Verzorging van een shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

steefxxx

Re: Verzorging van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:02

assie89 kijk, daar heb ik wat aan! bedankt dat JIJ niet zo zeikt xxxxxxxx

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:05

Wat had je aan haar opmerking dan?
Gaf ze je tips voor zover ik weet niet?
Ze kwam alleen voor je op maar je had er niks aan, niet voor waarvoor je dit topic opende ;)

Assie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:50

Ik neem het voor niemand op, maar schrijf gewoon wat ik ervan vind.

Ik met het met je een Emie33, dat paardrijden een wezenlijk verschil is met het het hebben en onderhouden van paarden.. Desalniettemin vind ik het dan juist een goede zet dat zij probeert informatie in te winnen bij met mensen mét ervaring.

Het heeft geen zin om discussies te gaan voeren met iemand waarvan je niet meer weet dan 3 berichten in dit forum. Laten we Steefxxx helpen, Emie99? Dan heeft zij (en haar pony) meer aan ons *D

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 09:43

bedankt xx

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:09

Heb sinds 2 maanden ook een shet. Heb 2 grote paarden.
Ga je gevoel achterna. Het belangrijkste is niet overvoeren.

Die van mij kunnen dag en nacht de wei op, maar wij hebben hier ander gras dan in nederland, veel eiwit-armer, dus "minder gevaarlijk"dan in nederland. (heb ik ook via info van andere).
Verder krijgt die van mij 's morgens en 's avonds een klein handje biks, met een appel en een wortel.
Soms krijgen ze tussen de middag extra hooi of als die van mij musli krijgen, dan krijgt bram ook een klein handje. Verder nix.
Nu bemerk ik dat bram niet snel dik wordt, dus je moet gewoon je eigen shettie goed in de gaten houden.

Ik had ook mooi een graasmasker gekocht. Nou die heb ik nog niet nodig gehad. :+

Doe wat jij denkt dat goed voor hem is, alleen het belangrijkste is niet overvoeren, want shetties kan je heel schraal houden.
Evt als je geen biks geeft geef je in de winter elke dag zo'n pavo-koek, daar zitten alle vitaminen en mineralen in die ze nodig hebben.

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 22:55

Dus jij geeft je shets gewoon vers water soms gandje muesli en in de winter zon pavo koek elke dag. en bekappen? hoe doe jij dat? hoeveel betaal jij er voor? Ik betaal 90 euro bij mijn pony maar die krijgt.ook nieywe hoefijzers.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:55

steefxxx schreef:
Dus jij geeft je shets gewoon vers water soms gandje muesli en in de winter zon pavo koek elke dag. en bekappen? hoe doe jij dat? hoeveel betaal jij er voor? Ik betaal 90 euro bij mijn pony maar die krijgt.ook nieywe hoefijzers.

Ja hoor, gewoon water, klein handje biks in de ochtend en in de avond en soms tussen de middag een klein handje musli. Hangt ervan af of ik wortels heb.
Ook een appeltje per dag krijgt hij.
Verder staat hij hele dagen op het land, maar ons gras hier in frankrijk is minder eiwitrijk dan in nederland, dus zou bv een graasmasker wel een optie voor je zijn.
Tevens krijgt hij ook hooi 1 x per dag en in de winter vaker, maar dat moet ik nog effe uitvinden, gezien dit de eerste winter hier wordt. :)

Bekappen doen wij zelf, mogelijk dat ik dat de volgende keer laat doen, maar hoefsmeden hier in frankrijk zijn moeilijk te vinden, of ze houden zich niet aan de afspraken, dus de laatste keer had ik een dure hoefsmid. ;(
We hebben toen zelf bekapt en hij staat prima op zijn pootjes. :j
Maar ik denk dat je enkelt voor bekappen zo tussen de 30 a 40 euro kwijt ben. Even informeren bij je hoefsmid.

