Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:24

Bij ons geen luxe voor de ruiters, wel voor de paarden.
Mijn paard en de pony van mijn nichtje staan in een hooiberg waar ik een uitloop aan gemaakt heb. Sochtends vroeg gaan de staldeuren open en savonds rond 9 uur pas weer dicht. Tussendoor lopen ze op de wei of in de zandpaddock met andere paarden. Ze krijgen onbeperkt hooi wat we zelf inkopen, dus kwaliteit kunnen we zelf bepalen. Stro en voer kopen we ook zelf in, dus geen regeltjes van max zoveel voer/stro/hooi of wat dan ook. Voeren/mesten/buiten en binnen zetten doen we allemaal zelf. Veel in overleg met de andere meiden. Werkt prima (zolang iedereen bereid is extra tijd in de paarden te investeren) uitmesten vind ik sowieso belangrijk om zelf te doen. De bak was heel slecht maar is onlangs opgeknapt en nu ook met dit baggerweer superfijn te rijden, dat vindt ik luxe. We hebben zelf een paar hindernissen besteld, voorheen gebruikte we autobanden/pionnen/oude balken ed, gaat ook prima! Galoptraining doe ik op de trekkerpaden van de boer, hoef ik dus het terrein niet eens voor af! Kasten zelf geregeld, die voldoen ook prima. Paar oude tuinstoelen in de hooiberg en een waterkoker, kunnen we ook nog eens een bakkie doen. Als toilet gebruiken we gewoon de stal. En wil ik lekker trainen op een crossterrein, in het bos of springweide dan gooi ik de trailer erachter en ga ik daarvoor op pad. Kost wat extra tijd, maar paard heeft zo een heerlijke plek om te leven en ik vind het ook een heerlijke plek.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:29

Paddock paradise voor mijn paard, voor mezelf een goede buiten- en binnenbak en alle grondwerkbenodigdheden (speel- en springmateriaal, spullen voor schriktraining etc.) aanwezig. Een plekje om droog te zitten/wat te drinken. Goede uitrijmogelijkheden.

Da's luxe voor paard én eigenaar in mijn ogen. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:31

Voor mij is het luxe als je alles wat jij EN je paard nodig hebben voor handen is. Dus voor mij sta ik op een luxe stalling en voor het oog en mensen met weinig kennis, was het dat ooit wel. Alles zou wel wat onderhoud kunnen gebruiken om het "mooi" te maken, maar alles is er en kan gebruikt worden.

Mijn paard kan dagelijks van 8.30-19.00 naar buiten in groep tenzij 's winters worden ze voor het donker weer binnen gehaald om praktische redenen en heeft een ruime box van 3.5x4 met buitenluik.
We kunnen gebruik maken van:
- binnenpiste
- buitenpiste
- longeerbak
- galopbaan
- 2 zandpaddocks
- 2 stapmolens (1op zand en 1 met rubberen matten)
- poetsplaatsen met warm water
- solarium
- toilet
- drankautomaat en mogelijkheid om koffie/thee te zetten
- 8 grote weilanden
- meerdere zadel/voerkamers
- 2 mestverzamelplaatsen
- voldoende ruite voor persoonlijke hooi/stro opslag
- parkeergelegenheid voor trailers en vrachtwagens
- mogelijkheid voor buitenritten

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:34

wat zie ik als 'luxe' uhm...

Ruime, met daglicht verlichte stallen
eventueel een luik om naar buiten te kijken
individuele aandacht per paard(dus niet èlk paard gaat om 8 uur naar buiten, en komt om 5 uur weer naar binnen, maar alles afgestemd op de eisen van de eigenaar. dat ook met voeren).
goed hooi
verder een goede bak voor dressuur en eventueel een spring en crossterrein. binnen of buiten maakt me niet uit, als het maar het hele jaar rond te bereiden is.
een galopbaan
dicht bij het bos
wasplaats met warm en koud water.
plaats voor trailer en evt. menwagen
kantine
goede veilige droge plek voor tuig(dus in kasten die goed afsluitbaar zijn).
weides en paddocks, zodat de paarden elke dag naar buiten kunnen
en alles moet goede looplijnen hebben, dus niet dat als je je paard uit de wei moet halen dat je dan een kwartier onderweg bent. of dat de zadelkasten 10 minuten lopen van de wasplaats staan.

voor zoiets zou ik bereid zijn om meer te betalen. maar ik zou ook tevreden zijn met minder. wat ik vooral erg belangrijk vind is dat de paarden naar buiten kunnen(anders zou ik hem ook wel thuis in de schuur kunnen zetten).

