wat is het nut van poep scheppen uit de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:11

Wij doen het ook, zoveel mogelijk elke dag, maar in ieder geval een paar x per week (en de paddocks elke dag), inderdaad vanwege de wormen en ook om het gras goed te houden en zorgen dat ze er zoveel mogelijk van opeten...

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:13

Wij maken iedere dag de weides en paddocks schoon,

De kleinere landjes lopen de paarden alleen op , verder drie grote stukken waar een groep van 8 jonge paarden op lopen.
Ik ga elke dag met mijn grasmaaier met een bakje erachter het hele land en landjes over, kost mij ongeveer een uur per dag werk.
De jonge paarden worden elke twee weken omgeweid, dan sleep ik het land meteen ( nadat het is schoongemaakt ) om de boel weer recht te trekken en het land wat lucht te geven.
Dit werkt voor ons prima ,

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:31

ik maak nooit de wei of paddock schoon :=
Ze poepen toch alleen maar op één plek, onkruid in de paddock staat er niet (hooguit wat brandnetels aan de achterkant buiten het hek) en in de wei staat mijn paard met 3 andere paarden en de rest is niet bereid het zo nu en dan te doen, dus ik heb geen zin om het dan te doen :D
Op mijn werk moet het wel gebeuren omdat er hengsten in de paddock komen die de omheining kapot slaan als ze poep van een ander ruiken :=

Marije_jiplover

Re: wat is het nut van poep scheppen uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:20

Mijn haflinger heeft geen poepplek, hij mest door het hele weiland. Ik vind het dus een stuk verzorgder staan om wel (dagelijks) te mesten.
Daarnaast staat hij dag en nacht op dezelfde wei, dus ook ivm infectiedruk voor wormen en tegengaan van al te veel onkruid in de wei.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:25

Citaat:
Ik ben er ook een voorstander van om de poep er uit te halen, maar dit is best fors.

Wij hebben 5 volwassen paarden, maar we halen iedere dag alle mest uit de weide. Je houdt je land veel mooier, en belangrijker, je hoeft je paarden bijna niet meer te ontwormen! En als je het iedere dag doet valt het toch best mee? Ik heb het er graag voor over.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:27

Ik heb 2 hectare voor me 2 shetjes en maak het iedere dag schoon.
Ze hebben hun vaste poep plekjes, dus dan is het zo gedaan.
Ik doe het met de kruiwagen en me handschoenen...(pak het dus met handschoenen van de grond)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:29

SecretMe schreef:
mijn vader zei een keer tegen mij dat dat is omdat als je het op een hoopje laat liggen en er gras overheengroeit de paarden daar het gras niet meer vanaf eten

Klopt :D, de paarden bij ons poepen constant op 2 plekken. Daar staat het gras heel hoog, terwijl er verder weinig gras staat.
De paarden eten het niet.

Wij scheppen ook altijd poep, maar verdelen het daarna over de rest van het weiland :D.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:42

FuegoJoy schreef:

De kleinere landjes lopen de paarden alleen op , verder drie grote stukken waar een groep van 8 jonge paarden op lopen.
Ik ga elke dag met mijn grasmaaier met een bakje erachter het hele land en landjes over, kost mij ongeveer een uur per dag werk.
De jonge paarden worden elke twee weken omgeweid, dan sleep ik het land meteen ( nadat het is schoongemaakt ) om de boel weer recht te trekken en het land wat lucht te geven.

Hoe gaat dat dat in zen werk? Gebruik je de grasmaaier als vervanging van een kruiwagen? Of rijd je echt met de grasmaaier (zitmaaier veronderstel ik dan?) over de mest heen? Lijkt me wel handig zo...

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:01

Ik ruim de poep altijd op, ook uit de wei en de bak. 2 keer per jaar als de paarden niet meer in de wei staan, wordt alles over de wei verspreid.
Vind het toch wel een stuk beter als er geen mest in de wei ligt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:14

Ik vind het niet zinvol en doe het dus ook nooit.
2 keer per jaar gaat de sleep erover en alles wordt gemaaid dus zijn de hoge grasplekken ook weg.
Mest van de winterperiode (dan staan ze rondom de stal op tegels dus dan wordt de mest eens per week weggehaald) laten wij in het voorjaar ook over het land uitrijden :)

Land ziet er keurig uit iig :) en ontwormen hoeven wij ook maar tweemaal per jaar! (voordat ze het land opgaan en als ze er voor de winter weer afgaan)

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:48

Waar gemest is wordt niet gegeten uiteraard.
Als je vraagt wat het nut is van het weghalen van mest uit de weide dan kan ik dat als enige punt aangeven.
Paar flinke hoosbuien erover en het gras kan weer lekker groeien en de paarden eten daar dan ook weer.

In een vaste kudde is de kans op wormenbesmetting volgens mij minimaal mocht je de mest wel laten liggen...maar
ik vind het zelf vooral wel zo fris en netjes uit zien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:03

Op onze pensionstal mest iedereen elke dag zijn eigen landje uit. Per landje staan er twee of drie paarden.
Mijn paard heeft vorige zomer echter ergens anders gestaan, ze stond daar met twee paarden op 2,5 hectare land en alleen overdag. Wij hoefden daar niet uit te mesten (was ook onbegonnen werk geweest!) vanwege de ruime verhouding paard-land.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 06:22

arwen21 schreef:
FuegoJoy schreef:

Hoe gaat dat dat in zen werk? Gebruik je de grasmaaier als vervanging van een kruiwagen? Of rijd je echt met de grasmaaier (zitmaaier veronderstel ik dan?) over de mest heen? Lijkt me wel handig zo...

Ik heb een bak achter mijn zitgrasmaaier , en een riek met extra veel tanden, ik rij de weide op en ga langs alle plekken waar gepoept word, uit het land waar dag en nacht 8 paarden staan haal ik elke dag een vol bakje ( bak kan ongeveer de inhoud in van 2 grote kruiwagens)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 06:46

Ik mest mijn land nooit. Al jaren niet meer.
Ik heb de eerste jaren wel wormonderzoek gedaan maar ook daar ben ik mee gestopt omdat de uitslag elke keer hetzelfde was.
Ik ontworm nu 1x per jaar, beesten zijn goed gezond en zien er super uit.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:30

Mijn paard is net hersteld van een bloedworm infectie. Was niet te zien in de mestonderzoeken dus ik ben ook altijd in de veronderstelling geweest dat mijn paard wormvrij was terwijl ze waarschijnlijk al jaren met de infectie heeft gelopen. Pas bij bloedanalyse kwam het aan het licht. Ik wil zoiets nooit meer meemaken, als poepscheppen die kans kan verkleinen dan raap ik met veel plezier de drollen... :))