Wat heb je als basis nodig voor een pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:08

Denk je er ook aan dat je de hoefsmid en wormenkuur moet betalen, ik doe ook 1x per jaar ofzo zo´n speciale wormenkuur voor alles en die zijn echt duur.(normaal geef ik ze om de ± 8 weken. )

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 18:12

Ctal schreef:
Denk je er ook aan dat je de hoefsmid en wormenkuur moet betalen, ik doe ook 1x per jaar ofzo zo´n speciale wormenkuur voor alles en die zijn echt duur.(normaal geef ik ze om de ± 8 weken. )

Ja dat wist ik al. Stond op pagina 1. Ik heb een wormenkuur gezien van 23,-?? En 1 kuur is voor 6 maanden (dus 2x per jaar).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:15

Relliej"]
[quote="Ctal schreef:

Ja dat wist ik al. Stond op pagina 1. Ik heb een wormenkuur gezien van 23,-?? En 1 kuur is voor 6 maanden (dus 2x per jaar).
[/quote]

Eh...pardon? Welke wormenkuur is dat?

Equest is voor drie maanden, kost ongeveer 14 Euro en je hebt vier keer per jaar een kuur nodig.
De duurste is Equimax(ongeveer 23 Euro) , die helpt ook tegen lintworm, die kun je het beste aan het eind van het weideseizoen geven.
Er zijn mensen die beweren dat je in de winter niet hoeft te ontwormen, maar daar zou ik niet naar luisteren.
Neem je Equest, heb je minimaal 4 kuren nodig...en geen twee!

Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:21

Relliej schreef:
Longeerlijn/zweep: hoort denk ik niet bij de basis?
ik denk zelf dat ik eerst alleen gaat rijden en losgooien

Dan zal ik er toch maar eentje kopen voor de zekerheid, aangezien je met je longeren je paard stemhulpen geeft. En die stemhulpen zul je ook nodig hebben bij het losgooien. Ik bedoel, als jij bijvoorbeeld 'Ho' roept, dat je paard ook echt stopt en naar je toe komt. Niet dat je straks je paard moet vangen omdat hij nog niet uit zichzelf naar je toekomt omdat hij nog helemaal niet een je gewend is.

Dit is overigens niet kwaad of tegenstrijdig bedoelt, maar ik wou het gewoon eventjes kwijt. Lachen

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:22

Als je de dingen die je niet wil kopen weg laat dan bespaar je misschien 75 euro, met de dekens erbij 200/300 euro. Ik hoop dat je beseft dat dierenarts kosten veel hoger kunnen zijn. Ik wil je niet aanvallen of tegenpraten maar je bent pas 14.. Het is allemaal veel duurder dan je denkt!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 18:27

EquiMax (Ivermectine & Praziquantel)
De enige wormenpasta die uw paard, behalve tegen het gehele wormspectrum inclusief horzelfs, ook tegen de risico's van een lintworminfectie beschermt. Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de paarden besmet is met lintwormen, wat vaak onzichtbaar is, maar wel een veroorzaker van koliek kan zijn. Door middel van een behandeling met EquiMax om de 6 maanden bestrijdt u alle (nieuwe) lintworminfecties en voorkomt u de opbouw van een zware infectiedruk. Geschikt voor drachtige merries en veulens. Met appelsmaak. €22,50

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 18:29

Longeerspullen koop ik dan ook wel.

Aramat schreef:
Als je de dingen die je niet wil kopen weg laat dan bespaar je misschien 75 euro, met de dekens erbij 200/300 euro. Ik hoop dat je beseft dat dierenarts kosten veel hoger kunnen zijn. Ik wil je niet aanvallen of tegenpraten maar je bent pas 14.. Het is allemaal veel duurder dan je denkt!

Ik weet dat de DA duur is.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:35

Vergeet ook niet dat je er wel de tijd voor moet hebben minimaal 4 uur per dag dat je bezig bent met een paard niet alleen rijden, maar ook de verzorging er omheen en vooral als je een jong paard neemt ben je nog langer bezig want die moet je ook opvoeden.

Longerlijn en zweep heb je zeker nodig als basis, want als het zo koud is als en nu en je paard is zo fris dat je er niet meteen kan opstappen moet je hem toch kunnen longeren.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 19:01

Ik weet al een manege dat dicht bij school is. Dus kan ik gelijk vanuit school naar de manege, en dan weer met de bus naar huis. Komt goed uit. Dat weet ik wel zeker. Het gaat alleen om te toebehoren wat je echt nodig hebt in het begin. Later kan je het natuurlijk altijd uitbereiden met bandages etc...

Hydra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:14

wat ik heb voor mijn paard (wel belangrijk)
ik heb haar maar 6 maand dus dat hoort denk ik bij de beginselen
-zadel
-hoofdstel
-twee shabrakken
-poetskist met hoefolie,vliegenspray
-ehbo kist
-longeerlijn + zweep
-peesbeschermers
-winterdeken
-zweetdeken
(ik denk dat dit het is )

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 20:45

Hydra schreef:
wat ik heb voor mijn paard (wel belangrijk)
ik heb haar maar 6 maand dus dat hoort denk ik bij de beginselen
-zadel
-hoofdstel
-twee shabrakken
-poetskist met hoefolie,vliegenspray
-ehbo kist
-longeerlijn + zweep
-peesbeschermers
-winterdeken
-zweetdeken
(ik denk dat dit het is )

Heb ik wel veel aan. Dus wat ik nu o.a. erbij nodig zal hebben:
- zadel
- hoofdstel
- 2 sjabrakken
- zweetdeken
- winterdeken??
- wormenkuur
- EHBO spulletjes
- hoefolie
- longeerlijn + zweep
- peesbeschermers

