Wie bepaald of jou paard samen met een ander paard samen mag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ludique96

Re: Wie bepaald of jou paard samen met een ander paard samen mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 00:14

Ik en staleigenaresse dus gewoon samen in overleg

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 08:33

hoe zit het met de kosten van verwondingen en soms zelfs blijvende schade, als de pensionhouder dit zonder overleg beslist? Er is wel duidelijk door de eigenaar gewaarschuwd en er is al eerder verwonding geweest met deze combinatie paarden. Toch heeft de pensionhouder weer besloten zonder overleg de paarden bij elkaar te zetten, kun je dan de rekening ook bij de pensionhouder neerleggen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:15

In principe is het allemaal geheel op risico van eigenaar. Ook als je paard schade maakt. Tenzij aan getoont kan worden dat de eigenaar laks of nalatig is geweest.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:27

Bij ons is alles in overleg.
Mijn stalbaas heeft inprencipe de vrije hand daar in.
Waarom ? ze zijn kundig genoeg daar hiervoor.

Jou verhaal is lastig, dit is afhankelijk of de eigenaresse kan bewijzen dat ze dit heeft aan gegeven en de stal eigenaar niet ergens zwart op wit heeft staan dat zij akkoord gaat met zijn voorwaarden.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:30

Samen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:30

Ik bemoei me er niet mee op stal, de staleigenaar bij ons is gelukkig zelf heel verstandig wat wel en niet gaat en kan.
Maar als ik bijv. zou zeggen dat die van mij niet met een bepaalf paard mag dan is dat zo, het is mijn paard en ik maak de eindbeslissing.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:33

maaike2800 schreef:
hoe zit het met de kosten van verwondingen en soms zelfs blijvende schade, als de pensionhouder dit zonder overleg beslist? Er is wel duidelijk door de eigenaar gewaarschuwd en er is al eerder verwonding geweest met deze combinatie paarden. Toch heeft de pensionhouder weer besloten zonder overleg de paarden bij elkaar te zetten, kun je dan de rekening ook bij de pensionhouder neerleggen?

Vind ik wel dat is gewoon dom en gewoon alles bij elkaar willen gooien.
Als ze weten dat er problemen zijn tussen die combinatie, dan beslis jij als eigenaar of je dit risico nog wil.
Ja dan is het je eigen risico, kies je dat je het niet meer wil dan hebben ze daar gehoor aan te geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:43

Caira schreef:
SteffiiY schreef:
Gebeurt altijd in overleg, maar ik ben tenslotte de eigenaar dus ik heb uitspraak.

Niet in mijn kudde, heel l*llig gezegd een eigenaar kent alleen zijn eigen paard, en ziet die enkel als hij of zij komt. Ik ken alle paarden hier en zie ze 24/7. ;)

En je houdt niet rekening met het eindoordeel van de eigenaar? Dus als ik zeg dat ik mijn paard niet in een kudde wil van meer dan 4 paarden, maar jij vindt dat ze perfect past in dat andere groepje van 10, waar zet je mijn paard dan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:48

Is toch geheel afhankelijk van de stalling Gini.

Je kunt het niet zo gemakkelijk stellen.

Bij ons mogen eigenaren best voorkeuren doorgeven en een combinatie niet willen. Het is echter wel zo dat alle weides die we hebben ook bezet zijn. Je hebt dus niet de luxe je eigen kudde samen te stellen en sommige zijn ook altijd bang dat er wat gebeurt, maar wij hebben er geen ruimte voor al die paarden een eigen weiland te geven dus dan doe je als paardeneigenaar water bij de wijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:54

Hoezo kan ik het niet zo makkelijk stellen? Ik schrijf idd een specifieke situatie voor, dat was mijn bedoeling. Een eigenaar komt die zijn paard niet in een grote groep wil, maar de pensionhouder denk juist dat die ene grote groep beter past.
Ik stel de vraag ook eigenlijk uitdrukkelijk aan Caira omdat iedereen het heeft over onderling overleg en water bij de wijn, terwijl Caira duidelijk stelt van 'ik beslis, want ik ken de paarden'.
Dus ik vroeg me gewoon af wat zij zou doen in voorgestelde situatie. Geen aanval. Het is bokt en mensen willen elkaar daar heel graag afkraken, maar hier is het gewoon een interessevraag van mij. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:58

Ik voel me niet aangevoelen hoor. Haha, zeker niet. :)

Maar dan is het aan de stalhouder, die alle paarden goed kent, zaak om goed te overleggen met eigenaar paard. Houd eigenaar voet bij stuk houd het op, afhankelijk van de overige mogelijkheden...

