Dazenval?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Re: Dazenval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:33

Ze werken echt super goed, en je kunt ze idd ook zelf maken. Let wel op want je kunt ze op allerlei verschillende manieren maken en de een is langer 'houdbaar' dan de ander.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:37

Wij hebben een LOER, nu voor het vierde jaar en er mankeert nog steeds niets aan. Ook nog een andere, die doet het ook prima. In de winter hangen we ze wel op zolder.
Een skippybal wil nog wel eens ontploffen als hij te warm wordt, vooral omdat hij zwart geverfd moet worden.
In een watersportzaak kun je een zwarte boei kopen, duurder maar ook veel sterker.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:51

Brokenwingsx welke manier raad je aan? Ik was van plan het op deze manier te doen: http://paarden.hobby-site.com/
Ik ga wel een skippybal gebruiken.. Als die dan ontploft is niet zo erg, dan maak ik wel een nieuwe ;)
Zou het ook werken met een blauwe klamboe ipv een witte? We hebben namelijk nog een blauwe liggen :P

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:05

Ik heb die van mij ook gemaakt aan de hand van die site.
De skippy bal niet te hard opblazen, dan kan hij altijd nog uitzetten als hij warm wordt. De mijne hangt nu voor het derde jaar.
Ik denk dat een blauwe klamboe niet uit maakt. Het gaat erom dat de bal heet wordt, zodat de daazen daar op afkomen.
Ik heb inplaats van een fles een rioolmof gebruikt, hieraan heb ik de klamboe gemaakt. Ik heb als val een emmertje van de smikkels (paardensnoepjes) gepakt, hier de bodem uit gehaald en een hals van een (vierkante)frituurolie fles er ingemaakt. Het plastic van een fles wordt snel kort, door zon en regen, waardoor hij snel kapot gaat. Het emmertje van de smikkels past precies in de mof (weet zo niet welke maat), dus als mijn emmertje stuk is of leeg wil maken, kan ik hem er zo uithalen of vervangen, zonder dat ik de klamboe hoef los te maken. Deze gaat ongeveer 2 jaar mee.

Ik hoop dat het duidelijk is. Ik kan evt foto's maken.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:19

Ow dat is ook wel een goed idee! Waar haal je zo'n buis vandaan? Maar ik kan de flessen toch ook nog altijd vervangen? Zoveel werk is dat niet ;)
Edit: Ik had bedacht dat je misschien wat mest op de bal kan smeren aangezien dazen daar snel op af komen.. :P

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:20

Flessen kun je inderdaad vervangen, maar met hagel zijn ze heel snel kapot.
Zo'n rioolmof is van pvc (grijs) kun je bij een DHZ zaak halen. Ik had die toevallig liggen en de emmertjes heb ik regelmatig een nieuwe, dus kan hem dan vervangen als het nodig is.

Mest kun je proberen, misschien helpt het :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:04

Een dazenval werkt super. Wij hebben hier ook 1 'echte'. Duur inderdaad, maar hij staat nu voor het 4de seizoen. Ik wilde het eerst niet geloven en heb toen zelf 1 gemaakt, met een skippybal, klamboe en lege frisdrankflessen. Ook die werkte super maar was helaas niet sterk genoeg :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:48

We hebben op stal 3 dazenvangers staan bij de weilanden en ze werken erg goed. Let er alleen op dat de onderbak regelmatig geleegd wordt anders kunnen de paarden wel leeggeprikt worden.