wei vol giftige planten...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:22

MirandaFuego schreef:
Nou, ik zou ze liever niet zo laten lopen.
Als je bijv. een heel giftige neemt, Jacobskruiskruid, die zal bij de eerste plantjes niet direct dodelijk zijn, maar als ze er teveel van krijgen, dan wel, het gif blijft opgeslagen in het lichaam.
Normaal gesproken eten ze de giftige planten niet, maat als ze omgetrapt worden en uitdrogen eten ze ze zó op, dat kan gemakkelijk gebeuren.
Ik denk wel dat er een verschil is tussen echt erg giftig en waar ze heel veel van moeten eten, dat zal niet zo snel gebeuren.

De paarden van mijn broer lopen al jaren in een veld met jacobskruiskruid, ze eten het gewoon niet. Als het veld groot genoeg is, met voldoende eetbaar spul, is het geen probleem.

joyce B

Re: wei vol giftige planten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:52

ik zie het op het moment hier in de regio in de bermen en langs de slootkanten van bepaalde weilanden nu geel staan van de jakobskruiskruid. Ben blij dat ik het dit jaar in mijn eigen wei nog niet ben tegengekomen. Is echt rotwerk als er veel kleine plantjes staan! En elke keer zie je weer nieuwe!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:27

nynke55 schreef:
De paarden van mijn broer lopen al jaren in een veld met jacobskruiskruid, ze eten het gewoon niet. Als het veld groot genoeg is, met voldoende eetbaar spul, is het geen probleem.

Nou, dat is toch niet helemaal waar...het gebeurd toch wel zo af en toe...
[VN] Plant wellicht oorzaak dood 17 paarden
Maar, het is zoals ik al zei, een risico wat je gewoon wel of niet wil nemen, ik zou het niet doen...

joyce B, erg he, zoals dat verspreid, vorig jaar stond er op sommige plekken wat in een berm verderop, nu al overal geel...

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:39

Paarden weten prima wat ze wel en niet kunnen eten, ikzelf heb gelukkig (nog) geen last van JKK, maar ik zie het wel meer en meer in bermen in de buurt. Als ik dat zou tegenkomen dan zou ik dat er wel uithalen, ook ivm verspreiding van de plant, daar wil ik niet aan meewerken. En nachtschade haal ik ook altijd weg, worden van die gigantische dingen. Maar om te rest eten ze maar heen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:36

MirandaFuego schreef:
nynke55 schreef:

Nou, dat is toch niet helemaal waar...het gebeurd toch wel zo af en toe...
[VN] Plant wellicht oorzaak dood 17 paarden
Maar, het is zoals ik al zei, een risico wat je gewoon wel of niet wil nemen, ik zou het niet doen...

joyce B, erg he, zoals dat verspreid, vorig jaar stond er op sommige plekken wat in een berm verderop, nu al overal geel...

Er staat in het bericht dat de paarden hooi hebben gegeten waar JKK in zit, dat is inderdaad dodelijk, maar in de wei eten ze er niet van. Maar ik zou het ook niet doen hoor.

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 01:10

Net als me de mens heeft een paard een aantal gereedschappen om giftige of slechte voeding te herkennen. Denk aan ons. Wij ruiken brood of het nog vers is, wij kijken of er geen schimmel op zit, we proeven voordat we het doorslikken om te controleren of ons neus en ogen goed werk hebben gedaan. Mhhhhhh.... alleen wat de functie van de oren bij het eten zo 1, 2, 3, is moet wat langer over nagedacht worden. Anyway, je snapt wat ik bedoel. :-) Gewoon erop vertrouwen dat je paard weet wat hij eet.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:16

hoi allemaal,

Nee ik koop mn hooi idd! Het is me wel eens voorgesteld in het verleden om bij ons te komen maaien en hooien, maar het leek me in die tijd niet echt nuttig gezien de lage voedingswaarde van het gras en alle andere planten die erin verwerkt zouden worden. Dat bleek dus een goede ingeving ,want dan zouden idd alle gifitige planten er ook in verwerkt worden. Er staat jammer genoeg ook JKK, ik heb net even defoto bekeken en herken het goed. Maar idd ze komen daar niet aan. De enige plekken waar deze plant staat is in de wat drassigere plekken waar ze niet veel grazen. Het heeft op die manier vast de kop op kunne nsteken. Nu vond ik het wel mooi en heb ik met het maaien om de plekken met veel bloemen (waaronder dus vingerhoedskruid en JKK) heengemaaid. Daar ben ik nu wel blij om, want ze komen er niet in de buurt en op deze manier kunnen ze niet verrast worden door het feit dat het gemaaid is en het dus niet meer herkennen. Honger hebben ze niet, daarvoor staan ze op teveel land, behalve in de winter als het vriest en sneeuwt, maar dan hebben ze vrij toegang tot hooi in hun schuilstal.