Edit: Oh sorry. Ik dacht dat het meer een algemene vraag was, niet alleen aan Caira maar dat je haar quotte ter voorbeeld. :o :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:01

Anderen mogen natuurlijk ook antwoorden, maar uit de meerderheid van de reacties blijkt dat ze het zoals bij jou zou doen: overleg. :)

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:02

hier gaan nieuwe paarden het eerste seizoen apart op de wei met een hek er tussen zodat ze kunnen wennen aan elkaar. Tweede seizoen gaan ze bij elkaar.
Overigens staan ruinen en merries apart van elkaar en elke groep heeft +/- 1.5 hectare tot hun beschikking voor 6 paarden per groep. dit gaat hier altijd standaard zo

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:03

Ohja. Idd!

Hier gaan ze eerst een periode apart in de wei idd. Tussen de andere kuddes in!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:32

Ik beslis hier welke paarden bijelkaar staan en niet.

Eigenaars hebben vaak een beeld van hun paard wat soms niet klopt.

Ik ken de paarden en kan zelf heel goed inschatten waar een paard tussen past en niet. Maar het is wel zo hier dat er naar passende combi's worden gekeken. Het nieuwe paard wordt ook eerst hier apart samen gezet met onze kuddeleider en vandaaruit wordt er naar de andere mogelijkheden gekeken. Mijn kuddeleider is een zeer sociale merrie die eigelijk met elk paard samen kan. S'winters worden de groepjes kleiner vanwege minder ruimte.

Heb nu 3 groepen lopen. 1 grote kudde van 9 die hebben het meeste land 2 hec. Merrie met veulen en oppasoma en 2 ruintjes bijelkaar.
Ik weet gewoon met de 2 ruintjes daar kan alleen de shetruin van de grote kudde bij en voor de rest niks. Omdat ik in de grote kudde 2 merrie's heb lopen die helemaal panisch worden van een veulen loopt daarom de merrie met veulen appart. Straks als het veulen er van af is gaan deze merrie's terug de kudde in en wordt voor de winter de kudde opgesplits voor de paddocks.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:52

Gini schreef:
En je houdt niet rekening met het eindoordeel van de eigenaar? Dus als ik zeg dat ik mijn paard niet in een kudde wil van meer dan 4 paarden, maar jij vindt dat ze perfect past in dat andere groepje van 10, waar zet je mijn paard dan?

Op stal met een kaartje erbij ;)

Nee even serieus, een eigenaar is 9 van de 10 keer alleen op de hoogte van wat zijn of haar eigen paard doet (en dat vaak ook maar beperkt, zoals al eerder gezegd, je bent er maar een beperkte tijd) maar kan zich geen beeld vormen van de gedragingen van de andere paarden. Dus als ik dat als juiste match zie dan zou ik de eigenaar aanraden om hem idd in die groep van 10 te zetten. Wil de eigenaar dat niet, maar vind ik het onverantwoord om hem in het kleine groepje te zetten dan scheiden onze wegen en zal ik adviseren om een andere stal te zoeken. Waarom? Ik heb nml niet alleen de verantwoording voor jouw paard, maar ook voor die van alle andere paarden hier op het erf, een eigenaar hoeft alleen de verantwoording voor zijn eigen paard te dragen, dus die kijkt er heel anders tegenaan, en dat is nu precies het verschil. Overigens zou ik zelf het paard er niet zomaar tussen gooien, in die zin doe ik dat wel in overleg met de eigenaar.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 09:05

punt is dat er dus al twee keer flink letsel is opgelopen (maanden van revalidatie nodig geweest) en de eigenaar aangeeft dat hij dus zijn paard niet weer samen wil hebben met het betreffende paard, de stalbaas is desondanks toch van plan de paarden bijelkaar te zetten terwijl er meerdere weides zijn en het paard makkelijk in een andere weide kan. Ik snap dit niet, vandaar deze vraag.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:07

Denk dat de eigenaar van het paard dan eens om tafel moet met de staleigenaar en dat ze eens uit moeten praten wat nou werkelijk het probleem is.
Als de staleigenaar nog steeds het paard erbij wil zetten, dan zou ik vertrekken, want zo'n staleigenaar boeit jouw paard niet blijkbaar.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:21

Het is inderdaad op eigen risico van de eigenaar paard,vaak is dat ook de rede van een staleigenaar om wat lakser te reageren en meer voor zijn/haar eigen gemak te gaan,ben je het er niet mee eens dan laat je hem maar op stal is dan het antwoord.

