond'. Op der hals, rug en kont sta ik echt te schrobben. Net zolang tot ze overal weer zacht voelt ipv plakkerig.
Dan een harde borstel, overal al het los gepoetste vuil weg halen. En als laatste een zachte voor de laatste stofjes en als ze het toelaat binnenkant van de achterbenen bij de uier. De ruin doet daar niet moeilijk mee, die laat dan z'n leuter vaak naar buiten hangen en dan pluk ik daar de viezigheid gelijk van af.
Ik controleer echt met elke borstel met m'n hand of de vacht weer fijn voelt, zeker in de huidplooien.
Dan doe ik de hoeven. En als het nodig is pak ik de Magic brush weer om de manen of staart wat te borstelen. Als laatste controleer ik de ogen en de neus op viezigheid en nu de huid rond de ogen wat ruw is van het tranen smeer ik er vaseline op.

Mocht ik haast hebben of ze zijn niet erg vuil dan is het Magic brush en eventueel zachte borstel plus de hoeven. Maar vaak pak ik dan nog even de ros omdat ze het kriebelen zo fijn vinden. Het is ook een soort massage voor ze en ze kunnen daar echt super van genieten.
Oh in de winter pak ik ook zo'n dikke ronde massageborstel erbij, voor of na het rossen. Komt de vacht super van los!

1 à 2x per week doe ik er dus echt half uur à uur over per paard. Maar aangezien ik ook vaak 5 paarden op een dag moet doen en ik echt vermoeide armen ervan krijg kort ik het vaak in. Schoon is dan idd schoon. Maar sneller dan 10 minuten kan ik echt niet eigenlijk.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:22

Bij mij is een korte borstelbeurt :

Eerst de furmenator voor de losse haren en het ergste vuil.
Dan harde borstel
Zachte borstel
Hoeven en klaar

Lange borstelbeurt :

Furmenator
Pinnenborstel
Harde borstel
Zachte borstel
Manen, staart en sokken in de antiklit
Even roken ondertussen trekt de antiklit in :+
Dan manen, staart en sokken uitkammen
Vlechten opnieuw in de manen doen
En dan hoeven krabben.

'sWinters borstel ik veel minder (alleen de bagger eraf) ze hebben dan hun verlaag hard zat nodig ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 02:45

Ik begin met een harde borstel en doe de plekken onder het tuig heel goed, de rest gewoon.
Daarna de zachte borstel erover.
Hoeven nakijken evt krabben en op zadelen maar.
De dagen dat ik niet rijd borstel ik ze ook niet.

De manen en staart doe ik 1x per maand goed.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:06

Horsesandme schreef:
Ik ben echt wel een poets en knuffel meisje. Ik poets hem voor het rijden helemaal. Eerst met mijn rubberen handschoen dan met de harde en zachte borstel. Elk plekje probeer ik mee te pakken. Daarna zijn hoefjes en af en toe zijn manen . Dan nog even knuffelen. En dan pas zadelen en rijden.
Ben ook altijd de laatste die op der paard zit als ik met een paar vriendinnen een ritje ga maken. Haha :p

Hier nog zo een die altijd later klaar is :o Ben wel van het uitgebreide borstelen/tutten/knuffelen.
De laatste tijd af en toe wat tijdgebrek en dan is het snel een harde borstel/ros eroverheen en zadelen maar.
Maar over het algemeen doe ik alles.

Eerst harde borstel, dan ros, harde borstel, zachte borstel, manen en staart borstelen en evt. inspuiten.
Na het rijden afsponzen/afspoelen, even afhankelijk vh weer.
En na een buitenrit ook de hoeven.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:04

Chaos schreef:
Waarom?
Ik weet dat mijn paarden het lekker vinden in elk geval. Lekker teuten en gegiebel om zich heen. Een hoop koekjes en vlechtjes maken. Vinden ze leuk hoor, beide partijen. :)

Je begrijp me verkeerd ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:13

Ik ben ook wel echt van het tutten :j
Paardjes vinden het ook heerlijk, vooral de Fjord (toen ik hem kreeg moest ie er niks van hebben, kan hem nu niet lang genoeg duren)

