weide te klein ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:23

Ik snap best dat de mensen hier zeggen liefst een soortgenootje, maar hoeveel paarden staan er wel niet alleen? En tuurlijk is dat leuker voor het paard, maar als het er niet in zit en het paard krijgt veel aandacht zal die er heus niet dood aan gaan.
(Vraag me nu direct af of het slim is om dit te zeggen...)

En een gewone rijbak is groot genoeg voor een paard hoor, die van mij hebben 2 weilanden die zo groot zijn als een rijbak van 20 bij 40 en die andere is 40 bij 40 oid. En kunnen ze genoeg rennen, maar daar hebben ze niet eens zin in omdat ze genoeg beweging krijgen.
alles is beter dan 24/7 op een stal van 3 bij 3 ;)

anneliesdj

Re: weide te klein ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:35

Maar jij kunt je paarden daar niet jaarrond laten lopen, die moeten bij slecht weer binnen anders krijg je een modderboel.
Volgens mij is het de bedoeling dat het paard van ts jaarrond op het land kan staan zonder bijvoeding te krijgen. (behalve dan een handje brok en een pluk hooi als het vriest)

En het paard van ts is 1,5 jaar oud, die heeft wel zeker behoefte aan vriendjes.
Sommige paarden kunnen prima alleen staan maar dat ligt nogal aan het paard en dat zijn dan altijd oudere paarden.

diiamondds_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:42

Sientje schreef:
Ja 1 hectare is groot genoeg, ook als je die van je vriendin erbij zet. Zijn er wel schuilmogelijkheden bij die ene hectare? En heb je nagedacht over hoe je het gaat doen met het verwijderen en afvoeren van de mest? Hoe je in de winter, als alles is bevroren, meerdere keren per dag het water gaat regelen? Met de bolderkar door de sneeuw? Is het land al afgerasterd? Is er stroom? Etc etc
Als ik jouw verhaal zo lees, en ik bedoel dit niet vervelend, zou ik gezien je lichamelijke conditie eerder kiezen voor een pensionstal, waar de zware fysieke taken je uit handen worden genomen.

En @Sjors: misschien even het hele topic doorlezen voordat je reageert? :+

Ik heb een schuilstal waaronder ze kunnen schuilen ,
voor de mest ga ik een plakaatje zetten voor degene die de mest wil hebben
of ik plaats een advertentie dat ze de mest mogen komen ophalen.
stroom is er ook en het land is afgemaakt.
het zal idd voor mij zwaar worden om al dat werk te moeten doen
maar ik heb het er zeker voor over.
over een pensionstal heb ik nog niet aan gedacht..
dit zal duurder zijn als wen dat ze op een weide komen te staan niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:51

Ja dat is zeker een stuk duurder maar dan hoef je alles niet meer zelf te doen.
Bij een pensionstal moet je denken aan 200 in de maand minimaal, afhankelijk van waar je woont kan het oplopen tot 450 in de maand.
Als het paard van je vriendin erbij komt te staan scheelt dat natuurlijk enorm qua werk omdat je alles kunt verdelen, je kunt dan ook afspreken dat de een 's morgens en de ander 's avonds komt water geven.

En je zou nog een advertentie kunnen plaatsen om een 3e paard erbij te krijgen, op 1 ha kunnen er prima 3 lopen en met 3 man valt het werk heel erg mee. (is ook makkelijk met vakantie's ed)

jonnehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:52

Veel te kleinn!!..

Wel jammer hea?
Ik wil ook pony maar heb geen ruimte..:(:(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:54

topic eens doorgelezen en vind het idee wat je nu hebt wel goed, maar is het ook te combineren met werk wat je doet(of school, weet niet hoe oud je bent en aangezien je over ouders spreekt) aangezien je snel moe bent.

@jonnehoi, eerst een topic doorlezen en dan reageren...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:59

Het klinkt inderdaad wel alsof je het wat teveel romatiseerd, verkijk je er niet op hoor hoeveel werk het is!

De tuin is te klein, een tuin die 3x zo groot is, is nog steeds te klein. Dat is geen weiland, dat is tuin.
Je kunt een paard daar een weekje laten grazen en dan is het kaal. Als het is die week regent dan is het bovendien modder geworden in plaats van gras. De enige mogelijkheid om hier een paardwaardige huisvesting van te maken is door de hele grasmat te vervangen door zand en bestrating, en een goed afdak waar beide (!) paarden onder kunnen. Maar om nu je hele tuin vol met zand te gooien...dat willen maar heel weinig mensen als puntje bij paaltje komt hoor, een tuin waar je buiten kunt zitten in de zomer is toch wel erg fijn!