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:37

Billie1 schreef:
Voor mijn paard zou ik het luxe vinden als mijn paard van 08.00 tot 20.00 naar buiten zou kunnen.
Het liefst in de zomer op het land of paddock paradise met voldoende goed hooi. In de winter op de paddock. Daarbij een ruime stal met veel stro en mogelijkheid tot contact met vriendjes maar ook kunnen terug trekken. Voor mij dan graag een goede buitenbak en leuke uitrij mogelijkheid om buiten te rijden.
En als het kan een ruimte waar je even droog kan staan/zitten :)

MarjanB en mereltjuhxxx..... waar staan jullie?!!? ik wil ook!!

Ik sta in Maashees, bij venray noord-limburg

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:42

Ik heb ongeveer 6 jaar geleden op een stal gereden waar het voor paard en ruiter luxe was. Wel moest je 400 euro per maand betalen om gebruik te maken van een aantal dingen en wanneer je gebruik wilde maken van de rest betaalde je ongeveer 700 euro. Er waren 20 paarden stallen van 6 bij 5,5 en 10 pony stallen van 5,5 bij 5. Niet heel veel verschil dus. Ik denk ook dat die pony stallen altijd wel voor pony en paard zijn geweest maar goed.

De dingen waar je gebruik van kon maken zonder extra bij te betalen was het rijden in de binnenbak en buitenbak. Ook mocht je de wasplaats gebruiken. Ook zat er een x aantal kilo's aan hooi bij in. Je mocht ook gebruik maken van het bospad.
De dingen waar je per maand of per jaar extra voor moest betalen waren het rijden op de crossbaan, iemand die voor je voert als je zelf niet kan (iemand van de stal), weide en dan ook kijkend naar het schema. Goedkoopste was 10 uur het paard er in, 4 uur er uit en dan om de dag. Slaat nergens op maar goed. Hoe meer je betaald, hoe langer je paard op de wei kan.
Paddock, stapmolen, extra buitenbak, alles was er wel.
De stal had echt alles wat je voor je paard kunt wensen, alleen als je maar genoeg betaalde. Er stond zelfs een enorme wachtlijst voor een stal.

Ik heb er 1 jaar gereden op een paard van iemand anders en wilde er wel blijven omdat er toch wel heel gezellig was maar ik heb geen 700 euro per maand over voor een goede stalling, als ik ook ergens anders kan stallen, waar een paard zich misschien nog wel prettiger voelt.

Er stonden natuurlijk genoeg paarden waarvan de baasjes het makkelijk konden betalen alleen om er bij te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:49

Mijn paarden staan aan huis,24/7 buiten. Ze staan overdag en 's nachts in de paddock (20x40) met hooi,water en brok naar behoeften. 's middags mogen ze een paar uur de wei op. Met onweer,of als ze ziek zijn kunnen ze naar binnen. De stal bestaat uit 4 boxen van ruim 4x4,met automatische drinkbakjes.

Zelf heb ik de luxe over een 20x40 rijbak en hele goede uitrijmogelijkheden (we zitten aan de rand van het bos,hoef alleen het land door en dan zijn we er).
Verder afgesloten zadelkamer,ruime kasten en een schuur voor voer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:50

De stal in Lelystad waar we gestaan hebben was voor mij een luxe stal. De paarden altijd naar buiten overdag in droge weides of droge bak. Goed bereidbare bakken die niet zwaar zijn, dicht bij het bos. Frisse open grote stallen met erg goed hooi in een grote hoge loods of buiten in een container. Grote zadelkast, mogelijkheid tot warm binnenzitten in de minikantine/zadelkamer met tuintafel en een kacheltje met warm water voor de mens. En dekenrekken om dekens te drogen.

Goed springmateriaal en cavalettis, ruimte tot stalling menkar en een mega bak die goed menbaar is, later een crossbaan die erbij kwam. Niet voor mij op het paard maar als perfect menterrein. Verder geen binnenbak, solarium, stapmolen en ook geen warm water voor het paard maar voor ons en paard een echte luxe.

joyce B

Re: Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:46

Een LUXE stal vind ik een stal die hoge kwaliteit faciliteiten heeft voor mens en paard en er ook luxe afgewerkt uit ziet, waar je je paard onder alle weersomstandigheden prettig en droog kunt verzorgen, trainen en er met normale schoenen en jas schoon rond kunt lopen :P.

