Paard wordt angstig van vliegenspray

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard wordt angstig van vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:57

Gewoon de filmpjes van Cassidy bekijken, ik heb er nog één en die komt gewoon aangerend als ze de vliegenspray ziet, ze weet dat het helpt en gaat er gewoon voor staan.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:20

Heb de filmpjes gekeken Cassidy!
----------------

Vandaag in de bak geprobeerd haar te laten wennen aan het geluid van het sprayen..
Ging minder goed dan gehoopt, helaas een trap in mn buik gehad. Maar goed ik ging verder!

Heb haar aan de longeerlijn geklikt en zo'n extra controle halster.
En ben begonnen met het water sprayen van haar af.
Ze schrok veel en probeerde weg te rennen.
Na een half uur stopte ze even! Gelijk beloond natuurlijk.
Toen na een kwartier. Weer beloond.

Ik vondt dat ze het goed deed vandaag.
Morgen weer proberen en hopen dat ze nu sneller doorkrijgt dat ze stil moet blijven staan!

:)

Fjordo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:25

Veel succes! Ik heb al zo'n beetje gelezen wat alle mogelijkheden zijn dus veel heb ik hier niet op te zeggen, wss omdat hij/zij jong is, is het nog geen ramp.

(_) (_) (_) /3

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:29

Herkenbaar probleem! Ik zeg altijd (best hard) "psssss" als ik spray om het geluid van de spuitfles te overstemmen zeg maar. Helpt ons uitstekend!
Is natuurlijk wel een beetje dom gezicht als er iemand pss pss pss staat te roepen naast dr paard maar dat neem ik voor lief :)

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:31

Fjordo schreef:
Veel succes! Ik heb al zo'n beetje gelezen wat alle mogelijkheden zijn dus veel heb ik hier niet op te zeggen, wss omdat hij/zij jong is, is het nog geen ramp.

(_) (_) (_) /3

Dankjewel!
Ja klopt ze is in mei 4 geworden!

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:32

pieps schreef:
Herkenbaar probleem! Ik zeg altijd (best hard) "psssss" als ik spray om het geluid van de spuitfles te overstemmen zeg maar. Helpt ons uitstekend!
Is natuurlijk wel een beetje dom gezicht als er iemand pss pss pss staat te roepen naast dr paard maar dat neem ik voor lief :)

Hihi dat had ik ook al geprobeerd maar dat helpt niet :(.

Nou als het toch helpt bij jullie is het toch goed!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:32

Ik heb een trekpaard gehad die bang was van de vliegenspray. Gelukkig geen paard dat schopt. Wat ik deed was een niet te lang touw. Paard aanhalen en aaien. En langzaam als ik dat deed een beetje sprayen (als van haar gezicht weg, want dat vond ze het meest eng). Op die manier heel kalm laten wennen aan de spray. Zoals het in het begin van het filmpje gaat zou ik nooit doen. Paard heeft veel te veel ruimte en echt rustig gaat het niet. Ik ben het wel eens met het doorgaan met sprayen als ze angstig zijn zodat het niet op het verkeerde moment ophoud. Zodra ze stopte met proberen weg te komen stopte ik ook (even). En daarna ging het ritueel weer door. Heb dat 3 verschillende keren zo'n 10 minuutjes gedaan en toen was het klaar. Het was nog wel spannend maar ze probeerde er niet meer onderuit te komen en nu staat ze zelfs los in de wei als ik haar nog even wil sprayen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:33

Super! wel sneu van die trap natuurlijk, hopelijk is het niks ernstig?
Let er zeker op dat je, als je in haar richting sprayt, je blik niet fixeert op de plaats (op haar/zijn lichaam) waar je gaat sprayen. Sta ontspannen, kijk een beetje rond, een beetje naar het hoofd van het paard terwijl je sprayt, doe zelf alsof er geen vuiltje aan de lucht is (probeer wel stil te staan, je voeten niet te veel te bewegen!). Als je strak staart naar de plaats waart je gaat sprayen, ervaren paarden dit als een extra bedreiging en gaan het zaakje nog extra wantrouwen.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:36

miezelke schreef:
Super! wel sneu van die trap natuurlijk, hopelijk is het niks ernstig?
Let er zeker op dat je, als je in haar richting sprayt, je blik niet fixeert op de plaats (op haar/zijn lichaam) waar je gaat sprayen. Sta ontspannen, kijk een beetje rond, een beetje naar het hoofd van het paard terwijl je sprayt, doe zelf alsof er geen vuiltje aan de lucht is (probeer wel stil te staan, je voeten niet te veel te bewegen!). Als je strak staart naar de plaats waart je gaat sprayen, ervaren paarden dit als een extra bedreiging en gaan het zaakje nog extra wantrouwen.