Bovendien is het niet erg fris om een mesthoop in je tuin te hebben liggen, ook niet voor de buren.
Het is leuk om er een bordje bij te zetten dat mensen gratis mest mee mogen nemen...maar gaan ze dit ook doen? Veel mensen proberen zo van hun mest af te komen, maar slechts weinig mensen lukt het en de hoop met stinkende stront en vliegen blijft groeien totdat je het (duur!) af moet laten voeren.

Sommige mensen huren er een speciale mestcontainer voor die dan bvb. eens in de 2 weken wordt geleegd.
Maar dan moet je wel zelf alle mest daar steeds in scheppen. Vergis je ook daar niet in: per dag kakt een paardje ter grootte van een Haflinger of Fjord al een kruiwagen vol met mest! En dat is dan slechts de mest zelf, eventueel stro of andere bodembedekking uit de stal komt daar nog bij. Die (minimaal 1) kruiwagen per paard per dag moet je dan eerst uit het land / de paddock halen, en vervolgens in de container scheppen (of waar je je mest dan ook verzamelt).

Zo te horen is de kans groot dat dat voor jou al erg zwaar zal zijn. Maar dan heb je pas de kak geruimd, je zult ook nog water moeten geven (slepen met emmers?) en ruwvoer (slepen met hooibalen?) en wellicht ook nog iets van brokjes, dat zit ook al snel in zware zakken. Je moet dit bovendien ergens op kunnen slaan, net als je zadel en andere spullen, en die kruiwagen, schep en bezem enzo moeten ook ergens apart staan.

Als er iets is met de afrastering dan zal het gerepareerd moeten worden. Je zult misschien wel eens een paal moeten vervangen en dat kost ook wel even wat spierkracht.

Denk verder aan weide-onderhoud, wil je onkruid tegen gaan dan zul je wellicht moeten gaan maaien, zaaien, spuiten en strooien.

Het is allemaal behoorlijk intensief als je alles zelf gaat doen, verkijk je daar niet op!

Overal is wel een oplossing voor te vinden maar probeer die wel te vinden VOORDAT je paard komt, denk niet: ach dat komt wel goed. Want dan ben jij (en je paard :(:) ) straks wel enorm de pineut als het toch allemaal wel erg veel werk blijkt te zijn.

Is het weiland wel echt 1 hectare? Op zich is dat een mooie vlakte, en daar kunnen ook makkelijk 2 paarden op inderdaad. Het arme dier alleen zetten moet eigenlijk geen optie voor je zijn als je een dierenliefhebber bent. Maar hoe is de grond van de wei? Gaan ze het kapot lopen als er veel regen valt? Ofwel: kunnen ze hier het hele jaar op blijven lopen of lopen ze dan alles aan gort en staan ze van de winter tot de kogels in de bagger te verpieteren zonder schuilmogelijkheden?

Probeer wat verder te denken :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:20

Je kan ook iemand zoeken die samen met jou het weiland en de paarden kan verzorgen.
Als je met 3 bent bv kan je afspreken en het werk verdelen, is er geen boer in de buurt die je kan helpen?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 01:23

diiamondds schreef:
over een pensionstal heb ik nog niet aan gedacht..
dit zal duurder zijn als wen dat ze op een weide komen te staan niet?

Hangt er vanaf hoe bewerkelijk het land is waar je ze op wilt zetten. Met een paar rondjes sloten uithalen, spuiten, kunstmesten etc, ben je gauw een paar honderdjes achteruit hoor. ;) En dan heb ik het niet over zand voor winterpaddocks, bodembedekking van de stal, voer, smid, veearts etc.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 06:26

Wat vinden jouw ouders eigenlijk van het idee? Die tuin is echt veeeeeel te klein :j En paarden aan huis brengt enorm veel werk met zich mee.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:25

ik zou van je tuin geen wei maken, echt te klein, maar als ik net als jij heel graag mijn paard in de tuin wil, dan maakte ik er een padock van, komt je paard ook in een stal te staan bij jou tuin? Dan heb je toch mooi een stal met padock voor de winter, of als het nat weer is. En kun je je paard met mooi weer lekker in de wei zetten die je dan kunt huren.Met mooi weer is het ook lekkerder om er naar toe te fietsen ;)
Maar uh waar laat je de mest? en hoe laat je die ophalen en wat vinden de buren er van, want die krijgen vast overlast van vliegen en ander ongedierte, dus dat moet je ook even uitzoeken.

Ik heb zelf een rij bak waar ze in de winter veel lopen, een uitloop aan de stallen[ die is wel iets groter is dan jou tuin. en twee weides met ieder een maat van de rij bak, 20x 40 en dat gaat goed, mijn paarden staan geen 24 uur in de wei, heb fjorden en een shet en die groeien dicht als je ze 24 uur in de wei zet.