Ik begin altijd met de harde borstel om de opgedroogde modder etc. eraf te krijgen.
Indien het verhaar-tijd is ga ik daarna aan de slag met de furminator om de haren eraf te krijgen.
Anders met de rosborstel of masageborstel.
Als het zomer is, dus erg stoffig komen dan de babydoekjes uit de koffer.
Daarna gaat de zachte borstel er overheen, gevolgd door de schapenwollen handschoen.
Vervolgens wordt het hoofd gedaan met een hoofdborsteltje en gaat er een borstel door de manen.
De staart probeer ik zo klitvrij mogelijk te houden door regelmatig te sprayen.
Hier hoef ik dan meestal ook alleen nog maar de stro stukjes uit te vissen.
Als laatste zijn de hoeven aan de beurt en we sluiten af met een knuffel of een snoepje ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:51

Ligt er een beetje aan soms lang en soms kort. Laatst 5 paarden achter elkaar gedaan en het werd steeds korter haha.
Begin meestal met een harde borstel, dan middelmatig en dan een zachte borstel.
Daarna doe ik de manen die ik insmeer met haarserum eerst dat erin, en ga dan de hoeven krabben zodat het wat in kan trekken. Als ik de hoeven heb gedaan merk je echte een beter resultaat van het serum dus kan ik heel makkelijk alles uitborstelen. Soms nog even z'n sokken insmeren met serum en uitkammen. Daarna het hoofd met een babydoekje en klaar.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:38

Ik heb er niet altijd de tijd voor maar meestal maak ik gewoon tijd :)

-manen insprayen, uitkammen invlechten
-staart insprayen en uitkammen
-poetsen met massage borstel
-poetsen met harde borstel
-poetsen met zachte borstel
-hoeven krabben en borstelen
-alles even bijknippen

Na het rijden
-afspuiten of plekken waar gezweet is poetsen
-hoeven grondig schoonmaken en krabben
-staart wassen

Mijn paard staat er altijd enorm van te genieten en daar doe ik het ook voor :)
Staart wassen en kammen doe ik elke dag want die van mij heeft zo'n leuke witte staart waar ze elke dag mee in haar eigen strond ligt :)
Ze heeft gewoon nog een mooie volle staart :j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:48

Haha ik ben echt een hele uitgebreide poetser, ik vind het een fijn idee dat mn paard er netjes bij loopt. Ik gebruik niet alle borstels, meestel een harde en zachte borsten en dan nog een borstel voor de manen en staart. Ik kan makkelijk een uur bezig zijn te poetsen, als ik weinig tijd heb, laat ik de manen en staart meestal voor wat ze zijn. Ook na het rijden poets ik dr altijd helemaal na, vooral de voetjes nog even checken, zodat ik mok zoveel mogelijk kan voorkomen. Hoevenkrabben doe ik uiteraard ook :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:28

Tjaa mijn paard is niet zo vies... (loopt toch zonder deken in de wei momenteel)...
Eerst met een zachte rosborstel en dan met een zachte borstel (ook hoofd) Manen en staart uitkammen. That's it...

Harde borstels vind ze niet fijn...

Als ze in de rui is, nog even een zweetmes (zo'n flexibele met karteltjes) er over, om de haren te verwijderen.

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:35

Ik poets echt heel lang, een half uur, en dat is niet omdat ik dat nou zo leuk vind, of omdat ik denk dat mijn paard dat nodig heeft ofzo :+ Ik moet namelijk een half uur per dag naast mijn paard wachten op een magnetisch pulserend apparaat dat op zijn rug ligt, en dan kan ik net zo goed wat doen dan maar op een stoeltje zitten! Weglopen en andere dingen doen is geen optie omdat ik veeeeeel te bang ben dat ik straks moet dokken omdat hij gevallen is en kapot gaat...
In zo'n megalange poetsbeurt doe ik ook echt álles: Manen, staart, voorpluk, ros+harde+zachte borstel, hoeven, soms zelfs nog met het schapenvachte voor die mooie glans :o
Haha, mijn paard heeft hget best luxe als ik het zo bekijk :D