paardenschool

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:54

Ben het wel met je eens.... gedeeltelijk. Of je het wel of niet red in de paarden in 99% afhankelijk van je eigen karakter. Niet van een opleiding. Je moet van een bepaald hout gesneden zijn wil je het zowizo kunnen. Je kan dus heel veel hebben aan je opleiding, maar aan de andere kant als je die opleiding niet doet en je bent gewoon een paardenmens dan kom je er ook wel zonder die opleiding

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:27

Barvrouwke"]
[quote="Wind schreef:
het van Hall Instituut heeft GEEN paardenopleiding! Wel kun je binnen de opleiding Diermanagement paardenhouderij als afstudeerrichting kiezen, maar dit is een HBO-management-opleiding en gaat daar dus hoofdzakelijk over.

ik heb vorige maan folders aangevraagt bij van hall instituut, en er zat een papier bij een boekje ingevoegt dat over een paardenopleiding ging. Ik heb het verder nog niet gebustudeerd hoor.
[/quote]

Het van Hall instituut heeft WEL een paardenopleiding. Het klopt dat het een afstudeerrichting/profiel is van diermanagement, maar het is wel degelijk een paardenopleiding: paard & management. Maar je moet er idd niet alleen maar van verwachten dat het grotendeels praktijk is zoals op het MBO, het is immers niet voor niets een HBO opleiding.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:22

gijsenkim schreef:
Ben het wel met je eens.... gedeeltelijk. Of je het wel of niet red in de paarden in 99% afhankelijk van je eigen karakter. Niet van een opleiding. Je moet van een bepaald hout gesneden zijn wil je het zowizo kunnen. Je kan dus heel veel hebben aan je opleiding, maar aan de andere kant als je die opleiding niet doet en je bent gewoon een paardenmens dan kom je er ook wel zonder die opleiding

100% mee eens. Ik moet er dan ook bijzeggen dat het voor mij de 2e afgronde opleiding was, ik had er al 1 achter mn kiezen en wilde nog verder studeren, en waarom dan niet een opleiding in de knollies (tot grote ergernis van mn ouders overigens Haha! ). Nooit geen seconde spijt van gehad.... hihihi

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:05

Barvrouwke"]
[quote="Wind schreef:
het van Hall Instituut heeft GEEN paardenopleiding! Wel kun je binnen de opleiding Diermanagement paardenhouderij als afstudeerrichting kiezen, maar dit is een HBO-management-opleiding en gaat daar dus hoofdzakelijk over.

ik heb vorige maan folders aangevraagt bij van hall instituut, en er zat een papier bij een boekje ingevoegt dat over een paardenopleiding ging. Ik heb het verder nog niet gebustudeerd hoor.
[/quote]

Enne... met het management gedeelte kom je echt niet aan de bak hoor. Daar heb je dan weer de HEAO en de RUG voor. Neem van mij aan: begin ALLEEN aan het van Hall als je weet wat je er mee wilt gaan doen. Doe het niet om toch maar een hbo papiertje te hebben en met een algemene management opleiding dan een stok achter de deur hebt. DESILLUSIE!!!

Trust me, ben van de eerste lichting diermanagement studenten, mag mezelf dierkundig ingenieur noemen, maar heb nog diverse kopstudies gedaan voordat ik een baan vond. DM was leuk voor de sociale ontwikkeling, maar niet voor mijn cv!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:34

Vippie ik heb die oplieding ook gedaan, en er zaten leuke momenten tussen, maar dat waren puur de curssusen die je erbij kon doen. Die kan je ook zonder die school wel doen. Verder vond ik het compleet waardeloos, en verpilling van mijn jaren. Het is er een zootje, ze raken veel dingen kwijt die je vervolgens weer opnieuw mag gaan uitvoeren, want JIJ hebt het niet ingeleverd. Na het kwijtraken van mijn stage beoordeling en verslag was ik het beu en ben er mee gestopt! Boos!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:04

