Water naar paddock... Creatievelingen gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:51

put slaan is niet zo duur.
en anders een 1000liter vat of ton op aanhanger en zo de bakken vullen Ik heb een slang op het 1000 litervat, dus als je die in het midden zet kun je met een slang alle bakken vullen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:01

Het meest simpele, wat ik gedaan heb is:
En het goedkoopste ook nog.
En je hoeft ook niet meer met water te sjouwen.

Tuinslang kopen, de gemiddelde kwaliteit.
50 cent de meter ??

Slang vanaf een kraantje op de stallen uitrollen onder het raster van de afgezette stukken.
Op elk afgezet stukje grond of weide een waterbakkie ophangen en via de slang en gardenia koppelingen aansluiten.
Problemen met vorst heb je niet, een slang kan oprekken tijdens ijsvorming.
Ik weet niet wie jouw dat verteld heeft.

Maar wat ik wel doe is bij vorst voorspelling de koppelingen van het waterbakkie losmaken, zodat de aansluiting van het waterbakkie leeg loopt.

Heel simpel aan te leggen en je hebt geen gezeur meer met water sjouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:41

amyz schreef:
ikke schreef:
Men huren een minigravertje voor een weekend, gaven 200m sleuf, leggen 200m PE waterleiding, inkl tracing en voor het gemak gelijk een YMvK-as 4x2,5mm2 (of beter 4x6mm2) erbij, sleuf weer dicht gooien en klaar is kees.

Elke andere oplossing is op de lange termijn duurder omdat het veeeeeeeeel meer tijd kost........

I'm lost :')

Kan wel even doorsturen naar de handyman, want die snapt het ongetwijfeld wel := Maar bevriest het dan in de winter niet te snel? :)

Met de minigraver is aanleg onder de vorstgrens (ong 70cm diep) niet veel werk en voor de stijgstukken gebruik je tracing (verwarmingslint). Daarvoor trek je dan die 230V kabel mee die je tevens kunt gebruiken om bijvoorbeeld enkele lichtpunten aan te brengen, zodat je het in de winter niet op de tast hoeft te doen.
Verwarmde automatische drinkbakken voorkomen ten slotte dat de drinkbak alsnog bevriest. Dit kun je ook bereiken door de tracing enkele malen om de waterbak te draaien, maar dan moet je die vervolgens wel hufterproof beschermen (met RVS plaatwerk) en dat is zeker buiten niet eenvoudig aan te brengen!

En nee, dit is zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel de versie die het het langste uithoudt, tegen minimale onderhoudskosten en vooral: het minste werk om aan de praat te houden........

amyz

Re: Water naar paddock... Creatievelingen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 22:46

Ah bedankt voor de uitleg! Ik ga het zeker even overleggen, het is wel wat we eigenlijk graag willen maar het kostenplaatje moet ook leuk blijven, anders wellicht even een jaar aanklooien en volgend jaar aanleggen.

Onwijs bedankt voor je tip in elk geval, wij dachten ook al aan ingraven maar we zaten met de vorst... Op de manier die je uitlegt is dat probleem ook omzeild :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:51

Haha ik zie nu echt zo'n rij strakke paddock's met houten omheining, rijp op de hekken, bevroren grasjes, bij elke poort een lampje, waterbakjes met lichte dampwolkjes erboven :=

Vreet zo'n systeem niet superveel energie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:59

anneliesdj schreef:
Haha ik zie nu echt zo'n rij strakke paddock's met houten omheining, rijp op de hekken, bevroren grasjes, bij elke poort een lampje, waterbakjes met lichte dampwolkjes erboven :=

Vreet zo'n systeem niet superveel energie?

Dat beeld klopt vrij aardig :D

Tracing verbruikt ongeveer 10 - 15 W/m en is zelfregulerend (als je de juiste versie neemt) en gebruikt dus alleen stroom als er daadwerkelijk vorstgevaar is.
Per aansluiting heb je ongeveer 1-1,5 mtr nodig, beetje afhankelijk van de wijze van aanleg. Daarnaast kun je de waterleiding bovengronds nog isoleren, al moet je ook dat dan weer hufterproof beschermen, bijvoorbeeld met een RVS buis.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:02

hoe lang per dag staan ze in die paddock? als ze er niet lang instaan zou ik me er geen zorgen over maken hoor. dan leren ze vanzelf dat ze daar geen drinken hebben en alvast op stal moeten drinken. als ze er echt langer als 3/4 uur instaan zou ik dat niet doen.