Nee gelukkig niks ernstigs, alleen een blauwe plek in de vorm van een hoefijzer haha! :D
Ben naar de huisarts geweest want het deed wel pijn dus heb er een zalfje voor gekregen.

Dankjewel voor de tip! Zal er op letten hoe ik zelf ook sta.
Ik vond het namelijk wel spannend want ik was helemaal alleen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:08

Beide paarden van mij krimpen ineen met vliegen spul.
Equi shine en Ultra show shine die nog veel meer herrie maakt reageren ze niet op.

Dus ik vermoed dat het grootste euvel de geur is...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:13

Mijn paard was er eerst ook doodsbang voor.
Als ik het flesje pakte, raakte ze al zowat in paniek.
Ik heb het in het weiland geoefend.
Paard had ik aan het touw vast, brokjes bij me.
Flesje zonder te spuiten, tegen haar aan leggen en over haar heen.
Brokje geven als ze stil bleef staan.
Herhalen, herhalen.
Spuiten in de lucht, brokje geven als ze stil bleef staan.
Herhalen, herhalen.
Op haar been spuiten, brokje geven als ze stil bleef staan.
Herhalen, herhalen.
En zo verder.
Niet in een dag heb ik dit kunnen aanleren natuurlijk, maar gewoon vaak geoefend.

Nu kan ik haar gewoon vastzetten en inspuiten, ze vertrekt geen spier meer!

Zo heb ik haar ook de vliegenkap omdoen aangeleerd, daar was ze ook bang voor :')

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:47

Oh ja dat is ook heel goed!
Ik ga zo naar Tiramisu.. Hopen dat het een beetje beter weer wordt!
En dan weer oefenen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:54

Ik denk ook dat je aan je eigen houding moet werken, als jij aan komt lopen met iets dat jij spannend vind zou ik het ook spannen vinden.

Ik zet mn paard gewoon vast spuit haar in en loop weer weg. In het begin keek ze angstig en wist niet zo goed wat ze er mee moest. Maar ik deed gewoon mn ding en nu kijkt ze nergens meer van op.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:18

Heb vandaag ook aan mn houding gewerkt.

Weer geoefend met inspuiten enz. ze deed het heel goed. Stond na 10 minuten heen en weer draaien al stil.

@MarjanB:
Ik kan mijn paard niet vastzetten omdat ze al eens eerder de stang heeft weggetrokken uit paniek voor die spray..

Maar het gaat nu al wel wat beter...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:52

DoTiramisu schreef:
Heb vandaag ook aan mn houding gewerkt.

Weer geoefend met inspuiten enz. ze deed het heel goed. Stond na 10 minuten heen en weer draaien al stil.

@MarjanB:
Ik kan mijn paard niet vastzetten omdat ze al eens eerder de stang heeft weggetrokken uit paniek voor die spray..

Maar het gaat nu al wel wat beter...

Vastzetten is ook niet zo'n goed idee als ze heel erg bang zijn. Alle tips die al gegeven zijn zijn goed. Maar bij een heel bang paard wil het nog wel eens helpen als je echt op een flinke afstand begint met de spuitbus, dus de ruimte geeft dat ze om je heen kunnen gaan lopen. Gewoon rondjes laten lopen en je hand met spuitbus steeds op dezelfde afstand houden (dus meedraaien). De afstand waarbij ze weglopen maar niet totaal in paniek zijn is de goede beginafstand. Op het moment dat het paard stilstaat (dus ophoudt met rondjes draaien) haal je het enge ding onmiddellijk een stukje verder weg. Dus paard krijgt door dat stilstaan betekent dat het enge ding weggaat en dat is goed. Dan worden ze vanzelf minder bang en kun je steeds iets dichterbij. Ik zou ook helemaal niet spuiten totdat je m eerst mag aanraken met de spuitbus. Daarna herhalen met spuiten door op afstand te spuiten en dan steeds dichterbij te gaan. Steeds weer even weg met de spuitbus zodra hij stilstaat en dan weer opnieuw. Als een paard al zo heftig reageert dat hij gaat trappen op steigeren of zich lostrekken ben je eigenlijk al veel te snel gegaan in het begin en is het vluchtinstinct al bovengekomen. En dat wil je het liefst vermijden. Denk bij jezelf het gaat niet om het inspuiten het gaat erom dat hij leert dat stilstaan de goede reactie is en je hebt de oplossing van het probleem te pakken. Deze manier heet dus desensibilisatie zoals iemand al opmerkte.