ik raad het absoluut af om een opleiding paardenhouderij te doen. als je graag met paarden wilt werken oke....maar je beperkt jezelf er zo mee. want zoals al eerder genoemd is: na 10 jaar stront scheppen kom je niet verder omdat je diploma buiten de paardensector niets waard is.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:24

je moet hetzelf weten, ik heb zelf ook altijd naar deurne of iets dergelijks gewild, ik ben toch van dit idee afgestapt, de reden was dat, ik van mening ben dat als je echt goed bent geen papiertje nodig hebt van zo'n school en er dus zonder ook wel komt. (voor een baantje bij een dressuur of springstal hoef je ook niet zo'n school te volgen daar hoef je alleen maar een naam in de omgeving voor te hebben en de basis dingen kenne.) veel dingen die je daar leert kun je in de praktijk veel beter leren en dus ook zonder school. je zou beter een opleiding kunne kiezen die je leert je eigen bedrijf op te zetten alleen dan over het algemeen.

mijn stiefzussen zijn eigenlijk het punt geweest voor mij zelf om de omschakeling te maken, zei hebben heel hun leven in de paarden gewerkt en hebben hun havo gedaan en de masterclass op deurne (kan je vertellen deze opleiding is volkomen flut, je slaagt ook als je de helft van de tijd niet aanwezig bent) na ongeveer 20 jaar in de paarden en na wat omstandigheden in de familie hadden ze het gehad om op een springstal voor iemand te moeten werken, voor jezelf iets doen is leuk maar voor iemand werken is minder geloof me, ze zijn er mee gestopt en het enige wat ze konden was in de winkel gaan staan.

echt geloof me kies een opleiding op een breder gebied dan paarden met het oog op de toekomst, als je echt de paarden in wil en daar ambities voor hebt heb je geen van die scholen nodig.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 08:34

naomi_s schreef:
ik raad het absoluut af om een opleiding paardenhouderij te doen. als je graag met paarden wilt werken oke....maar je beperkt jezelf er zo mee. want zoals al eerder genoemd is: na 10 jaar stront scheppen kom je niet verder omdat je diploma buiten de paardensector niets waard is.

Lees mijn reacties eens...... ik ervaar toch echt het tegendeel...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 08:38

sherwood schreef:
Vippie ik heb die oplieding ook gedaan, en er zaten leuke momenten tussen, maar dat waren puur de curssusen die je erbij kon doen. Die kan je ook zonder die school wel doen. Verder vond ik het compleet waardeloos, en verpilling van mijn jaren. Het is er een zootje, ze raken veel dingen kwijt die je vervolgens weer opnieuw mag gaan uitvoeren, want JIJ hebt het niet ingeleverd. Na het kwijtraken van mijn stage beoordeling en verslag was ik het beu en ben er mee gestopt! Boos!

Heb jij in het oude gebouw gezeten of het nieuwe. Ik heb deze ervaringen dus helemaal niet, in tegendeel, al moesten ze daar wel even wennen aan mijn studietempo (maarja wat wil je als je al tig jaar ervaring hebt tov de 16 jarige studentjes in je klas) maar ook dat is helemaal goedgekomen.
Mn docent van toen Diana Baauw zie ik nog zeer regelmatig bv en die vindt het nog steeds jammer dat ik geen HBO erna gedaan heb om docent te worden....... hihihii.
Jammer dat jij zo'n ech gehad hebt daar ik heb echt een toptijd met topstages gehad.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:46

excuses voor mijn late reactie. Ik heb daar gezeten in de tijd dat de school ging verhuizen. Eerst dus nog in 2 gebouwen, daarna in het nieuwe gebouw. En daar begon het gelazer eigenlijk. Ik denk dat ze tijdens de verhuizing een hoop ijn kwijt geraakt. Diana Baauw ken ik ook goed. Daar had ik ook les van. Een van de weinige die echt serieus is. Niks mis met een leraar die van een geintje houd, maar wel met een leraar die de helft van de tijd afwezig is. Op het laatst zat ik halve weken thuis vanwege ziekte verzuim van de leraren. Ook heb ik vaak zat een les gehad waar alleen maar in gekletst werd, dat is niet waar ik lesgeld voor betaal! Alles leuk en aardig, maar je doet een opleiding, en die doe je voor jezelf. Nutteloze lessen zijn we dus niet blij mee, dat was vroeger op de middelbare school, niet als je een studie richting hebt gekozen.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:36