Hier in de buurt zijn op zich alleen maar pensionstallen die er zo over denken,wel het geld willen incasseren van de stalling,maar verder niet teveel poespas hoeven hebben qua onderhoud bak of paarden op en van de wei,vandaar dat ik met mijn paard ook 15km verderop sta waar wel naar de paarden gekeken wordt en ze gewoon heel het jaar door naar buiten mogen in een koppel van 4 en nog betaalbaar ook!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:32

Nou ik wil toch wel wat inspraak hebben, maar ik zal me ook moeten aanpassen naar de standaard daar op stal.
Zoals hier in de buurt is een stal waar ze met 15/20 paarden in een kudde staan. Ik ken mijn paard en weet dat het geen vechter is, maar eerder een zwart schaapje(op mijn vorige stal heeft het zeker een half jaar voordat hij geheel geaccepteerd was en dus wondjes-vrij). Voor hem is het dan, denk ik, fijner om een stal te vinden waar hij echt een maatje krijgt. En dat heeft hij nu wel(ben sinds 1 weken verhuisd van stal). Vanaf dag 1 meteen samen en nog geen enkel wondje te vinden :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:34

Caira schreef:
SteffiiY schreef:
Gebeurt altijd in overleg, maar ik ben tenslotte de eigenaar dus ik heb uitspraak.

Niet in mijn kudde, heel l*llig gezegd een eigenaar kent alleen zijn eigen paard, en ziet die enkel als hij of zij komt. Ik ken alle paarden hier en zie ze 24/7. ;)

Caira wat je nu zegt is onzin,ik denk dat wanneer iemand die zijn paard al jaren heeft het dier beter kent in zijn of haar gedrag dan een pensionhouder die het dier net op stal heeft en moet gaan beslissen bij welke paarden hij past,dus het zal in overleg moeten gaan aan de hand van de beschrijvingen van de eigenaar die zijn paard het best kent en stalhouder die de paarden die er al langer staan kent!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:39

Bij mij op stal staan ruinen/hengsten en merries apart. Ook de pony's staan apart maar daar staan ruinen en merries samen. (zijn geen ponyhengsten)
Er staat 1 hengst apart omdat die de groep terroriseerde en dat werd alleen maar erger.

Als dat je niet zint tja, moet je er ook niet gaan staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:45

Waar ik nu sta staan alle paarden samen, maar meeste gaat wel in overleg en houden we in de gaten. Bij een nieuw paard bv die wordt er meestal niet direct ingezet.

Ik denk als je voor een pension stal kiest je vertrouwen hebt in de stalhouder, je vertrouwd die persoon toch de zorg voor je paard toe en in de meeste gevallen kennen zij het paard beter en de andere paarden dus er vanuit gaande dat jezelf kiest voor een goede stal waar je vertrouwen hebt in de stalhouder zou het toch geen probleem moeten zijn om er op te vertrouwen dat je stalhouder dat wel weet. Natuurlijk heb je ook zelf wel wat voor je zeggen. Maar durf wel te stellen dat mening pensionhouder de paarden beter kent als het gaat om gedrag in de groep en omgang als de eigenaar.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:51

Vjestagirl schreef:
Hier bepaald tot mijn grote ergernis de stalhouder. Hij heeft vorig jaar zonder overleg de groepen gewisseld, waardoor ik het maatje van mijn paard uit zijn nieuw groep kon vissen met 2 achterbenen vol met bloed. Die had n klap gehad en had een gat tot op het bot in zijn kogel zitten.

Ook worden nieuwe paarden er zonder pardon bij-in gezet...

Hier zou ik snel klaar mee zijn zeg. In dit soort situaties krijg je wel de rekening van de DA gepresenteerd omdat jij verantwoordelijk blijft. en kan dus ook nog veel erger aflopen. wat een idioot zeg.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:59

Bij ons de pensionhouder, ik heb hier geen probleem mee de groepen zijn groot bij ons op stal. Buiten hebben ze heel veel ruimte. De paarden die elkaar niet zo liggen gaan elkaar gewoon uit de weg buiten, omdat ze zoveel ruimte is.