Je moet gewoon je shet in de gaten houden, het belangrijkste is dus neit overvoeren!
1 pavokoek per dag zou ook een optie zijn, daar zitten alle vitamines en mineralen in. volgens mij is voor een shet al een halve voldoende. :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:14

De meeste shetlanders kunnen het beste op een schraal stukje land staan omdat ze vaak snel te dik worden. Eventueel kun je elke dag nog wat hooi bijvoeren. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel jij met hem werkt, ik zou het gewoon even aankijken en indien nodig meer of minder gras geven.
Ik ben voor alleen bekappen 25 euro kwijt, maar deze prijs is niet bij elke hoefsmid gelijk. Je kunt hem eventueel iets bijvoeren voor de vitamines en mineralen.
Wellicht kun je eens op deze site kijken: http://www.voervergelijk.nl hier staat veel informatie op over het voeren.

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 15:55

Ik vraag niet wat jullie van mij denken, ik vraag jullie mening over voeding enz enz.

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:09

ze hebben helemaal geen bijvoeding nodig alleen gras, dat had ik bij mijn 2 shetlanders tenminste en teveel gras is zelfs slecht voor ze had ik gehoord. en natuurlijk gaf is ze snoepjes als ik ze iets wou leren :D

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:46

(te) Veel mensen denken dat een shetlander verzorgen simpel en makkelijk is : want hij/zij is toch maar klein
dus heeft vast ook weinig verzorging nodig.. Erg jammer dat mensen zo denken;(
Nee.. Een shetlander verzorgen kost veel tijd, kennis, en geld ;)

Ik heb zelf 4 jaar geleden een shetlander overgenomen van mijn nicht.

Zeker bij een shetlander moet je er voor zorgen dat hij/zij genoeg beweging krijgt!
En MINIMAAL 1 maatje voor hem/haar.
Over het voeren kun je eigenlijk geen tips geven, want dat is voor elk paard verschillend, zo geef ik mijn shetlander geen extra voer, snachts wel hooi ( staat van 7 u. 'sochtends tot 9 u. savonds op de wei met 7 andere paarden) , en hij heeft een mineralen/zoutliksteen, maar dat betekend niet dat iedere shet hier genoeg aan heeft.

Ik zou nog even goed nadenken over je beslissing, zodat je zeker weet dat je het goed doet.
Wat zeggen je ouders ervan dat je een shetlander wilt?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:45

@BillyBubbles, amen!
Ik heb ook een shet, overgenomen van iemand die ook dacht 'even' een shet.
Is uiteindelijk chronisch hoefbevangen, mogelijk insuline resistent en heeft zomer eczeem.
Levenlang speciaal dieet, speciaal beslag, max 1 uur per dag gras met graasmasker, verder kaal stukje en beperkt hooi. Dagelijks beweging.
Heb er héél wat maanden zorg in gestoken, veel DA kosten en veel kopzorgen. Inmiddels is hij stabiel (*klopt hard af*) maar dat neemt niet weg dat ik er geen zorgen aan heb.
Ik zou het zo over doen zonder nadenken, want het is echt een schat en opgeknapt van hoopje ellende tot klein deugnietje. Maar gezond zal hij nooit meer worden en het heeft me heel wat geld gekost.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:11

even over dat gedoe op de vorige pagina.

Volgens mij weet TS prima hoe ze een paard verzorgt, haar uitleg was alleen niet goed. Maar volgens mij rijdt ze die d-pony niet alleen, maar verzorgt ze hem ook.

