Gevoelige hoeven, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gevoelige hoeven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:19

Mijn vader was hoefsmid en mijn vader was en dochter is diabetespatiënt dus ik ken de waarheid maar al te goed.

Ik kan je wel de verloopfoto's van mijn fjord zijn voeten laten zien, ook hoe zijn t/m de kroonrand doormidden gespleten linker achterhoef zonder ijzers weer compleet geheeld en aan elkaar gegroeid is... zonder operatief ingrijpen, ook iets wat volgens meerdere hoefsmeden niet kon en wat met ijzers niet mogelijk was geweest.

Maakt mij niet uit hoor wat een ander goed vindt of als de waarheid ziet, zolang diegene maar niet bepaalt hoe de voeten van mijn paarden er aan toe zijn ;)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:46

Dan moet jij of in ieder geval je vader weten dat niet ieder paard dezelfde hoeven heeft. Natuurlijk is het heel goed als een paard op blote voeten kan!
Maar je vader heeft ook paarden beslagen die niet lekker op blote voeten liepen maar wel met een ijzertje.
Ook zal hij weten dat de ijzers niet voor niets zo geritst zijn en de nagelgaten nooit te ver naar achteren erin gestanst.
De straal is het scharnierpunt van het hoefmechanisme en de eigenlijke werking zit vlak onder de hoefballen. Dus niet bij of vlakbij de punt van de straal.
Ik kan wel meer vertellen maar doe dat liever per PB.

En ik heb jou paard voor de wagen zien lopen, op blote voeten, daar is niets mis mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:10

Ik weet wel hoe het allemaal zit. Maar ik ga persoonlijk liever niet voor een lapmiddel als er een oplossing is, al kost die wat meer tijd en moeite en aanpassing. Ieder zijn ding :Y)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:36

ik weet niet hoeveel tijd je reeel vind voor aanpassing, maar mijn pony heeft in zijn hele leven hooguit 3 periodes met ijzers gelopen en dat was met zooltjes en siliconen omdat hij zo gevoelig liep dat zelfs op een stevig zandpad draven pijnlijk voor hem was... Met die zooltjes liep hij zelfs op het asfalt als op Nike Airs, zo'n verademing voor hem!

Helaas kreeg hij er last van hoefscheuren van, dus hebben we hem er weer af moeten halen. En dan ben je toch redelijk beperkt in op welke bodem je nog kunt rijden. Ook na 10 jaar blote voeten en deels op stenen deels op zandpaddock en weide staan.

Ik wilde dat hoefschoenen wat simpeler te passen waren zonder ze gelijk te kopen. gewoon passen en proberen en als ze bevallen aanschaffen. Dan ging ik ze zeker (weer) gebruiken voor buitenritten langs de weg en over grindpaden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:54

@joyce B jou probleem komt inderdaad vaker voor. Het paard wordt dan beslagen met zooltjes, vaak gaat het paard de wei in. Daar gaat het ijzer gemakkelijk los zitten, ijzers met zooltjes zitten niet zo vast als zonder zooltje. Paard verliest ijzer, maar ijzer moet er weer onder. Zo krijg je een redelijk poreuese hoef en kan je op de scheuren wachten. Waarna er na verloop van tijd geen ijzer meer onder kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:58

joyce B schreef:
ik weet niet hoeveel tijd je reeel vind voor aanpassing, maar mijn pony heeft in zijn hele leven hooguit 3 periodes met ijzers gelopen en dat was met zooltjes en siliconen omdat hij zo gevoelig liep dat zelfs op een stevig zandpad draven pijnlijk voor hem was... Met die zooltjes liep hij zelfs op het asfalt als op Nike Airs, zo'n verademing voor hem!

Helaas kreeg hij er last van hoefscheuren van, dus hebben we hem er weer af moeten halen. En dan ben je toch redelijk beperkt in op welke bodem je nog kunt rijden. Ook na 10 jaar blote voeten en deels op stenen deels op zandpaddock en weide staan.

Ik wilde dat hoefschoenen wat simpeler te passen waren zonder ze gelijk te kopen. gewoon passen en proberen en als ze bevallen aanschaffen. Dan ging ik ze zeker (weer) gebruiken voor buitenritten langs de weg en over grindpaden.

