kan een geit bij een shetlander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ik heb ook een geit bij mijn pony (gehad)

ja
17 (60%)
nee
11 (39%)

Totaal aantal stemmen: 28

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:58

Zou sowieso geen schaap erbij nemen. Die zitten wat lastiger in elkaar qua verzorging dan een geit. Heb je al eens gedacht aan een ezel? Dan moet je wel beide goed ontwormen maar dat is ook nog een optie. Hoewel je pony uiteindelijk het liefst met een soort genoot staan. Wellicht is er nog iemand met een pony die ruimte zoekt.

bartjeminoes

Re: kan een geit bij een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 13:01

ja idd ik ga eerst voor de optie, dat er een pony van iemand anders bij komt te staan. ik hoef er ook niet veel voor te hebben. als mijn pony maar gezelschap heeft.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:05

Als je de mogelijkheid hebt voor een extra pony erbij zou ik voor deze keuze gaan. 2 pony's is natuurlijk leuker.

Geiten hebben een giga omheining nodig het gras is groener aan de andere kant en ze zijn een kei in ontsnappen. 1x in de zoveel tijd moeten de hoefjes bij geknipt worden. Daarnaast heb je een stal nodig. Waar ze in kunnen blijven in de regen. Geiten voer is niet altijd nodig, maar als je te kort gras hebt wel.

Schapen moeten 1x per jaar geschoren worden (euro of 10) schapen staan liever in een kudde. Daarnaast moeten de hoefjes ook geknipt worden. Mijn schaapje had laatst luis, 2x injectie gehad i.o.m de dierenarts. Schapen mogen niet dezelfde liksteen als paarden, geiten wel.

Als laatste weet ik niet waar je woont, maar wij betalen belasting voor het houden van schapen en geiten.

Als je dan toch zou kiezen voor een schaap of een geit zou ik voor een potlam gaan en zelf melk geven, hebben wij ook gedaan en ze zijn ontzettend mak geworden!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:07

Goed idee om een advertentie te zetten en er een maatje bij te zoeken. Hoop voor je dat je snel eentje vindt. Ik heb zelf ook twee shetten ( ruinen) en ze zijn echt altijd samen. Zo leuk om te zien hoe gek ze op elkaar zijn.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:19

Ik had bij mijn shetlanderhengstje van een half jaar ook twee geiten staan. Dat ging twee dagen goed, tot de pony de geiten ging opjagen. De geiten waren doodsbang voor de pony. Ze durfden niet meer naar buiten toe. Toen maar een twee pony erbij ( een oudere om die ander op te voeden ). De geiten durven nu alleen naar buiten als de pony's in de paddock achter een schrikdraadje staan... Als het mijn keuze was zou ik gewoon een tweede shetlander erbij zetten, daar hebben ze veel meer lol aan.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:41

Een soortgenootje is echt veel fijner voor het paardje. Mijn pony heeft jarenlang met geiten gestaan en die waren echt helemaal dol op elkaar. Een geit erbij kán, maar ik zou het niet aanraden.
Ze eten inderdaad wel van de manen, die van mij had altijd een korte coupe toen hij met de geiten stond.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:37

Ik denk dat het per geit ligt of ie de manen en de staart knabbelt of niet. Ik zou eerder een soortgenootje erbij zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:07

Eas_Mon schreef:
Als laatste weet ik niet waar je woont, maar wij betalen belasting voor het houden van schapen en geiten.

Voor het houden van geiten/schapen heb je een UBN nummer nodig. Kost 33, iets per jaar en daar hoort ook papierwerk bij.

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:13

Geit kan er wel bij, heb zelf ook een geit bij mijn pony staan en gaat erg goed samen

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:24

bedankt voor alle reactie's, ik hoop dat er snel iemand reageerd op mijn advertentie's ik hoef er bijna niks voor te hebben (geld bedoel ik voor de wei) ik vind het belangerijker dat mijn pony een maatje erbij heeft! dus al iemand nog iemand weet die goedkoop een pony wil stallen (op de wei) dan hoor ik dat graag. mijn pony staat in herpen.