je kan met vorst je leiding uitspuiten met een compressor, dat doet de eigenaar van mijn verzorgpaarden ook, en dat gaat altijd goed. dat moet je dan wel elke keer doen nadat je de leiding hebt gebruikt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:09

H2O-bag :j
Afbeelding
Echt reuze handig. Ik moet ook elke winter 2/daags met emmers sjouwen (we hadden ze op een rollator staan) en ow elke dag had ik weer een ijsbaan liggen vanaf huis tot stal.
Heb toen later dus een H2O-bag gekocht, reuze handig, en ik kon mijn schaatsen thuis laten staan :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 23:10

Ze staan de hele dag lekker buiten en van de winter zal dat niet anders zijn. Met echt prutweer gaan ze wel wat eerder naar binnen, maar ze staan ongeveer van 9 tot 5/6 heerlijk buiten :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:11

siskeh schreef:
Myca schreef:
Ik werkte voorheen met een watertank van 1000 liter:
[ Afbeelding ]

Die vulde ik af en toe met slangen water, maar zoiets zou ook op een aanhangwagentje passen.

Deze hebben wij dus ook, maar dan op een karretje,
in de zomer gewoon kwestie van zo af en toe bijvullen.
In de winter rij je met het karretje er gewoon heen 2x per dag.
Ik denk dat het wel de goedkoopste oplossing is.
(mist je een auto/trekker/quad hebt die het kan trekken)

Zo is het idd erg makkelijk, ook in combinatie met deze (wel waterdicht gemaakt, vaak zitten er gaten in de bodem)
En anders zo iets? Meestal zit er geen drinkbak aan, maar kan je het met een slang zo vanuit de tank de drinkbak in laten lopen. Maar ook hier heb je een auto met trekhaak nodig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:18

Sjors schreef:
H2O-bag :j
[ Afbeelding ]
Echt reuze handig. Ik moet ook elke winter 2/daags met emmers sjouwen (we hadden ze op een rollator staan) en ow elke dag had ik weer een ijsbaan liggen vanaf huis tot stal.
Heb toen later dus een H2O-bag gekocht, reuze handig, en ik kon mijn schaatsen thuis laten staan :D

idd heel handig, maar als je rekent dat ik in vorst voor twee paarden sochtends zon volledige zak moet gaan uitgieten, en savonds ook nog eens = 1 zak per paard per dag X 10 paarden = 10 zakken X 150 m heen en 150 terug, is een 3 km per dag dat TS zou mogen afleggen enkel voor water te brengen :D

nee, voor een of twee paarden: ideaal, maar voor 10 ...

Maar zoals er iemand oppert: misschien is het minder werk om de paarden van 8-12 buiten te zetten, over de middag een uurtje binnen te halen, en dan in de namiddag terug naar buiten?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:22

Wij hebben standaard slangen liggen van de pomp naar de paddock/weides (zon 10 waterbakken). Zal in totaal zon 50 meter slang zijn??

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:24

Als het puur over de afstand zou gaan dan loop je alsnog een heleboel km's toch? En dan moet je ze ook nog eens terug zetten :P Ik denk dat het makkelijkst zou zijn om een goed water-geef-systeem te hebben dan dat je de paarden 4x per dag versleept van stal naar paddock en terug.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:26

Je kunt ook gewoon een tuinslang langs je hek knopen tot achteraan. Kun je bij vorst gewoon loshalen van de kraan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:31

Stybba schreef:
Als het puur over de afstand zou gaan dan loop je alsnog een heleboel km's toch? En dan moet je ze ook nog eens terug zetten :P Ik denk dat het makkelijkst zou zijn om een goed water-geef-systeem te hebben dan dat je de paarden 4x per dag versleept van stal naar paddock en terug.

tuurlijk, maar het lijkt me minder lastig lopen met twee paarden aan een halstertouwtje, dan met twee volle emmers water in je handen :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:48

Wij hebben een eenvoudige dompelpomp in de sloot staan met tuinslangen eraan. Prik halen we met verlenghaspels. (al is het ook een pokkeklus om elke keer die verlengsnoeren op te ruimen na gebruik). Als er niet teveel uit de bakken is (worden vaak meerdere malen per dag gevuld) dan sjouw ik gewoon met emmertjes.

