Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pieps schreef:Herkenbaar probleem! Ik zeg altijd (best hard) "psssss" als ik spray om het geluid van de spuitfles te overstemmen zeg maar. Helpt ons uitstekend!
Is natuurlijk wel een beetje dom gezicht als er iemand pss pss pss staat te roepen naast dr paard maar dat neem ik voor lief
miezelke schreef:Super! wel sneu van die trap natuurlijk, hopelijk is het niks ernstig?
Let er zeker op dat je, als je in haar richting sprayt, je blik niet fixeert op de plaats (op haar/zijn lichaam) waar je gaat sprayen. Sta ontspannen, kijk een beetje rond, een beetje naar het hoofd van het paard terwijl je sprayt, doe zelf alsof er geen vuiltje aan de lucht is (probeer wel stil te staan, je voeten niet te veel te bewegen!). Als je strak staart naar de plaats waart je gaat sprayen, ervaren paarden dit als een extra bedreiging en gaan het zaakje nog extra wantrouwen.
DoTiramisu schreef:Heb vandaag ook aan mn houding gewerkt.
Weer geoefend met inspuiten enz. ze deed het heel goed. Stond na 10 minuten heen en weer draaien al stil.
@MarjanB:
Ik kan mijn paard niet vastzetten omdat ze al eens eerder de stang heeft weggetrokken uit paniek voor die spray..
Maar het gaat nu al wel wat beter...
Junia schreef:Mijne was er helemaal panisch voor. Die ging ook steigeren, hangen, mij tegen de muur pletten enz. enz.
Ik heb nooit opgegeven en ben altijd blijven sprayen of er niets aan de hand was. Nu (overigens al 2 jaar later) doet ze niks meer. Ze vindt het nog steeds niet leuk, maar ze blijft wel staan en wacht gewoon tot het voorbij is. Dan krijgt ze een dikke kus
Dus mijn tip is: heb geduld en geef niet op!
Cassidy schreef:Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een sprayfles? Juist een object dat beweegt en geluid maakt.
En wat doen de meeste mensen als een paard ergens van schrikt? Ze stoppen met wat ze aan het doen zijn. Of ze verzinnen een omweg, of ontlopen het probleem helemaal.
Maar wat leert het paard daardoor? Er is iets engs, ik schrik, eng ding gaat weg, dus er was een reden om te schrikken.
Zo gaat het paard het nooit afleren.
Wat je moet doen is doorgaan wat je aan het doen bent, tot het paard ontspant of op zijn minst 15 seconden stil blijft staan. Belonen, weer opnieuw beginnen.
Paard leert: iets engs, ik schrik, eng ding blijft, ik ontspan, eng ding gaat weg.
helemaal goed de enige manier is geen angst te hebben,angst voelen paarden van nature..waarschijnlijk voelt het paard jou angst de angst die jij al hebt voor je het paard inspuit.probeer eens en paar min op enige afstand van het paard met de spuit vlak op de hand stil te staan en ontspan jezelf ..laat het paard duidelijk zien dat wat je in handen hebt en probeer langzaam richting neus van paard te gaan met object..begin hierna niet direkt te spuiten maar beweeg de flacon richting haar hals lende zodat paard voeld dat het geen kwaad doet..streel haar dus met de flacon..daarna begin je rustig te sprayen en praat op rustige toon met je paard...het gaat hier om vertrouwen! wederzijds...........
En als je dit in een filmpje wilt zien, stukje met vliegenspray op 6.24:
http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... ure=relmfu
Dit is een onderdeel van een training die zeer de moeite waard is om een keer te gaan bekijken. Dag 1 tm 8 staat ook op Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... ure=relmfu
BaileyMix schreef:. Hahaha, Sorry dat ik lach maar ik zag mezelf weer helemaal staan met mijn pony. Ik heb dit ook een paar keer gedaan en hij keek me steeds wat raar aan van wat ben jij aan het doen? En ik ben altijd helemaal alleen (paardjes staan aan huis) dus de volgende dag deed ik hey weer kwam de postbode net aan. Hij heeft me toen zo hard uitgelachen haha. Maar het heeft niet geholpen. Ik ga dit ook even volgen er is bij ons nog niet veel verbetering in haha.Ik heb het een beetje geleerd door gewoon de flacon tegen het paard aan te houden, niet sprayen verder. En dan zelf geluidje erbij maken "Psh Psh"Op den duur záchtjes sprayen, dat hebben ze nauwelijks door omdat ze het geluid al hoorden.
Dan gewoon gaan sprayen na een paar keer en op den duur stoppen met het geluid. Je loopt wel voor banketstaaf, maar ala