Er is ook nog een andere manier die heet "overshadowing". Daarbij laat je je paard steeds vooruit en achteruit gaan. Zo ga je steeds dichter naar het enge geluid toe. Omdat het paard maar op 1 ding tegelijk kan letten zal hij als hij zich concentreert op vooruit/achteruit het enge ding niet meer opmerken. Als je op Google zoekt op overshadowing en Andrew McLean vindt je vast wel wat uitleg. Maar in principe is desensibilisatie zoals hierboven en in het filmpje van Cassidy is uitgelegd voor de vliegenspray het beste denk ik.

NB het paard in het filmpje van Cassidy is niet zo heel erg bang, dus let gewoon heel goed op de grens van je eigen paard en probeer altijd zo ver weg te blijven dat hij niet totaal in paniek raakt. Als je het systeem goed toepast gaat het toch best snel hoor.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:09

Mijne was er helemaal panisch voor. Die ging ook steigeren, hangen, mij tegen de muur pletten enz. enz.

Ik heb nooit opgegeven en ben altijd blijven sprayen of er niets aan de hand was. Nu (overigens al 2 jaar later) doet ze niks meer. Ze vindt het nog steeds niet leuk, maar ze blijft wel staan en wacht gewoon tot het voorbij is. Dan krijgt ze een dikke kus ;)

Dus mijn tip is: heb geduld en geef niet op!

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:23

Junia schreef:
Mijne was er helemaal panisch voor. Die ging ook steigeren, hangen, mij tegen de muur pletten enz. enz.

Ik heb nooit opgegeven en ben altijd blijven sprayen of er niets aan de hand was. Nu (overigens al 2 jaar later) doet ze niks meer. Ze vindt het nog steeds niet leuk, maar ze blijft wel staan en wacht gewoon tot het voorbij is. Dan krijgt ze een dikke kus ;)

Dus mijn tip is: heb geduld en geef niet op!

Ik ga zeker niet opgeven!!
Ik geef haar ook de tijd om er aan te laten wennen enz.
En als ze het goed gedaan heeft krijgt ze een knuffel of snoepje.

Al duurt het 10 jaar als ze er maar aan went, vind het ook niet leuk voor haar als ze er zo bang van is !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:51

Als je er 10 jaar mee bezig bent, doe je toch echt iets niet goed...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:14

Bij mij duurde het geloof ik anderhalve week/twee weken oefenen.
Van paniek naar rustig blijven staan.
Gewoon rustig blijven oefenen, niet boos worden.
Zelfs deze zomer na een heel seizoen niet sprayen, kon ik gewoon weer sprayen zonder dat ze eerst weer moest wennen, of zo.

ottenerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:11

Cassidy schreef:
Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een sprayfles? Juist een object dat beweegt en geluid maakt.
En wat doen de meeste mensen als een paard ergens van schrikt? Ze stoppen met wat ze aan het doen zijn. Of ze verzinnen een omweg, of ontlopen het probleem helemaal.
Maar wat leert het paard daardoor? Er is iets engs, ik schrik, eng ding gaat weg, dus er was een reden om te schrikken.
Zo gaat het paard het nooit afleren.
Wat je moet doen is doorgaan wat je aan het doen bent, tot het paard ontspant of op zijn minst 15 seconden stil blijft staan. Belonen, weer opnieuw beginnen.
Paard leert: iets engs, ik schrik, eng ding blijft, ik ontspan, eng ding gaat weg.
helemaal goed de enige manier is geen angst te hebben,angst voelen paarden van nature..waarschijnlijk voelt het paard jou angst de angst die jij al hebt voor je het paard inspuit.probeer eens en paar min op enige afstand van het paard met de spuit vlak op de hand stil te staan en ontspan jezelf ..laat het paard duidelijk zien dat wat je in handen hebt en probeer langzaam richting neus van paard te gaan met object..begin hierna niet direkt te spuiten maar beweeg de flacon richting haar hals lende zodat paard voeld dat het geen kwaad doet..streel haar dus met de flacon..daarna begin je rustig te sprayen en praat op rustige toon met je paard...het gaat hier om vertrouwen! wederzijds...........

