Baanhuur tijdens privéles

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:39

Die 2,50 is eigenlijk de bijdrage die jouw instructrice moet betalen om gebruik te mogen maken van de bak om er haar geld in te verdienen. Het lijkt niet zo'n vreemd idee, het is inderdaad zo dat zij nu geld verdient door het gebruik van de baan van jouw stalhouder. Geen onkosten (die betaald een ander ) maar wel verdienen eraan.
Ik vind dat ze zeer coulant zijn dat ze maar 2,50 vragen aan jouw instructrice.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:58

kanniet schreef:
Die 2,50 is eigenlijk de bijdrage die jouw instructrice moet betalen om gebruik te mogen maken van de bak om er haar geld in te verdienen. Het lijkt niet zo'n vreemd idee, het is inderdaad zo dat zij nu geld verdient door het gebruik van de baan van jouw stalhouder. Geen onkosten (die betaald een ander ) maar wel verdienen eraan.
Ik vind dat ze zeer coulant zijn dat ze maar 2,50 vragen aan jouw instructrice.

Ben ik het niet mee eens, ts betaald in haar stalling al voor de baan.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:06

TS gebruikt ook de baan, daar betaald zij een bijdrage voor. De instructrice draagt 2,50 bij voor háár gebruik van de baan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:24

kanniet schreef:
TS gebruikt ook de baan, daar betaald zij een bijdrage voor. De instructrice draagt 2,50 bij voor háár gebruik van de baan.

Ozo, ja zo kun je het ook bekijken en niet eens zo raar, daar zit wat in.
Maar dan maakt de lesgeefster de les duurder a 2,50 dus betaald ts dubbelop, dus dan zou het vanuit die lesgeefster niet kloppen.

IngridM

Re: Baanhuur tijdens privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:29

Tja, ik denk in dit geval dat ze gewoon balen omdat je niet meer bij dochterlief rijdt en je zo "terug willen pakken"
Echter, ik ken ook genoeg stallen waar je GEEN instructie van buitenaf mag laten komen of inderdaad, tegen een bijdrage wel (net zoals in jouw geval)

Als dat echter van het begin af aan al zo was geweest had je dat geweten maar nu wel vreemd dat het opeens is, sinds je bij iemand anders lest.

Bovendien; waar ligt de grens he tussen af en toe een aanwijzing krijgen van iemand die gewoon naar je kijkt of echt lesgeven :-)

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:30

Als ik les heb van de staleigenaresse betaal ik ook geen bakhuur maar als ik les heb van mijn andere instructeur (buitenaf0 dan betal ik vijf euro voor een uur aan bakhuur.
Dan mag er in dat uur niemand in de bak rijden behalve ik.
Ik vind dit niet erg en ben ook niets anders gewend.
Ze maakt er ook geen probleem van als ik eens iemand meeneem en laat rijden op mijn paard (daar zou ze ook geld voor kunnen vragen omdat het iemand is dieniet op stal hoort)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:34

ik denk gewoon dat dit een vorm is van jaloerzie/beledigt/ect. Tenslotte heeft de TS 5x bij haar getraint en wilde een andere intructrice.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:39

hee suus,

wow ik schrok echt toen ik jou foto in je profiel zag! hahaha.
ik had niet verwacht jou hier tegen te komen!

maar ontopic.
wat een rotstreek van ze. jeetje zeg.
had dit nooit verwacht.
heeft het echt met jou te maken of willen ze gewoon op 1 of andere manier geld vangen?
raar en toevallig dat het zo op die datum in ging.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:41

Esmeralda schreef:
ik denk gewoon dat dit een vorm is van jaloerzie/beledigt/ect. Tenslotte heeft de TS 5x bij haar getraint en wilde een andere intructrice.

dat zou los moeten staan van elkaar.
en ze heeft zelf(de instructrice) gezegd dat ze het geen probleem vond en dat ze het gerust zelf mocht weten wie haar les geeft.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:12

SaskiaKa schreef:
Bakhuur betalen als dit betekend dat je de bak voor jezelf hebt vind ik niet zo gek. Als iedereen er gewoon bij mag rijden vind ik het not done! Als er geen gediplomeerde instructeurs op stal aanwezig zijn heb je imo geen andere keuze dan eentje van buitenaf te laten komen, als hiervoor geld aan de stal betaald moet worden vind ik dat raar...

