hoe belangrijk is de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 10:30

Thnx aisie daar ben ik.dus bang voor.

@ gini. Bedankt voor je ervaring te delen. Ik zat ook al zoooo te twijfelen. Tuurlijk kun je veel bijvoeren maar ik heb zon sukkel.tevens wat je zegt, gras lijkt mij voor hen het lekkerst.

Benen strekken is sowiezo belangrijk. Ik heb geen paard om hem op te sluiten in zijn stal.

Hij is op dit moment ook gewend om24 uur in de zomer op het gras rond te scharrelen. Swinters ging hij de paddock in, maar vaak wilde hij dan graag naar buiten maar ook graag wil later op de dag naar binnen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:35

Weidegang is voor de paarden natuurlijk het leukste, maar ik heb er een paar die ontploffen als ik ze op gras zet :=
Ze staan 24/7 buiten in een paddock paradise, krijgen meerdere keren per dag hooi en tussendoor werken ze de graskantjes bij en zorgen ervoor dat de bomen netjes teruggesnoeid worden.
Blije gezonde paarden, ook zonder weidegang ;)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:44

Paarden kunnen inderdaad gelukkig zijn zonder gras. Toch is regelmatig vers gras geen overbodige luxe.

Zie ook
[VN] Paarden kiezen gras uit op basis van de voedingswaarde

Er bestaat nog een beter artikel over gras, maar dat kan ik nu zo snel niet vinden. Ging erover dat paarden gras verkiezen boven hooi.
Zegt niet dat ik soms mijn paard niet van het gras haal voor hooi, maar geeft wel aan dat paarden gras fijn vinden.

barrelover

Re: hoe belangrijk is de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 10:48

Joh dat is wel echt even boeiend om te lezen. Ook weer denk materiaal!dank je fromnorway.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:54

Bovendien moet je met altijd op zand ook erg oppassen voor zandkoliek. Vaak gaan ze uit verveling zand eten met alle gevolgen van dien.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:04

ja daar heb ik ook al aan gedacht. het is nog wel een type dat graag bezig is. Mijn gevoel neigd echt naar verder kijken en zoeken naar een plek met weiland.

Ook omdat ik mij realiseer dat ik niet mijzelf steeds wil afvragen of hij goed staat of niet, of ik er goed aangedaan heb om hem daar dan te stallen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:06

Ik vind het heel belangrijk dat paarden het gehele jaar kunnen grazen. Ik heb ze dan ook liever elke dag op de wei een van 9-6 en in de nacht op stal met 2 of 3 ruwvoerbeurten dan dat ze 24/7 kunnen buiten lopen op zand......

Maar da's mijn mening. /3

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:23

Chaos schreef:
Ik vind het heel belangrijk dat paarden het gehele jaar kunnen grazen. Ik heb ze dan ook liever elke dag op de wei een van 9-6 en in de nacht op stal met 2 of 3 ruwvoerbeurten dan dat ze 24/7 kunnen buiten lopen op zand......

Maar da's mijn mening. /3

En ik zou ze dan toch echt liever 24/7 buiten op zand met schuilstal hebben dan slechts 8 uurtjes buiten op gras. Dan zitten er namelijk nog 16 uur in een dag waarin ze in een box staan.
Als je iets kunt vinden waar ze 24/7 buiten kunnen en bijvoorbeeld zomers ook op het gras is dat natuurlijk beter, maar als je nu veel vaker langs kunt kun je ook lekker wat aan de hand grazen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:38

Ik vind het belangrijk dat paarden zo veel mogelijk buiten kunnen komen :j zoals ik het liefst zie 24/7 buiten :j maar anderen denken daar misschien weer anders over :)
persoonlijk zou ik nooit naar een stal gaan waar de paarden niet buiten kunnen :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:42

Weidegang kunnen ze best zonder hoor. Die van mij kunnen zeer beperkt grazen, zo nu en dan een half uur. Ze lopen in een kale wei (dus meer grond met hier en daar een sneu sprietje) en krijgen 2x daagse een flinke portie hooi. Ze hebben gezelfschap aan elkaar en ik heb niet het idee dat ze ongelukkig zijn omdat ze niet mogen grazen. Ze zitten iig qua gezondheid veel beter in hun vel dan toen ze wel de hele dag gras konden eten (ze waren toen sloom, last van schuren, dik enz).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:47