wat voor iets kan je dan allemaal doen in de paarden??
ik zit zelf nog op school en weet niet wat ik daarna moet doen maar als je zelf je paard kan houden en wedtrijden doen enzo en daarnaast een goed beroep hebt ga ik denk ik voor maar vraag me gewoon af wat je allemaal in de paarden kan gaan doen...

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:09

Ik doe de 4 jarige opleiding paardenhouderij in Nijmegen, maar ook ik ben er al achter dat ik niet verder wil in de paarden. Ik maak de opleiding af en ga daarna iets anders studeren.

Werken in de paarden heb je een naam en veel geld nodig aan dat diploma heb je niet veel

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:49

gijsenkim schreef:
wat al eerder gezegd is, ga gewoon eens na school een jaar werken op een handelsstal.......... wedde dat je een gewone opleiding zoekt

OK dan!

Een jaaar? Ik had het na een dag al gezien Haha! Ik doe dan wel geen paardenhouderij (ik was er allang achter dat dat niets is voor mij enzo) maar ik wil DA assistent worden. Mijn school had echter alleen nog maar stages in de paarden, dus moest ik verplicht de paarden in op stage. Nu heb ik een week op een springstal stage gelopen, ben daar weg gegaan omdat het niet werkte met 2 colegas (waar ik alleen mee samen moest werken) en nu werk ik weer op een andere springstal, en daar ist wel leuker, maar nog altijd kei hard werken voor heel weinig (voor mij zelfs niets omdat het stage is) en als een slaaf gebruikt worden. Het is echt niet heel de dag paardjes aaien hoor, het is vooral poetsen, vegen, mesten en van die kleine rotklusjes opknappen!
NOu, ik hoop dat je een verstandige beslissing neemt, en kiest voor een fatsoenlijke toekomst ipv een toekomst als slaaf Scheve mond

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:44

ik heb 2 jaar lang de paardenhouderij opleiding gedaan op het wellant college in dordrecht (jaar 2 en 3) ik ben gestopt en hbo gaan doen (heb havo gedaan)

Dit omdat ik erachter kwam je helemaal niks hebt aan je diploma en je op 9 van de 10 stages alleen moet uitmesten. Wat betreft management was het echt slecht, ik kreeg bijvoorbeeld milieuwetten uit 1994! Dus als je dan je bedrijf wilt opstarten kan je alsnog een cursus gaan doen.
En als je klaar bent en wilt gaan werken, waar begin je dan? je kunt niet in 1 keer een bedrijf starten, daar heb je eerst een flinke spaarreking voor nodig Geld, geld! en ik denk dat met werken als stalhulp je niet aan dat geld kan komen.
Er komt ook nog eens bij dat als je ergens solliciteert en er zit daar een deurne-afgestudeerde bij die altijd voor gaat.

Er bestaat een cursus paardenhouderij (hbo) dat is 7 avonden (milieu, ondernemingsplan, boekhouden etc.) kost ongeveer 800 euro. Haha!
Ik ga nu eerst mijn hbo afmaken, dan ongeveer 10 jaar werken in de zakenwereld, dus heel veel centjes verdienen en dan als ik er nog zin in heb zo'n cursus doen en dan mijn paardenbedrijf starten.