Dus geen eenvoudige zandbodems, maar Agterberg en eb en vloed of gedraineerd met vlokken en sproeiinstallatie voor hetzelfde effect... Wasplaats met warm en koud water, solarium, etc.

Droge weides (met gras) die mooi afgezet zijn met houten of kunststof hekwerken.
Droge ruime zandpaddocks die mooi afgezet zijn, met ruwvoer als ze er meerdere uren op staan.
Ruime open stallen (dus 3 bij 4 of groter, met luiken naar binnen en/of buiten of halve wanden en ramen)

In ieder geval een overdekte bak zodat je droog kunt rijden/trainen

Eventueel nog andere luxe faciliteiten zoals een (overdekte) stap/trainingsmolen, (overdekte) longeercirkel, kantine met automaten of koelkastje zodat je zelf je drinken koel neer kan zetten, liefst met uitzicht op een rijbaan en/of weiland/stallen, schoon en netjes toilet/douche/omkleedgelegenheid, Extra luxe is een galopbaan, ruiterpaden of sgw-oefenterrein op eigen grond. En anders toch liefst goede uitrijdmogelijkheden binnen paar minuten stappen van de stal via een goed ruiterpad of goede berm van vrijliggend fietspad.

En dan moeten de basisvoorzieningen voor het paard zoals goed voer, goed strooisel en schone stal/uitloop/paddock/weide met minimaal de hele dag buiten mogen en voldoende aantal keer voeren natuurlijk ook in orde zijn.

Onbetaalbaar zulke stallen vermoed ik ;)

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:14

Een luxe stal vindt ik waar ik nu mijn paard heb gestald.
Ik heb haar gekocht op de plek waar ze geboren is en haal haar daar ook nooit weg.

Er is bij ons:
- 24/7 weide met een kudde bestaand uit ong. 20 paarden
- stallen van 2x4 meter
- (overdekte) poetsplaats
- afspuitplaats
- veel ruimte
- hoefsmid en dierenarts
- ontworming en inenten
- het bos is om de hoek

voor de ruiter:
- zadelkamer
- verlichte buitenbak
- electriciteit, gas, licht en water.
- toilet
- kantine
- ruimte
- goede voergelegenheid
- goede waakhonden
- en de gezelligheid !

In de winter wordt je paard binnen en buiten gezet.
Stal uitgemest en opgestrooid.
2 x per dag hooi gevoerd en de hooiruif wordt opgevuld en goed gevuld.

En mn ouders betalen nog geen eens 200 euro per maand!
Ik ben er erg tevreden over en zou er eigenlijk nooit meer wegwillen.
:)
Laatst bijgewerkt door DoTiramisu op 18-07-12 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:19

Ik vind luxe waar mijn bijrijdpaardje nu staat.
-Ruime stal
-elke dag wordt er gemest
-dag paddock, dag wei, om en om
-3 keer per dag hooi, en een keer een handje musli
-buitenbak
-binnenbak
-longeer/losgooi bak(vierkant)
-Ronde bak (roundpen)
-Er komt nog een binnenbak bij voor de 'dressuurruiters'
-springmatriaal
-kluisje
-kantine
-wc
-eten en drinken in de kantine

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:03

Ik sta op een errrrg luxe stal voor minimumprijs!
Heerlijk boerderij-achtig, niet strak in de lak.
Maar pony altijd op de wei en gezellige eerlijke mensen.
Leuke uitrijmogelijkheden, ik ben blij :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:13

O en was bij nog vergeten dat et in een bos ligt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:17

Ik beschouw mijn stalling als een luxe stal.

Ik heb 24/7 weidegang, een kastje, ontworming en in de winter word er onbeperkt ruwvoer bijgevoerd.
Uiteraard zijn er ook stallen trouwens, maar ik heb voor mijn paarden geen stal nodig. :)
De stalpaarden komen iedere dag van 9 tot 5 buiten op grote weides in kudde-verband.
Verder hebben we 2 gedraineerde longeerkralen en een 40 x 80 gedraineerde buitenbak met hindernismateriaal, en er komt een binnenbak.
Je mag je eigen instructeur meenemen en je kan een trailer huren.
Er is een verwarmde wasplaats en een "kantine".
De stal ligt direct aan ruiterpaden, aan de veluwetrail.
En de sfeer is gewoon goed, iets wat voor mij heel belangrijk is :j

