Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chrisiee021 schreef:angelaatjuh schreef:een paard voelt zich het prettigst tussen de -5 en 15 graden hoorde ik. Dus ik denk niet dat ze het snel koud hebben
??? die van mij heeft het dan wel koud hoor!!
ik leg hem nbij regen, en onderde 10 graden een deken op, maar hangt ook van het soort af! een fjord of een haf krijgt een lekker dikke winterwacht, dus die hebben het mider snel koud, en als ze gezond zijn kunnen ze er wat beter tegen, en als ze mager zijn ook minder goed tegen kou
chrisiee021 schreef:maar hangt ook van het soort af! een fjord of een haf krijgt een lekker dikke wintervacht
tamary schreef:Appelflap445 schreef:Of paard koud aanvoelt controleer je in de lies tussen achterbeen en uier/koker. Paard dat daar koud aanvoelt heeft in elk geval meer ruwvoer nodig. Als ze bibberen hebben ze het zeker koud en is meer voer/eventueel opstallen of deken nodig. Bibberen kan een paard weliswaar opwarmen, maar het kost erg veel energie en veel paarden stoppen dan ook met eten (wat ze zouden moeten doen om zich warm te stoken).Door aan de oren van het paard te voelen kan je ook 'meten' of hij het koud heeft.
beatje schreef:mijn paard heeft het juist zomers sneller koud.Zeker met dit weer hevige buien op haar dunne velletje.In de winter heeft ze wel een dikke wintervacht en dan is ze meer waterbestendig.
En idd ze staat te rillen als een juffershondje,ik geef ze dan flink wat voer als ze eten verwarmen ze zich zelf.
webster543 schreef:Een arabier zal het wel sneller koud hebben dan de zwaardere types zoals haflingers. Dit heeft te maken dat ze uit warmere landen komen. Moeder natuur heeft daar de bloedvaten dichter onder de huid gezet, opdat ze sneller warmte kunnen afstoten. Dat is natuurlijk een nadeel in onze regio's waar het niet zo warm is.