Mijn paard staat met de pony van mn zusje in de wei, en als ik mijn paard eruit wil halen gaat dat ook wel lastig.. ik probeer meestal gelijk het hek achter me dicht te doen..
1480
Geplaatst: 05-07-12 17:04
Misschien kan je wat hooi of een broodje of iets anders lekkers in achter in de wei leggen zodat je de andere pony kan pakken
eponine
Geplaatst: 05-07-12 17:10
Ik heb pas geleden mijn neus gebroken op deze manier, ik wilde mijn bijrijdpaardje uit de wei halen, toen er nog 2 achteraan kwamen, die in de kont gebeten werden door de kuddedier. Gevolg, omver gelopen door de paarden, gebroken neus, bont en blauw, en angst om hem alleen uit de wei te halen en terug te zetten. En het zou zo simpel op te lossen zijn met een sluis.... Helaas is het niet mijn wei, maar ik neem voortaan toch een extra touw mee, om de omstanders weg te jagen.
Rennie89
Geplaatst: 05-07-12 17:12
Vechtend
Ik heb hier een weide met 3 tweejarige, die moeten in de ochtend allemaal naar binnen. Nou de eerste is echt het lastigste hoor Dan moet je echt er voor zorgen dat hij de enige is die dor het hek kan, de rest houd ik op afstand. ik laat het paard ook altijd eerst een stuk doorlopen, ik blijf dan nog bij het hek (heb een lang touw) zodat ik de paarden op afstand kan houden en het hek kan sluiten Zodra het er 2 zijn is het al een stuk makkelijker Ik heb wel een bepaalde structuur. Ik begin met de ruin die is beleerd, dan begin ik met de merrie die nogal een zenuwpees kan zijn en als laatste de bijtgraage ruin. Die reageert ook het best wat betreft het hek helemaal open doen, want als je dit bij de merrie doet, dan sprint ze er vandoor
Mijn tip; leer je paarden kennen!
thirteenn
Geplaatst: 05-07-12 17:21
Ik zou echt een sluisje proberen te maken, dan is de wei maar in de lengte wat kleiner maar het gaat wel werken. Iig zou ik niet zo snel snel als de ander er door is het hek dicht doen. Of idd beginnen met trainen aan dat ze blijven staan op commando, dat lijkt mij nog beter (: laat ze wennen aan dat ze eventjes uit elkaar gaan eerst 5 minuten ofzo en dan steeds langer zodat ze er aan gewend raken.
Allemaal bedankt voor alle goede raad! Ik ga morgen gelijk beginnen met het ze-aanleren-dat-ze-blijven-staan zegmaar. Dat sluisje maken gaat, denk ik, niet zo makkelijk, want het is niet m'n eigen wei (had ik misschien eerder moeten zeggen ). Ik ga ze gewoon aanleren dat ze moeten blijven staan als ik 'blijf' zeg.