Het is maar net welke tak van de paardensport je beoefend, die bepaald of je vind dat je een luxe stal hebt of niet, denk ik.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:37

ik vind als je paard elke dag binnen en buiten gezet wordt, hele dag in paddock ( Gedraineerd ) of wei, rekening gehouden wordt met het weer, elke dag er wordt uitgemest, schoon drinkwater, medicijnen geven of eens helpen afspuiten en dergelijke, of deken indien nodig gewisselt, Meerder keren op een dag goed ruwvoer! ( Zou eigenlijk gewoon moeten zijn ) en goede kwaliteit voer/stro enz. Dat vind ik luxe, vaak is het dat als een stal luxe wordt genoemd, het vooral gaat voor de luxe van de mens, een paard zal gouden noppen niet boeien....

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:03

Onze stal vind ik luxe genoeg.

- 1 grote wei, 2 x een kleine wei
- Paddock (longeer ring in af te zetten met prikpaaltjes
- Inloopstal bij de grote wei
- 2 binnenstallen
- En bij de buren hebben we een super mooie rijbak met hindernissen
- Mooie uitrij mogelijkheden
- En, we bepalen zelf de hoeveelheid ruwvoer, krachtvoer en weidegang.

Maar, wat wil je nog meer met de paardjes lekker aan huis <3!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:08

Ik ben ook super tevreden met de stalling voor mijn merrie.

Ze staat met paarden waarmee ze allemaal goed kan opschieten (ruinen en merries) van 10 tot 6 in de wei.
Dan wordt ze in haar stal gezet door de eigenaren van de stalling en staat ze tussen andere paarden.
Ze heeft dus haar eigen stal, en heeft hier ook genoeg prive in.
Dan krijgt ze brok en heeft ze kuil of hooi.
In de wei is er trouwens ook hooi of kuil.

Dan zijn er nog 2 rijbakken, buitenbakken.
1 longeerbak en een aantal paddocks.
Een spoelplaats en genoeg plaats om je paard te poetsen ed.

In de wei hebben de paarden ook ver uitzicht, ze kunnen dus ver kijken en dat vind ik ook wel fijn voor ze.

Er is ook mogelijkheid tot een leuke buitenrit

:D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:12

Koper schreef:
Luxe = hebben wat je nodig hebt en daar tevreden mee zijn. Voor mijn paard is dat: 24/7 buiten in een groep sociale paarden met genoeg fatsoenlijk hooi, een schuilgelegenheid en droge grond onder z'n voeten als het wekenlang regent. Bestrating oid. Een paddock paradise zou ideaal zijn maar die heb ik hier in de omgeving nog niet gevonden. En voor mij verlichting, stromend water, een plek voor m'n spulletjes en graag ook een bak.

Alles wat meer is is voor ons overbodig. Ik denk dat wat luxe is heel erg zal verschillen van persoon tot persoon.

Hier ben ik het niet mee eens. Wat jij noemt zijn je behoeften (hebben wat je nodig hebt). Bijv. een behoefte is een plekje om te kunnen trainen in de bak, en luxe is een overdekte 40x60 binnenbak.

TS, ik vind het plekje waar jij staat redelijk luxe klinken voor zowel jou als je paard. Ik zou dik tevreden zijn denk ik :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:56

Ik beschouw mijn stal, toch zeker wel als een luxe stal. Mijn paard heeft een ruime boks en beschikking over groepsweide, met ruim 24 hectare. Hier staat ze in de zomer dag en nacht buiten, in de lente en herfst wordt ze 's avonds voor me binnen gehaald en winters ligt het een beetje aan het weer, want die van mij is nogal gevoellig. Ze krijgt in de zomer haar biks als ik haar binnen haal om te rijden of te poetsen of dat soort dingen met een plak hooi en eventueel lekkers, maar dat neem ik zelf mee. In de lente en herfst wordt ze 's ochtends en 's avonds gevoerd, en nog een keer als ik dr binnen haal, winters 3 keer per dag. Ze krijgt bij het voeren hooi en soms wortels, of bieten of brood of andere dingen, hier betaal ik niet extra voor.. Wat betreft mijn facilliteiten, ik heb beschikking tot een binnenbak, een wasplaats, een ruime zadelkast, 2 poetsplaatsen, een losgooibak een solarium, een springtuin, een buitenbak die met alle weersomstandigheden te gebruiken is (all wheater tuft bodem) en een longeercirkel.