Hoe oud is je paard? Je zegt dat hij nog vol in de groei is? Dan lijkt het mij verstandiger dat hij hele dagen vrij in beweging kan blijven en waar hij in die tijd ruimte genoeg heeft. Als hij in de groei is, is juist dit soort beweging van belang, zeker om bepaalde mankementen te voorkomen aan benen en gewrichten, alles moet zich nl nog geheel ontwikkelen en dat duurt wel tot zijn 5e a 6e jaar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:56

Dat zeg ik. Ieder zijn mening. ;)

Onze kudde doet het super op stal, er heerst eigenlijk altijd complete rust. Onze paarden zijn tevreden en wij dus ook.

Ik wil de paarden sowieso niet 's nachts buiten!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:00

het is een 4 jarige. die nog flink in de breedte aan het groeien is en moet. We beginnen binnenkort
( zodra hij hier in de buurt staat) echt met het doorrijden, hij krijgt dan 3 a 4 x per week 30 a 60 minuten beweging met rijden etc.

Het moeilijke is natuurlijk ook het ene paard, de andere niet is. En wat een mens soms wil is niet altijd beter voor het paard. Nu heb ik geen hoge eisen, als er maar een goeie bak bij zit en een stalletje. Als mijn paard maar goed staat aangezien hij 24 uur per dag daar staat, niet ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:05

Persoonlijk vindt ik gras/weide erg belangrijk. Zonder weide zou ik me paard er niet willen stallen. Nu heb je altijd uitzonderingen die slecht lang op het gras kunnen maar het gras helemaal verbannen nee zou ik nooit voor kiezen. In een paddock kun je wel voorzien van hooi end maar ik vindt het niet te vergelijken als met echt grazen. Lekker scharrelen door de wei weinig paddock gezien waar hooi dusdanig verdeelt wordt dat ze echt lopen scharrelen. Ze bewegen dan ook vrij weinig als het hooi op vaste plaatsen ligt, in de wei lopen ze te eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:51

Ik vind gras/weidegang ook erg belangrijk. Al is het maar enkele uurtjes per dag en de rest op een paddock.
Gras zitten veel verse vitaminen en mineralen in, het is lekker voor de afwisseling en de paarden genieten er echt van. In de winter is het bij ons ook lastig, maar ik probeer zo lang de bodem het toelaat de paarden toch 2 uurtjes weidegang te bieden, en als de bodem goed is eventueel ook langer.

van voorjaar tot/met najaar lopen de paarden 4 tot 12 uur op de wei, en de rest in de paddock. Helaas is met onze paarden (IR, snel te dik, en 1 met zomereczeem, 24/7 op de wei niet verstandig, dus dat doe ik liever niet meer. Maar de paarden missen het echt wel als ze niet meer op de wei mogen en ze kijken er ook echt naar uit als ze wel weer mogen!

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:56

Ligt ook wel erg aan je paard. Mijn haflinger bijvoorbeeld zou verhongeren in een paddock met hooi. Die kan je het beste hooi van de wereld aanbieden maar zodra het gras in het voorjaar enigszins begint te groeien blieft hij het niet meer. Kun je opsluiten met hooi zo lang je wilt maar staat dan alleen maar treurig naar het gras te kijken :+

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:10

Ik zou nooit naar een stal gaan zonder wei.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:38

Van het weekend verhuis ik naar een stal met een heerlijke wei voor mijn knollie :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:51

Super TS, jij denkt echt aan jouw paard! +:)+

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:14

Super! Je paard zal vast erg blij zijn.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 08:53

Dank je wel voor jullie reacties!

@ gini. Dank je wel! Ik wil gewoon graag dat mijn grote vriend het goed heeft.

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:55

Wei is wel echt heel belangerijk voor een paard

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:56

Top TS +:)+