Straks een paardje, hoe pakken we dat aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:46

Mooi dat je hengstje een maatje krijgt en dat hij binnenkort geruind wordt :j

Terwijl jouw paardjes wennen kan jij je misschien verdiepen in paardenboeken? Er zijn zo veel goede boeken over hoe je veulentjes moet opvoeden en er mee om moet gaan. Heel veel succes!

En wat voeren betreft kan je het altijd even vragen aan de DA wat het beste voederschema is :)

MarliesV

Re: Straks een paardje, hoe pakken we dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:55

Het beste is om ze eerst apart te zetten met een draadje er tussen.

Dit heeft 2 redenen, de eerste is dat je een hengst en een merrie hebt. Een hengst van deze leeftijd is al vruchtbaar en om de kans op een 'oeps' veulentje weg te nemen zul je ze apart moeten zetten tot 6 weken na de castratie.

De 2e reden is dat ze elkaar niet kennen en dat het tijd nodig heeft om elkaar te leren kennen. Door ze eerst naast elkaar ipv bij elkaar te zetten kunnen ze toch elkaar zien en ruiken maar niet elkaar opjagen of bezeren. Als ze gewend zijn (en geruind) dan kun je kijken hoe het gaat als je ze samen zet en dit evt. onder toezicht opbouwen. Sommige paardjes gaat gelijk goed, sommige hebben wat meer tijd nodig.

Qua voeren is lastig in te schatten. Hoe klein je weide en wat voor gras staat er op. Als er op dit moment genoeg staat dan zou ik niet bijvoeren, dat eten ze toch niet op.
Wij voeren op het oog, ik weeg en meet niets af. Maar om te beginnen is er misschien wel iemand met mini paardjes die je daar een advies over kan geven om er gevoel voor te krijgen, daar ben ik niet de juiste persoon voor.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:01

Het lijkt me verstandig om een paar boeken aan te schaffen (of lenen van de bieb) zodat je wat meer informatie opdoet over de verzorging van een paard (een mini en een gewoon paard schelen niet veel behalve de grootte dan). Goed van je dat je er een maatje bij hebt gekocht! Ik zou er inderdaad ook een stroomdraadje tussen hangen, dan heb je niet over zoveel maanden ineens nog een mini erbij :+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:08

Tja, maar "goed" dat je dan een kleine pony hebt gekocht..
Want een paard van 600-700 kg dat niet word opgevoed, good luck with that.

Ik denk dat het verstandiger was geweest, als je/jullie gezin eerst had verdiept in het paard kwa benodigdheden, leefruimte, voedsel, soortgenoten e.d.
Gelukkig nemen jullie er wel 1 bij, zeker voor jonge paarden/pony's is het belangrijk een ouder dier boven zich te hebben die ze even de regels uit leggen :).

EN jou opmerking
" iedereen is toch als leek begonnen?? " Klopt. Maar wel met verzorgpony's/paarden. Een paard of pony aanschaffen terwijl je er de ballen verstand van hebt, vind ik echt zacht uitgedrukt niet een hele slimme zet.

vurt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:06

Ik vind het overigens wel positief van Julie dat ze er voor openstaat om advies aan te horen (en mee te nemen). Eerlijk gezegd twijfel ik niet aan de nieuwe 'thuissituatie' van de twee pony's. Volgens mij krijgen ze precies wat ze nodig hebben. Toch zou het bevorderlijk voor de beestjes zijn om de eerst komende tijd een ervaren persoon er bij te betrekken.

Succes en laat zo nu en dan weten hoe het gaat.
Groetjes,
Evert

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:42

Had je vorige topic ook gelezen, wat fijn dat er een vriendinnetje bij komt! Inderdaad even laten wennen met een draadje ertussen. Als ik het goed heb begrepen zijn ze inmiddels opgehaald, hoe gaat het met de twee? :)

Hooi is lastig. Wij houden 1,5kg per 100kg lichaamsgewicht aan (per dag) maar wij voeren ook vooral op het oog (en leggen het hooi niet op een weegschaal :+ ).
Vooral moeilijk is het beoordelen van kwaliteit, probeer of je iemand in je omgeving kunt vinden die daar verstand van heeft. Het ene hooi is het andere niet en hoe je dat moet beoordelen leer je niet echt uit boeken, maar leer je door ervaring en iemand die het je kan léren.

Ik ga verder mee met eerdere reacties om ervoor te zorgen dat er met enige regelmaat iemand is die jullie kan helpen met de opvoeding etc en jullie dingen kan leren/uitleggen.

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:06

Ik heb het topic gevolgd en ben ook erg benieuwd hoe het met de 2 pony's gaat.
Gelukkig hoef je geen einstein te zijn om goed voor de pony's te kunnen zorgen, want met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind.
Er zijn ook massa's mensen met een eigen paard die volpension staan die geen idee hebben hoe ze een paard zouden moeten verzorgen en alleen weten hoe ze erop moeten rijden.
zoek iemand in jullie omgeving de je er in kan begeleiden en dan groei je er vanzelf in.