Dus ik ben tevreden :D
Voor de liefhebbers: stalbraam.nl

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:58

er zit wil een verschil tussen luxe en normaal. Bij luxe verwacht je toch wat extra's tov de gewone stallen. Het lijstje houdt voor mij niet in dat ik dit ook echt nodig heb of gebruik. Ik sta zelf op een eenvoudige stal zonder de meeste van dit soort dingen en ik mis eigenlijk alleen de binnenbak met het weer van de afgelopen jaren. :o

ik versta dus onder luxe
Paard;
- ruime grote box (min 3,5 bij 3,5)
- buitenluiken en tussen de boxen tralies zodat ze elkaar kunnen zien
- vol pension, dus alles wordt gedaan
- dagelijks weidegang, in de winter ook, als dat niet kan een paddock (alleen in de winter). grootste gedeelte van de dag buiten, vaste stabiele groepen, ruime weide (dus geen 20x40 stukje voor 2 paarden).
- meerdere voerbeurten over de dag, goede kwaliteit ruwvoer, krachtvoer individueel aangepast.

Algemene faciliteiten
- buitenbak minimaal 20x40 met all weather bodem.
- binnenbak minimaal 20x40 met goede bodem
- longeercirkel
- stapmolen
- ruime grote lichte overdekte poetsplaats.
- spuitplaats met warm water
- solarium
- ruime, grote zadelkasten (minimaal 60 cm breed en meer dan 2 mtr hoog)
- kantine met zitje en toilet.
- goed toegangelijke trailerstalling
- eigen instructie toegestaan zonder gedoe.

Verder heel belangrijk, dat je met een goed gevoel op vakantie kan voor 3 weken en er op kunnen vertrouwen dat je paard goed verzorgt wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:07

Magrathea schreef:
Koper schreef:
Luxe = hebben wat je nodig hebt en daar tevreden mee zijn. Voor mijn paard is dat: 24/7 buiten in een groep sociale paarden met genoeg fatsoenlijk hooi, een schuilgelegenheid en droge grond onder z'n voeten als het wekenlang regent. Bestrating oid. Een paddock paradise zou ideaal zijn maar die heb ik hier in de omgeving nog niet gevonden. En voor mij verlichting, stromend water, een plek voor m'n spulletjes en graag ook een bak.

Alles wat meer is is voor ons overbodig. Ik denk dat wat luxe is heel erg zal verschillen van persoon tot persoon.

Hier ben ik het niet mee eens. Wat jij noemt zijn je behoeften (hebben wat je nodig hebt). Bijv. een behoefte is een plekje om te kunnen trainen in de bak, en luxe is een overdekte 40x60 binnenbak.

Nee, zo'n grote binnenbak is geen luxe. Zo'n grote binnenbak is overbodig, overdreven en verspilling van ruimte. Daarom zeg ik dus: luxe verschilt van persoon tot persoon. Wat voor jou luxe is is voor een ander (mij) onzinnig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:23

ik ben dan wel benieuwd wat men bedoelt met een 'ruime stal'? Zoals hierboven bijvoorbeeld ingvdh stelt dat luxe een ruime grote box van 3,5 x 3,5 is??? Ik vind dat persoonlijk juist een ieniemienie stalletje. En ik zag 'stampmolen' ook al een aantal keren voorbij komen. Wat is er voor een paard luxe aan een machine waar je ingezet wordt en waar je verplicht constant een klein geestdodend rondje moet lopen?
En 3x per dag krachtvoer??? Is dat tegenwoordig normaal??? (ik zou die van mij daar juist verre van houden, al die fastfood troep)
..kruipt weer onder steen....

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:26

Ik zou al tevreden geweest zijn met een buiten bak zou al luxe geweest zijn.
Nu sta ik op een EXTRA luxe stal..( vind ik persoonlijk)
-binnenbak
-buiten bak
-springbak
- word uitgemest
-word buiten gezet in groepjes met vriendjes..
-word ook weer binnen gezet
-alles super onder houden
en dan ook nog eens voor een luxe( in mijn inzicht lage ) prijs:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:52

Waarom is een 40x60 bak onnodig? Ik vond het heerlijk hoor, kan je tenminste een beetje een recht stuk galopperen

Verder was het maar een voorbeeld. Luxe is méér hebben dan strikt noodzakelijk :)

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:33

Een luxe stal vind ik:
Dagelijks weidegang voor mijn paard, liefst zoveel mogelijk (24/7 bij voorkeur wanneer dit mogelijk is)
Ruime lichte schone stal, soortgenootjes waarmee ze samen kunnen staan.