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:55

Winterdeken is imo niet nodig als je haar een lange vacht laat krijgen, maar een zweetdeken is wel zo practisch.
Maar wat dacht je van een 2e halster, kan natuurlijk altijd kapot gaat en bovendien heel goedkoop.
Hoefolie heb je imo ogen ook niet in eerste instantie nodig, verchilt per paard.
Wel spullen om je zadel en hoofdstel te onderhouden.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:56

Elke schreef:
Ik zou toch ook maar een zweetdeken nemen, en vooral in de winter. Net zoals Stef als voorbeeld geeft. Maar je kunt ook makkelijk een zweetdeken zelf maken dat is waarschijnlijk goedkoper dan er eentje kopen Lachen

hoe doe je dit dan? Ben wel geïnteresseerd

fiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:04

ja elke, dat wil ik ook wel weten

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 09:52

Is al een topic over geweest. Weet alleen niet meer welke het is. Blond Even de zoekfunctie gebruiken.

2e halster neem ik iets later. Gelijk volgende maand erop denk ik. En anders mag ik wel een halster lenen. Waarom heeft niet ieder paard hoefolie nodig? Spullen om je zadel en hoofdstel. Ja tuurlijk!! Vergeten. Blond

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:56

Als je paard gewone gezonde hoeven heeft hoef je er niks speciaals mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:38

Ik neem aan dat je de belangrijkste dingen bedoeld die je voor het paard moet aanschaffen? Dan denk ik aan:

-goed passend zadel + singel + beugelriemen + beugels
-hoofdstel + bit (en teugels natuurlijk Haha!)
-shabrak (2 is makkelijker i.v.m. wassen)
-evt peesbeschermers
-halster + touw
-borstels + hoevenkrabber

Denk ook aan:

-thermometer en wat EHBO spullen

Als je toch met dekens aan de gang gaat:

-zweetdeken
-zomerdeken
-tussendeken
-winterdeken

Het handigste is waterdicht, want dan kan je paard er gewoon mee naar buiten. Je hoeft al die dekens ook niet tegelijk te kopen, zodra je meer nodig hebt kun je altijd naar de winkel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:40

Relliej schreef:
Ik wil niet aan dekens en bandages beginnen.

Als je nu een pony koopt en deze staat al onder een deken, dan lijkt het me niet zo handig om hem ineens onder de dekens vandaan te halen...

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 18:08

CCCCorine"]
[quote="Relliej"]Ik wil niet aan dekens en bandages beginnen.
[/quote]

Als je nu een pony koopt en deze staat al onder een deken, dan lijkt het me niet zo handig om hem ineens onder de dekens vandaan te halen...
[/quote]

[quote="Relliej schreef:
Dus wat ik nu o.a. erbij nodig zal hebben:
- zadel
- hoofdstel
- 2 sjabrakken
- zweetdeken
- winterdeken??

- wormenkuur
- EHBO spulletjes
- hoefolie
- longeerlijn + zweep
- peesbeschermers

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:22

Relliej schreef:
Is al een topic over geweest. Weet alleen niet meer welke het is. Blond Even de zoekfunctie gebruiken.

2e halster neem ik iets later. Gelijk volgende maand erop denk ik. En anders mag ik wel een halster lenen. Waarom heeft niet ieder paard hoefolie nodig? Spullen om je zadel en hoofdstel. Ja tuurlijk!! Vergeten. Blond

Waarom een 2e halster? gewoon een vraag hoor, niet aanvallend! Ik heb maar 1 halster voor mijn paard, vind 10 halsters/bandages en al die " hebbedingetjes" een beetje onzin. Als je halster breekt, kan je tijdelijk eventueel een haltertouw gebruiken (bij ons op stal ligt er altijd wel een extra halster, ik weet niet hoe dat daar is?) en dan heb je zooo een nieuwe gekocht hoor Knipoog
LIjkt mij persoonlijk overbodige luxe Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:28

euhm, misschien een halster voor in de wei, die smerig mag worden, en een halster als je op wedstrijd gaat of gaat lessen, of als je je paard verkoopt, dan oogt het mooier lmet een net halster he,en als er 1 breekt heb je nog altijd een nieuwe(je zou maar een paardje hebben dat je totaal niet kunt vangen in de weide,je halster breekt, dan moet je paardje de ghele dag(en) op stal blijven ofsow)
grtz kim

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:33

Zowieso een winterdeken, wat als je pony ziek wordt? Dan kan je hem toch niet bibberend op stal laten staan omdat je geen deken hebt?
En wat de beenbescherming betreft, ook al gooi je enkel los kan wat bescherming een hoop ellende schelen als je een paardje treft wat nogal onhandig blijkt met zijn benen.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 20:31

Destinietje... Je hebt daarentegen wel gelijk. Maar vindt het zelf wel handig een 2e halster. Dan kan je buiten poetsen enzo. Anders blijft al dat stof in de stal hangen als je het buiten niet doet.

dutske... Ik neem denk ik een witte halster (voor wedstrijden) erbij.

tamary... Maar als ze nou een dikke wintervacht hebben? (niet aanvallend bedoeld). En het ligt eraan op welke manege/pensionstal ik ga staan. Als er geen springmateriaal is neem ik geen peesbeschermers. Is dat er wel neem ik ze wel.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:10

Ik denk dat je lijstje voor de dingen die je als eerste moet aanschaffen wel redelijk compleet is nu. Het gaat toch ook vooral om een kosten-indicatie te kunnen maken?

Dekens kun je misschien het best overleggen met de persoon van wie je je paardje koopt.

Spikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:23

Lijkt zo weinig , misschien een tip : ga langs een paardenwinkel en kijk daar wat rond Haha! !