En als je dit in een filmpje wilt zien, stukje met vliegenspray op 6.24:

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... ure=relmfu

Dit is een onderdeel van een training die zeer de moeite waard is om een keer te gaan bekijken. Dag 1 tm 8 staat ook op Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... ure=relmfu

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:30

BaileyMix schreef:
Ik heb het een beetje geleerd door gewoon de flacon tegen het paard aan te houden, niet sprayen verder. En dan zelf geluidje erbij maken "Psh Psh" :') Op den duur záchtjes sprayen, dat hebben ze nauwelijks door omdat ze het geluid al hoorden.

Dan gewoon gaan sprayen na een paar keer en op den duur stoppen met het geluid. Je loopt wel voor banketstaaf, maar ala :=
. Hahaha, Sorry dat ik lach maar ik zag mezelf weer helemaal staan met mijn pony. Ik heb dit ook een paar keer gedaan en hij keek me steeds wat raar aan van wat ben jij aan het doen? En ik ben altijd helemaal alleen (paardjes staan aan huis) dus de volgende dag deed ik hey weer kwam de postbode net aan. Hij heeft me toen zo hard uitgelachen haha. Maar het heeft niet geholpen. Ik ga dit ook even volgen er is bij ons nog niet veel verbetering in haha.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:38

Als de geur het probleem is ander merk proberen. Als het geluid het probleem is; radio knetterhard tijdens het sprayen en elke dag een tandje zachter.

natzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 06:49

tjitze schreef:
Ik heb geen tips om de angst te verhelpen, maar wel om niet meer direct op het paard te sprayen: gewoon op een afstandje op een spons sprayen en die op het paard wrijven! :)
Veel succes! :)

Inderdaad eerst op een spons spuiten, werkt geweldig.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:10

Ik heb vliegenspray van het merk Bremse Bremsen.
Ik zal eens aan iemand die echt van dat stinkspul heeft of ik die eens mag lenen om te kijken of het aan de geur ligt.

Zou het kunnen zijn ,omdat ze ook een waterstraal helemaal niks vind, doordat ze de vliegenspray op zich krijgt daarom zo bang wordt?

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:07

Bij mijn Tinker, een tweejarige, heb/had ik hetzelfde probleem,
hij was bang voor de spray, en voor het afspoelen met water.

Met de spray ben ik begonnen met de fles over hem te wrijven zodat hij leert dat het hem geen pijn doet en
dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.
Toen hij daaraan gewent was, ben ik naast hem begonnen met sprayen, niet op hem, maar wel bij hem.
Hij leerde toen dat het helemaal niet zo eng was.
Na een poosje ben ik op hem gaan sprayen, en dit ging al een stuk makkelijker!
Ondertussen laat hij het gewoon toe, hij vind het nog wel spannend, maar hij is niet meer bang.

Met het afspoelen heb ik het zo gedaan :
Ik doe Natural Horsemanship met mijn paardjes, dus daar heb ik gebruik van gemaakt met het afspoelen.
Ik begon met de slang op de grond te leggen en aan te doen, dus hij werdt niet nat.
Toen heb ik de slang opgepakt en heb hem gewoon vastgehouden, nog niet eens naar hem toegericht, maar gewoon in mijn hand.
Na 4-5 minuutjes kwam hij kijken, hij kwam steeds dichterbij omdat hij te nieuwsgierig werdt van wat ik nou eigenlijk in mijn hand had.
Hij vond het niet meer eng dat ik de slang in mijn hand had, dus heb ik de straal naar hem toegericht, zodat zijn (geweldige) sokken nat werden, hier wende hij langzamerhand aan, zo ben ik steeds verder gegaan omhoog, en nu kan ik hem helemaal afspoelen.

Zodra hij het goed deed, gaf ik hem rust, ik hield dan de slang van hem weg, en ik ontspande me helemaal, voor mijn paard een teken dat hij
het goed deed, want de druk was van hem af.

Nou ik hoop dat je er iets aan hebt,, het is wel een heel verhaal zeg!

Succes ermee!