Wanneer heeft een paard het nou eigenlijk koud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Wanneer heeft een paard het nou eigenlijk koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:41

Rillen, ingekrompen staan, staart tegen billen, ongelukkige uitstraling, koude oren basis, koude flanken, lagere lichaamstemperatuur.

@ Gentleman; Haren overeind betekend niet dat een paard het koud heeft. Maar dat hij zich warm houdt. Daar hoeft hij het nog niet koud voor te hebben.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:36

nou het word al gezegd ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:40

chrisiee021 schreef:
angelaatjuh schreef:
een paard voelt zich het prettigst tussen de -5 en 15 graden hoorde ik. Dus ik denk niet dat ze het snel koud hebben

??? die van mij heeft het dan wel koud hoor!!
ik leg hem nbij regen, en onderde 10 graden een deken op, maar hangt ook van het soort af! een fjord of een haf krijgt een lekker dikke winterwacht, dus die hebben het mider snel koud, en als ze gezond zijn kunnen ze er wat beter tegen, en als ze mager zijn ook minder goed tegen kou

Met een zomervacht kunnen ze ook prima tegen regen hoor... :+ En met 5 graden kan een gezond paard met zomervacht zich ook wel een tijdje warm houden.

Onder de 10 graden heeft een dun paard met zomervacht het echt niet koud zo lang die gezond is en voldoende te eten krijgt.

daffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:01

volgensmij hebben ze het niet snel koud :7

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:32

chrisiee021 schreef:
maar hangt ook van het soort af! een fjord of een haf krijgt een lekker dikke wintervacht

Uhm...Volgens mij ligt het meer aan hoe je je paard houdt en hoe gezond het dier is en niet zo zeer aan de soort of het ras of ze een dikke wintervacht krijgen. Mijn verzorghobbels, twee Quarter Horse dames, en misschien ten overvloede, zo ongeveer het tegenovergestelde van koudbloed, zijn behoorlijk wintervast. Ze krijgen een heerlijke teddybeervacht en sjouwen rustig door sneeuw en kou. Heb ze in de winter nog nooit koud zien hebben. Zo'n vorstdag met een blauwe lucht en zo'n lekker zonnetje vinden ze geloof ik nog lekker ook! Staan dan heerlijk te zonnen en zijn met geen stok naar binnen te slaan.
Zo als het een tijd warm is geweest en dan ineens regent, waait en guur is, dan wil ik ze nog wel eens een enkele keer zien rillen en dan willen ze wel heel erg graag opgehokt worden (ook zonder de verlokkingen van voer hobbelen ze dan hun stal in om er niet meer uit te komen).

Wanneer een paard het echt koud heeft ligt dus vooral aan de omstandigheden, ze kunnen het bij wijze van spreken bij +10 kouder hebben dan bij -25. En dan nog verschilt het per paard, de één heeft het nu eenmaal sneller koud dan een ander en de één is nu eenmaal wat meer gewend dan de ander. Voor warmte geldt denk ik precies hetzelfde. Wat dat betreft zijn het net mensen...

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:34

als hun haren overeind gaan staan is goed te zien hoor dan houden ze meer warmte vast :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:51

Ik denk, wanneer ze onbeschermd buiten staan in de sneeuw/regen. (van die ijskoude regen, geen zomerregen)
En ze hebben geen droge plek en ze hebben dus geen mogelijkheid om op te drogen.
Dan gaat het niet om een buitje van een uur, maar de langdurige regen/kou/wind.
Het zal wel schelen als ze goed gevoerd worden en constant goed ruwvoer kunnen eten.