Na 3 jaar hoeven trainen zou je toch al wel een geweldige verandering moeten zien en beleven. Ik zie dat je nog niet zolang geleden met een paddock paradise bent begonnen, misschien dat dat mee gaat helpen aan de "training" van de hoeven. Je kunt je paard wel verschillende ondergronden aanbieden maar als ze niet er toe aangezet worden hier ook veelvuldig overheen te lopen dan zie je toch vaak dat ze voor de weide kiezen en dan alsnog teveel op zachte, vaak natte ondergrond staan en daar worden de hoeven niet beter van.
Maar als na 3 jaar een totaalpakket van aanpak niets zou helpen zou ik eerder kiezen voor zoiets:

http://www.hoefgezondheid.nl/new/index.php/hippotech

Ijzers zij bij mij geen optie, alleen al omdat ik dan 2 moordwapens in mijn wei zou hebben staan. Krijg eens een trap van een 2 meter hoge shire die op ijzers staat... dat zou mijn shet niet overleven ;(

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:13

Even over kunstof verlijmbaar hoefbeslag, een kunstof hoefijzer is NIET in model van de hoef te maken. Dus moet de hoef naar het kunstof ijzer gemaakt worden. Dit is beslist AF te raden. het zou een optie kúnnen zijn als het paard ook een fabrieks voetje zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:27

HolyPope schreef:
Even over kunstof verlijmbaar hoefbeslag, een kunstof hoefijzer is NIET in model van de hoef te maken. Dus moet de hoef naar het kunstof ijzer gemaakt worden. Dit is beslist AF te raden. het zou een optie kúnnen zijn als het paard ook een fabrieks voetje zou hebben.

Ja hoor, istie wel :j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:43

:n Nee hoor! Stel je moet het kunstof iets smaller vijlen/raspen dan zou je dus de kraag eraf raspen.
Over breder maken maar niet te spreken. Vraag maar aan je vader.
Afbeelding
De kraag is dus die opstaande rand die je in't blauw gekleurd ziet.
En dat is juist de rand/kraag die verlijmd zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:47

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:49

En breder maken dan..?
Oooh, dat komt natuurlijk nooit voor!

Edit: Zelfs over 50 jaar poberen ze nóg het wiel weer opnieuw uit te vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:56

Je moet wel de juiste maat nemen hè, en die kan je nog wat bijwerken. Je neemt toch ook geen te klein ijzer en smeed daar dan wat bij aan. Trouwens, toen mijn vader en opa een smederij hadden smeedden ze de ijzers nog zelf, die kwamen niet uit een fabriek zoals nu. Dat waren nog échte ambachtelijke hoefsmeden! En zelfs daarvan had ik geen ijzers onder mijn paarden gewild.
Ijzers zijn imo een aller-allerlaatste redmiddel als alleen nog de slacht de andere optie zou zijn.
Maar die mening hoeft niemand met me te delen hoor! Dus sla ze er vooral onder, ben je helemaal vrij in +:)+

edit: als jij liever karrewielen met ijzeren beslag onder je mercedes hebt, be my guest :+

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:10

Haha ja, dan horen ze me ook beter aankomen.

Wat vertel je me nou die maakten de ijzers nog zelf? Namen ze voor de juiste lengte jzer ook diagonaal de hoef op? Dan konden ze zeker ook zelf nog de ijs-nagels maken en nog veel eerder werden de hoefnagels ook met de hand gesmeed.

Maar je zal zien dat kunstof beslag het niet gaat halen, ik zie iedere tien jaar dat ze het wiel opnieuw uit proberen te vinden.

Edit: ijzeren karrewielen werden/worden ijzeren banden genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:17

Ze maakten alles nog zelf, zaten vroeger in Winschoten. Ook de onderdelen voor de landbouwmachines werden door pa en opa met de hand gesmeed. Goeie oude tijden <3
Maar toen stierf opa jong aan longkanker dankzij het ouderwetse smidsvuur en zag mijn vader een langdurige carrière niet meer zitten, daarbij kreeg hij reuma en toen hielden de goeie oude tijden op |(

Maar goed, eigenlijk is geen enkel hoefbeslag of hoefschoenmodel wat waard. Ter overbrugging zijn sommige dingen leuk, maar al het gedonder dat je ermee hebt :')
Afgetrapte ijzers, rondvliegende of draaiende hoefschoenen :(
het mooiste is idd een paard dat sterke hoeven heeft en alles zelf kan :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:33

Ja, de stof van de smeedkolen is geen pretje. Ook als je het vuur aansteekt heb je een verschrikkelijke rook ontwikkeling, je moet dan de schone was niet buiten hebben hangen!