Ik zou kunnen proberen wat giftige planten eruit te trekken, maar het is praktisch onbegonnen werk, het land waar ze in staan is zo ontzettend groot, ik zou daar dagen mee bezig zijn om het waarschijnlijk ook zo weer terug te vinden. Maar ik ga misschien wel even de JKK te lijf. Het vingerhoedskruid staat alleen in de bermen tussen brandnetels etc dus ik denk niet dat dat een echt risico vormt. Alhoewel, 1 keer heb ik mn jongste paard een hap ervan zien nemen toen hij ons wilde volgen het hek over (de top, de paarse bloemen dus). Ik schrok, maar hij trok een vies gezicht (zover je dat van een paard kan zeggen) en spuugde het weer uit. Ik heb toen de conclusie getrokken dat hij in de gaten had dat dit niet goed voor hem was. Hij hield er ook niks aan over.

Ik denk dat ik dus maar afga op hun gezonde verstand en op het feit dat de graasplekken tot nu toe heel goed te vinden zijn op plekken waar al deze planten niet voorkomen, of waar het er netjes omheen kort is gegraasd zonder dat de planten aangeraakt zijn. Maar ik hou mn ogen open en ga opletten hoe ze grazen om te kijken of het echt geen probleem is...

Ik heb idd een heel stel foto's gemaakt van ons privé natuurgebiedje, maar ben mn fototoestel kwijt.. :-(

bedankt voor de reacties in elk geval! Altijd fijn om te weten hoe anderen ermee om zouden gaan..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:23

ik zou proberen het JKK wel in de hand te houden/uit te steken...maar verder zou ik me er persoonlijk niet te druk om maken...
het feit dat je land zo divers is zal vast ook betekenen dat er ook een hoop staat wat niet gras is, maar wel goed voor ze

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:49

Precies wat Sonja_vR zegt, zou proberen die JJK een beetje in de hand te houden en evt dus die vingerhoedskruid. Maar het risico dat ze er echt aan gaan zitten is vrijwel 0. En er staat zoveel goeds in zon wei, dat kun je niet zomaar bijvoeren. Ik wil zelfs weer extra kruiden bij gaan zaaien. tis zo goed voor ze.

Ik heb zelfs in mijn biljartlakenwei JJK staan. Elk jaar weer een paar planten, echt elk jaar op dezelfde plek >;) en ze worden echt elk jaar verwijderd :( Ze komen er hier niet aan, ook niet als de wei bijna leeg gegeten is.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:24

hier ook de helft van een weide vol JKK, ze eten er niet van...ik heb wel een nieuwsgierige kleuter die ik eens betrapt heb op het proeven van dood (omgetrapt en uitgedroogd dus) JKK toen ik het vorig jaar voor de eerste keer in mijn weide had. Echt ervan eten deed ze niet, sporadisch hapte ze ervan, dat heb ik haar dit jaar trouwens niet meer zien doen. Ik laat ze er gewoon tussen lopen en ondertussen verwijder ik wel zoveel mogelijk handmatig. tegen de tijd dat het gras daar kort komt te staan zorg ik dat ze weer op een vol stuk kunnen lopen of onbeperkt hooi bijkrijgen zodat ze zeker weten van het JKK afblijven. Ik heb ook eikenbomen rond de weide en daarvoor geldt hetzelfde...de nieuwsgierige kleuter durft ervan happen als het gras kort komt te staan, maar verder echt eten niet.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:53

joyce B schreef:
ik zie het op het moment hier in de regio in de bermen en langs de slootkanten van bepaalde weilanden nu geel staan van de jakobskruiskruid. Ben blij dat ik het dit jaar in mijn eigen wei nog niet ben tegengekomen. Is echt rotwerk als er veel kleine plantjes staan! En elke keer zie je weer nieuwe!

wij halen dat er elk jaar weer uit, echt klote werk, we hebben nu wel een handig hulp ervoor,

maar de paarden eten er toch niet van, ze grazen er ver om heen.

TS ik zou het lekker zo laten staan, ze hebben genoeg te eten op z'n stuk en dan laten ze het wel om de giftige planten te eten.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:36

Ik zou het ook gewoon laten staan.
Wij hebben niet zoveel grasland en hebben (helaas) ook veel diverse onkruiden waaronder jkk. Ik was er ook huiverig voor maar zolang de plant leeft eten ze hier er ook heel netjes omheen.
Wij maaien ook maar dan met een bak erachter zodat er niets blijft liggen.
Overigens word deze grond eind van het weidezeisoen wel onder handen genoemen en opnieuw ingezaaid dus volgend jaar hopen we een stuk minder onkruid te hebben.

Maar het klinkt heel natuurlijk bij jou! Zo krijgen ze wel van alles binnen wat ze in de natuur ook zouden eten. Mij lijkt het mooi om zo'n wei te hebben en ik zou me er niet teveel zorgen om maken. De paarden weten heel goed wat ze kunnen eten en wat niet.