Maar daar denkt ook iedereen weer anders over, de ene doet z'n paard dan een warme deken om en een ander is daar weer op tegen.
Dus ik denk dat je gewoon naar je eigen paard moet kijken en daarop handelt wat het beste lijkt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:17

Wanneer heeft een paard het koud...
Ik denk dat je daar zelf het beste antwoord kan geven door goed naar je paard te kijken.
Hier staan er 7 aan huis de 1 zal na een dag stromende regen giga staan shaken terwijl de ander me kwaad aan kijkt als ik ze op stal zet. :=
En degene die hardst staat te shaken is een import tinker die wss niets anders gewend is dan om buiten te staan. :?
En verder de veulens die worden op een gegeven moment niet meer warm :(:)

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:02

aan de onderkant van de oren kan je voelen of je paard het koud heeft. Als de onderkant van zn oren koud voelt heeft het beessie het koud :P

Nagellakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:05

De binnenkant van de oren geven goed weer hoe een paard zich voelt w.b. lichaamstemperatuur.
Ook als het lichaam zelf koel aanvoelt overigens.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:11

mijn paard heeft het juist zomers sneller koud.Zeker met dit weer hevige buien op haar dunne velletje.In de winter heeft ze wel een dikke wintervacht en dan is ze meer waterbestendig.
En idd ze staat te rillen als een juffershondje,ik geef ze dan flink wat voer als ze eten verwarmen ze zich zelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:14

Appelflap445 schreef:
Door aan de oren van het paard te voelen kan je ook 'meten' of hij het koud heeft.

Klopt, maar dan wel bij de oorinplant, net achter de oren.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:16

Vanmorgen heb ik mijn paard en pony van het land afgehaald. Ze stonden flink te shaken vooral de pony. Liepen het liefst zijwaarts door de regen naar mij toe, zodat ze met hun kont naar de regen toe bleven. Nu staan ze heerlijk op stal op te warmen en hoop dat het land weer snel droger is, dan kunnen ze weer naar buiten...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:02

een paard voelt zich het prettigst tussen de -5 en 15 graden hoorde ik. Dus ik denk niet dat ze het snel koud hebben
[/quote]
En onder de 15graden gooien we er massaal een deken op :')[/quote]

Ja echt he! haha nou ik weet niet of het waar is, maar kan me er best in vinden.

http://www.rosmagazine.nl/ros-online/ve ... ekens.html[/quote]

Ik heb dus zo'n paardje met een hoge bloedlijn en een dunne vacht. Paar uurtjes regen kan ze echt wel hebben, maar niet 24/7 buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:05

tamary schreef:
Appelflap445 schreef:
Door aan de oren van het paard te voelen kan je ook 'meten' of hij het koud heeft.
Of paard koud aanvoelt controleer je in de lies tussen achterbeen en uier/koker. Paard dat daar koud aanvoelt heeft in elk geval meer ruwvoer nodig. Als ze bibberen hebben ze het zeker koud en is meer voer/eventueel opstallen of deken nodig. Bibberen kan een paard weliswaar opwarmen, maar het kost erg veel energie en veel paarden stoppen dan ook met eten (wat ze zouden moeten doen om zich warm te stoken).

Ja en als de situatie niet veranderd en ze dus de heel tijd blijven bibberen houden ze geen energie meer over. Daarom staat mijn paardje nu weer 's nachts op stal!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:11

Zoals de meeste het hier al zeggen, rond de 10 à 12°C hoeft een paard geen "moeite" te doen om het goed te hebben. Zijn lichaam moet dan geen verbranding doen om het warmer of kouder te maken.

Een arabier zal het wel sneller koud hebben dan de zwaardere types zoals haflingers. Dit heeft te maken dat ze uit warmere landen komen. Moeder natuur heeft daar de bloedvaten dichter onder de huid gezet, opdat ze sneller warmte kunnen afstoten. Dat is natuurlijk een nadeel in onze regio's waar het niet zo warm is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:12

beatje schreef:
mijn paard heeft het juist zomers sneller koud.Zeker met dit weer hevige buien op haar dunne velletje.In de winter heeft ze wel een dikke wintervacht en dan is ze meer waterbestendig.
En idd ze staat te rillen als een juffershondje,ik geef ze dan flink wat voer als ze eten verwarmen ze zich zelf.