Maar we zijn het toch nog eens! Geen ijzers a.u.b als 't effe kan! ;)

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 08:33

ijzers worden het sowieso niet. Ik ga wel kijken of er een soort training op internet staat om de hoeven sterker te maken. Dat lijkt me voor het paard toch wel de beste manier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:43

De paarden lopen al 4 jaar op de stenen, ongeveer 150m2 was het, en nu het laatste jaar helemaal rondom de nieuwe stal en in de stal, dus zo'n 450m2 waar ze veel lopen.
werden alleen bekapt, de laatste jaren door een natuurlijk bekapper en hoorde steeds hoe goed de hoefkwaliteit was. echter heb ik met mijn merrie al sinds ze van de ijzers af is regelmatig last van losse wand problemen en dat is na hoefbevangenheid vorig jaar deze winter ineens heel ernstig naar voren gekomen door steeds erger wordende scheur. Met alleen bekappen redde ze het niet, het werd steeds erger en de natuurlijke bekappers hebben de losse wand niet als zodanig herkend en weggesneden wat de orthopedische hoefsmid van de kliniek eerder wel had gezien en gedaan en nu de dierenarts ook weer heeft bevolen. Helaas zit er nu speciaal beslag onder, maar ze trapt ijzers zo makkelijk af dat dit niet ideaal is, zeker vanwege de slechte wandkwaliteit.

Die link met dat nieuwe kunststof "ijzer" ziet er wel heel goed uit als tussenoplossing! Geen schade aan de wand en toch bescherming van de gevoelige voeten!

Mijn pony had dunne zolen en iets gekanteld hoefbeen volgens Emmeloord, vandaar toen dat speciale beslag.
Mijn merrie liep ook gevoelig vanwege dunne zolen (voor haar hoefbevangenheid) maar op de foto's van afgelopen maand bleken die het afgelopen jaar toch wel weer dikker te zijn geworden!
Zodra het kan/mag wil ik haar graag van dat speciale beslag af hebben, maar een alternatief zou dan wel fijn zijn aangezien ik veel met haar moet stappen en we dan toch wel veel over de weg rijden als de bermen te slecht zijn. (en thuis loopt ze al heel veel op de stenen, dus dan wordt het toch snel wat te veel van het goede)

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:47

nikkie722 schreef:
hier hetzelfde probleem, mijn pony heeft nu ijzers, en nu loopt ze veel beter op puin en grind wegen. in overleg met mijn hoefsmid gedaan, tegen de winter gaan haar ijzers er wel af

Hoezo gaan de ijzers er in de winter dan af ? Het puin en grind ligt er dan toch nog steeds of rij je dan niet meer buiten ?

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:50

Titineee schreef:
Ik ben over het algemeen geen voorstander van ijzers, aangezien dit de groei van de hoeven belemmert, en dus de doorbloeding verstoort.. Dan vermijd ik dit soort ondergrond liever ;)

Tenzij je natuurlijk zodanig veel over verharde ondergrond loopt dat de hoeven te snel slijten, te kort worden etc. want dan doet het alsnog pijn bij een paard.

Als je dat soort ondergrond kan vermijden zou ik dat zeker doen.
Voor de keuring is het uiteraard niet handig om je paard op zo'n soort ondergrond te laten lopen. Er zal toch wel ergens in de buurt een betere ondergrond zijn ?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:58

Tegen mij werd ook gezegt: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dus op blote voeten gewoon af en toe eens een stukje over grind o.i.d
Zoek eerst eens ronde steentjes als het kan en later overgaan op puin en scherpe kiezels. Ook eerst zonder extra gewicht van de ruiter en later met.

Nou heb ik me niet aan bovenstaand advies gehouden omdat ik middenin het (endurance)wedstrijdseizoen zit, en dan neem ik liever geen risico.
Mijn pony staat nu rondom op ijzers en heeft geen problemen meer. Heb ook liever geen ijzers, maar om nou bij iedere wedstrijd in de stress te moeten zitten of er misschien ergens wat losse steentjes liggen is ook niks. :)
Pony staat nu continu te glijden als hij een week of 2 op ijzers staat, is echt geen pretje... op het gras komen er stiften onder, dus dan is het geen probleem.
In oktober gaan de ijzers er weer vanaf omdat het wedstrijdseizoen dan voorbij is, pony een maand vakantie krijgt, en met trainen zoeken we de berm wel op en gaan we proberen wat hardere zolen te kweken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:03