Ja dat vindt ik ook raar je betaald tenslotte al stalling elke maand en dan moet je ook nog eens 2,50 extra betalen als je les krijgt van een gediplomeerd instructrice van buitenaf.
Sorry maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
Zelfs ook niet op mijn vorige stalling gebeurd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:26

En ik vindt helemaal niet zo raar. Ik ga met kanniet mee dat het eigenlijk zo vreemd niet is dat de instructrice eigenlijk moet betalen voor het gebruik van de accommodatie van een ander. Dat zij dan de prijs verhoogt is haar goed recht weer. Zeker omdat hun eigen dochter les geeft dat is dus ten nadele van haar dat er iemand van buitenaf les komt geven scheelt voor haar/hun weer inkomsten. Ondanks dat het je goed recht is naar een ander te gaan.
Ondanks dat een instructeur alleen staat wordt er wel geld verdient.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:29

Maar de instructrice verdient geen geld aan de accommodatie, ze verdient geld aan de ruiter :)

De ruiter heeft al een paard, zadel, cap, stalling en rijbaan "gekocht" en koopt er nu dus een les bij :)

Bovendien mocht ze voorheen ook een eigen lesgever mee brengen zonder problemen en is dit zelfs voor ze daar kwam toegezegd. En voor die 2,5 euro krijgt ze helemaal niks, als het nu nog zo was dat ze dat extra moest betalen om alleenrecht op de bak te krijgen tijdens haar les dan was het nog iets anders.

Maar alles meegenomen is het in dit geval gewoon heel erg flauw dat ze nu ineens moet betalen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:34

Als de dochter nu veel "klanten" kwijt is geraakt daardoor niet zo raar vindt ik. Of je het wil betalen is aan jezelf natuurlijk. Maar feitelijk staat de huurder hier buiten gaat puur om de persoon die les komt geven en dus de inkomsten van een aanwezig instructeur als dan niet gediplomeerd afpakt.
Regels kunnen nu eenmaal veranderen het is dan aan de klant om te beslissen of ze het er mee eens zijn. En dat is dan slikken, klagen met andere huurders of vertrekken.

Citaat:
Maar de instructrice verdient geen geld aan de accommodatie

Ze verdient wel geld aan de accommodatie want ik neem aan zonder bak geen les?
En anders hop de trailer in en naar de instructrice zelf gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:40

Dan nog steeds verdient ze geen geld aan de accommodatie vind ik :)

Stel dat dezelfde ruiter het paard least, en wellicht ook het zadel tijdelijk huurt, moet de instructrice daar dan ook aan mee gaan betalen? Komop zeg :P

De ruiter zorgt voor paard + alle spullen + de rijbaan :)

Het is toch niet zo dat de instructrice op de stal werkt en daar ruiters naartoe haalt?

Ze komt gewoon bij ruiters op stal, die rijden waar ze normaal ook altijd rijden, en komt ze een les geven.

Moet de hoefsmid anders ook een vastzet-ring aan zijn auto lassen en buiten het erf gaan staan bekappen, of een euro betalen omdat hij geld verdient op het terrein van de stal, hun vastzet-ring en hun bestrating? :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:42

Ik snap de redenering van de stalbaas. Zonder piste, geen les. Dus de instructrice maakt op dat moment gebruik van andermans infrastructuur om inkomsten te verwerven.
Dat de instructrice deze bijdrage aan jou doorrekent omdat zij op jouw vraag die piste "moet" gebruiken is daarmede ook begrijpelijk.
Het enige wat ik niet 100% correct vind is de communicatie staleigenaar - pensionklant.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:46

Jessy_luna schreef:
Esmeralda schreef:

dat zou los moeten staan van elkaar.
en ze heeft zelf(de instructrice) gezegd dat ze het geen probleem vond en dat ze het gerust zelf mocht weten wie haar les geeft.

denk toch het ermee te maken.
je gaat natuurlijk niet zeggen, nee dat vind ik niet goed, je lest bij mij of niemand anders.

Bizzy_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:46

Een stalhouder heeft het recht regels tussentijds te wijzigen, dus als deze besluit om een bijdrage te vragen voor het gebruik van de bak aan een instructeur van buitenaf, dan mag dit. Als je hier niet mee eens bent, dan is de stalhouder persoonlijk benaderen en de situatie uitleggen dat je hier niet mee eens bent en een andere oplossing zou willen voorstellen, het meest gepast. In dit geval is het overigens in mijn opzicht bedoeld voor de instructeur die komt om in de bak te mogen staan/zitten en desnoods als parkeergeld voor haar auto (zolang het netjes onderbouwd is, geen enkel bezwaar lijkt mij). Je kan het ook zien van de kant van de plaatselijke instructeur, dat er een concurrent gebruikt maakt van haar persoonlijke spullen. Hiervoor mag ze wat mij betreft een bijdrage vragen. Overigens zou jou stalling uitkomen op 510 euro per maand (1/3 huur stal, 1/3 gebruik accomodatie, 1/3 voeding/strooisel), dus denk ik dat jou definitie van 170 euro per maand betalen voor enkel het gebruik van de baan, niet helemaal juist is. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:47

pmarena schreef:

Dan verschillen we van mening.
Ik vindt het niet geheel onlogisch.

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:51

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo gek vindt als er 2.50 gevraagd wordt.
Op de pensionstal waar ik sta wordt het zowiezo niet toegestaan dat er iemand van buitenaf les geeft en dat begrijp ik.

Een duidelijke regel, waardoor je nooit gelazer krijgt en de pensionsstalhoudster altijd zelf de mogelijkheid heeft om een les te geven of iemand even te helpen, etc. Als iedereen zijn eigen instructeur uitnodigt wordt het een zootje.

Wat ik echter wel een beetje typisch vind, is dat ze op het laatste moment met deze 'nieuwe regel' komen. Niet echt professioneel.

Maar nogmaals; in principe terecht. Of iemand nou een diploma heeft of niet, het blijft hun terrein en zeggenschap. Ik zou er ook zot van worden als er elke keer iemand anders les zou staan te geven in mijn bak.

Bizzy_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:53

De communicatie is op sommige stallen haast niet persoonlijk te doen door de hoeveelheid pensionklanten. Door een schriftelijke medeling te plaatsen op het bord, weet gelijk iedereen waar deze aan toe is. En het is nu eenmaal zo dat je op weerstand kan stuiten van de pensionklanten, maar die hebben altijd wel iets te 'klagen', wat vaak onderling besproken wordt en weer overwaaid zonder dat iemand persoonlijk met de stalhouder is gaan praten. Mijn inziens een prima oplossing door medelingen schriftelijk op een bord te plaatsen. (stalregels, wijzigingen, agenda, etc...) Wanneer je les hebt ga je dit toch ook niet persoonlijk melden aan iedereen (ligt aan hoeveelheid stalgenoten waarschijnlijk), maar is het ook makkelijker om dit op het bord te vermelden?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:55

Bizzy_Bee, volgens mij bedoelde TS dat ze 170,- in totaal betaald. En dat de baanhuur dus daarbij is inbegrepen. Niet dat de baanhuur alleen al 170,- kost.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:56

Tigra_ schreef:
pmarena schreef:

Dan verschillen we van mening.
Ik vindt het niet geheel onlogisch.

Ik zie de logica er natuurlijk ook wel achter :j

Maar vindt het gewoon heel erg flauw. Zie voorbeeld van de hoefsmid, komt op hetzelfde neer en dat zou je toch ook raar vinden neem ik aan :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:59

pmarena schreef:
Ik zie de logica er natuurlijk ook wel achter :j

Maar vindt het gewoon heel erg flauw. Zie voorbeeld van de hoefsmid, komt op hetzelfde neer en dat zou je toch ook raar vinden neem ik aan :P

Dat ligt eraan als ik op stal sta die van de hoefsmid zelf is dan is niet onterecht dat hij wat vraagt als ik een ander laat komen toch?
Dus ja hier ook een instructeur aanwezig wat dan nog de dochter van de eigenaar is dus flauw misschien maar als zij nu inkomsten mis loopt of dat het nu aan haar ligt of niet. Blijft toch hun dochter hé.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:03

Nah, ik blijf het ontzettend flauw vinden. Typisch weer een raar pensionstal-trekje waar men de raarste zaken normaal vindt :o :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:06

Nee hoor, ik sta niet op een pensionstal en hoop het ook nooit te moeten doen. Idd juist om deze dingen die heel raar en op het moment 'ambetant' zijn, maar eigenlijk wel gerechtvaardigd.
Je kan er natuurlijk tegenin gaan, maar dan krijg je wrevel. En dat maakt de paardenhobby er ook niet leuker op.
*knijpt in haar handjes met haar weitje langs de deur*