Klopt! Valt mij ook op bij mijn paard. In de winter heeft ze een veel dikkere vacht die haar beschermt. Maar daarnaast is het vooral de combinatie van veel neerslag en kou of wind.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:20

Als je paard het koud heeft hem juist zonder deken laten staan.
Een paard zal zijn haren open zetten om de warmte bij zich te houden.
Wanneer je hem een deken op zal doen, kan die ook zijn haren niet meer open zetten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:46

Interessante vraag, ik heb namelijk geen idee wanneer een paard het eigenlijk koud heeft :o

Bij mij op stal staan nu nog een aantal paarden onder een deken!! 8)7 Dat vind ik wel zwaar overdreven.
En die mensen hebben hun paard niet eens de hele dag in het land maar ook op stal.. De mijne heeft af en toe ook wel een regendeken op, maar dat is omdat hij buiten staat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:29

Ik heb dat ook altijd overdreven gevonden maar dat hoeft het dus niet te zijn, dat hangt helemaal van je paard af. Het is niet echt grappig om elke keer je paard te zien rillen van de kou, zo erg dat ie niet eens meer kan eten. Dan alle principes over boord: paard (snachts) op stal en deken op!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:46

webster543 schreef:
Een arabier zal het wel sneller koud hebben dan de zwaardere types zoals haflingers. Dit heeft te maken dat ze uit warmere landen komen. Moeder natuur heeft daar de bloedvaten dichter onder de huid gezet, opdat ze sneller warmte kunnen afstoten. Dat is natuurlijk een nadeel in onze regio's waar het niet zo warm is.

Dat zou toch niet zo handig zijn, aangezien het in de woestijn best flink kan afkoelen 's avonds (Het woestijnklimaat kent een groot temperatuurverschil tussen dag en nacht. Overdag is het tussen de 25 ºC en 45 ºC en 's nachts kunnen de temperaturen in enkele gebieden onder het vriespunt dalen. - thanks wikipedia). Bovendien ken ik toch echt wel Arabieren die een flinke winter ook wel wisten te waarderen. Nee, ik geloof toch dat huisvesting, voeding en gezondheid meer invloed hebben op het tegen warmte en kou kunnen dan het ras. Hooguit dat de soort kou, die met veel wind en regen, dat die niet door elk type paard wordt gewaardeerd.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:54

Paarden vernemen een kleine schommeling van 2-5 graden niet, wij wel. En toch is het per paard verschillend.

Mijn Kwpn'r hoef ik echt niet met regen buiten te zetten, staat dan het liefst binnen of een dek op, of het moet al warm water regenen. Heb 1 winter geprobeerd om haar zonder deken te laten, maar ze heeft 2 x een kou koliek gehad en haar haren stonden rechtovereind.

Ook nu ze 's nachts buiten staan krijgt ze een deken op...lekker verwend. Kan het ook merken als het niet gebeurd is, dan is ze echt stijf in haar spieren. Net als ik, reumapatient...hihi..

Onze oude Groninger en een Kwpn'r oud bloed maken een lekker dik vachtje aan en hebben nergens last van.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:59

Mijn merrie krijgt ook regelmatig met een kou koliek een paar liter warm water naar binnen geschoven en dan is ze er zo weer...Ze heeft haar eerste 3 jaar van haar leven buiten gestaan in een kudde in Denemarken. Dar kan het niet aan liggen, denk ik dan maar.

Ik hoef haar 's winters dus ook echt niet te scheren, ze blijft een super dun vachtje houden, handig als je wedstrijden rijdt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:13

Mijn paarden [1 KWPN van 25 jaar en,1 X Quarter van 24 jaar] staan 24/7 buiten het hele jaar in weer en wind.Zonder deken,zonder stal en ik heb nog nooit gezien dat ze stonden te rillen.Ook in hevige sneeuwval gaan ze niet bij de bomen/struiken staan,blijven gewoon midden op het land staan,kont in de sneeuw.
Ze hebben wel onbeperkt kuil en ik denk dat dat ook scheelt.
Regen en sneeuw blijft op de haren zitten,niet op de huid.Hun vacht werkt hetzelfde als bij ons een regenjas.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:15

Ook die van ons krijgen onbeperkt ingeseald hooi...dus daar zal het niet aan liggen.