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 15:18

Bedankt fennadev, natuurlijk weet ik wat ik doe. ik heb alle prijzen inmiddels uit gerekent . Ik heb een hoefsmid, een DA plek waar ik voer ga kopen, en me ouders zijn het ermee eens. het enige wat ik hier vroeg wat JULLIE deden met je shet en om de hoeveel weken JULLIE bijv. bekappen. ik rijd parcoursen van 1,10 met mijn d-pony dus ik verzorg hem echt wel goed hoor! ik heb ook geen bijrijdster.
X

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:21

Mijn verzorg shet staat dag en nacht op gras! :j
En 't gaat helemaal prima, vooral omdat het gras nu
niet té lang is. Dat houd ze allemaal netjes bij! :)

Toen het gras nog langer was, had ze een klein stukje
dat ze steeds verder uitbreidden. Dat ging ook prima! :)
Verder krijgt ze iedere dag een plak hooi, of kuilvoer.
(dat laatste krijgt ze in combi met, niet alleen! en niet teveel)

Verder voor de beweging longeren we haar, en ik stap af en
toe kleine stukjes. :) Ze heeft geen schuilstalletje ofzo, maar
ze red zich prima! :) En ze ziet er ook goed uit. Hoop dat je er
wat aan hebt.

Ps. Bekapping/DA etc. betaal ik niet, kan ik je dus ook niet b
bij helpen! ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:21

ik had het door toen je het over een fell pony had.

suc6 met het rijden en je shetlander.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:37

Overigens gaat het niet om eiwitten in het gras maar om suikers. Als je de pony iets wilt bijvoeren zou ik liever kiezen voor een vitaminesupplement ipv musli of brok, daar moet je vaak minimaal een kilo van voeren wil de pony alles binnen krijgen. Bij een supplement is dat vaak maar iets van 20 gram.

Hoevaak bekappen ligt van de hoeven af. Grietje moet iedere 8 a 10 weken, Hans heeft mega goede hoeven en bij hem hoeft er maar weinig vanaf, maar ik laat ze altijd tergelijk bekappen.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:35

Met het voer enzo moet je echt kijken wat er het beste bij je shetlander past! Wel zou ik hem/ haar niet zomaar de wei op doen. Ik zou echt een stukje voor de nacht, met een schuilstal ( iglo), en dan een wei met een hek dat je kunt verplaatsen. Maar je zou de wei ( zonder het nacht gedeelte ) ook in 2 stukken kunnen verdelen, eerst de ander, heeft die rust dan de andere wei. Zorg er ook voor dat ze de drinkbakken niet om kunnen gooien... En let op als het heeft geregent dan trappen ze veel kapot, dus dan kun je overwegen, paar uurtjes weiland, rest paddock. Hoop dat je er wat aan hebt!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:53

BillyBubbles schreef:
(te) Veel mensen denken dat een shetlander verzorgen simpel en makkelijk is : want hij/zij is toch maar klein
dus heeft vast ook weinig verzorging nodig.. Erg jammer dat mensen zo denken;(
Nee.. Een shetlander verzorgen kost veel tijd, kennis, en geld ;)

Ik heb zelf 4 jaar geleden een shetlander overgenomen van mijn nicht.

Zeker bij een shetlander moet je er voor zorgen dat hij/zij genoeg beweging krijgt!
En MINIMAAL 1 maatje voor hem/haar.
Over het voeren kun je eigenlijk geen tips geven, want dat is voor elk paard verschillend, zo geef ik mijn shetlander geen extra voer, snachts wel hooi ( staat van 7 u. 'sochtends tot 9 u. savonds op de wei met 7 andere paarden) , en hij heeft een mineralen/zoutliksteen, maar dat betekend niet dat iedere shet hier genoeg aan heeft.

Ik zou nog even goed nadenken over je beslissing, zodat je zeker weet dat je het goed doet.
Wat zeggen je ouders ervan dat je een shetlander wilt?

Kijkhier ben ik het mee eens, niet aanvallend bedoeld maar misschien is het toch handig om er nog even over na te denken en je er iets meer in te verdiepen.
Hoe graag je het ook wilt, eerst kun je je inlezen in boeken en op internet, bokkers kan je vragen en je kan vragen stellen aan mensen die een shetlander hebben.
Verder weet ik er ook niet veel van hoor maar ik geef je een tip!
Alvast veel succes ermee! ;)

Edit;
Ik geloof best dat je goed rijd maar eerder werd gezegt rijden is anders dan verzorgen, maar hoe dan ook succes