nu in de wei en s nachts naar binnen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:33

Ik twijfel toch wel een beetje hoor, ja het gras zal het grootste probleem zijn maar toch het nat en de kou als er geen schuilstal is zou ik toch wel wat twijfelen.
Hier staan ze nu al een aantal maanden 24/7 buiten maar met dit rot weer nat en toch fris staat 1 van de paarden toch snel te rillen. En ja betekent niet per definitie dat ze het koud hebben maar ook niet dat ze het lekker warm hebben en dat ze dus vrij veel moeite moeten doen om zich warm te houden en zeker een paard wat het dan niet gewend is. Heb je dan wel iemand die regelmatig kan gaan kijken en eventueel een regendeken opdoet als het nat en/of koud is?

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:57

Sinds kort staat mijn paard op een stal waar ze overdag buiten staan in het land en 's-nachts binnen. Mijn paard is hierdoor enorm veranderd en weer echt paard geworden. Is de beste keuze ooit geweest voor ons. Ik dacht ook dat er vlak bij huis in de randstad geen opties waren voor weidegang, maar na goed zoeken toch iets gevonden met alles erop en eraan. Ik hoop voor jou dat er bij jou in de buurt ook iets mogelijk is. Het spreekt wel voor je dat je je paard een vakantie gunt met weidegang. Fijne vakantie vast voor jullie allebei!

DoTiramisu

Re: nu in de wei en s nachts naar binnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:08

Mijn paard staat 24/7 op de wei. Kan echt geen kwaad.
Ze staat dan ook met andere paarden samen op de wei.
Ik vind het soms ook wel is zielig als ze in de regen staat maar een paard is toch echt gelukkiger buiten...
Ik zou hem/haar gewoon lekker buiten laten staan hopelijk wordt het weer wel beter!!

chrisiee021

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:10

nou,jaa, als het echte sportpaardjes zijn wordt het wel lastig! maar ik zou gwn dan een deken op doen!

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:12

Wat je ook kan doen is als het gras een probleem word,
Aan de boer vragen of hij een stuk weiland voor jou afzet waarbij hij dan elke dag 2 meter ( in de lengte ) vers gras krijgt. Zo gaat dat bij ons op de weide ook omdat ze anders veel te veel nieuw gras krijgen.
Misschien is dat een idee?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:19

chrisiee021 schreef:
nou,jaa, als het echte sportpaardjes zijn wordt het wel lastig! maar ik zou gwn dan een deken op doen!

Wat is het verschil tussen een 'sportpaard' en een normaal paard :?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:25

wij hebben ook klanten die ze 24 uur buiten willen hebben... maar die paarden staan ook te rillen zoals vandaag zijn ze na binnen gehaald.. en al vaker..

die klanten vinden het ook niks zo voor hun paardjes.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:30

Is op zich geen probleem hoor, als je paard niet koliek gevoelig is maakt dat niks uit.
Deed ik vroeger, toen ik nog in het westen woonde en geen plek had om mijn paardje 24/7 buiten te zetten, ook. Meestal met mijn vriendin haar paardje, gewoon lekker 3 of 4 weken het land op, ook zonder stal, en ze hebben er beiden nog nooit wat aan over gehouden!
Vind, persoonlijk, dat er tegenwoordig wel aardig snel en hard geoordeeld wordt over het feit dat iemand zijn paard niet volledig weidegang kan bieden. Iedereen zijn situatie is anders en sommige mensen hebben die mogelijkheid gewoon niet.
Tuurlijk is het beter als een paard veel, zoniet altijd, naar buiten kan maar is altijd makkelijk oordelen over een ander zijn situatie als je er niks vanaf weet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:34

Christiene schreef:
wij hebben ook klanten die ze 24 uur buiten willen hebben... maar die paarden staan ook te rillen zoals vandaag zijn ze na binnen gehaald.. en al vaker..

die klanten vinden het ook niks zo voor hun paardjes.

Heb je een bak droog en vers hooi voor hun neus gezet? Dan is dat rillen namelijk zó over. ;)

TS: waar in de randstad zit je? Als je het zelf ook zo verschrikkelijk vindt dat je paard zo weinig buiten komt, dan zoek je toch naar iets anders?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:25

mirmar schreef:
Vind, persoonlijk, dat er tegenwoordig wel aardig snel en hard geoordeeld wordt over het feit dat iemand zijn paard niet volledig weidegang kan bieden. Iedereen zijn situatie is anders en sommige mensen hebben die mogelijkheid gewoon niet.

Er zit een groot grijs vlak tussen 24/7 op stal en 24/7 op de wei. Veel stallen bieden tegenwoordig ook overdag in de paddock, en dat is voor paarden vaak al een heel stuk aangenamer.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:33

Ik heb mijn paard afgelopen december van veel op stal naar 24/7 buiten verhuisd. En ja, dat ging ook helemaal goed. Dus daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken.

Ik zou even opletten op het gras, en dat je paard er met een soortgenootje(s) staat. En als je paard in dekens staat, inderdaad even kijken of er iemand is die met veel regen even een regendek op kan doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:51

Mijn paard staat/stond dit seizoen ook voor het eerst 24/7 en dit ging dus helemaal niet goed! Geen energie, constant koud hebben en afvallen. Zij stond al wel twee maanden hele dagen op het land en 's nachts op stal, maar toen ze 24/7 gingen was het binnen twee weken mis. Dus het blijkt niet voor elk paard hetzelfde te zijn! Mijn paard staat nu weer 's nachts op stal en met veel bijvoeren en een kuurtje voor de weerstand is ze nu weer aardig opgeknapt. Maar aan het eind van de dag op het land wil ze altijd HEEL GRAAG weer naar stal.

Daarnaast ben ook ik van mening dat mensen snel worden veroordeeld. Toen ik mijn paard kocht stond ze op een stal zonder weidegang. Ik vond dit heel erg, ook al waren er wel een aantal andere voorzieningen en zorgde ik er zelf voor dat ze minstens zes uur per dag uit stal kwam. Ik heb elke vrije seconde aan haar besteed, maar hier op bokt wordt je meteen veroordeeld dat je niets voor je paard over hebt. -:(- Het heeft twee jaar geduurd voor ik een betere stal hier in de randstad heb kunnen vinden, die ook bereikbaar is voor mij met de fiets, want ik heb geen rijbewijs. En nu zit ik dus met het probleem dat de paarden hier 24/7 het land op gaan en mijn paard dat niet trekt. Voor dit seizoen is het opgelost omdat er een blessure paardje op stal staat zodat mijn paard niet alléén binnen staat. Maar wat moet ik volgend jaar?
Dus svp niet zo ongenuanceerd roepen dat 24/7 naar buiten voor elk paard beter is en dat iedereen een perfecte stal kan vinden. Zo werkt het niet altijd.
En ook weet je niet hoe iemand aan zijn paard gekomen is, dus meteen de opmerking "dan moet je geen paard nemen" is mij veel te kort door de bocht.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 21:42

Dankjewel nikass voor je steun. Heb hem toch op stal gehouden, vond de wei veel te nat. Het is nu zo slecht in de wei, staan gewoon plassen in, beesten kunnen snachts niet eens gaan liggen. Ik vind het heel makkelijk die mensen die hun paard 24 uur buiten zetten in hun vakantie, heb je er geen omkijken naar....Ik heb geregeld dat hij iedere dag een uur in de wei kon, een uur in de paddock, gereden werd en nog een half uur gestapt wwerd. Heb er mjns inziens alles aan gedaan, en hij heeft het volgens mij best goed gehad. Succes met het vinden van een stal....