Goh heb mijn leventje wel uitgestippeld, maar ik zeg altijd als ik het dan niet meer wil ga ik lekker wat anders doen.
Ik wist op mijn 16e na mijn examen echt niet wat ik wilde, ik wilde vanaf mijn 14e alleen met dieren werken en zo ben in op de paardenhouderij beland. Nu 2 jaar later ben ik erachter gekomen (mede dankzij deze opleiding) wat ik wel wil.
Aan de ene kant 2 jaar weggegooid, maar hierdoor wel een hoop geleerd over mezelf en ik heb een hele collectie paarden boeken met veel nuttige info over fokken, training, voeding, ziektes etc. Altijd handig als je zelf een paar paardjes hebt OK dan!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:16

Ik doe nu paardenhouderij & management, en ja, ik weet dat er niks in te verdienen valt.
Ik zit nu in het 2e jaar en weet eigenlijk wel wat iedereen hierboven zegt.
gelukkig heb ik hele soepele ouders en mag ik ls ik wil nog een opleiding doen hierna. Maarja ik kijk wel, voorlopig zit i nog op school en zie ik wel verder..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:26

Ik zou geen opleiding in de paarden doen, maar bijvoorbeeld MBO detailhandel of iets dergelijks.
Je kunt ook zonder diploma nog de paarden in en een 'normaal' MBO-diploma is bij de meeste bedrijven meer waard dan een diploma van paardenhouderij.

Ik ging deze zomer trouwens op een springstal aan de gang, omdat ik mezelf irritant vond dat ik maar bleef twijfelen of ik niet beter toch in de paarden had kunnen gaan. En ik hield mezelf constant voor dat het niet leuk was en dat het niets voor mij zou zijn...
had verwacht er na deze zomer vanaf te zijn, maar laat het nou niet tegengevallen zijn *LOL* Bloos
Acht, eerst maar mijn studie afmaken en dan kan ik Deurne ofzo er altijd nog achteraan doen Knipoog Dan ben ik toch al oud Knipoog Tong uitsteken

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 08:19

okee julllie hebben me overtuigd.
ik ga na dez school gewoon detailhandel doen en dan gewoon cursussen paardenhouderij erbij dank jullie allemaal meer reacties zijn welkom hoor!!!!

LadyRoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:34

Ik ben het met Vippie eens. Met een MBO paardenhouderij kan je ook de keuze maken door te stromen naar het HBO. Je krijgt zoveel informatie en de kennis om een eigen bedrijf te starten. Dit eigen bedrijf hoeft niks met paarden te maken te hebben.

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 18:59

deze is verkeerd niet op letten
Laatst bijgewerkt door nicolina op 05-11-03 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 19:00

LadyRoS schreef:
Ik ben het met Vippie eens. Met een MBO paardenhouderij kan je ook de keuze maken door te stromen naar het HBO. Je krijgt zoveel informatie en de kennis om een eigen bedrijf te starten. Dit eigen bedrijf hoeft niks met paarden te maken te hebben.

maar met niveau 2 kan dat niet zo slim ben ik ook weer niet

Nadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:27

Ik zou als ik jou was lekker een "normale"opleiding doen. Je zei dat je VMBO handel en verkoop had, misschien is een opleiding detailhandel wel iets voor jou, je meot gewoon goed gaan informeren bij de MBO's in de buurt. Een opleiding om in de paardenwereld te komen heb ik zelf ook een lange tijd willen doen. Maar nadat ik een docu had gezien die al tig keer herhaald is over Deurne had ik daar absoluut geen zin meer in, het is heel zwaar vroeg op enzo... Nu weet ik ook wel dat elke paardenopleiding verschillend is maar toch. De kans dat je een goede baan vind in deze wereld is niet zo groot. Wat gijsenkim zegt ben ik het dan ook helemaal mee eens!

Veel succes met het vinden van een andere opleiding OK dan!

Larysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:26

Ik doe een opleiding paardenhouderij&paardensport op het MAS alkmaar en heb het er naar me zin. Ik weet wat ik wil en het gaat erg goed.
Ik heb leuke stages en leuke lessen en leer vanalles.
Als ik van deze school kom ben ik bijna 20 dan kan ik nog genoeg doen!
Laat mij dan maar lekker die paardenopleiding doen Tong uitsteken

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:43

Aangezien dit topic meer dan een jaar oud is, sluit ik het.