Bij ons is de afstand in totaal van stal naar achterste weiland zo'n 300 meter, en van de sloot naar het achterste weiland zo'n 100 meter.

De paddock voor de winter zit naast een meertje, dus daar is het heel makkelijk hengelen naar water. De stalhouder zorgt dat er daar ook een wak open blijft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:54

Grote jerrycans vullen terwijl ze al in de kruiwagen staan. Ik had 1,5/2 nodig voor een speciekuip. Konden 3 jerrycans in een grote kruiwagen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:00

ik las dat er ene tractor(tje) was, watertank in aanhangervorm of hefinrichting(indien aanwezig) vol met jerrycans
ik laadde de auto ook nog wel eens af met jerrycans en reed dan naar achter

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:01

belle_boef schreef:
Grote jerrycans vullen terwijl ze al in de kruiwagen staan. Ik had 1,5/2 nodig voor een speciekuip. Konden 3 jerrycans in een grote kruiwagen.

Ja zo doen wij het ook :j
Wij wonen zo'n 200 meter van ons land en nemen van huis jerrycans mee in een grote kruiwagen.

We hebben er ook een put laten slaan, maar het water bevat zoveel ijzer dat we het niet durven geven aan de paarden.
Het water is bruin en ziet er vies uit.

Heb je dakgoten aan de stallen? Dan kan je ook nog een grote waterton neerzetten en het regen water opvangen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:15

amyz schreef:
Hahaha we hebben sowieso al 3 hengsten dus die staan apart, dan 2 hele grote merries die al jaren dikke vriendinnen zijn dus die staan met zn 2en in een paddock, een vermoedelijk (vrijdag uitsluitsel) drachtige en inmiddels behoorlijk chagrijnige merrie die nu nog alleen staat... En dan nog een paar boxen vrij en een hoop interesse van mensen met hengsten :)

Vandaar zo veel paddocks :D

Je zou dan in ieder geval alle merries in 1 padock kunnen doen en alle ruinen in 1 padock en dan de hengsten wel appart. dat zijn dan 5 padocks in plaats van 10.
Op een pension stal waar ik vroeger stond had de stal eigenaar een flotter van de wc in een grote kuip gedaan slang er op aan sluiten en klaar geen om kijken naar. Alleen af en toe de bak een keer schoonmaken.

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:36

Tuinslang kost niet zoveel 25 meter bij action voor dacht 6,00.
Heb ik ook gedaan en heb een waterzak voor kruiwagen daar vul ik in ene al 2 bakken mee dus scheelt een hoop gesjouw.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:42

Kan je niet gewoon een waterleiding trekken en elke paddock voorzien van een automatische drinkbak? Wij hebben hier in elke wei gewoon een drinkbak, niks geen gezeur, alleen in de winter, want dan gaat het water eraf ivm bevriezing, maar in de winter worden de weides toch niet gebruikt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:10

Ik denk dat het op de lange termijn het goedkoopste is om gewoon een bron te slaan.
Is misschien net iets minder praktisch dan leidingen aanleggen en bij elke weide een automatische waterbak maar kost je dan ook een stuk minder.

Ik heb het voordeel van een enorme sloot naast het weiland dus daar kan ik vrijwel altijd terecht voor water (en is schoon ook). Vroeger hadden we een bron naast het land en ook in de winter werkte dat gewoon, denk dat die pijp/pomp leeg is als je niet pompt? Dan kan dat nooit bevriezen.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:47

Wij hebben een hele lange waterslang (geen tuinslang) uitgerold (paar honderd meter) en op enkele plekken hebben we er kraantjes tussen gezet met een koppeling naar een tuinslang. Werkt prima.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:53

stef schreef:
Kan je niet gewoon een waterleiding trekken en elke paddock voorzien van een automatische drinkbak? Wij hebben hier in elke wei gewoon een drinkbak, niks geen gezeur, alleen in de winter, want dan gaat het water eraf ivm bevriezing, maar in de winter worden de weides toch niet gebruikt

Dat gaf ik al aan.
Gewoon tuinslang en waterbakkies.
Alles koppelen met de gardenia koppelingen.

Heb dat systeem nu al 15 jaar, zonder problemen.