Anoniem schreef:
Ze maakten alles nog zelf, zaten vroeger in Winschoten. Ook de onderdelen voor de landbouwmachines werden door pa en opa met de hand gesmeed. Goeie oude tijden <3
Maar toen stierf opa jong aan longkanker dankzij het ouderwetse smidsvuur en zag mijn vader een langdurige carrière niet meer zitten, daarbij kreeg hij reuma en toen hielden de goeie oude tijden op |(

Maar goed, eigenlijk is geen enkel hoefbeslag of hoefschoenmodel wat waard. Ter overbrugging zijn sommige dingen leuk, maar al het gedonder dat je ermee hebt :')
Afgetrapte ijzers, rondvliegende of draaiende hoefschoenen :(
het mooiste is idd een paard dat sterke hoeven heeft en alles zelf kan :)

Idd tot je een paard hebt die niet van die sterke hoeven heeft en je bent overgeleverd aan de faciliteiten op je pensionstal. Zo kon ik vorig jaar nog veel op de wei rijden maar nu de stalhouder dit heeft verhuurd voor bagger opslag(komende 4 jaar!) ben ik over geleverd aan 100% asfalt :(
Ik heb het 1,5 jaar volgehouden dat NB maar heb er 3 weken geleden toch weer ijzers onder laten zetten omdat het gewoon echt niet meer ging.(ook mijn rug vond het niet leuk meer en die is al kapot)
Een krabbeld paard over het asfalt die met moeite je wagentje trekt is toch niet echt fijn.
Paard kan nu weer lopen ipv zich dik te vreten in de wei en daar ziek van te worden. Soms moet je keuzes maken die je eigenlijk je keuze niet is.

Tja ideaal is het niet. Ik doe nog 1 rondje ijzers en ga volgend jaar toch weer eens kijken voor hoefschoenen(heb al 4 soorten geprobeerd zonder succes). Ik heb gelukkig een hoefsmid die daar open voor staat en heb gezien dat er al weer meer ontwikkeling is op het gebied van hoefschoenen. Heb nu 2 soorten op het oog en hopelijk kunnen we samen iets vinden wat nu wel gaat werken.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:28

een van m'n pony's heeft ook gevoelige hoeven, ze scheuren ook snel in enzo,
maar wij laten de hoefsmit dan een soort zooltjes tussen de hoef en het ijzer in doen,
daardoor kan het ook zijn dat ze de schelpjes/steentjes of wat dan ook minder goed voelen denk ik.
bij mij hebben de zooltjes veel geholpen in ieder geval...

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:46

Anoniem schreef:
HolyPope schreef:
Hoefschoenen is sowieso geen optie. Als de hoeven net bekapt zijn kunnen ze passen, maar omdat de hoef taps groeit is de hoef na een bepaalde tijd te groot voor de schoen en krijg je ze dus niet meer aan.
Als je ze iets ruimer koopt gaan ze 'schuren' wat ook niet erg raadzaam is.
Een paard wat GOED beslagen is, 2 ijzers kosten +- € 45,- belemerd zeker het hoefmechanisme niet!
IJzers gaan zo'n 10 weken mee.
Jou paard heeft last van één been/hoef? Waarschijnlijk een voorbeen?

:')
in welk sprookje?

Idd, 10 weken ? Ja, de ijzers misschien wel maar de hoeven hebben toch zo'n iedere 6 weken onderhoud nodig.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:15

Inderdaad! 2 x per dag uitkrabben is vaak geen overbodige luxe!

Maar er zijn paarden die maar 1 of 2 x per jaar bekapt hoeven te worden (uitzonderingen). Er zijn er veel meer die om de 3 maanden gedaan worden.
Standaard om de 6 weken is onzin. Theorie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:55

Voor paarden die niet gebruikt worden zijn de soft ride boots super!
http://www.softrideboots.com/Why-use-so ... -boots.asp

Ik heb ze voor mijn chronisch hoefbevangen redproject-shet.

Afbeelding

Hij loopt er nu ruim 4 maanden onafgebroken dag en nacht op. Ik doe ze dagelijks alleen maar ff uit om het zand eruit te vegen en trek ze dan meteen weer aan. Hij is er zo blij mee dat hij dan zelf zijn voeten er weer in steekt. Het dragen gaat vanaf de eerste seconde probleemloos, zonder schuurplekken e.d. en hij kan er ook mee door de wei galopperen zonder dat ze draaien of uitgaan en rondvliegen. Ik kwam ze tegen op de site van bokker Isapaardje.
Je kunt hier niet mee rijden, wel kun je met je paard aan de hand over de weg gaan wandelen, dit gaat super! Mijn shet loopt pijnloos dankzij deze schoenen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt